Onveilig voelen op straat

Je bedoelt 'onveiligheidsgevoel', veronderstel ik? :tongue:

Ik wil absoluut geen opbod beginnen uiteraard.

Alleen wil ik toch even zeggen dat de psychologische impact van (random) in elkaar geslagen worden, toch ook absoluut niet onderschat mag worden, en los van de fysieke schade, ook mentaal een levenslange impact kan hebben. Idem zelfs met bestolen worden (en dan heb ik het niet over ongemerkt van je portefeuille beroofd worden, maar bedreigd en overvallen worden).

Ik wou maar aangeven dat als mijn zonen later beginnen uitgaan, ik toch ook niet de ganse tijd 100% gerust zal zijn. Wat niet wegneemt dat ik voor een dochter waarschijnlijk nóg ongeruster zou zijn, inderdaad.

Zo'n opbod is ook zinloos, omdat de impact van zo'n gebeurtenis, of dat dan verkrachting of beroving met geweld of gewoon zinloos geweld is, nu eenmaal enorm individueel is. De ene persoon zal dat mentaal veel makkelijker een plaats kunnen geven dan de andere, ongeacht hoe "erg" dat het uiteindelijk was. Voor iemand met al een aanleg voor een angststoornis, depressie.... zal een kleinere gebeurtenis vaak een veel zwaardere impact hebben, dan iets ernstigers op iemand die mentaal heel erg weerbaar is. Anderzijds heeft iemand die al wat therapie watertjes doorzwommen heeft, misschien al veel betere handvaten aangeleerd, dan iemand die dat nog nooit heeft nodig gehad en daardoor dingen net moeilijker een plaats kan geven.

Het zou me niet verbazen dat iemand die een hoog onveiligheidsgevoel ervaart, daardoor zelfs net minder kans heeft om slachtoffer te worden. Want dat zijn net de personen die onveilige plaatsen gaan mijden, alerter zijn als ze bv. alleen naar huis wandelen voor mogelijke gevaren, controle proberen behouden en dus niet dronken alleen naar huis gaan, een omweg gaat nemen langs goed verlichte wegen waar meer mensen zijn.... Terwijl iemand die dat gevoel niet heeft, misschien net meer onbezonnen is en zonder nadenken door dat steegje of dat parkje wandelt.

En als het dan over jongeren gaat, denk ik dat net door dat onveiligheidsgevoel dat hoger is bij meisjes, zij vaak ook beter voor elkaar gaan zorgen, alerter gaan zijn dat iedereen goed thuis geraakt en niemand alleen achter blijft. Terwijl jongens, niet gehinderd door die angst, al makkelijker zullen denken dat die ander zijn plan wel zal trekken, waardoor die alleen en dus kwetsbaarder is.

Een sfeerimpressie, ter info alleen ..

De keren dat mijn vriendin thuiskomt met een nieuw verhaal waar ze werd nageroepen of gevolgd, zijn niet meer te tellen. Deze week nog eens. Ze liep samen met een oudere man rond (iem die qua leeftijd haar vader kon zijn), 3 jongeren die gewoon beginnen roepen; "eeeey meisje, gij ziet er geil uit. Komt ge mee met ons?"

Ik vind dat gewoon absurd. Zelfs met een volwassen man erbij gooien ze zo'n uitspraken naar haar hoofd. Laat staan als ze alleen zou zijn.
Dit soort dingen komt gewoon heel vaak voor. Zij durft niet meer alleen over straat lopen als het richting avond gaat. En dan heb ik het nog niet eens over grootsteden, maar kleinere steden en zelfs dorpen waar met moeite 10.000 man woont. Heel erg om te zien.

De keren dat mijn vriendin thuiskomt met een nieuw verhaal waar ze werd nageroepen of gevolgd, zijn niet meer te tellen. Deze week nog eens. Ze liep samen met een oudere man rond (iem die qua leeftijd haar vader kon zijn), 3 jongeren die gewoon beginnen roepen; "eeeey meisje, gij ziet er geil uit. Komt ge mee met ons?"

Ik vind dat gewoon absurd. Zelfs met een volwassen man erbij gooien ze zo'n uitspraken naar haar hoofd. Laat staan als ze alleen zou zijn.
Dit soort dingen komt gewoon heel vaak voor. Zij durft niet meer alleen over straat lopen als het richting avond gaat. En dan heb ik het nog niet eens over grootsteden, maar kleinere steden en zelfs dorpen waar met moeite 10.000 man woont. Heel erg om te zien.

En als die man er iets van zegt, dan springen ze met hun 3 op hem om hem in mekaar te trappen.

