Om de hoeveel kilometer je olie vervangen

Ik weet een officiële ford-dealer die dat laatste probleem negeert en daardoor enorm veel camionetten laat kapot draaien. Enige voordeel aan die dealer was dat we plots sprinters en daily's kregen als er iets moest vervangen worden. :unsure:
Eigenlijk doe ik daar niet raar van hoor want naar mijn ervaring zitten er bij dealers ook genoeg rotte appels van techniekers die gewoon hun werk niet op de juiste wijze (willen of kunnen) doen. En een garage is maar zo goed als hun techniekers natuurlijk.
 
Eigenlijk doe ik daar niet raar van hoor want naar mijn ervaring zitten er bij dealers ook genoeg rotte appels van techniekers die gewoon hun werk niet op de juiste wijze (willen of kunnen) doen. En een garage is maar zo goed als hun techniekers natuurlijk.
Daar ligt het probleem bij de chef. Ik ga nu ook niet vernoemen over wie het gaat, want qua personenwagens is dat dan wel degelijk een goeie garage en de eigenaars verdienen geen slechte reclame, maar de chef voor bedrijfswagens mochten ze gerust al 10 jaar geleden vervangen hebben.
 
En dat laatste is eigenlijk de reden dat ik tot nu toe elke auto die ik heb gekocht (buiten de fiat, want die was nieuw), meteen de olie heb vervangen. Er is niemand die nog kosten gaat maken voor iets dat verkocht is. Die camion in je voorbeeld heeft zelfs nog geluk gehad dat er andere olie in zat, de meesten zeggen dat er nieuwe in zit, maar er is nooit een seconde naar gekeken.
Doe ook steeds onmiddellijk een groot oh.bij mijn laatste wagen een geluk want hij had zogezegd groot oh gehad maar iedere filter was samengetrokken, brandstof en olie en lf was zeer vuil. Koolstoffilter leek zelfs in de 6j nooit vervangen. Schijven en blokken rondom of remkit vervang ik ook steeds en als de banden al over de helft zijn gaan deze ook vernieuwd worden. Distributie met waterpomp idem als er twijfel is.
+ volledige inspectie en alles wat twijfelachtig is, wordt vervangen.
 
De meeste klanten kennen er ook geen bal van dus die kan je veel wijsmaken.
Pas op het zijn niet alle garagisten maar ik doe het daarom liever allemaal zelf.
 
Doe ook steeds onmiddellijk een groot oh.bij mijn laatste wagen een geluk want hij had zogezegd groot oh gehad maar iedere filter was samengetrokken, brandstof en olie en lf was zeer vuil. Koolstoffilter leek zelfs in de 6j nooit vervangen. Schijven en blokken rondom of remkit vervang ik ook steeds en als de banden al over de helft zijn gaan deze ook vernieuwd worden. Distributie met waterpomp idem als er twijfel is.
+ volledige inspectie en alles wat twijfelachtig is, wordt vervangen.
Ook weer hetzelfde probleem natuurlijk met distributieriemen, fabrikanten geven quasi altijd een vervangtermijn op van x kilometer of x aantal jaar, afhangkelijk van wat het eerste bereikt wordt (en dan nog meestal met adviezen om bij bepaalde omstandigeheden vroeger te vervangen) en toch blijft merendeel van de mensen zeggen dat de D riem pas bij X aantal km moet vervangen worden. Die leeftijd vergeet men altijd.
 
De meeste garages gaan ook niet de beste en duurste olie in bulk kopen hoor 😊
Merkgarages moeten wel kunnen bewijzen aan de garantiedienst dat er correcte olie gebruikt wordt als er motoren stukdraaien.
Of ze draaien zelf voor de kosten op. + de oude motorblokken gaan retour. Deze kunnen ook geanalyseerd worden.
Weliswaar een leeg carter maar daar zitten nog meer dan genoeg restanten in voor analyse.
Wij kopen total ineo 0w30 ACEA C1 • ACEA C2 • PSA B71 2312 • PSA B71 2302 ... low saps in bulk voor Peugeot
 
