Om de hoeveel kilometer je olie vervangen

Je hebt BG'ers met een bedrijfswagen en BG'ers met eigen wagen he.

Trouwens, ver van alle Duitsers hebben een ketting en er zijn ook auto's waar je het niet van verwacht die er dan wel een hebben. Mijn vriendin haar Fiat 500 is met ketting, mijn Volvo V70 met riem. :laugh:
Mijn Mercedes uiteraard wel met ketting, een dubbele zelfs. :unsure:
Volgens mij heeft mercedes in die tijd gebruik gemaakt van scheepskettingen, hoogst waarschijnlijk kan je daar een tank mee wegslepen met die distributieketting.
Als ge een bedrijf wilt waar ge zelf als baas nu eens geen kloten te zeggen over hebt, neem dan een merkgarage.
Iedereen vit altijd op die garages maar zouden zo eens een jaartje moeten meedraaien in die wereld. Velen zouden ogen trekken.
In andere branches zal dit ook wel het geval zijn, daar twijfel ik niet aan.
Ik zou dat laatste zelf nog niet durven zeggen. Ik ken geen enkele andere sector waar ze de producten voor uw deur komen zetten en eisen dat ze direct betaald worden zonder dat ge daar ook maar enige zeggensschap over hebt. Ik ben toch van mening dat sommige zaken op het randje van het criminele zijn als je ziet hoe men met dealers omgaat.
Heeft uw baas eigenlijk nog uitzicht op zijn consessie sinds vorig jaar?

Volgens mij heeft mercedes in die tijd gebruik gemaakt van scheepskettingen, hoogst waarschijnlijk kan je daar een tank mee wegslepen met die distributieketting.
Hangt blijkbaar van de serie af. Toen ik met de mijne 15jr geleden naar de Mercedes dealer ging voor zijn eerste onderhoud na import, zei die technieker ook zoiets. Je had op die 16v's de enkele kettingen, voorzien voor dagelijks gebruik en de dubbele, gelijk je zegt, voorzien voor alles. Ik heb het geluk een dubbele te hebben doordat het niet de standaard baan-versie is. Anders was dat ook een kost.

Merkgarages moeten wel kunnen bewijzen aan de garantiedienst dat er correcte olie gebruikt wordt als er motoren stukdraaien.
Of ze draaien zelf voor de kosten op.

Vreemd dat de merkgarage bij mijn wagen ( toyota met 1NRFE motor) er altijd 5W30 in gedaan heeft, terwijl het volgens de handleiding 0W30 moet zijn...
Ik was van plan er eens iets van te zeggen, maar wat googlen leerde mij toen (2011) dat 1 liter 0W30 zowat even duur was als de 3,x liter 5W30 die ze er indoen... En anderzijds, het antwoord zou waarschijnlijk toch "kan geen kwaad, meneer" zijn ...

Vreemd dat de merkgarage bij mijn wagen ( toyota met 1NRFE motor) er altijd 5W30 in gedaan heeft, terwijl het volgens de handleiding 0W30 moet zijn...
Ik was van plan er eens iets van te zeggen, maar wat googlen leerde mij toen (2011) dat 1 liter 0W30 zowat even duur was als de 3,x 5W30 die ze er indoen... En anderzijds, het antwoord zou waarschijnlijk toch "kan geen kwaad, meneer" zijn ...
En hoeveel km had uw wagen dan? Of deden ze dit al vanaf het eerste onderhoud?

Geen idee, er zitten 2 v-riemen net naast de D-riem. Met motorkap open hoor je duidelijk dat het uit die richting komt, maar ik kan niet afleiden van welke het precies is. Nu, onderhoud is al gepland over 2 weken, en heb gevraagd alle riemen ook te vervangen, dus komt goed.
Is het een gepiep dat je (soms) hoort? Veelweg ligt dit aan de riemspanner die zijn duwkracht verliest waardoor de riem slipt als de alternator/aircocompressor/servopomp weerstand bied.

