Onveilig voelen op straat

Denk dat we het hier over 2 verschillende dingen hebben. Waar jij het over hebt is zoals ik zei, niet stalkerig achter iemand blijven lopen op enkele meter in het holst van de nacht. Dat is volstrikt logisch dat je dat niet doet, buiten dat het om een vrouw of een man gaat. Waar sommigen het hier over hebben is elke keer de straat oversteken als een vrouw (geen man, een vrouw alleen hé) uit tegenovergestelde richting komt.

Om dan af te sluiten met dat alle mannen op een bepaalde manier reageren en het patriarchaat springlevend is... Dan ben je gewoon seksistisch (en niet goed) bezig.

Stalkerig achter iemand aanlopen … wanneer weet je dat iemand zo doet? Elke man die achter mij aan loopt of voor mij loopt is voor mij een potentieel gevaar. Stalken houdt in dat iemand lang genoeg iets doet dat je daar een patroon in ontdekt. Dan ben je rijkelijk te laat. Je wacht niet eerst af of je een patroon ziet om vervolgens te denken dat.. Zodra je buitenloopt, ben je gespannen en ultra alert en elke man die laat zien daar begrip voor op brengt is een verademing.

Als enkel de mogelijkheid om even aan de andere kant te gaan lopen al zoveel weerzin en boosheid oplevert.. dat is 1 klein aspect aan het hele verhaal.. Laat staan dat er een gesprek kan komen over opkomen voor vrouwen of zien dat een onbekende vrouw lastig gevallen wordt en dan bij springen..

Ja het patriciaat is springlevend and then some..

Als we allemaal gelijk waren, hadden we allemaal dezelfde ervaring mbt op straat in de nacht. Maar dat hebben we niet want een deel heeft die ervaring niet of nauwelijks en een ander deel heeft die ervaring te over. En die ervaring is niet gelijk verdeeld over mannen en vrouwen maar tussen mannen en vrouwen. Maw we zijn dus niet gelijk.

Je antwoordt naast de kwestie. Dat er problemen zijn, ontkent niemand. Dat er iets aan gedaan moet worden, ook niet. Maar jij pleit voor nog meer ongelijkheid, en voor een ongelofelijke stigmatisatie van - alle - mannen als gevaarlijke roofdieren, in die mate dat we ze zelfs al van kinds af aan moeten aanleren om niet aan dezelfde kant van de straat te wandelen als vrouwen. Je gaat maar 1 ding bereiken met waar jij voor pleit, en dat is nog een veel groter onveiligheidsgevoel van vrouwen in de nabijheid van mannen, want je gaat je maatschappij zodanig inrichten dat elke man verdacht en gevaarlijk is.
De verantwoordelijkheid ligt bij de gehele maatschappij om openbare ruimtes veilig te houden voor iedereen. Sorry als jouw gedrag een klein beetje aanpassen om iemand zich veiliger te laten voelen te veel gevraagd is.
Jij vraagt me niet zomaar om mijn "gedrag", wat in deze simpelweg wandelen op straat is, jij vraagt me om mezelf te beschouwen als een gevaarlijk roofdier waar vrouwen schrik voor kunnen hebben. Vind je het even normaal om aan mensen met een zwarte huidskleur te vragen om aan de andere kant van de straat te wandelen, wanneer ze een blanke zouden kruisen? Kleine moeite, om zo die persoon zich veiliger te laten voelen toch? Dat die zwarte persoon geen enkele kwade bedoeling heeft, en niets anders doet dan toevallig dezelfde (in dit geval zelfs openbare) ruimte delen, dat doet er niet toe, toch? Dat die zich daardoor niet meer welkom voelt in de maatschappij, geen probleem?

En dit is het laatste dat ik hierover zegt. Discussies over vrouwenproblemen worden toch constant gekaapt door mannen met 'niet alle mannen' en 'vrouwen verwachten te veel' of talloze andere zever.

