Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Korte samenvatting:

Eerst wordt de werking van het middel uitgelegd en worden de huidige ontwikkelingen in onderzoek naar soortgelijke medicijnen toegelicht. Lang verhaal kort: Ozempic zorgt ervoor dat je eigen insuline beter werkt en dat je verzadigingshormonen terug werken.

Dan wordt er gezegd dat het spuitje niet de oplossing is voor de 'obesitasepidemie' ("we gaan toch geen 4 miljard mensen een spuitje geven") en dat er vooral voor gezorgd moet worden dat mensen (met name kinderen) in eerste instantie nooit obees worden door van jongs af aan goeie gewoontes te hebben.

Mijn interpretatie:
Ik begrijp het dus als dat de experts obesitas bij een heel groot deel van de bevolking zien als een lastig omkeerbare aandoening ("wilskracht is niet genoeg") als gevolg van een te lang aangehouden ongezonde levensstijl en dat dit spuitje, bij sommige mensen levenslang, als oplossing van de laatste kans gezien wordt. Daar ben ik het niet per se mee oneens.

Korte samenvatting:

Eerst wordt de werking van het middel uitgelegd en worden de huidige ontwikkelingen in onderzoek naar soortgelijke medicijnen toegelicht. Lang verhaal kort: Ozempic zorgt ervoor dat je eigen insuline beter werkt en dat je verzadigingshormonen terug werken.

Dan wordt er gezegd dat het spuitje niet de oplossing is voor de 'obesitasepidemie' ("we gaan toch geen 4 miljard mensen een spuitje geven") en dat er vooral voor gezorgd moet worden dat mensen (met name kinderen) in eerste instantie nooit obees worden door van jongs af aan goeie gewoontes te hebben.

Mijn interpretatie:
Ik begrijp het dus als dat de experts obesitas bij een heel groot deel van de bevolking zien als een lastig omkeerbare aandoening ("wilskracht is niet genoeg") als gevolg van een te lang aangehouden ongezonde levensstijl en dat dit spuitje, bij sommige mensen levenslang, als oplossing van de laatste kans gezien wordt. Daar ben ik het niet per se mee oneens.
Het probleem is en blijft, als je stopt met dit spuitje en je hebt je gewoontes niet aangepast kom je gewoon terug bij.
een jojo effect dus.

Ook is het ondertussen zo erg geworden dat apothekers hier geen voorraad meer hebben, en de firma novo nordisk de vraag niet kan bijhouden ik was nog vorig maand in de apotheek nee niet voor ozempic maar er waren mensen voor mij die dus ozempic kwamen halen (diabetespatiënten) en de apotheek had dus geen voorraad meer ook de apothekers in de buurt, mensen waren natuurlijk pissed en bezorgd.
(Novo Nordisk verkoopt ook grotendeels zijn voorraad aan de USA omdat daar men bijna 1000 dollar moet betalen per spuitje als ze het gebruiken)

Ik heb Ozempic ook genomen omdat ik mee deed aan een testfase met verschillende mensen en ook medische opvolging had, ik ben er nu 3 maanden mee gestopt ongeveer en het gewicht dat ik heb verloren +30kg is ook eraf gebleven maar alleen omdat ik nu gewoon meer mobieler ben en gewoon kan gaan sporten.
Doordat ik niet meer met dat extra gewicht zit, kunnen mijn gewrichten nu meer aan en dus kan ik meer sporten.
Ook let ik op voor mijn voeding ik kook veel meer ipv take-away en ik let op wat ik eet.
Waar Ozempic mij heel hard heeft geholpen is gewoon dat tussendoor snoepen afleren, omdat ik dat verzadigd gevoel had, dan heb je ook geen zin om tussendoor te snoepen/eten.

Conclusie: het is een goed middel om gewicht te verliezen sure maar je moet je gewoontes aanpassen, als je dit niet doet kom je gewoon terug bij als je stopt.