Merkgarages moeten wel kunnen bewijzen aan de garantiedienst dat er correcte olie gebruikt wordt als er motoren stukdraaien.
Of ze draaien zelf voor de kosten op. + de oude motorblokken gaan retour. Deze kunnen ook geanalyseerd worden.
Weliswaar een leeg carter maar daar zitten nog meer dan genoeg restanten in voor analyse.
Wij kopen total ineo 0w30 ACEA C1 • ACEA C2 • PSA B71 2312 • PSA B71 2302 ... low saps in bulk voor Peugeot
En als ik het goed voor heb is dat ook via de merken zelf dat dat geregeld wordt. Dealers hebbenbitter weinig in de pap te brokken als het gaat over hun werking. Het is aanvaarden wat het merk oplegt of uw consessie kwijt raken.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de meeste olien nu wel low saps zijn voor moderne autos
Inpikken op de bvb 40dkm intervallen,dan moeten de additieven die in de olie zitten toch wel heel goed zijn ,denk niet dat die het zo lang volhouden.
 
Ook weer hetzelfde probleem natuurlijk met distributieriemen, fabrikanten geven quasi altijd een vervangtermijn op van x kilometer of x aantal jaar, afhangkelijk van wat het eerste bereikt wordt (en dan nog meestal met adviezen om bij bepaalde omstandigeheden vroeger te vervangen) en toch blijft merendeel van de mensen zeggen dat de D riem pas bij X aantal km moet vervangen worden. Die leeftijd vergeet men altijd.
Ik kijk het na bij iedere wagen met wat leeftijd, en onlangs 1 gehad waar ik een bestek aan de klant gegeven had.(kwam binnen voor rolgeluid, wiellager rv stuk) Die besloot nog even na te denken en 2 weken erna stond hij bij ons in panne. Gevolg was, nieuwe nokkenas en klepstoters, dichtingen en hw +1300€ bovenop zijn bestek van ongeveer 680€. De tanden van de riem lagen beneden in het distributiedeksel. Wagen is hersteld maar dan aan 3x de kost.
 
Ook weer hetzelfde probleem natuurlijk met distributieriemen, fabrikanten geven quasi altijd een vervangtermijn op van x kilometer of x aantal jaar, afhangkelijk van wat het eerste bereikt wordt (en dan nog meestal met adviezen om bij bepaalde omstandigeheden vroeger te vervangen) en toch blijft merendeel van de mensen zeggen dat de D riem pas bij X aantal km moet vervangen worden. Die leeftijd vergeet men altijd.
En ik ben dan zo'n schijtluis die dat veel te vroeg doet. Boekje zegt 180.000 of 10jr en ik ga het nu laten doen op 135.000 en 8jr. Gewoon omdat ik zeker wil zijn. Ik ben natuurlijk wel van plan om die auto volledig op te rijden (en hopelijk is dat pas als ik al op pensioen ben).
 
Jullie praten als BG ers over distributieriemen??😁 Dacht dat jullie premium duitsers allemaal kettingen hadden?
Je hebt natuurlijk nog de multiriem
 
Ik kijk het na bij iedere wagen met wat leeftijd, en onlangs 1 gehad waar ik een bestek aan de klant gegeven had.(kwam binnen voor rolgeluid, wiellager rv stuk) Die besloot nog even na te denken en 2 weken erna stond hij bij ons in panne. Gevolg was, nieuwe nokkenas en klepstoters, dichtingen en hw +1300€ bovenop zijn bestek van ongeveer 680€. De tanden van de riem lagen beneden in het distributiedeksel. Wagen is hersteld maar dan aan 3x de kost.
En het jammer is dan dat er achteraf gewoon gezegd wordt dat die wagen al hopen geld gekost heeft terwijl ze het verdorie zelf in de hand hebben.
En ik ben dan zo'n schijtluis die dat veel te vroeg doet. Boekje zegt 180.000 of 10jr en ik ga het nu laten doen op 135.000 en 8jr. Gewoon omdat ik zeker wil zijn. Ik ben natuurlijk wel van plan om die auto volledig op te rijden (en hopelijk is dat pas als ik al op pensioen ben).
Bwa, schuitluis, het is gewoon een essentieel onderdeel van uw motor en hoort bij goed onderhoud. Ik heb nog nooit een weten kapot draaien van te vroeg dingen te gaan vernieuwen, te laat is meestal een ander probleem. Een wagen onderhouden kost nu eenmaal geld maar preventief onderhoud kan wel veel problemen voorkomen en dure vervolgschade tegengaan. Ik weet dat continental (een grote fabrikant van riemen en distributieriemen) 7 jaar d'office 7 jaar voorschrijft voor hun riemen.
 