Het patriciaat is nog altijd springlevend.
Ik ga in elke discussie waar mensen alle personen van eenzelfde bevolkingsgroep over dezelfde kam scheren en collectief verantwoordelijk stellen voor de daden van individuele leden van die groep tegengas geven. Of het nu gaat om mensen met een andere huidskleur, migranten, lgbtq, joden, moslims, nonnen en paters of vrouwen. En dus ook mannen ja.

Polarisatie, vooroordelen en collectieve bestraffing zijn geen recepten voor een goedwerkende samenleving. Jullie pleidooien voor segregatie zullen de verschillen en het onbegrip tussen mannen en vrouwen alleen doen toenemen, en in het bijzonder het onveiligheidsgevoel bij vrouwen wanneer je elke man afschildert als potentieel gevaar en daar je maatschappij op gaat instellen. Daar kan niets goeds uit komen. Het is op basis daarvan dat de sharia-segregatie tussen mannen en vrouwen is ontstaan, om maar een concreet voorbeeld te geven.

Je antwoordt naast de kwestie. Dat er problemen zijn, ontkent niemand. Dat er iets aan gedaan moet worden, ook niet. Maar jij pleit voor nog meer ongelijkheid, en voor een ongelofelijke stigmatisatie van - alle - mannen als gevaarlijke roofdieren, in die mate dat we ze zelfs al van kinds af aan moeten aanleren om niet aan dezelfde kant van de straat te wandelen als vrouwen. Je gaat maar 1 ding bereiken met waar jij voor pleit, en dat is nog een veel groter onveiligheidsgevoel van vrouwen in de nabijheid van mannen, want je gaat je maatschappij zodanig inrichten dat elke man verdacht en gevaarlijk is.

We zijn helaas niet allemaal gelijk, wat heel mooi zou zijn, maar we hebben allemaal recht om ons veilig te voelen, ook ‘s nachts op straat. Wat jij er van maken wil, moet jij weten..

Ik denk niet dat de man die aan de overkant van de straat gaat lopen een verdachte is, ik denk dat dat een held is.
Je kan in dit verhaal over de angst van vrouwen in de nacht kiezen of je niet oversteekt, en dan die engerd bent in de gedachten van de vrouw, of een held bent en rekening houdt met een vrouw.

Ik hou van helden.

We zijn helaas niet allemaal gelijk, wat heel mooi zou zijn, maar we hebben allemaal recht om ons veilig te voelen, ook ‘s nachts op straat. Wat jij er van maken wil, moet jij weten..

Ik denk niet dat de man die aan de overkant van de straat gaat lopen een verdachte is, ik denk dat dat een held is.
Je kan in dit verhaal over de angst van vrouwen in de nacht kiezen of je niet oversteekt, en dan die engerd bent in de gedachten van de vrouw, of een held bent en rekening houdt met een vrouw.

Ik hou van helden.
Antwoord nu eens op de vraag: vind je het even normaal om van zwarte vrouwen te verlangen aan de overkant van de straat te wandelen omdat je als blanke je onveilig voelt bij mensen met een zwarte huidskleur? Wie is er dan de engerd?

Je angst voor mannen is irreëel. Dat die ingegeven is door reële en frequente gebeurtenissen, verandert dat niet. Het is niet normaal, en al helemaal niet oké, om mensen louter op basis van hoe ze geboren zijn over dezelfde kam te scheren. Of dat nu gaat over uiterlijk, geaardheid of geslacht.

Ik wil daarbij nogmaals benadrukken dat het ook allesbehalve normaal of oké is hoe vrouwen nog altijd zo frequent lastiggevallen worden. Mijn bloed kookt van al die cijfers en getuigenissen, en dan weet ik als man nog niet de helft van hoe het voelt. Maar ik weet één ding heel duidelijk, en dat is dat je allesbehalve de situatie gaat keren door alle mannen over dezelfde kam gaat scheren, door alle mannen by nature als gevaarlijk af te schilderen, door je maatschappij te gaan segregeren. En dat geldt voor elk maatschappelijk probleem waar mensen bevolkingsgroepen tegen elkaar proberen op te zetten. Of het nu gaat over mannen en vrouwen, hetero's en lgb's, blanken en zwarten, christenen en moslims, cisgenders en transgenders, links en rechts, allochtonen en autochtonen, ...