Pas op met foutief gebruik van een medicijn op voorschrift. Raadpleeg je huisarts voor medisch advies.
Ik ben begin dit jaar na enkele check-ups naar een endocrinoloog geweest voor de optie te bespreken. Medicijnen (er zijn er meer dan enkel de befaamde Ozempic) raadt ze niet aan aan mensen die al jaren met overgewicht strijden. Uit haar ervaring heeft ze geleerd dat het minimaal helpt en dat het enorm duur is. Ze wilde het gerust voorschrijven, maar ze waarschuwde ook over de mogelijke bijwerkingen. Ze vertelde dat mijn beste optie een operatie is.

Ik ben nu aan het proberen om op mezelf met de principes van intutief eten af te vallen. Het gaat langzaam (7kg sinds kerst) maar ik ben veel minder gestresseerd en emotioneel als het op eten aankomt.
Het zou waarschijnlijk nog beter gaan als ik ging sporten.... Maar met pijnlijke gewrichten (door mijn overgewicht, uitgebreid laten onderzoeken dat er zeker niets anders is) is dit moeilijk en ik haat zwemmen 🙈. Ik wou met de fiets naar het werk gaan maar ook dit doet pijn aan mijn knieën.
Ik ga dus wandelen. Al ben ik tegenwoordig wel een beetje te lui daarin geworden.
Ozempic is helemaal niet enorm duur. Het kost 100eur per spuit waar je een maand mee toekomt. Ik spaar 400eur per maand aan eten uit sinds ik dat gebruik want ik steek mijn koelkast niet meer vol eten. Ik injecteer momenteel 0,25 als onderhoudsdosis en kom met een spuit dus 2 maanden toe. Ik bestel om de 3 dagen op takeaway en kom daar dan 3 dagen mee toe. Ik ga enkel nog naar de supermarkt om drank en wc-papier te kopen. Voor de rest zien ze mij daar niet meer. Ik doe kleren aan waar ik al 15 jaar niet meer in kon. Vroeger kocht ik alles in 3 maten want ik jojode de hele tijd, nu nog maar 1 maat. Ik heb geen bijwerkingen en kan elke dag naar de wc zonder laxeermiddelen. Ik ben van plan het levenslang te gebruiken zoals mijn endocrinoloog van in het begin had aangeraden. De spuiten van 0,25 en 0,5 zijn hier in Leuven toch overal vlot verkrijgbaar.

7 kilo afvallen is inderdaad een mooie prestatie! Sporten heb ik zelf ook nooit gedaan. Ik ga wel elke dag wandelen in de stad en op vakantie zwem ik elke dag in de zee.

Laatst bewerkt:
Ozempic is helemaal niet enorm duur. Het kost 100eur per spuit waar je een maand mee toekomt. Ik spaar 400eur per maand aan eten uit sinds ik dat gebruik want ik steek mijn koelkast niet meer vol eten. Ik injecteer momenteel 0,25 als onderhoudsdosis en kom met een spuit dus 2 maanden toe. Ik bestel om de 3 dagen op takeaway en kom daar dan 3 dagen mee toe.

Ik vind 100 euro per maand wel heel veel geld. En, tenzij het echt niet anders kan in verband met mijn gezondheid, zou ik het liefst normaal willen blijven eten. Dit werkt misschien goed voor jou, maar zo'n levensstijl zou mentaal heel zwaar voor mij zijn. Ik eet graag. Ik ga graag eten en ik kook ook graag. Daarom dat eventueel een maagverkleining eigenlijk ook echt, voor mij, de allerlaatste oplossing is.

De reden waardoor ik overgewicht heb was mijn verstoorde relatie met eten. Ik at te veel omdat ik geen verzadigingsgevoel meer had, omdat ik emotie at en omdat ik ben gestopt met paardrijden (rijden zelf, sleuren met balen hooi, emmers water rond dragen etc...).
Nu ben ik langzaam mijn relatie met eten aan het herstellen. Ik voel al terug veel beter aan wanneer ik genoeg heb gegeten en ik maak ook terug gezonde keuzes.
Toen ik echt op dieet was, vond ik naar de winkel gaan een hel. Nu niet meer. Ik kan alles eten wat ik wil, ik moet enkel zien dat ik het goed uit balanceer.