Jullie praten als BG ers over distributieriemen??😁 Dacht dat jullie premium duitsers allemaal kettingen hadden?
Je hebt natuurlijk nog de multiriem
Je hebt BG'ers met een bedrijfswagen en BG'ers met eigen wagen he.

Trouwens, ver van alle Duitsers hebben een ketting en er zijn ook auto's waar je het niet van verwacht die er dan wel een hebben. Mijn vriendin haar Fiat 500 is met ketting, mijn Volvo V70 met riem. :laugh:
Mijn Mercedes uiteraard wel met ketting, een dubbele zelfs. :unsure:
 
En als ik het goed voor heb is dat ook via de merken zelf dat dat geregeld wordt. Dealers hebben bijna bitter weinig in de pap te brokken als het gaat over hun werking. Het is aanvaarden wat het merk oplegt of uw consessie kwijt raken.
Als ge een bedrijf wilt waar ge zelf als baas nu eens geen kloten te zeggen over hebt, neem dan een merkgarage.
Iedereen vit altijd op die garages maar zouden zo eens een jaartje moeten meedraaien in die wereld. Velen zouden ogen trekken.
In andere branches zal dit ook wel het geval zijn, daar twijfel ik niet aan.
 
En het jammer is dan dat er achteraf gewoon gezegd wordt dat die wagen al hopen geld gekost heeft terwijl ze het verdorie zelf in de hand hebben.

Bwa, schuitluis, het is gewoon een essentieel onderdeel van uw motor en hoort bij goed onderhoud. Ik heb nog nooit een weten kapot draaien van te vroeg dingen te gaan vernieuwen, te laat is meestal een ander probleem. Een wagen onderhouden kost nu eenmaal geld maar preventief onderhoud kan wel veel problemen voorkomen en dure vervolgschade tegengaan. Ik weet dat continental (een grote fabrikant van riemen en distributieriemen) 7 jaar d'office 7 jaar voorschrijft voor hun riemen.
Geen idee wat er in ligt van merk febriek-af, maar aangezien ik het sowieso al nipt vind, en ik begin een v-riem te horen op vochtige dagen, ga ik toch veel geruster slapen als daar een nieuwe riem in ligt. Zal een pijnlijke factuur zijn, maar als de motor in de soep draait, wordt het nog veel duurder.
 
Geen idee wat er in ligt van merk febriek-af, maar aangezien ik het sowieso al nipt vind, en ik begin een v-riem te horen op vochtige dagen, ga ik toch veel geruster slapen als daar een nieuwe riem in ligt. Zal een pijnlijke factuur zijn, maar als de motor in de soep draait, wordt het nog veel duurder.
Is dat niet de alternatorriem of multiriem?
 
Zelfs een honda heeft kettingen😮😁
Ook een onderdeel dat veel baat heeft aan correcte olieverversingen trouwens
En nog een weetje: een ketting is ook niet heilig of onderhoudsvrij. Een enkele ketting moet ook vervangen worden net als een distributieriem, maar tegen veel hogere prijs. Een dubbele heeft ook zijn onderhoud nodig zoals spanners en dergelijke. Het is betrouwbaarder dan een riem, daar niet van, maar het is niet plots eeuwig onderhoudsvrij.
 
Is dat niet de alternatorriem of multiriem?
Geen idee, er zitten 2 v-riemen net naast de D-riem. Met motorkap open hoor je duidelijk dat het uit die richting komt, maar ik kan niet afleiden van welke het precies is. Nu, onderhoud is al gepland over 2 weken, en heb gevraagd alle riemen ook te vervangen, dus komt goed.
 
Terug
Bovenaan