Is het een gepiep dat je (soms) hoort? Veelweg ligt dit aan de riemspanner die zijn duwkracht verliest waardoor de riem slipt als de alternator/aircocompressor/servopomp weerstand bied.
Bij het starten van de motor, zo een halve minuut duurt het, en enkel als er hoge luchtvochtigheid is. Nuja, nog een 500-tal km en 't is onderhoud, dus 'k zal het dan wel horen. Al die riemen en spanners zitten er al 8jr in, dus vrij veel kans dat er slijtage op zit.

Ik zou dat laatste zelf nog niet durven zeggen. Ik ken geen enkele andere sector waar ze de producten voor uw deur komen zetten en eisen dat ze direct betaald worden zonder dat ge daar ook maar enige zeggensschap over hebt. Ik ben toch van mening dat sommige zaken op het randje van het criminele zijn als je ziet hoe men met dealers omgaat.
Heeft uw baas eigenlijk nog uitzicht op zijn consessie sinds vorig jaar?
Momenteel mogen we verder doen en blijven opboksen tegen de vanmossel groep. Grote voordeel is dat we enorm veel ex vanmossel klanten binnenkrijgen die graag sneller geholpen worden ( aan normalere prijzen)
Of het contractgewijs nu al 100% in orde is weet ik niet, zou nog eens moeten informeren bij mijn baas. Het zijn speciale jaren geweest met die corona en leverproblemen van nieuwe wagens waardoor ik niet weet of de verplichte quota's behaald of aangepast zijn.
Veel mensen ook die door de lange wachttijden hun aankoop van een nieuwe wagen uitstellen merk ik wel. Ze komen wel informeren maar dan stopt het. De verkoper heeft onlangs nog 20 klanten moeten bellen dat hun wagen 3mnd achteruit geschoven wordt, 1 zelfs naar Maart of April volgend jaar.

Dat een ketting moet vervangen worden hebben ze bij BMW duidelijk niet bij stilgestaan. Als je die ketting wil laten vervangen mag heel het blok eruit. 🙈

3 modellen gehad die gekend waren voor kettingproblemen waarbij ik mijn jaarlijks schietgebedje deed dat er niets mee ging gebeuren ben ik toch blij dat mijn model van nu die problemen niet meer heeft.

1 van die 3 had prijs tijdens de garantie. Factuur van 8700€ (ze hebben zelfs een deel van het blok naar Duitsland opgestuurd om te laten onderzoeken) waarvan ik toch niet goed geslapen heb tot die voldaan was van de garage waar ik hem gekocht heb.

Daar zat een zo goed als nieuw blok in en het jaar erop besluit mijn vrouw om hem perte totale te rijden. 😬😬😬

Olie vervang ik om de 10000kms of 1x per jaar.

15w60😮 om u olieverbruik te maskeren dan??
Of type wagen zelf.
Voor een 15w60 op bedrijfstemperatuur is.
Heb nog nooit een olietemperatuur meter gehad.
Op de fk2 zit er standaard 1 op en zelfs die 0w20 duurt al een aantal kilometers.

1 van die 3 had prijs tijdens de garantie. Factuur van 8700€ (ze hebben zelfs een deel van het blok naar Duitsland opgestuurd om te laten onderzoeken) waarvan ik toch niet goed geslapen heb tot die voldaan was van de garage waar ik hem gekocht heb.
rijden. 😬😬😬
Ze doen dat dus nog steeds. Baas zijn X5M was vastgelopen op de expres in Ieper. Ze hebben die auto op zijn geheel naar Duitsland gestuurd om te onderzoeken. :lol:
Moest dan een tijdje rijden met een 750Li, maar dat zinde hem dus totaal niet, dus zodra hij die X5M terug had, heeft die hem verkocht en een Audi gekocht. :lol:

15w60😮 om u olieverbruik te maskeren dan??
Of type wagen zelf.
Voor een 15w60 op bedrijfstemperatuur is.
Heb nog nooit een olietemperatuur meter gehad.
Op de fk2 zit er standaard 1 op en zelfs die 0w20 duurt al een aantal kilometers.
36 jaar oude sportwagen die bijna geen km's doet, maar als die km's doet, zijn het zware. Olieverbruik kan ik niet echt merken op die auto, want doet nog geen 500km/jr en krijgt elk voorjaar zijn onderhoud.
Origineel reed die op 10w40, maar die heb ik meer dan 1x "verbrand". De 15w60 moet langer warm rijden, maar kan meer aan.

Momenteel mogen we verder doen en blijven opboksen tegen de vanmossel groep. Grote voordeel is dat we enorm veel ex vanmossel klanten binnenkrijgen die graag sneller geholpen worden ( aan normalere prijzen)
Of het contractgewijs nu al 100% in orde is weet ik niet, zou nog eens moeten informeren bij mijn baas. Het zijn speciale jaren geweest met die corona en leverproblemen van nieuwe wagens waardoor ik niet weet of de verplichte quota's behaald of aangepast zijn.
Veel mensen ook die door de lange wachttijden hun aankoop van een nieuwe wagen uitstellen merk ik wel. Ze komen wel informeren maar dan stopt het. De verkoper heeft onlangs nog 20 klanten moeten bellen dat hun wagen 3mnd achteruit geschoven wordt, 1 zelfs naar Maart of April volgend jaar.
Hopelijk krijgt vanmossel niet nog meer macht hoewel ik ook gelooft dat merken die ook wel met argusogen bekijkt, die mogen ook niet te machtig worden want dan kunnen die weer teveel leverage krijgen ten opzichte van de merken natuurlijk. Ook snap ik niet dat die geen probleem hebben dat dat eigenlijk dealers zijn die meerdere merken in het aanbod hebben en dat niemand daar iets op tegen heeft.

1 ding weet ik wel zeker en dat is dat ze daar bij vanmossel geen gevoel voor humor hebben, zo kon ik enkele weken geleden bij een mercedes dealer (de kenners zullen wel weten wie) een hollander uit de vanmossel groep spreken en ik vroeg of die dan ook een "zeker zeeuws" keurmerk kon geven. Die is het dan maar met een zuur gezicht afgebold.

36 jaar oude sportwagen die bijna geen km's doet, maar als die km's doet, zijn het zware. Olieverbruik kan ik niet echt merken op die auto, want doet nog geen 500km/jr en krijgt elk voorjaar zijn onderhoud.
Origineel reed die op 10w40, maar die heb ik meer dan 1x "verbrand". De 15w60 moet langer warm rijden, maar kan meer aan.
Uit interesse en nog nooit opgezocht,welk merk heeft 15w60?
Castrol heeft een 10w60 dat weet ik

Ik was van plan er eens iets van te zeggen, maar wat googlen leerde mij toen (2011) dat 1 liter 0W30 zowat even duur was als de 3,x liter 5W30 die ze er indoen... En anderzijds, het antwoord zou waarschijnlijk toch "kan geen kwaad, meneer" zijn ...
De 5 in 5w20 staat voor de viscositeit bij lage temperatuur, en de 20 is de viscositeit bij hoge temperatuur.
Ik heb de waardes niet opgezocht, dit is als voorbeeld: De 5w20 zal zijn normale viscositeit behouden tot -20, en de 0w30 zal zijn normale viscositeit behouden tot -30. De echte waardes weet ik dus niet, maar ik weet dat 5w20 puur op gebied van viscositeit ruim voldoende is voor ons land.
Veel belangrijker is de API norm, die moet overeenkomen met wat de constructeur opgeeft.

Imo moet ge daar gewoon een racerij olie indoen, ik zou gewoon gaan voor de 300v reeks van motul

Terug
Bovenaan