Zwaar machogedrag en een gebrek aan respect voor de maatschappij.

Mij mag je eens uitleggen waarom we proberen angst en paniek te zaaien, het onveiligheidsgevoel enorm te vergroten, wanneer er ten eerste nog nooit zo weinig moorden per miljoen inwoners in Nederland zijn geweest en ten tweede, wanneer er minstens twee maal zoveel mannen vermoord worden dan vrouwen.

Elke moord is teveel, waarom deze narratief?

54% van de moord op vrouwen gebeurt trouwens door een ex-partner. Wat in deze niets te maken heeft met werkelijke onveiligheid op straat.

Het is niet omdat de kans relatief klein is dat je vermoord kan worden je perse veilig bent hoor. Iemand kan zich onveilig voelen vanwege verschillende redenen.

Het is niet omdat de kans relatief klein is dat je vermoord kan worden je perse veilig bent hoor. Iemand kan zich onveilig voelen vanwege verschillende redenen.
Maar dat onveiligheidsgevoel is niet iets exclusief voor vrouwen, wat hier wel het narratief is.
Waar vrouwen seksueel worden nageroepen, gaan mannen eerder een "waddist gast?" horen, met ipv kans op aanranding de kans op in elkaar geslagen te worden.
Bij zwaar fysiek geweld in onze straten met messen of vuurwapens zijn het dan weer de mannen die de grootste kans maken om slachtoffer te worden.
Als er een probleem is met een onveiligheidsgevoel, dan is het te simpel om maar 1 deel van de mensen die dat ervaren serieus te nemen.

Heb al een aantal keer getuige mogen zijn van zwaar relationeel/familiaal geweld op straat/trein, maar daar kreeg ik toch geen onveiligheidsgevoel van (eerder onbehagen en wtf), omdat je weet dat dat soort geweld zich niet willekeurig op een voorbijganger zal richten.

Een man die zijn vrouw slaagt, tja daar zullen de meesten niet van wakker liggen. Een man die een willekeurige voorbijganger slaagt daarentegen daar kan je zelf ook slachtoffer van worden en dan is het onveiligheidsgevoel er al snel.

Maar dat onveiligheidsgevoel is niet iets exclusief voor vrouwen, wat hier wel het narratief is.
Waar vrouwen seksueel worden nageroepen, gaan mannen eerder een "waddist gast?" horen, met ipv kans op aanranding de kans op in elkaar geslagen te worden.
Bij zwaar fysiek geweld in onze straten met messen of vuurwapens zijn het dan weer de mannen die de grootste kans maken om slachtoffer te worden.
Als er een probleem is met een onveiligheidsgevoel, dan is het te simpel om maar 1 deel van de mensen die dat ervaren serieus te nemen.
Ik wil daar geen wedstrijd van maken maar als man heb ik nu wel de indruk dat het allemaal eenvoudiger te vermijden is hoor. Het risico is er, maar zo'n "waddist" kan je volgens mij doorgaans makkelijker negeren, en bij klaarlichte dag in een random straat ga je dat -denk ik- veel minder tegenkomen dan (ervaring van een vriendin) een random vent die je een lift wil aanbieden, geen nee begrijpt, en dan voor het gebouw blijft wachten waar je binnenstapt. Dat was dan op weg naar een jobinterview in een deftige buurt.

Dit alles dan voor het geslacht dat doorgaans minder risicogedrag vertoont (wat een van de verklaringen is dat mannen sneller neergestoken of -geschoten worden dacht ik).

Ik denk dat algemeen het onveiligheidsgevoel bij vrouwen toch wel meer speelt dan bij mannen.

Mij mag je eens uitleggen waarom we proberen angst en paniek te zaaien, het onveiligheidsgevoel enorm te vergroten, wanneer er ten eerste nog nooit zo weinig moorden per miljoen inwoners in Nederland zijn geweest en ten tweede, wanneer er minstens twee maal zoveel mannen vermoord worden dan vrouwen.

Omdat het niet enkel over het risico gaat om vermoord te worden. Momenteel heeft dit wel de focus door wat er gebeurd is. Wat toch normaal is.

Echter, Aas ik mij onveilig voel op het straat/in het openbaar is het niet met de angst van 'oh nee, ik zou vermoord kunnen worden' maar eerder om lastig gevallen te worden. Of om verkracht te worden.

Heb al een aantal keer getuige mogen zijn van zwaar relationeel/familiaal geweld op straat/trein, maar daar kreeg ik toch geen onveiligheidsgevoel van (eerder onbehagen en wtf), omdat je weet dat dat soort geweld zich niet willekeurig op een voorbijganger zal richten.

