onder-dak isoleren

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Wij zijn momenteel (zoals half België) Airco aan het laten steken en daardoor is er een gat gemaakt in het plafond op zolder.

Onze woning bestaat uit gelijkvloers + 2 verdiepingen met een zadeldak erop. Dat dak is in goede staat met een proper onderdak. Tussen het dak en het plafond van de tweede verdieping is er een ruimte waar nu de vloer van geisoleerd is (12cm glaswolisolatie). Omdat het me nog altijd beter lijkt om het onderdak zélf te isoleren, zou ik dit deze vakantie willen aanpakken door:

- tussen de balken van het onderdak glaswol/rotswol te steken (zijn balken van 16cm, dus lijkt me toch al nut te hebben)
- daarop een dampscherm
- de huidige glaswol te laten zitten, maar met OSB-platen erop, zodat we kunnen erop lopen.

Ik denk dat ik niets verkeerd kan doen zo? (afwerken met een zoldertrap is iets dat ik wel door iemand zal laten doen, dat doorsnijden van die balken heb ik gewoon het materiaal niet voor + het opnieuw stevig maken is een lastiger taakje).

Bijlagen

• 2026-06-29 16.49.06.jpg
    2026-06-29 16.49.06.jpg
    560,8 KB · Weergaven: 3
Heeft geen meerwaarde, condensatie kan ontstaan als je het zadeldak isoleert met dampscherm en als het verdiep al reeds geïsoleerd is met dampscherm.
Beter is de reeds bestaande 12cm extra te isoleren, oppassen voor dubbel dampscherm.. of deze te verwijderen en het dak te isoleren.

Terug
Bovenaan