Ongezonde jobs

Ik werk in dag, madam deed vroeger drie ploegen ( ziekenhuis ) sinds zoontje doet ze vaste nacht. Merk toch dat het voor haar beter is, ook makkelijk voor het gezin. Ook te zien dat zijn meer verouderd is op die tien jaar dan ik die gewoon in dag werk... Lijkt me ook logisch.
Die drie ploegen was moordend, plus al de wissels met de collega's.

Ik werk in dag, madam deed vroeger drie ploegen ( ziekenhuis ) sinds zoontje doet ze vaste nacht. Merk toch dat het voor haar beter is, ook makkelijk voor het gezin. Ook te zien dat zijn meer verouderd is op die tien jaar dan ik die gewoon in dag werk... Lijkt me ook logisch.
Die drie ploegen was moordend, plus al de wissels met de collega's.
Heb je dan nog tijd voor elkaar als koppel?

Hier doe ik vroege. De ene dag is dat 3u15 beginnen andere dag 5u40 dag erna 4.20 enz. En dan ook nog onregelmatige dagen thuis en weet ik pas week tot een week en half op voorhand hoe ik werk. Heb ik pech veranderd het nog dag ervoor.

Tis kapot makkerij dat ik zelfs 4/5 ben gaan werken zodat ik toch 1 vaste dag thuis ben en me geen zorgen moet maken over opvang van men zoon.

Kan hierdoor voorlopig op men 58 op pensioen. Maar eerlijk weet zelfs niet of ik het zolang volhou die uren.
Dat zijn al geen vroeges meer.

Dat wordt bij mij weten nooit gevraagd bij ons om op die tijdstippen te beginnen. Ik denk dat het zelfs een regel is omdat het gewoon niet menselijk is om dat te verwachten.

Dat wordt bij mij weten nooit gevraagd bij ons om op die tijdstippen te beginnen. Ik denk dat het zelfs een regel is omdat het gewoon niet menselijk is om dat te verwachten.
Het is logisch bij nmbs als rollend personeel. Ik heb ervoor bij De Lijn gewerkt en dat was eerlijk gezegd nog erger.
Je begon vb.
de late 16u tot 1u snachts
Halve late 12u tot 21u
gesplitst van 6u tot 10u en 15u tot 19u
Vroege 6u tot 15u
Vroege 4u tot 13
Rust

En dan begon het opnieuw... als je geluk had dan had je is 2dagen na mekaar rust als in weekend viel.

Het is logisch bij nmbs als rollend personeel. Heb ervoor bij De Lijn gewerkt en dat was eerlijk gezegd nog erger.
Ik ben wel iemand die graag in shift staat.

Maar de verhalen zoals u en ook vaak wat ik hoor in de zorg, zou de goesting in shift ook wel snel weg zijn.

Ik ben wel iemand die graag in shift staat.

Maar de verhalen zoals u en ook vaak wat ik hoor in de zorg, zou de goesting in shift ook wel snel weg zijn.
Ik ken niet anders altijd al zo gewerkt. Ook al gedacht om iets anders te doen. Maar het loon staat er altijd op tijd, niet slecht betaald en wij zitten 10jaar vast anders boete.

ik hoor soms dat men liever de vaste nacht doet dan de dag, beter betaald, minder werken, minder controle, minder stress - ik weet niet goed wat te denken, ik zou het zelf absoluut niet zien zitten en vraag me echt af hoe je dat doet met kinderen en een gezin.
Vaste nacht lijkt mij eigenlijk nog wel meevallen, uw bioritme is dan gewoon compleet anders als bij een kantoorwerker. ge hebt dan nog wel problemen omdat ge op zich weinig zon ziet (hoewel...)

een groter probleem dat ik heb ondervonden op mijn vorig werk, waar ze met vaste ploegen werkten, is dat die vaste nachters quasi normaal proberen leven. om 6u gedaan met werken, eerst nog de kinderen afzetten op school, en dan gaan slapen. tot de middag, want dan moet het huishouden gedaan worden, voor ze de kinderen weer gaan halen.
dan slapen ze quasi enkel als ze eens 2 dagen thuis zijn, en dan nog: want de kinderen zijn dan ook thuis.

probleem bij openbaar vervoer is natuurlijk: zij zorgen ervoor dat de mensen op hun werk geraken he. dus ook de andere shiftwerkers die om 6u beginnen.
zelfde op de luchthaven: als gij een vlucht pakt om 5u, dan moet daar checkin-, grond-, security-personeel voor zijn. die moeten dan allemaal vóór 5 al beginnen he.