Een man die zijn vrouw slaagt, tja daar zullen de meesten niet van wakker liggen. Een man die een willekeurige voorbijganger slaagt daarentegen daar kan je zelf ook slachtoffer van worden en dan is het onveiligheidsgevoel er al snel.

Ik volg de redenatie niet: man slaat (zijn) vrouw voor iedereen te zien (wat al zoveel grensoverschrijdingen zijn) maar jij vond het niet iets om bang voor te zijn. Ben jij de meetlat? Zou het anders kunnen zijn als jij geslagen werd door iemand die grensoverchrijdender en sterker was dan jij? Bepaal jij of iets voor een ander dan wel of niet eng moet zijn .. (of wat dan ook)?

Waar het mi om gaat is (seksueel) geweld tegen vrouwen. Voor vrouwen kunnen mannen die zij niet kennen gevaarlijk zijn maar ook mannen die zij wel (goed) kennen.

Ik dacht ook altijd mij doen ze niks, ben zelf 1m93 en 100 kilo droog aan de haak.

Vorig jaar voetbal gaan zien bij vrienden, met de bus terug, was een uur of 23u30 en naast mij zaten 3 gastjes van +/- 20 jaar.

Ik stap af in Brasschaat en moet dan nog een 15 min wandelen.

Zij stappen ook af samen met nog andere dus allemaal prima.

Tot na 5 min ver voelde ik die in mijne rug wandelen en kreeg plots een duw.

Ik draai mij om en zeg: jongens, dat gaan we niet doen.

Tot er ene wilt uithalen, ik doe stap naar achter dus die mist volledig waardoor ik vol op zijn kaak slaag, kerel vliegt op de grond.

2de geeft ne stamp in mijn zij, redelijk hard maar opnieuw slaag ik terug.

Ik zeg tegen die derde: en wat gaat gij doen

“Sorry meneer” en loopt weg…

Die eerste krabbelt recht en stapt met die 2de rustig weg.

Heeft hoop en al 2 minuten geduurd denk ik, reden zeker 4 auto’s voorbij… die stoppen niet ze. Nu zou ik mss zelf ook niet stoppen dacht ik achteraf

Blauw en gekneusde heup voor een week, dikke knokels en adrenaline voor een paar uur.

Deed toch redelijk vies, zeker in een dorp als bij ons en de wijk waar ik door wandelde zou je totaal niet zeggen dat je dat daar kan meemaken.

Sidenote, ik had best wel wat gedronken en was op de bus aan’t bellen met de vriendin dus die hoorde mij klappen en dachten, dat wordt een gemakkelijk slachtoffer

Sidenote 2: die drie gastjes waren echt wel deftig, korte geklede broek, hemdje en polo en sneakers. Helemaal niet het beeld dat je zou hebben van “overvallers” dus wss dachten die lucky shot.

voor zulke vuile racistische praat zijn ongetwijfeld podia te vinden, maar niet hier
Zijn redenering is dat hij niet bang werd op dat moment omdat het niet ging om een willekeurig slachtoffer, maar om een gerichte daad waar hij zelf geen slachtoffer van kan worden op dat ogenblik. Stel dat je als vrouw passeert bij een groepje jongeren dat intimiderend acteert, dan ben je een willekeurig slachtoffer, maar had het net zo goed de vrouw voor of na je kunnen zijn.

Dit artikel schetst bijvoorbeeld een voorbeeld van een willekeurig slachtoffer. Dat had net zo goed @Lulplayer kunnen zijn die daar met zijn vrouw wandelde, dader en slachtoffer zijn compleet onbekenden van elkaar. En dat maakt het voor sommige mensen angstaanjagender. Je gaat geen slaag krijgen van iemand die het op 1 persoon gericht heeft, maar kan het wel krijgen van iemand die een toevallige passant uitkiest om dat te doen.
Dit gebeurt gewoon heel vaak, niet altijd met dergelijke gevolgen, maar toch vaak met minstens tijdelijke of soms zelfs permanente fysieke/mentale gevolgen. Het is ook utopie om te denken dat er enige vorm van regels aanwezig is bij dat soort volk. Ze deinzen er niet voor terug om bij 1 verkeerde blik, gewoon in de rug aan te vallen en nadien nog op het hoofd te schoppen om de schedel in te trappen. Je ziet dergelijk gedrag al op klaarlichte dag bij middelbare scholieren. Binnen dit en een goeie week zullen de filmpjes wel weer opduiken.