Soms eet ik nog te veel, soms maak ik nog verkeerde keuzes en zeker met stress heb ik nog de neiging om mezelf vol te proppen met alles dat ik kan vinden. Maar zolang ik progress maak, blijf ik het op deze manier doen. Als ik echt vast raak, ga ik wel opnieuw hulp zoeken.

Ik moet wel toegeven dat ik trots ben op mezelf dat het tot hiertoe zo goed lukt. Maar het is soms zo moeilijk. En afhankelijk zijn van iets, zoals een medicijn, is niet iets dat mij zelfzekerheid geeft. Wat als die houvast in eens weg is? Wat als ik bijwerkingen krijg? Maar ik begrijp zeker en vast dat het voor sommige mensen net de houvast is dat ze nodig hebben. Ik kan enkel spreken van mijn eigen ervaring en wat dokter mij verteld hebben.

Ozempic is helemaal niet enorm duur. Het kost 100eur per spuit waar je een maand mee toekomt. Ik spaar 400eur per maand aan eten uit sinds ik dat gebruik want ik steek mijn koelkast niet meer vol eten. Ik injecteer momenteel 0,25 als onderhoudsdosis en kom met een spuit dus 2 maanden toe. Ik bestel om de 3 dagen op takeaway en kom daar dan 3 dagen mee toe. Ik ga enkel nog naar de supermarkt om drank en wc-papier te kopen. Voor de rest zien ze mij daar niet meer. Ik doe kleren aan waar ik al 15 jaar niet meer in kon. Vroeger kocht ik alles in 3 maten want ik jojode de hele tijd, nu nog maar 1 maat. Ik heb geen bijwerkingen en kan elke dag naar de wc zonder laxeermiddelen. Ik ben van plan het levenslang te gebruiken zoals mijn endocrinoloog van in het begin had aangeraden. De spuiten van 0,25 en 0,5 zijn hier in Leuven toch overal vlot verkrijgbaar.

7 kilo afvallen is inderdaad een mooie prestatie! Sporten heb ik zelf ook nooit gedaan. Ik ga wel elke dag wandelen in de stad en op vakantie zwem ik elke dag in de zee.
Sorry, maar bij alles wat ik lees merk ik toch echt wel een wereldvreemdheid.

Ik bestel om de 3 dagen op take away, daar kom ik dan 3dagen mee toe.
Meen je dat echt? 3dagen iets eten wat al bijna niet vers is? je hebt totaal niks deftig binnen. (zeg mij nu niet dat je kippefilet en groenten besteld).
Zou het niet beter zijn om van uw ozempic verhaal een gezonder leefpatroon te maken ook?
zelf koken?

Voor de prijs kan ik mij wel inbeelden dat 100€ peanuts is tegenover elke dag take away te bestellen dan.

Sorry, maar bij alles wat ik lees merk ik toch echt wel een wereldvreemdheid.

Ik bestel om de 3 dagen op take away, daar kom ik dan 3dagen mee toe.
Meen je dat echt? 3dagen iets eten wat al bijna niet vers is? je hebt totaal niks deftig binnen. (zeg mij nu niet dat je kippefilet en groenten besteld).
Zou het niet beter zijn om van uw ozempic verhaal een gezonder leefpatroon te maken ook?
zelf koken?

Voor de prijs kan ik mij wel inbeelden dat 100€ peanuts is tegenover elke dag take away te bestellen dan.
Drie dagen ermee toekomen is eerder uitzonderlijk (blijft vers genoeg in de koelkast) maar toch zeker 2 dagen. En ik bestel graag takeaway omdat dat tijd bespaart en ik zelf niet zo goed kan koken als de chefkoks van de restaurants waar ik bestel. Ik merk wel dat mijn smaak wat veranderd is door de Ozempic. Zo eet ik tegenwoordig ook graag al eens Japans en dan vooral sashimi. Vroeger kon ik daarmee mijn holle kies nog niet vullen maar nu heb ik daar toch mee gegeten. Ik experimenteer graag met de exotische sausjes en kruiden die tegenwoordig in de supermarkt te vinden zijn om daar bij te eten zoals srirachasaus en wasabimayonaise. Dus ja ik eet nog altijd graag. Alleen andere dingen en kleinere porties.

