Om de hoeveel kilometer je olie vervangen

Een groot blok zou in principe langer zonder oliewissel kunnen doen, omdat er gewoon meer in zit en minder snel vuil wordt.
Die 30.000km die de fabrikanten aangeven, is imo vooral gericht op leasingbedrijven, om zo de onderhoudskosten te drukken. Ik doe het zelf stipt om de 15.000km en als je dan al ziet wat er uitkomt, kan ik moeilijk geloven dat nog eens zo lang er mee rijden de levensduur van de motor ten goede komt.
Bij vrachtwagens zie ik trouwens een omgekeerde beweging: mijn eerste trekker (model 2006) moest maar om de 50.000km nieuwe olie hebben, mijn tweede (2012) moest het om de 40.000km en mijn laatste (2017) was het zelfs al om de 30.000.
Nou das snel voor een trekker, een daf xf heeft om de 100k een beurt
 
DAF is idd een uitzondering, maar ik ben toch niet overtuigd van de betrouwbaarheid van zo'n intervallen.
De NGD kan zelfs nog langer door, nuja we hebben heel veel problemen met de nokkenas die stuk gaat, en dat zijn meestal trekkers die de klant zelf onderhoud. Dus de oliespecificatie is hierbij zeer belangrijk. De euro5 is nu eens een trekker waar gelijk niets aankomt.
 
Bij die motor is dat normaal 5j of 120k km.

Enig idee hoe dat bij een 2.0TDI (150pk) uit 2018 zit?

Ik sta op het punt 120k km te bereiken en moet eigenlijk op onderhoud. Zit de riem daar ook bij?
Want ook de remschijven en blokken achteraan moeten vervangen worden (eigenlijk al 18k km terug...).

Weet niet of dat allemaal nog zin heeft als ik 3 weken erna mijn nieuwe wagen krijg...
 
Is een distributieriem niet 6 jaar normaal?
VAG plakt daar 5 jaar op blijkbaar.
Maar is enkel maar voor enkele 1.4tsi’s en de 1.0tsi.
Enig idee hoe dat bij een 2.0TDI (150pk) uit 2018 zit?

Ik sta op het punt 120k km te bereiken en moet eigenlijk op onderhoud. Zit de riem daar ook bij?
Want ook de remschijven en blokken achteraan moeten vervangen worden (eigenlijk al 18k km terug...).

Weet niet of dat allemaal nog zin heeft als ik 3 weken erna mijn nieuwe wagen krijg...
Voor de 2.0tdi is het interval pas op 210k km. En geen vermelding van leeftijd.
I kid you not :p

Totaal geen idee waarom er zulke grote verschillen op zitten trouwens.
En of dat zin heeft of niet moet de leasing uitmaken natuurlijk. Maar als ze hem nog willen verkopen dan kunnen ze best toch gewoon de schijven en blokken vervangen.
 
Voor de 2.0tdi is het interval pas op 210k km. En geen vermelding van leeftijd.
I kid you not :p

Totaal geen idee waarom er zulke grote verschillen op zitten trouwens.
En of dat zin heeft of niet moet de leasing uitmaken natuurlijk. Maar als ze hem nog willen verkopen dan kunnen ze best toch gewoon de schijven en blokken vervangen.

Over 3 jaar (60k km) zal ik mijn wagen wel hebben zeker :p.
Weet niet of ze de wagen gaan verkopen, das mijn probleem niet. Weet ook niet of ik een bijna 5 jaar oude Arteon met 120-125k km nog zou kopen. Zou er niet teveel geld aan uitgeven in elk geval. Maar dat is dan eerder omdat ik weet dat deze motorische problemen heeft die na 1100 euro kosten nog steeds niet opgelost zijn. In noodloop vallen juist als je een drukke weg oprijdt is altijd wel een beetje spannend, dat wel.
 
Over 3 jaar (60k km) zal ik mijn wagen wel hebben zeker :p.
Weet niet of ze de wagen gaan verkopen, das mijn probleem niet. Weet ook niet of ik een bijna 5 jaar oude Arteon met 120-125k km nog zou kopen. Zou er niet teveel geld aan uitgeven in elk geval. Maar dat is dan eerder omdat ik weet dat deze motorische problemen heeft die na 1100 euro kosten nog steeds niet opgelost zijn. In noodloop vallen juist als je een drukke weg oprijdt is altijd wel een beetje spannend, dat wel.
5 jaar en 120k klim is in feite niet zoveel eh :p
Wat jij zegt is dat de restwaarde momenteel nog zo een beetje de schrootprijs is.

Neem nu deze als voorbeeld.
Gelijkaardige spec en kilometers en ouderdom en net geen 30k. Wees dus maar gerust er is markt voor :p
 
5 jaar en 120k klim is in feite niet zoveel eh :p
Wat jij zegt is dat de restwaarde momenteel nog zo een beetje de schrootprijs is.

Neem nu deze als voorbeeld.
Gelijkaardige spec en kilometers en ouderdom en net geen 30k. Wees dus maar gerust er is markt voor :p

Ik heb enkel geen panodak, de goedkope GPS versie (maar wel virtual cockpit) en geen lederen zetels (heb de standaard leder/alcantara, maar met extra lumbarsupport), maar redelijk gelijke spec.
Best stevig voor een wagen van 5 jaar met een aanschafprijs van 38k (na korting) :p. Catalogus was mijne 48,5k.

Ben op het motorprobleem (maar dat is niet model afhankelijk) na wel zeer tevreden van de Arteon.
 
Laatst bewerkt:
Van VW ken ik niet veel.

Van die 1,4 tsi paar jaar geleden zijn er ooit wel een hele serie met problemen geweest.
Iemand van mijn werk had toen prijs
 
Terug
Bovenaan