Elke moord is teveel, waarom deze narratief?
Heel veel mensen vertonen tegenwoordig natuurlijk wel vermijdingsgedrag. Waar wij vroeger in't holst van de nacht met onze fiets naar huis reden, wordt het gros van de tieners nu gewoon opgehaald door de mama/papa. Als ze nog uitgaan tenminste.

Hoeveel geweldsdelicten op die manier vermeden worden, dat weet niemand.

Ik ben een 10 jaar geleden naar een wapenwinkel in Duitsland gegaan en daar werd o.a. goedgekeurde pepperspray voor in Duitsland verkocht die als verdedigingsmiddel gebruikt mocht worden. Het kan zijn dat het ondertussen veranderd is,
Het is veranderd, pepperspray is illegaal tenzij als dierenagschrijmiddel (moet DNA ook zo gemarkeerd zijn)

Het is veranderd, pepperspray is illegaal tenzij als dierenagschrijmiddel (moet DNA ook zo gemarkeerd zijn)
Wat is er dan anders t.o.v. voorheen? In dit geval is de goedkeuring dus die DNA markering die je vermeldt. Je mag het praktisch altijd bij je hebben en gebruiken tegen mensen in noodsituaties. Je kan je dus verdedigen met pepperspray als je op straat aangevallen wordt.

Mag ik altijd pepperspray bij me hebben?

In principe is er niets mis mee om pepperspray bij je te dragen of in het dashboardkastje van je auto te bewaren. Het is echter verboden om het mee te nemen naar feesten of evenementen. Als je het niet bij de ingang inlevert, kan je de toegang worden geweigerd.

Kan ik pepperspray gebruiken ter zelfverdediging?

Zoals u kunt zien aan de term "dierenafweerspray", is het eigenlijk bedoeld voor verdediging tegen dieren. Dit kan echter veranderen als u zich in een noodsituatie bevindt en uit zelfverdediging moet handelen ( artikel 32 van het Duitse Wetboek van Strafrecht ). Zelfverdediging betekent dat u de verdediging gebruikt die nodig is om uzelf te beschermen tegen een onrechtmatige aanval van een ander. In dergelijke uitzonderlijke gevallen is pepperspray ook toegestaan tegen mensen; het gebruik ervan moet echter proportioneel zijn. Of het proportioneel is gebruikt, hangt altijd af van het individuele geval.

Conclusie over de toelaatbaarheid van pepperspray

In noodsituaties is dierenafweermiddel toegestaan, mits het maximale bereik van twee meter niet wordt overschreden en u geen andere verdedigingsmiddelen tot uw beschikking heeft. Illegaal gebruik van de spray kan in het ergste geval leiden tot lichamelijk letsel en kan leiden tot een gevangenisstraf. U kunt ook een schadevergoeding van maximaal 500 euro krijgen.

Vertaald van volgende bron:

Wat is er dan anders t.o.v. voorheen?
Vroeger was het altijd toegelaten en mag je het meenemen overal, nu bvb niet naar massa-evenementen, zelfs al is het gemarkeerd als dierenafschrikmiddel. Ook kan zo'n dierenafschrikmiddel maar beperkt zijn qua hoeveelheid. Quasi alle vorige pepperspray zijn dus illegaal geworden.

Ook in België zal je trouwens niet bestraft worden als je het correct gebruikt als verdedigingsmiddel in geval van wettige zelfverdediging net zoals je een illegaal geweer ook als verdedigingsmiddel mag gebruiken. Het bezit ervan kan echter nog altijd bestraft worden als jij het bezat (en bvb niet de aanvaller).

Toch ook weer godgeklaagd dat wanneer er meer aandacht is voor het gevaar voor vrouwen op straat, als gevolg van de belaging en moord op een vrouw, er mannen staan te springen om mensen er op te wijzen "Ja maar mannen worden veel vaker vermoord!""Het is ook gevaarlijk voor mannen op straat!"

Ja, dat klopt allemaal, maar het is nu toch niet het moment om er een wedstrijd of opbod van te maken? Er wordt meer over het gevaar voor mannen op straat gezegd en geschreven wanneer er iets in het nieuws over vrouwen komt dan wanneer er daadwerkelijk een geval is van agressie tegenover mannen op straat. Dan lijkt het gesprek vooral over de dader zelf te gaan in plaats van het slachtoffer.

Thx @Hellsdinner ik dacht hetzelfde, maar je verwoordt het beter dan ik dat gedaan zou hebben.