Laatst bewerkt:
Antwoord nu eens op de vraag: vind je het even normaal om van zwarte vrouwen te verlangen aan de overkant van de straat te wandelen omdat je als blanke je onveilig voelt bij mensen met een zwarte huidskleur? Wie is er dan de engerd?

Je angst voor mannen is irreëel. Dat die ingegeven is door reële en frequente gebeurtenissen, verandert dat niet. Het is niet normaal, en al helemaal niet oké, om mensen louter op basis van hoe ze geboren zijn over dezelfde kam te scheren. Of dat nu gaat over uiterlijk, geaardheid of geslacht.

Ik wil daarbij nogmaals benadrukken dat het ook allesbehalve normaal of oké is hoe vrouwen nog altijd zo frequent lastiggevallen worden. Mijn bloed kookt van al die cijfers en getuigenissen, en dan weet ik als man nog niet de helft hoe het voelt. Maar ik weet één ding heel duidelijk, en dat is dat je allesbehalve de situatie gaat keren door alle mannen over dezelfde kam gaat scheren, door alle mannen by nature als gevaarlijk af te schilderen, door je maatschappij te gaan segregeren. En dat geldt voor elk maatschappelijk probleem waar mensen bevolkingsgroepen tegen elkaar proberen op te zetten. Of het nu gaat over mannen en vrouwen, hetero's en lgb's, blanken en zwarten, christenen en moslims, cisgenders en transgenders, links en rechts, allochtonen en autochtonen, ...

Help me even… wat zijn de criminaliteitscijfers van zwarte vrouwen tot blanke (man? Vrouw?). Hebben we het over aanranden, verkrachten en moorden of betasten, hinderlijk volgen of iets anders.

Vrouwen vragen of mannen een held willen zijn want wij hebben jullie hulp nodig om ons veilig te voelen op straat ‘s nachts. Mannen die oversteken, dan voel je je als vrouw gerustgesteld.

Als man maak je zelf uit of je een held bent.
Ik hou van helden.

Help me even… wat zijn de criminaliteitscijfers van zwarte vrouwen tot blanke (man? Vrouw?). Hebben we het over aanranden, verkrachten en moorden of betasten, hinderlijk volgen of iets anders.

Vrouwen vragen of mannen een held willen zijn want wij hebben jullie hulp nodig om ons veilig te voelen op straat ‘s nachts. Mannen die oversteken, dan voel je je als vrouw gerustgesteld.

Als man maak je zelf uit of je een held bent.
Ik hou van helden.
De cijfers maken helemaal niets uit hé. De cijfers wijzen er nergens op dat alle mannen gevaarlijk zijn, hun handen of woorden niet kunnen thuis houden, far from it, maar toch stel je alle mannen collectief verantwoordelijk en maak je ze allemaal verdacht. Geen antwoord met andere woorden, dus ik neem aan dat je zelf ook wel door hebt dat veralgemenen van bevolkingsgroepen moreel laakbaar is. Maar je blijft toch volharden

Ik hou ook van helden. Mensen die niet voorbij hun voordelen kunnen kijken, en de maatschappij hun vooroordelen willen opdringen, dat zijn geen helden. En die hun ideeën gaan er nooit voor zorgen dat de maatschappij veiliger wordt, gevoelsmatig dan wel reëel.

Laat ons dus productief kijken naar wat we wél kunnen doen om de onveiligheid aan te pakken, en respectvolle omgang met elkaar te verkrijgen, zonder dat we de helft van de wereldbol gaan stigmatiseren.

Laatst bewerkt:
Stalkerig achter iemand aanlopen … wanneer weet je dat iemand zo doet? Elke man die achter mij aan loopt of voor mij loopt is voor mij een potentieel gevaar. Stalken houdt in dat iemand lang genoeg iets doet dat je daar een patroon in ontdekt. Dan ben je rijkelijk te laat. Je wacht niet eerst af of je een patroon ziet om vervolgens te denken dat.. Zodra je buitenloopt, ben je gespannen en ultra alert en elke man die laat zien daar begrip voor op brengt is een verademing.

