Om de hoeveel kilometer je olie vervangen

Avi

Well-known member
Crowdfunder FE
Iets wat ik me al een tijdje afvroeg.

Ik kijk wel eens wat YouTube filmpjes van Amerikaanse garagisten en daar hoor ik vaak dat je je oil change best doet na 5000 mijl. Zie hieronder voor een voorbeeld.
Mijn A3 1.6 TDI heeft een interval van 30,000 km staan in het onderhoudsboekje. Ik weet dat Amerikaanse wagens vaak veel grotere blokken hebben en dat men daar niet met diesels rijdt (in personenwagens). Maar hoe komt het eigenlijk dat er alsnog zo'n groot verschil op zit? En wat doen jullie?

 
Hier rond de 10000km olie en oliefilter
En dat word ook voorgeschreven bij mijn auto onder (zware omstandigheden)
Gaat om 0w20 ilsac gf/6a (api sp) rated olie
Met 0w20 neem ik ook geen risico.
Ook moderne directe injectie turbomotoren sufferen veel aan "fuel dillution"die dan ook nog eens de smeereigenschappen v d olie aantasten.
 
En ik weet wel een beetje van olie ook ;-)
Ik ben een freak voor ik keuze maak welke olie ik gebruik voor mijn wagen.
heeel veel gelezen op "bob is the oil guy"
 
Normaal gesproken moet je altijd de constructeur volgen. Als deze zegt om de x aantal km onderhoud x en om de zoveel onderhoud y dan zou je dit in principe moeten volgen. Wat de constructeur voorschrijft is zeer verschillende van motor tot motor en niet altijd juist. Zo zijn er bepaalde blokken die best wel vaker nieuw olie zouden kunnen gebruiken. Nu alleen olie verversen heeft in mijn ogen weinig nut als je de oliefilter niet meedoet.

Als je niet weet wat voor onderhoud je wagen nodig hebt probeer dan via via werkplaatshandboek (voor moderne wagens is dit online ...) vast te krijgen. Let wel even op als je zelf je onderhoud doet ga je op een bepaald moment het onderhoudsinterval moeten resetten en daarvoor heb je meestal een scantool voor nodig.

DUS om alles samen te vatten als je je olie wilt verversen kijk dan even na om de hoeveel km je dit best doet aan de hand van uw chasisnummer EN kijk welke olie ze voorschrijven meestal schrijven ze ook welke merken hun voorkeur genieten wat in principe niet onbelangrijk is. Met andere woorden ik lees wat de constructeur voorschrijft en pas dat toe tenzij ik problemen merk of op andere forums lees dat je best wel wat vaker olie ververst.
 
U olie vervangen hangt ook veel af van u rijstijl-gebruik v u auto.
Vele korte ritten en dus veel koude starten enz....

Ik heb altijd 5w40 5w30 geweten
Maar nu bij de laatste fk2 ineens 0w20 heb ik toch ook wel eens goed opgezocht.
En zeker nu contstructeurs alles doen om aan de emissieregels te voldoen en zo weinig mogelijk uitstoot en verbruik nastreven.

Maar ben er na na opzoekwerk zeker dat honda wel weet wat ze doen.
-De meeste slijtage gebeurd telkens bij een koude start,dus wil je zo dun mogelijke olie die snel de motor rondgaat.
-Hoe dunner de olie hoe minder pompverliezen en dunne olie koelt de motor beter door sneller rond te gaan.
-En uiteraard ben ik vroeger de Atmosferische motors en eigenschappen gewoon.
-Dunne olie is ook goed voor de turbo te koelen en komt overal beter terecht

Ondanks dat de olie die ik gebruik goed is voor lange intervallen schrijft honda dus voor deze op tijd te vervangen voor fuel dillution en noak verliezen en dergelijke

Ps gooi geen 0w20 op u bmw want die hebben niet de toleranties zoals onze verfijnde japmotors😋

Voor je over olie meepraat lees eerst eens over tbn/noack/viscosity @ 40 en 100/ enz en de belangrijke hths sheer eigenschappen
 
Iets wat ik me al een tijdje afvroeg.

Ik kijk wel eens wat YouTube filmpjes van Amerikaanse garagisten en daar hoor ik vaak dat je je oil change best doet na 5000 mijl. Zie hieronder voor een voorbeeld.
Mijn A3 1.6 TDI heeft een interval van 30,000 km staan in het onderhoudsboekje. Ik weet dat Amerikaanse wagens vaak veel grotere blokken hebben en dat men daar niet met diesels rijdt (in personenwagens). Maar hoe komt het eigenlijk dat er alsnog zo'n groot verschil op zit? En wat doen jullie?

Een groot blok zou in principe langer zonder oliewissel kunnen doen, omdat er gewoon meer in zit en minder snel vuil wordt.
Die 30.000km die de fabrikanten aangeven, is imo vooral gericht op leasingbedrijven, om zo de onderhoudskosten te drukken. Ik doe het zelf stipt om de 15.000km en als je dan al ziet wat er uitkomt, kan ik moeilijk geloven dat nog eens zo lang er mee rijden de levensduur van de motor ten goede komt.
Bij vrachtwagens zie ik trouwens een omgekeerde beweging: mijn eerste trekker (model 2006) moest maar om de 50.000km nieuwe olie hebben, mijn tweede (2012) moest het om de 40.000km en mijn laatste (2017) was het zelfs al om de 30.000.
 