Het lijkt me trouwens niet onlogisch dat als het puur gaat om onveiligheidsgevoel (dus niet objectieve onveiligheid) dat vrouwen daar evolutionair gezien gevoeliger voor zouden zijn. De man was de jager en voedselvoorziener. Dus die mocht niet te snel angstig zijn, omdat een zekere mate van risisco nemen innherent was aan zijn taak in het gezin. Ondertussen zorgde de vrouw voor het nageslacht, wat haar extra kwetsbaar maakte. Dus een zekere alertheid voor gevaar en de daarbij horende lichamelijke reacties zijn dan evolutionair gezien een plus, want dat maakt de kans groter dat ze zichzelf en kinderen tijdig in veiligheid kan brengen. Evolutie verdwijnt niet van vandaag op morgen uit onze genen.

Daarnaast wordt een vrouw nu eenmaal, jammer genoeg, vaker geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag: nageroepen worden op straat of nagefloten, in de billen geknepen, mannen die slecht omgaan met het woordje neen,... Vaak zijn dat dingen die op zich niet zo dramatisch zijn. Gelukkig dat zelfs de meeste ongemanierde mannen toch nog een bepaalde grens respecteren en niet echt overgaan tot fysiek geweld of aanranding. Maar elke keer is er dat ’wat als’-stemmetje, waar telkens dat ganse lijf op reageert en dat ervoor zorgt dat, ondanks dat er niets ergs gebeurd is die keer, het algemene zich onveilig voelen stijgt.

En dat stukje ervaren de meeste mannen, of misschien beter de meeste heteromannen, niet. Wat niet wegneemt dat als ze met grensoverschrijdend gedrag geconfronteerd worden het vaak sneller echt uit de hand loopt. Maar al die kleine dingen die dat onveiligheidsgevoel voeden, dat ervaren ze dan weer minder.

Toch ook weer godgeklaagd dat wanneer er meer aandacht is voor het gevaar voor vrouwen op straat, als gevolg van de belaging en moord op een vrouw, er mannen staan te springen om mensen er op te wijzen "Ja maar mannen worden veel vaker vermoord!""Het is ook gevaarlijk voor mannen op straat!"

Ja, dat klopt allemaal, maar het is nu toch niet het moment om er een wedstrijd of opbod van te maken? Er wordt meer over het gevaar voor mannen op straat gezegd en geschreven wanneer er iets in het nieuws over vrouwen komt dan wanneer er daadwerkelijk een geval is van agressie tegenover mannen op straat. Dan lijkt het gesprek vooral over de dader zelf te gaan in plaats van het slachtoffer.
Het doel van mijn post was helemaal niet om een opbod te maken. Maar om de feiten achter de slogan "wij eisen de nacht terug" eens onder het licht te houden. Ik heb daar mijn bedenkingen bij. Dat ruikt naar sloganeske en utopische eisen. Waarom gaan we ervan uit dat vrouwen onveilig zijn en mannen niet? Dat klopt gewoon niet. Dit is gebeurd in één van de veiligste landen in de wereld, en zeker voor vrouwen. (zie cijfers uit eerder bericht)

Als je de maatschappij veiliger maakt voor vrouwen is ze ook veiliger voor mannen en vice versa, toch? Voor mij ruikt zoiets altijd naar het demoniseren van "mannen" in het algemeen. Want dat doe je ook met deze slogan. Het is iets van deze tijd waar ik echt kromme tenen van krijg. De man an sich is niet de grootste vijand van de vrouw in de nacht. Het is een net iets specifiekere groep.

Nee, niet enkel de asielzoekers maar zie je hoe deze denkwijze dan verkeerd loopt?

Laatst bewerkt:
Voor mij ruikt zoiets altijd naar het demoniseren van "mannen" in het algemeen.

In plaats van het op de slechte manier mogelijk te kunnen zien, sta er gewoon even bij stil. Probeer te begrijpen waarom heel veel vrouwen schrik hebben van mannen in zulke situaties en probeer mee te werken aan een veilig omgeving voor iedereen.

Misschien dat een analogie helpt: een vriend van mij is bang van honden omdat hij 1 keer bijna is aangevallen geweest door een hond. Al die andere honden hebben hem niet gedaan en toch blijft hij uit d beurt van honden en krijgt angst als ze te dicht in de buurt komen.

Vrouwen reageren op een vergelijkbare manier op mannen. Dat is helemaal niet persoonlijk.

In plaats van te denken 'maar niet alle mannen' denk, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik vrouwen niet onbedoeld bang maak of hoe kan ik een steentje bijdragen aan een veiligere omgeving voor vrouwen.

Terug
Bovenaan