Ongezonde jobs

Qua inademen, moet het wel te verhelpen zijn met een FFP2 masker denk ik.

Qua huid poriën... ja lijkt me toch ook inderdaad wel een job waar je helemaal in een beschermend pak moet werken.

Dus indien bovenstaande zaken toegepast worden, kan je volgens mij die job wel perfect uitvoeren zonder gezondheidsproblemen.

Of het plezierig is, constant in beschermend pak en masker te werken, dat ga je me zeker niet horen zeggen.
Dat hadden we daar allemaal niet hoor, voor zover ik me herinner.

Ik denk dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen ongezond en ongezond.

Ongezond 1: dat is waar de meesten aan denken. Weinig slaap, nachtwerk, voet breken, lang stilzitten, onregelmatige uren,...
Ongezond 2: werken met toxische producten. Het effect op de gezondheid is niet onmiddellijk waarneembaar...maar op de lange termijn kan dat dat wel zijn. Voorbeeld. Iemand die ik ken werkt met gelatine, heeft een heel hoog loon, naar eigen zeggen geen ongezonde werkomstandigheden. Deze persoon heeft geen A2...
Van anderen hoor ik dan weer dan werken met gelatine slecht is voor de longen.

@JPV
Zijn er trouwens studies welke aantonen in welke sector bepaalde ziektes ontstaan? Bvb. meer kanker in de chemische sector oid.
Of is welke beroepen mensen het oudst worden?

Ps.
Pastoors, nonnen, rechters etc worden over het algemeen oud,...
Herman Brusselmans werkt uitsluitend in de nacht en die heeft volgens mij wel een goed leven.

Ongezond 1: dat is waar de meesten aan denken. Weinig slaap, nachtwerk, voet breken, lang stilzitten, onregelmatige uren,...
Ongezond 2: werken met toxische producten. Het effect op de gezondheid is niet onmiddellijk waarneembaar...maar op de lange termijn kan dat dat wel zijn. Voorbeeld. Iemand die ik ken werkt met gelatine, heeft een heel hoog loon, naar eigen zeggen geen ongezonde werkomstandigheden. Deze persoon heeft geen A2...
Van anderen hoor ik dan weer dan werken met gelatine slecht is voor de longen.
je vergeet de grootste factor voor ongezonde jobs: slijtage op je lichaam (vooral in de bouw).
Deuger zei:
@JPV
1. Zijn er trouwens studies welke aantonen in welke sector bepaalde ziektes ontstaan? Bvb. meer kanker in de chemische sector oid.
2. Of is welke beroepen mensen het oudst worden?
1. Niet over alle sectoren heen. Dat zou weinig nut hebben, gezien vele ziektes niet specifiek aan 1 job te wijten zijn, omdat mensen verschillende jobs hebben. Sommige sectoren doen die (uitgebreide) analyse wel.
2. Opnieuw héél moeilijk over alle beroepen heen (beroepen definieren is al heel moeilijk). In het algemeen: ploegwerk verkort een (gezond) mensenleven
(https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2791848 )
Deuger zei:
Ps.
1. Pastoors, nonnen, rechters etc worden over het algemeen oud,...
2. Herman Brusselmans werkt uitsluitend in de nacht en die heeft volgens mij wel een goed leven.
1. Lijkt me logisch voor pastoors en nonnen, omdat ze relatief gezond leven. Maar waar haal je dat van rechters?
2. één iemand is geen enkele maatstaf.

Ik ben bijna altijd 24/7 oproepbaar voor mijn werk. Waar ik vroeger daar geen last van had, voel ik dit nu wel wegen. Zeker in combinatie met zeer onregelmatige uren die ik doe en vaak onvoldoende rust/slaapuren tussen arbeidsprestaties in wat leid tot een chronisch slaaptekort. Ik werk als huisbewaarder, een uitstervend en vaak tot de verbeelding sprekend beroep, maar ook een onzichtbaar en vergeten werk.

ben al 12 jaar bezig in een 3 ploegenstelsel en ik merk nu wel dat mijn slaappatroon helemaal naar de zak is.

Ben nu 43
Ik doe nu al bijna 24 jaar 3 ploegen.
Alleen last van slaappatroon met de nacht.
Eens rond de 40 gaat het slapen met de nacht zeer moeilijk bij mij

Dinsdag assessment op de planning voor een job als teamleader .
Als dit lukt dan worden het 2-ploegen

Vind in shiften werken persoonlijk zalig. ( in de chemie sector)
Veel vrije tijd, goed loon waardoor ik veel kan sparen/beleggen, veel verlofdagen en geen dagelijkse sleur.
Nachtshift is mijn favoriete shift, vroege kan ik niet goed tegen dus neem ik vaak verlof.

Vind in shiften werken persoonlijk zalig. ( in de chemie sector)
Veel vrije tijd, goed loon waardoor ik veel kan sparen/beleggen, veel verlofdagen en geen dagelijkse sleur.
Nachtshift is mijn favoriete shift, vroege kan ik niet goed tegen dus neem ik vaak verlof.
Soms is het echt de hel die vroeges, we zullen maar eens vertrekken 😴😴😴

Terug
Bovenaan