Als enkel de mogelijkheid om even aan de andere kant te gaan lopen al zoveel weerzin en boosheid oplevert.. dat is 1 klein aspect aan het hele verhaal.. Laat staan dat er een gesprek kan komen over opkomen voor vrouwen of zien dat een onbekende vrouw lastig gevallen wordt en dan bij springen..

Ja het patriciaat is springlevend and then some..
Als elke man die achter of voor jou loopt voor jou een potentieel gevaar is, dan verduidelijk je al heel wat voor mij. Dan ben je gewoon zo paranoïde als de pest. En jazeker, meegaan in jouw paranoïa is voor mij niet iets waar ik nog maar aan zou denken. Je gaat van "alle mannen die mij op straat passeren moeten de straat oversteken" naar "door jullie kan er geen gesprek over het opkomen voor vrouwen".

Roep dan maar zoveel patriarchaat als je wilt, het probleem van jouw houding zit wel degelijk bij jou en niet bij "de mannen". Je bent in mijn ogen een voorbeeld van een feminist die de andere feministen (die wel nuchter kunnen redeneren) vooral pijn doet in je van de pot gerukte betoog en je polarisatie van alle mannen. Zoals gezegd is dat overigens regelrechte seksisme, ik hoop dat hier iets aan gedaan wordt. ik kan er net zo min tegen wanneer ik hier posts zag over "de vrouwtjes" en hoop dat je daarvoor op uw vingers getikt wordt.

Het grote probleem is dat helden dezer dagen worden neergestoken. Het onbewapend opnemen voor een vrouw is gewoon een dom idee. Daarvoor zitten we met een te groot messenprobleem, en mannenprobleem 🙃

Deze reactie is teveel op de persoon gericht en niet op de inhoud van de post.
Als elke man die achter of voor jou loopt voor jou een potentieel gevaar is, dan verduidelijk je al heel wat voor mij. Dan ben je gewoon zo paranoïde als de pest. En jazeker, meegaan in jouw paranoïa is voor mij niet iets waar ik nog maar aan zou denken. Je gaat van "alle mannen die mij op straat passeren moeten de straat oversteken" naar "door jullie kan er geen gesprek over het opkomen voor vrouwen".

Roep dan maar zoveel patriarchaat als je wilt, het probleem van jouw houding zit wel degelijk bij jou en niet bij "de mannen". Je bent in mijn ogen een voorbeeld van een feminist die de andere feministen (die wel nuchter kunnen redeneren) vooral pijn doet in je van de pot gerukte betoog en je polarisatie van alle mannen. Zoals gezegd is dat overigens regelrechte seksisme, ik hoop dat hier iets aan gedaan wordt. ik kan er net zo min tegen wanneer ik hier posts zag over "de vrouwtjes" en hoop dat je daarvoor op uw vingers getikt wordt.

Als dit al zo persoonlijk voor je is, moet je eens zien hoe je je voelt als iemand zijn tong in je steekt, zijn hand op je bil, borst legt, als zijn vinger achter op je rug achter je jeans blijft haken, als die te dicht op je loopt of zit ..

Dat is pas persoonlijk.

Wat een emoties. En alleen maar omdat er gesuggereerd wordt om als man eens over te steken, ‘s nachts, als je wilt he? niets moet, omdat het vrouwen een veilig gevoel geeft.

Als dit al zo persoonlijk voor je is, moet je eens zien hoe je je voelt als iemand zijn tong in je steekt, zijn hand op je bil, borst legt, als zijn vinger achter op je rug achter je jeans blijft haken, als die te dicht op je loopt of zit ..

Dat is pas persoonlijk.

Wat een emoties. En alleen maar omdat er gesuggereerd wordt om als man eens over te steken, ‘s nachts, als je wilt he? niets moet, omdat het vrouwen een veilig gevoel geeft.
Ik ben niet mee, wie zegt dat dit voor mij persoonlijk is? En dan ben ik helemaal niet mee, wat bedoel je "moet je eens zien hoe je je voelt"... Dus omdat ik niet meega in je paranoïa kom je dan af met "hoe zou jij je voelen als iemand zijn tong in je steekt"?

