fomix
Well-known member
één zekerheid, gas gaat altijd duurder worden.Wat denken jullie ?
Afhankelijk van R-waarde van uw PIR kan dit wel aanzienlijk minder verlies (en dus verbruik) betekenen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
één zekerheid, gas gaat altijd duurder worden.Wat denken jullie ?
Lijkt me wel. Zeker als je zegt dat de garage toch vrij kou wordt, al was het maar voor het comfort van de kamer er boven.Mag ik hier even dit topic gebruiken:
Ik heb een garage binnen de schil vd woning. Hier is een garagepoort met enkel glas. In de winter wordt de garage enorm koud, is ook onverwarmd.
Nu heb ik pir platen met gips gekocht, gezien erboven een verwarmde kamer ligt.
Ik begin me nu alleen af te vragen of dit de.kost wel waard was. Ik verwarm met gas en het gaat om een garage van 23m2. Het gaat over een prijs van 1.100€. Als ik er zo even over nadenk lijkt me dit niet terug te verdienen op een redelijke termijn. De epc waarde van ons huis is ongeveer 300.
Wat denken jullie ?
2 jaar geleden al een deel gedaan met de glaswol van Isover die verschrikkelijk irriteerde.Oei, blijf er dan maar ver van wegAmai... Ik wil niet weten hoe erg die isolatie van isover irriteert... Die Knauf multifit vond ik al verschrikkelijk!
. Ik gebruik de Multifit 035 en dat irriteert mij echt niets.
.Wij hebben vorige zomer ons zolderdak geïsoleerd met 16cm rotswol (Rd 4.7) en dan een dampscherm ertegen. Na één winter AI is losgelaten op mijn energierekening en we hebben 17% minder gestookt. We stoken in de winter boven wel op de zoon zijn kamer gezien die nog klein is en gezien het zolderluik in zijn kamer is verklaart dat wel het spectaculaire resultaatWij willen onze zolder in onze nieuwe jaren 70 woning ook isoleren en er tevens een leefruimte van maken. Dit is de situatie:
Schuin dak met natuurleien (ergens in de jaren 90 volledig vernieuwd)
Onderdak is jaren 70 en bestaat uit Menuiserite die nog in prima staat is. Het dak vernieuwen en langs buiten isoleren is financieel geen optie en ook niet nodig omdat het dak nog relatief nieuw is. Dus het idee is om langs binnen te isoleren, ondanks dat dit voor wat ruimte verlies zal zorgen.
De kepers zijn 7 cm diep. Om ruimte te besparen zouden we tussen de kepers willen isoleren. Het makkelijkst te plaatsen zou 7 cm glaswol zijn, die we kunnen klemmen tussen de kepers. Dus niet bevestigen aan het onderdak, zodat dit ooit mocht het ervan komen langs buiten vervangen kan worde zonder de isolatie te beschadigen. En dan, om de isolatie te verbeteren zouden we pir platen plaatsen (met dubbelzijdig aluminium) die we luchtdicht afwerken met alu tape (en purschuim mocht dat nodig zijn).
Nu mijn bedenkingen:
1) klopt het inderdaad dat de Menuiserite platen vodoende dampopen zijn, zodat in bovengenoemde constructie geen condensatie kan gebeuren?
2) mag de glaswol direct op het onderdak, of moet daar bv nog een luchtspouw van een cm tussen?
3) is het inderdaad zo dat je geen dampschermfolie nodig hebt als je bovengenoemde pir platen gebruikt icm alu tape en purschuim voor de naden.
4) de zolder krijgt een groot deel van de dag zon. We hebben nog geen zomer meegemaakt daar, maar ik kan me voorstellen dat het dan best warm kan worden. Welke dikte aan PIR platen zou ik best voorzien? Als ik bv 10 cm neem kom ik op 4,5 rd waarde, met de 7cm glaswol erbij op 6,5. Is dit voldoende om het dragelijk te maken in de zomer? We overwegen overigens ook het plaatsen van een airco daar die tevens kan verwarmen, want dat ontbreekt momenteel ook.
Bovenstaande heb ik ook wel gegoogled, maar hoe meer ik lees, hoe mee tegengestelde geluiden ik hoor, vandaar mijn vragen hier nogmaals.
.