Drie dagen ermee toekomen is eerder uitzonderlijk (blijft vers genoeg in de koelkast) maar toch zeker 2 dagen. En ik bestel graag takeaway omdat dat tijd bespaart en ik zelf niet zo goed kan koken als de chefkoks van de restaurants waar ik bestel. Ik merk wel dat mijn smaak wat veranderd is door de Ozempic. Zo eet ik tegenwoordig ook graag al eens Japans en dan vooral sashimi. Vroeger kon ik daarmee mijn holle kies nog niet vullen maar nu heb ik daar toch mee gegeten. Ik experimenteer graag met de exotische sausjes en kruiden die tegenwoordig in de supermarkt te vinden zijn om daar bij te eten zoals srirachasaus en wasabimayonaise. Dus ja ik eet nog altijd graag. Alleen andere dingen en kleinere porties.

Moest je nu zelf eens gezond koken en wat sporten zou je misschien in de toekomst zonder Ozempic kunnen?
Veel restaurants gebruiken soms ongezondere dingen om hun gerechten lekker te maken: boter, room, suiker,...

400€ per maand uitsparen aan eten, maar 15x takeaway per maand.
Het zou je zaak helpen als je niet constant de zaken zo fout voorstelt dat het meer lijkt op liegen. Zeker als het gaat om medicijnen op voorschrift.

De tip meegeven dat mensen het kunnen vragen aan hun dokter, is prima. Jouw levenswijze voorstellen als gezonde levenswijze en een gezonde relatie met eten voor mensen die hier zitten omdat ze ermee worstelen, gaat me te ver.

Laatst bewerkt:
Moest je nu zelf eens gezond koken en wat sporten zou je misschien in de toekomst zonder Ozempic kunnen?

De vraag is of ze dat wel wil. Ik chargeer misschien, maar het lijkt mij in dit geval ook (minstens gedeeltelijk) een keuze voor de gemakkelijke weg.

Soit, de dikke kg die erbij was na de voorbije weken hier door verlof en carb stacking voor de wedstrijden is na 4 dagen MFP weggesmolten tot 200g. Was dus voornamelijk maaginhoud denk ik, en slechts een kleine hoeveelheid gewichtstoename. Nu echt richting sub-80kg tegen eind juni, nog 3.5kg te gaan.

400€ per maand uitsparen aan eten, maar 15x takeaway per maand.
Het zou je zaak helpen als je niet constant de zaken zo fout voorstelt dat het meer lijkt op liegen. Zeker als het gaat om medicijnen op voorschrift.

De tip meegeven dat mensen het kunnen vragen aan hun dokter, is prima. Jouw levenswijze voorstellen als gezonde levenswijze en een gezonde relatie met eten voor mensen die hier zitten omdat ze ermee worstelen, gaat me te ver.
Ik bestel veel minder takeaway dan vroeger dus is het logisch dat ik heel wat uitspaar. Ik koop ook veel minder in de supermarkt dan vroeger. Het is niet mijn bedoeling mijn levenswijze als gezond voor te stellen of de way to go voor iedereen. Ik vertel gewoon hoe ik zelf ermee omga en wat ik nog eet. Trouwens Takeaway is toch niet per se ongezond? Er staan ook gezonde dingen op TakeAway zoals slaatjes; Japanse keuken enz. Ik denk dat jij te hard denkt vanuit vooroordelen. Zoals ik al zei bestel ik graag takeaway omdat ik zelf niet zo goed kan koken als de chefkoks van de restaurants die erop staan. En moest ik zelf koken zou dat ook met de nodige sausjes en kruiden zijn. Mijn eten moet mij smaken of ik dat nu zelf gekookt heb of niet.