En je hoeft heus niet voor alle vrouwen op deze planeet te spreken, mijn eigen vrouw vindt uw uitleg kant noch wal slaan. Stel dat alle mannen doen wat jij wil, naar de overkant van het straat lopen, denk je echt dat die wacko's die geen respect hebben voor vrouwen opeens gaan stoppen met "hun tong in vrouwen te steken, de handen op de billen/borsten te leggen, zijn vinger achter op je rug achter je jeans blijven haken"? Tuurlijk niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
En iets wat je prima je kinderen kan leren: de wereld is van ons allemaal en niet met name van de onhoffelijken of botterikken maar van ons allemaal.

Klopt, dus ik leer ze expliciet niet dat ze dan maar de straat moeten oversteken om de gevoelens van wie dan ook te plezieren. Ook die straat is van iedereen...

afsplitsing
Als alle mannen ineens voor mij zouden oversteken of zo, zou ik me precies heel raar gaan voelen en nog onveiliger.
Ik heb heel die langdradige discussie niet in detail gelezen, maar als "welopgevoede" mannen of hoe we ze ook noemen dan zouden moeten oversteken, welke reactie of welk gevoel lokt dit dan uit wanneer mannen dit niet doen? Zij het wegens kwade bedoelingen , gewoon die "reflex" niet hebben, niet op hun omgeving letten, ...

Volgens mij gaat dat aan het onveiligheidsgevoel van vrouwen niet veel verbeteren eerlijk gezegd, aangezien ik dat nooit consistent zie gebeuren.

Laatst bewerkt:
Als alle mannen ineens voor mij zouden oversteken of zo, zou ik me precies heel raar gaan voelen en nog onveiliger.
Is het ook niet gewoon eerder: als ik in een donkere straat relatief kort achter een vrouw aanloop, ga ik na een eindje me er wel van bewust zijn. Zeker als ze een paar keer omkijkt. En dan vind ik het niet raar om over te steken. Het is geen regel dat je altijd minstens x-meter afstand moet houden :D

Is het ook niet gewoon eerder: als ik in een donkere straat relatief kort achter een vrouw aanloop, ga ik na een eindje me er wel van bewust zijn. Zeker als ze een paar keer omkijkt. En dan vind ik het niet raar om over te steken. Het is geen regel dat je altijd minstens x-meter afstand moet houden :D
Er kort achter lopen zou ik nu ook niet doen, maar oversteken omdat je anders zou kruisen is toch nog iets anders dan er creepy achter te blijven wandelen op korte afstand imo.

Ik heb, als vrouw zijnde, eigenlijk ook wel liever dat een man niet gaat beginnen zigzaggen. Als ik het gevoel heb dat er iemand achter mij aan blijft lopen, ga ik zelf naar de overkant van de straat en hou ik een beetje in om te zien of die mee vertraagt of mij gewoon voorbij wandelt. Als al die mannen gaan beginnen zigzaggen, wordt het wel heel lastig om nog op die manier te testen of mijn hoofd trucjes met me uithaalt of dat er effectief een reden tot op z'n minst alertheid is. :laugh:

Same here toch wel, heb liever dat iedereen gewoon normaal doet. Zolang iemand niet de hele weg op een meter van mij mij gaat achtervolgen maak ik mij standaard niet al te veel zorgen. En als dat gebeurt kan ik zoals Guazala zelf dingen doen om te checken of er effectief iets gaande is.

Onlangs op een wandel evenement in het Zoniënwoud met mijn zus in was er een rare kerel die constant dicht achter ons bleef wandelen. Ben dan plots gestopt 'om water te nemen' en hij stopte ook even plots en bleef dan ook wat raar rondhangen tot ik iets had gedronken. 🚩🚩🚩 Het werd nog erger toen wij niet de route volgenden van de massa en hij dan ook onze route volgde. Uiteindelijk zijn we hem dan met wat strategie toch kwijt gespeeld maar ik was de rest van de wandeling toch niet meer op mijn gemak. Gelukkig was ik niet alleen en was er ook veel volk in het bos, anders had het toch nog een stukske enger geweest.