Bij mij ook onderhoud om de 30 000km (of 2 jaar) bij mijn leasing.
Door Corona en fulltime thuiswerk is die 2 jaar er eerder gekomen dan de 30000km. Vorig jaar in september moest ie op eerste onderhoud, was toen net 2j oud en amper een paar dagen voor het geplande onderhoud kreeg ik melding op boordcomputer dat olie te laag stond en dat ik dringend moest bijvullen :S
Lijkt mij toch dus lang om 30k met dezelfde olie te blijven rijden :S
Moest het in mijn eigen beheer zijn dan zou ik standaard elk jaar onderhoud laten doen, ongeacht de km's
 
Ik ga gewoon als het wordt aangegeven door de wagen.. en eigenlijk nooit problemen ofzo gehad dus het zal wel goed zijn.
 
Wat een rot commentaar. We proberen hier gewoon goed te adviseren, het is een forum.
Als je niet goed weet wat een forum is: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/forum#.Yvjp-nZBy3A
Rot commentaar? For fuck sake, jullie hoeven helemaal niet te adviseren welke motorolie gebruikt moet worden in een bepaalde wagen, dat zullen de constructeurs wel doen en als je daar aan twijfelt bel je naar de oliefabrikant om te vragen welke olie geschik is voor een bepaald voertuig. Het enige waarover hier geleuterd wordt is de fucking viscositeitsklasse die helemaal niks zegt over de kwaliteiten en eigenschappen van een olie, hell je weet zelfs niet of het een halfsyntheet is of een vol synthetische olie. Hier in europa wordt nog altijd gewerkt met fabrikantsgoedkeuringen en die volg je gewoon best ipv wat in het wilde weg een of andere youtuber te gaan volgen, voor je het weet draait uw motor aan gort of knal je uw roetfilter vol. Het beste advies is nog altijd, als je er niks van kent, blijf er met uw pollen af en ga naar uw garage.
 
Laatst bewerkt:
Bij de ene wagen volg ik gewoon de BC, bij mijn oldtimer gewoon 1 keer per jaar wat meestal overeenkomt met het aantal blokjes.
 
Puur gemiddeld genomen ververs je best tussen de 10 en 15k.
Als ik zie hoe zwart de olie is van de roet bij diesels die een interval gebruiken van 25 tot50k, moet je als particulier niet twijfelen om sneller te verversen. Grote intervallen zijn er deels om de lease instellingen enz. blij te stemmen. 1 oh vs 3 op 40k is een groot verschil op uw wagenpark.
 
Puur gemiddeld genomen ververs je best tussen de 10 en 15k.
Als ik zie hoe zwart de olie is van de roet bij diesels die een interval gebruiken van 25 tot50k, moet je als particulier niet twijfelen om sneller te verversen. Grote intervallen zijn er deels om de lease instellingen enz. blij te stemmen. 1 oh vs 3 op 40k is een groot verschil op uw wagenpark.
Of gewoon om als merk de schijn te geven dat de onderhoudskosten lager zijn. Maar dan moet men wel gebruik maken van veel duurdere olieen met speciale toevoegingen om de vervuiling te capteren en klonteren tegen te gaan. Lange onderhoudsintervallen kunnen maar dan moet moeten alle parameters wel juist toegepast worden. Zo zal een auto van een vertegenwoordiger die 100000km op een jaar doet veel minder last hebben van die lange onderhoudsintervallen dan een wagen van een huisvrouw die rond de deur bolt en in het weekend gebruikt wordt door de man om met zijn aanhangwagen overal te gaan klussen. Imo vraagt dit ook wel enig inzicht van de garage om een juiste termijn te kunnen bepalen. Zo kom ik dagdagelijks vrachtwagens tegen waar de parameters in het onderhoudsysteem volledig verkeerd zijn en die rijden dan rond met onderhoudsintervallen van 80000km. Zo had ik vorige week een vrachtwagen waar ik een diagnose moest gaan doen en die had al 6 jaar geen onderhoud meer gehad, die was geleverd geweest aan een transportbedrijf die lange afstand reed en altijd bij de dealer op onderhoud ging en waar men hoogwaardige long life olie gebruikte. Om dan tweedehands verkocht te worden aan een aannemer die rond de deur rijdt en een garage die gewoon 10w40 erin kapt volgens de laagste vereiste kwaliteitsspecificaties en niemand die ook maar het initiatief neem om het olietype te gaan veranderen in het onderhoudssysteem.
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon om als merk de schijn te geven dat de onderhoudskosten lager zijn. Maar dan moet men wel gebruik maken van veel duurdere olieen met speciale toevoegingen om de vervuiling te capteren en klonteren tegen te gaan. Lange onderhoudsintervallen kunnen maar dan moet moeten alle parameters wel juist toegepast worden. Zo zal een auto van een vertegenwoordiger die 100000km op een jaar doet veel minder last hebben van die lange onderhoudsintervallen dan een wagen van een huisvrouw die rond de deur bolt en in het weekend gebruikt wordt door de man om met zijn aanhangwagen overal te gaan klussen. Imo vraagt dit ook wel enig inzicht van de garage om een juiste termijn te kunnen bepalen. Zo kom ik dagdagelijks vrachtwagens tegen waar de parameters in het onderhoudsysteem volledig verkeerd zijn en die rijden dan rond met onderhoudsintervallen van 80000km. Zo had ik vorige een vrachtwagen waar ik een diagnose moest gaan doen en die had al 6 jaar geen onderhoud meer gehad, die was geleverd geweest aan een transportbedrijf die lange afstand reed en altijd bij de dealer op onderhoud ging en waar men hoogwaardige long life olie gebruikte. Om dan tweedehands verkocht te worden aan een aannemer die rond de deur rijdt en een garage die gewoon 10w40 erin kapt volgens de laagste vereiste kwaliteitsspecificaties en niemand die ook maar het initiatief neem om het olietype te gaan veranderen in het onderhoudssysteem.
En dat laatste is eigenlijk de reden dat ik tot nu toe elke auto die ik heb gekocht (buiten de fiat, want die was nieuw), meteen de olie heb vervangen. Er is niemand die nog kosten gaat maken voor iets dat verkocht is. Die camion in je voorbeeld heeft zelfs nog geluk gehad dat er andere olie in zat, de meesten zeggen dat er nieuwe in zit, maar er is nooit een seconde naar gekeken.
 