Na Ozempic en Mounjaro, komt ook Pfizer met goede fase-2 resultaten voor hun vermageringsmedicament.
Bij hen is het zelfs een pil, met een effect dat sterker is dan Ozempic.

Nu nog fase-3 positief afsluiten, en de titel van dit topic mag gewijzigd worden naar louter "ondergewicht" :biglaugh:

Veel te kort door de bocht. Ook hier wensen we goeie argumenten of nuance.
Na Ozempic en Mounjaro, komt ook Pfizer met goede fase-2 resultaten voor hun vermageringsmedicament.
Bij hen is het zelfs een pil, met een effect dat sterker is dan Ozempic.

Nu nog fase-3 positief afsluiten, en de titel van dit topic mag gewijzigd worden naar louter "ondergewicht" :biglaugh:
Lazy mindset much?
FvxDihJWYAMcm4R

Lazy mindset much?
FvxDihJWYAMcm4R
Compleet ongepaste opmerking, die medicatie hoort een hulpmiddel te zijn dat gecombineerd wordt met beweging en juiste voeding én bovendien enkel voorgeschreven voor obese mensen. Kortom: het doel is een totaalaanpak onder medische begeleiding. Al zal je altijd wel dokters hebben die het voorschrijven aan eender wie...

bovendien enkel voorgeschreven voor obese mensen.
Voorlopig nog wel, maar in de toekomst wordt dit het meest succesvolle lifestyle medicament ooit...

Medische redenen zijn nu nog de use case, maar dat is een ontieglijk klein deel van de effectieve markt.

Lazy mindset much?
Ja, net zoals ik het vliegtuig neem naar Wenen in de plaats van te fietsen.

Als het veilig, even snel of sneller, en efficiënt kan, waarom zou men dan beroep moeten doen op tonnen wilskracht en moeite als men gewoon gewicht wil verliezen?

Voorlopig nog wel, maar in de toekomst wordt dit het meest succesvolle lifestyle medicament ooit...

Medische redenen zijn nu nog de use case, maar dat is een ontieglijk klein deel van de effectieve markt.

Ja, net zoals ik het vliegtuig neem naar Wenen in de plaats van te fietsen.

Als het veilig, even snel of sneller, en efficiënt kan, waarom zou men dan beroep moeten doen op tonnen wilskracht en moeite als men gewoon gewicht wil verliezen?
Gewicht verliezen is 1 ding, het op een bepaald gewicht houden is nog iets anders.

Gewicht verliezen is 1 ding, het op een bepaald gewicht houden is nog iets anders.
Met een kast vol van die pilletjes die vrij te kopen zijn is dat natuurlijk opgelost.

Niet dat we naar zo'n maatschappij willen gaan natuurlijk. Elke medicatie zal wel zijn neveneffecten hebben.

Ik ben niet tegen het product an sich zolang het slim gebruikt wordt. Ik ben wel keihard tegen fout gebruik van die medicatie.

Gezien in mijn leefwereld enkelen dat gebruiken en geen van hen het juist gebruikt, heb ik het er vooral moeilijk mee om te geloven dat de grote meerderheid die het gebruikt het echt 'nodig' heeft. Dit wondermiddel zou het gemakkelijker maken om je levensstijl te wijzigen. Ik heb daar in de kleine steekproef die mijn leefwereld is nog geen bewijs van gezien

3 verschillende voorbeelden:
- dezelfde ongezonde levensstijl aanhouden en enkel af en toe misselijk zijn als ze te veel eten, maar gewoon enkel iets minder eten
- nog steeds leven van dieet tot dieet met tussendoor periodes waarin ze bijkomen
- niet eens ooit te zwaar geweest zijn of te veel eten

Ik heb wél verhalen gelezen van mensen bij wie dit effectief iets goed deed. Die mensen mogen het voor mijn part gebruiken. Dat lijkt echter niet de meerderheid te zijn.

Als iemand bv. gemiddeld op 5 jaar tijd 15 kg bijkomt.