Vaste nacht lijkt mij eigenlijk nog wel meevallen, uw bioritme is dan gewoon compleet anders als bij een kantoorwerker. ge hebt dan nog wel problemen omdat ge op zich weinig zon ziet (hoewel...)

een groter probleem dat ik heb ondervonden op mijn vorig werk, waar ze met vaste ploegen werkten, is dat die vaste nachters quasi normaal proberen leven. om 6u gedaan met werken, eerst nog de kinderen afzetten op school, en dan gaan slapen. tot de middag, want dan moet het huishouden gedaan worden, voor ze de kinderen weer gaan halen.
dan slapen ze quasi enkel als ze eens 2 dagen thuis zijn, en dan nog: want de kinderen zijn dan ook thuis.
Ja dat denk ik dus ook hé, leuk zo als single of tenminste zonder kinderen, maar alles draait tijdens de dag uiteindelijk. Dus eender welke afspraak praktisch rond kinderen, of denk gewoon aan een bank, een stielman, een stom pakje van postNL, onderbreekt je slaap.

Zelfs als je al dat kan uitschakelen en met de rolluiken af in een donker kamer ligt, is er nog altijd meer lawaai.

Heb je dan nog tijd voor elkaar als koppel?
Die werkt maar 12 nachten per maand... Het hatelijkste is die weekends. 1 op 2 werken.
In de week speelt die nachten weinig rol, ze vertrekt pas om 21u , thuiskomen is normaal om 7u30 om zoontje naar school te doen en anders ist naar de voorschoolse opvang.

Kunnen in de week wel wat samen doen mits babysit, buiten dat die elke week naar haar ma wilt gaan eten op de woensdag.
Enfin, het ergste zijn dus de weekends. Ook een reden waarom er geen 2de kwam.

Ja dat denk ik dus ook hé, leuk zo als single of tenminste zonder kinderen, maar alles draait tijdens de dag uiteindelijk. Dus eender welke afspraak praktisch rond kinderen, of denk gewoon aan een bank, een stielman, een stom pakje van postNL, onderbreekt je slaap.

Zelfs als je al dat kan uitschakelen en met de rolluiken af in een donker kamer ligt, is er nog altijd meer lawaai.
Ik vind de nacht hetzelfde is als de vroege naar vrije tijd toe.

Na een nacht kom ik thuis om 6:30. Dan babbel ik nog wat met mijn vriendin en lig ik wel tegen 7:00 in mijn bed. Om 14:00 wordt ik wakker en start mijn dag. Vriendin komt dan om 17:30 thuis.
Eten is dan net gekookt en al reeds naar de winkel geweest, dus kan gelijk aan tafel schuiven. Ondertussen heb ik dan ook al wat kleine huistaakjes gedaan. Dus na eten is het eigenlijk al vrij snel vrije tijd samen.

Om 21:00 vertrek ik en dan kijkt mijn vriendin meestal nog een aflevering van haar en kruipt dan in bed.

Met de vroege is dat eigenlijk zowat gelijk. Enkel slaap en werk draai je dan om.

ik doe geen vaste nachten, maar wissel.

Het is net zeer moeilijk om afspraken te maken door mijn vriendin die in dag uren staat. Al een geluk heeft ze wat glijuren dat ze mee kan spelen.
Merk je nu goed met de bouw waarbij we vaak wel eens naar winkels willen gaan.

Laatst bewerkt:
Vaste nacht gedaan in Diegem (logistiek), daar kwam je menselijk wrakhout tegen die het doen uit razende woede: singles na een scheiding om de ex met nieuwe partner bij te benen of uit jaloezie om dezelfde levenstijl te kunnen betalen als mensen die ze benijden. Was daar machosfeertje en mekaar aftroefen ivm weinig slaapuren.

Zullen ook wel functies bestaan met een nachtshift (medische sector, chemie,...) waar je geen fouten mag maken, die zullen wel maatregelen nemen om 7 uur onverstoord te slapen, niet in een appartement naast een drukke steenweg.