Verder toch nu en dan wel eens lastig gevallen geweest, een klets op mijn bil toen ik een fietstunnel doorreed, een kerel die tegen mij begon te roepen op de tram en mij een mottig wijf noemde (ik zat daar letterlijk gewoon in stilte op mijn halte te wachten 🥲dus totaal niet uitgelokt ofzo) een groep gasten die mij lastig viel op een late trein waarbij een van hun mij een (ongewenste dus) kus op de mond gaf om mij te 'troosten' (ik was aan het wenen), een kerel die op de Gentse feesten maar bleef aandringen zelf nadat ik al 20 keer nee had gezegd, een man die op de tram zich plots omdraaide om (mid-corona mind you) op mij te spuwen (ik zat WEDEROM gewoon op de tram in stilte totaal niet uitgelokt!), een man die mij duwde en mijn hond wilde schoppen omdat de (aangelijnde) hond naar hem had geblaft... Zo van die situaties en ook dingen zoals nageroepen worden enzo. En ik ben dan nog gemiddeld qua looks, ik wil mij niet inbeelden wat knappe vrouwen soms meemaken (want ja, ik denk wel dat dat een verschil maakt.) Trouwens, in geen enkele van die situaties hebben eventuele omstaanders gereageerd of geholpen - enkel bij dat laatste kwam een vrouw mij troosten toen die man weg was.

Momenten zoals op de trein en op de tram zorgen er toch voor dat ik zeker in de periode erna mij op momenten heel ongemakkelijk voelde alleen in het openbaar. Als resultaat daarvan ben ik wel iets bewuster van mijn omgeving als ik alleen ben, zeker op het openbaar vervoer. In de tram/bus zet ik mij bvb altijd vooraan zo dicht mogelijk bij de bestuurder en op de trein probeer ik altijd in het oog te houden waar de treinbegeleider is en op late treinen probeer ik niet alleen in een wagon te zitten. Nu onlangs moest ik na een concert alleen terug naar mijn hotel wandelen en toen heb ik ook gevraagd of ik mocht meewandelen met een gezin die dezelfde kant uit moest. Nog een dingetje dat ik soms doe is mijn locatie delen als ik 's avonds/'s nachts naar huis fiets. Maar daar blijft het dan ook bij. Ik heb nu en dan wel eens een situatie waarin ik mij niet comfortabel voel maar het aantal momenten waar effectief iets gebeurde zijn op twee handen te tellen (nog steeds te veel maar al bij al kom ik er nog goed vanaf). Ik wil ook niet thuis blijven uit angst, ik doe ook graag dingen alleen en wil die graag blijven doen. 'Wapens' heb ik niet, denk ook niet dat dat mij veel zou helpen om het ongemakkelijk gevoel te bestrijde. Denk dat de kans dat dat wapen uiteindelijk tegen mij gebruikt zou worden veel groter is dan dat ik er effectief nut uit haal. Mij proberen loswriemelen en weglopen is nog altijd het meest waarschijnlijke plan of action :p

Het grote probleem is dat helden dezer dagen worden neergestoken. Het onbewapend opnemen voor een vrouw is gewoon een dom idee. Daarvoor zitten we met een te groot messenprobleem, en mannenprobleem 🙃

Gewoon laten doen, dan? Ik heb zelf zo'n situatie gelukkig nog niet meegemaakt, maar het zou toch wringen om die vrouwen daar lastig gevallen te zien worden en er niets op zeggen of aan doen. Het bystander effect is echter niemand vreemd en het is gemakkelijk om vanachter een toetsenbord te zeggen dat je wel de held zal uithangen om de damsels in distress te helpen. Als puntje bij paaltje komt is de kans altijd bestaande dat de "fight, fright of flight"-reflex richting dat laatste neigt.

Terug
Bovenaan