En die neemt gewoon om de bv 2 jaar gedurende 3 maand dat pilletje, waardoor ze gemiddeld voor de rest van hun leven slechts 3-4 kg teveel wegen, wat is dan het probleem?

Waarom moet 'de levensstijl' aangepast worden?
(in de veronderstelling dat het medicament als zeer veilig bevonden is!)

Ik voel hier in de discussie precies een element van moraliteit, dat eigenlijk irrelevant is indien er (opnieuw, indien veilig!) een magische pil voor het overgewicht zou bestaan.

En die neemt gewoon om de bv 2 jaar gedurende 3 maand dat pilletje en let wat op het eten, waardoor ze gemiddeld voor de rest van hun leven slechts 3-4 kg teveel wegen, wat is dan het probleem?

Ik voel hier een element van moraliteit in de discussie, dat eigenlijk irrelevant is indien er (opnieuw, indien veilig!) een magische pil voor het overgewicht zou bestaan.
Los van de moraliteit, want dat is voor mij ook niet echt nodig, gaat het hier om redelijk nieuwe medicijnen op voorschrift die specifiek dienen voor tijdelijk gebruik en voor diabetespatiënten.

Het wordt ook gebruikt voor mensen met morbide obesitas, maar over een chronisch gebruik en de gevolgen daarvan, weten we gewoon nog heel weinig. Dat is ook off label gebruik, en daarom echt niet zomaar iets wat je zelf kunt beslissen. Dat moet je dokter bepalen. Daarnaast is het medicijn ook erg duur en is er geen oneindige voorraad van. Waardoor het op dit moment al zo is dat mensen met off label gebruik ervoor zorgen dat anderen -die het wel correct willen gebruiken- er niet aan raken.

Ik vind dat twee heel belangrijke punten over de huidige pillen/spuitjes die er zijn. Naast het foutieve gebruik en de twijfelachtige soort zelfmedicatie die hierboven al werd aangehaald. Want je zegt wel "als het veilig wordt bevonden", maar dat is met dat gebruik echt nog helemaal niet.

En dan dààr nog naast: Je weet ook niet wat zo'n chronisch gebruik precies doet met je lichaam. Niet chemisch of op medisch vlak, qua bijwerkingen, maar wel qua lichaamssamenstelling. Een groot deel van de raad die hier wordt gegeven, draait niet alleen om gewicht verliezen. Vaak zelfs helemaal niet. Het gaat om gezonder worden, fysiek en mentaal. Je darmflora krijg je niet op orde door 5kg te verliezen, maar rommel te blijven eten. Je zult niet meer energie krijgen op die manier, je vitamines blijven niet op peil, je hormoonspiegel... Al die dingen gaan niet verbeteren, ook al is je gewicht "verbeterd".

Compleet ongepaste opmerking, die medicatie hoort een hulpmiddel te zijn dat gecombineerd wordt met beweging en juiste voeding én bovendien enkel voorgeschreven voor obese mensen. Kortom: het doel is een totaalaanpak onder medische begeleiding. Al zal je altijd wel dokters hebben die het voorschrijven aan eender wie...
Zoals anderen al hebben aangehaald gaat die medicatie gigantisch veel misbruikt worden.
En enkel voorgeschreven voor obese mensen? En obese mensen zijn dan BMI > 30? Of waar trek je de grens?

En die neemt gewoon om de bv 2 jaar gedurende 3 maand dat pilletje, waardoor ze gemiddeld voor de rest van hun leven slechts 3-4 kg teveel wegen, wat is dan het probleem?

Ik voel hier in de discussie precies een element van moraliteit, dat eigenlijk irrelevant is indien er (opnieuw, indien veilig!) een magische pil voor het overgewicht zou bestaan.
Omdat een ongezonde levensstijl niet alleen leidt tot te veel gewicht. Te hoge cholesterol, slechte bloeddruk, hormonen uit balans, etc...
Te veel gewicht is slechts één symptoom.

Terug
Bovenaan