Voor diabetes wordt het nu al gezien als medicatie die je levenslang moet/kan nemen, dus het wordt als veilig beschouwd voor chronisch verbruik lijkt me. Uiteraard brengt dat risico's met zich, maar niet meer dan met alle andere medicijnen die mensen lange termijn nemen. We wachten nu ook geen decennia met het in gebruik nemen van medicatie vooraleer het kan bewezen worden dat er geen lange termijn effecten zijn.Als het veilig wordt bevonden voor chronisch gebruik. Want dat is nog altijd niet waar er nu voor getest wordt, als ik het goed begrepen heb. Dat is verre toekomst.
En ja, dan is het de individuele keuze van de consument (als het niet op voorschrift wordt). Alleen, zelfs in dat toekomstige, utopische geval, is het nog altijd geen vervanging voor gezond eten door alle andere problemen dan puur het gewicht.
Ik gebruik zelf Ozympic nu en ik ben ook niet zo zeker of het geen effect heeft op gezond eten. In mijn geval heb ik de indruk van wel, aangezien je zin in eten afneemt grijp je automatisch ook minder snel naar eten met veel vet of suiker. Ik kan nog altijd zin hebben in een koek maar vroeger kon ik met plezier de hele pak opeten waar ik nu na 1 of twee koeken genoeg heb voor even. Ik heb voor het eerst in mijn leven desserts afgeslagen omdat ik er oprecht geen zin meer in had en niet louter omwille van een rationele "ik heb genoeg". Ik let ook wel op mijn eten maar ik vermoed dat zelfs als ik dat niet zou doe ik zonder er bij na te denken gezonder zou eten dan ervoor, en ik heb er alleszins minder moeite mee om me bewust aan een gezonder dieet te houden.
Het grootste deel van de gezondheidsproblemen worden trouwens wel veroorzaakt door het overgewicht op zich, en niet door hoe je aan dat gewicht komt. Obesitas door teveel "gezonde" voeding is nog steeds zwaar nadelig voor je gezondheid. Alleen al het overgewicht kunnen oplossen zou voor de volksgezondheid een enorme stap voorwaarts zijn, kanker, hart-en vaat ziekten mobiliteitsproblemen, diabetes, zijn allemaal risico die serieus toenemen als je met overgewicht kampt.
Heel zeker zal het je helpen om gezonder te zijn op die manier. Maar volledig de ogen dichtknijpen voor wat gezond is en wat niet, en dan dit pilletje bijna preventief nemen, da's nog wel iets anders. Ook op het vlak van de langetermijneffecten. Het is anders om te beoordelen of de langetermijneffecten "erg" genoeg zijn om ze te laten opwegen tegen diabetes type 2, dan als je ze laat opwegen tegen "2kg minder en ik pas beter in mijn zwembroek", om het even cassant uit te drukken. Bij dezelfde negatieve effecten, zullen ze toch minder geneigd zijn om het langdurig voor te schrijven bij het tweede.
2023