En dat laatste is eigenlijk de reden dat ik tot nu toe elke auto die ik heb gekocht (buiten de fiat, want die was nieuw), meteen de olie heb vervangen. Er is niemand die nog kosten gaat maken voor iets dat verkocht is. Die camion in je voorbeeld heeft zelfs nog geluk gehad dat er andere olie in zat, de meesten zeggen dat er nieuwe in zit, maar er is nooit een seconde naar gekeken.
Ik ken een hoop garagebedrijven waar men wel de auto's gaat verversen voor verkoop hoor maar er zijn er bitter weinig die de tijd nemen om na te gaan of de olie die ze gebruiken wel voldoet aan de voorschriften van de fabrikant of uberhaupt weten hoe je de boordcomputer juist instelt volgens de oliespecificaties. En ik ken er dan ook waar men gewoon de motor eens afstoomt, kijken of het oliepeil ok is en dan gewoon verkopen en keuren. Ik geef klanten altijd de raad om te kopen bij een garage die ze vertrouwen en indien dat niet kan, ten minste bij levering de luchtfilter en pollenfilter checken en bij de minste twijfel gewoon een groot onderhoud te geven. Maar velen slaan die raadgevingen ook gewoon in de wind hoor. Zo weet ik een groot bedrijf dat in de nutsvoorzieningen zit die een stuk of 30 fords met ecoboost motor gekocht hadden maar gewoon nagelaten hebben om de juiste motorolie te kopen voor hun werkplaats voor dat type motor. Ik had het hun nochtans aangeraden om gewoon te bellen naar de oliehandelaar en de juiste olie te vragen gezien die echt wel de juiste olie nodig hebben. Ondertussen zijn er al een stuk of 7 aan gort gedraaid (problemen met de natte distributieriem) en nu zijn dat natuurlijk slechte motoren volgens hun.
 
Ik ken een hoop garagebedrijven waar men wel de auto's gaat verversen voor verkoop hoor maar er zijn er bitter weinig die de tijd nemen om na te gaan of de olie die ze gebruiken wel voldoet aan de voorschriften van de fabrikant of uberhaupt weten hoe je de boordcomputer juist instelt volgens de oliespecificaties. En ik ken er dan ook waar men gewoon de motor eens afstoomt, kijken of het oliepeil ok is en dan gewoon verkopen en keuren. Ik geef klanten altijd de raad om te kopen bij een garage die ze vertrouwen en indien dat niet kan, ten minste bij levering de luchtfilter en pollenfilter checken en bij de minste twijfel gewoon een groot onderhoud te geven. Maar velen slaan die raadgevingen ook gewoon in de wind hoor. Zo weet ik een groot bedrijf dat in de nutsvoorzieningen zit die een stuk of 30 fords met ecoboost motor gekocht hadden maar gewoon nagelaten hebben om de juiste motorolie te kopen voor hun werkplaats voor dat type motor. Ik had het hun nochtans aangeraden om gewoon te bellen naar de oliehandelaar en de juiste olie te vragen gezien die echt wel de juiste olie nodig hebben. Ondertussen zijn er al een stuk of 7 aan gort gedraaid (problemen met de natte distributieriem) en nu zijn dat natuurlijk slechte motoren volgens hun.
Ik weet een officiële ford-dealer die dat laatste probleem negeert en daardoor enorm veel camionetten laat kapot draaien. Enige voordeel aan die dealer was dat we plots sprinters en daily's kregen als er iets moest vervangen worden. :unsure:
 
Terug
Bovenaan