Ik werk in een 12 dagensysteem waarbij de eerste 6 dagen ongeveer vast liggen en de rest kan veranderen. Dat zijn vroege, laten, nacht en bureeldiensten. En uitzonderlijk nog eens andere uren/diensten.

Ik probeer als ik niet aan het werk ben rond 22u te gaan slapen. De meeste dagen sta ik vroeger op op te kunnen sporten.

Doe dit al 10 jaar en dit zal zeker nog een paar jaar lukken. Maar ik val wel standaard in de zetel in slaap 's avonds tussen 18u en 21u

Bij de mensen die hier vaste nacht doen (security) zie je toch veel mensen met problemen hoor. Gaande van echtscheidingen tot gezondheidsproblemen, alcoholisme, slaapproblemen, depressies ... Nee dank u.

Toen ik begon heb ik ook regelmatig eens wat nachten gedaan, maar dat is toch een aanslag op je gezondheid hoor. Om nog maar te zwijgen over je sociaal leven.

De ongezondste job waar ik al gewerkt heb was productie van poederlak. Poederlak is niet meer dan plastiek, pigment en additieven die samen gemixt en geëxtrudeerd worden. nadien vermalen in fijn poeder met korrelgrootte van 30-40 µm. Je staat dus letterlijk hele dagen microplastics in te ademen. Als je je T-shirt uit doet, zie je in je poriën welke kleur je mee gewerkt hebt. Als je je neus kuist of oren kuist is het grijs en zwart wat er uitkomt. Dat kan niet anders dan ongezond zijn. En ik had dan nog geluk dat ik in een labo werkte. Al stond in dat labo ook een ketel MEK die elke week 2 keer moest gevuld worden omdat hij verdampte.

Nadien 9 jaar in de chemie gewerkt met veel solventen in mijn omgeving, ook in het labo. Ook niet ideaal maar waarschijnlijk wel gezonder. In het labo hadden we tenminste nog afzuiginstallaties.

Dat was ook alle keren in ploegen. Al kon ik nog vrij goed tegen 3 ploegen. 2 ploegen valt mij persoonlijk véél zwaarder.

Hier recyclage van zware metalen in een 5 ploegensysteem. Vandaag opleiding VCA gehad en de lesgever was toch wat aangedaan we van heel zijn cursus praktijkvoorbeelden konden aanhalen, van het dragen van een helm tot branden en explosies.

Piloot.

Lijkt een luxe job, verdient goed en dergelijke...

maar:

zo zie je maar : je zou denken dat laag geschoolde jobs alleen maar ongezonde jobs hebben, maar is dus zeker niet waar.

De ongezondste job waar ik al gewerkt heb was productie van poederlak. Poederlak is niet meer dan plastiek, pigment en additieven die samen gemixt en geëxtrudeerd worden. nadien vermalen in fijn poeder met korrelgrootte van 30-40 µm. Je staat dus letterlijk hele dagen microplastics in te ademen. Als je je T-shirt uit doet, zie je in je poriën welke kleur je mee gewerkt hebt. Als je je neus kuist of oren kuist is het grijs en zwart wat er uitkomt. Dat kan niet anders dan ongezond zijn. En ik had dan nog geluk dat ik in een labo werkte. Al stond in dat labo ook een ketel MEK die elke week 2 keer moest gevuld worden omdat hij verdampte.

Nadien 9 jaar in de chemie gewerkt met veel solventen in mijn omgeving, ook in het labo. Ook niet ideaal maar waarschijnlijk wel gezonder. In het labo hadden we tenminste nog afzuiginstallaties.

Dat was ook alle keren in ploegen. Al kon ik nog vrij goed tegen 3 ploegen. 2 ploegen valt mij persoonlijk véél zwaarder.
Qua inademen, moet het wel te verhelpen zijn met een FFP2 masker denk ik.

Qua huid poriën... ja lijkt me toch ook inderdaad wel een job waar je helemaal in een beschermend pak moet werken.

Dus indien bovenstaande zaken toegepast worden, kan je volgens mij die job wel perfect uitvoeren zonder gezondheidsproblemen.

Of het plezierig is, constant in beschermend pak en masker te werken, dat ga je me zeker niet horen zeggen.

Terug
Bovenaan