Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Als het veilig wordt bevonden voor chronisch gebruik. Want dat is nog altijd niet waar er nu voor getest wordt, als ik het goed begrepen heb. Dat is verre toekomst.

En ja, dan is het de individuele keuze van de consument (als het niet op voorschrift wordt). Alleen, zelfs in dat toekomstige, utopische geval, is het nog altijd geen vervanging voor gezond eten door alle andere problemen dan puur het gewicht.
Voor diabetes wordt het nu al gezien als medicatie die je levenslang moet/kan nemen, dus het wordt als veilig beschouwd voor chronisch verbruik lijkt me. Uiteraard brengt dat risico's met zich, maar niet meer dan met alle andere medicijnen die mensen lange termijn nemen. We wachten nu ook geen decennia met het in gebruik nemen van medicatie vooraleer het kan bewezen worden dat er geen lange termijn effecten zijn.

Ik gebruik zelf Ozympic nu en ik ben ook niet zo zeker of het geen effect heeft op gezond eten. In mijn geval heb ik de indruk van wel, aangezien je zin in eten afneemt grijp je automatisch ook minder snel naar eten met veel vet of suiker. Ik kan nog altijd zin hebben in een koek maar vroeger kon ik met plezier de hele pak opeten waar ik nu na 1 of twee koeken genoeg heb voor even. Ik heb voor het eerst in mijn leven desserts afgeslagen omdat ik er oprecht geen zin meer in had en niet louter omwille van een rationele "ik heb genoeg". Ik let ook wel op mijn eten maar ik vermoed dat zelfs als ik dat niet zou doe ik zonder er bij na te denken gezonder zou eten dan ervoor, en ik heb er alleszins minder moeite mee om me bewust aan een gezonder dieet te houden.

Het grootste deel van de gezondheidsproblemen worden trouwens wel veroorzaakt door het overgewicht op zich, en niet door hoe je aan dat gewicht komt. Obesitas door teveel "gezonde" voeding is nog steeds zwaar nadelig voor je gezondheid. Alleen al het overgewicht kunnen oplossen zou voor de volksgezondheid een enorme stap voorwaarts zijn, kanker, hart-en vaat ziekten mobiliteitsproblemen, diabetes, zijn allemaal risico die serieus toenemen als je met overgewicht kampt.

Voor diabetes wordt het nu al gezien als medicatie die je levenslang moet/kan nemen, dus het wordt als veilig beschouwd voor chronisch verbruik lijkt me. Uiteraard brengt dat risico's met zich, maar niet meer dan met alle andere medicijnen die mensen lange termijn nemen. We wachten nu ook geen decennia met het in gebruik nemen van medicatie vooraleer het kan bewezen worden dat er geen lange termijn effecten zijn.

Ik gebruik zelf Ozympic nu en ik ben ook niet zo zeker of het geen effect heeft op gezond eten. In mijn geval heb ik de indruk van wel, aangezien je zin in eten afneemt grijp je automatisch ook minder snel naar eten met veel vet of suiker. Ik kan nog altijd zin hebben in een koek maar vroeger kon ik met plezier de hele pak opeten waar ik nu na 1 of twee koeken genoeg heb voor even. Ik heb voor het eerst in mijn leven desserts afgeslagen omdat ik er oprecht geen zin meer in had en niet louter omwille van een rationele "ik heb genoeg". Ik let ook wel op mijn eten maar ik vermoed dat zelfs als ik dat niet zou doe ik zonder er bij na te denken gezonder zou eten dan ervoor, en ik heb er alleszins minder moeite mee om me bewust aan een gezonder dieet te houden.

Het grootste deel van de gezondheidsproblemen worden trouwens wel veroorzaakt door het overgewicht op zich, en niet door hoe je aan dat gewicht komt. Obesitas door teveel "gezonde" voeding is nog steeds zwaar nadelig voor je gezondheid. Alleen al het overgewicht kunnen oplossen zou voor de volksgezondheid een enorme stap voorwaarts zijn, kanker, hart-en vaat ziekten mobiliteitsproblemen, diabetes, zijn allemaal risico die serieus toenemen als je met overgewicht kampt.
Maar waarom ga je niet gewoon meer sporten, of waarom stop je niet wat vroeger met eten in de plaats van de hele pak koeken op te doen?

Tuurlijk, helemaal mee eens, hoor. Je haalt hier aan dat het voor jou qua gezondheid wel iets uitmaakt. Ongetwijfeld zal dat voor heel veel mensen inderdaad het geval zijn. Ik reageerde echter op de post van JanusDR die zei: waarom bezig zijn met gezond eten, waarom daar tijd in steken, als je gewoon een pilletje kunt nemen.

Een gigantisch verschil tussen jullie beide insteken ;) Heel zeker zal het je helpen om gezonder te zijn op die manier. Maar volledig de ogen dichtknijpen voor wat gezond is en wat niet, en dan dit pilletje bijna preventief nemen, da's nog wel iets anders. Ook op het vlak van de langetermijneffecten. Het is anders om te beoordelen of de langetermijneffecten "erg" genoeg zijn om ze te laten opwegen tegen diabetes type 2, dan als je ze laat opwegen tegen "2kg minder en ik pas beter in mijn zwembroek", om het even cassant uit te drukken. Bij dezelfde negatieve effecten, zullen ze toch minder geneigd zijn om het langdurig voor te schrijven bij het tweede.

Maar voor de rest helemaal eens met je post. Het was tegen de karikatuur van Janus, die het ook opzettelijk erg scherp formuleert zonder nuance, dat ik reageerde.

Maar waarom ga je niet gewoon meer sporten, of waarom stop je niet wat vroeger met eten in de plaats van de hele pak koeken op te doen?
Ahja, misschien ook ineens even gaan vragen in het topic van mentale problemen waarom ze niet gewoon stoppen met negatief te denken.

Ahja, misschien ook ineens even gaan vragen in het topic van mentale problemen waarom ze niet gewoon stoppen met negatief te denken.
Het was compleet ironisch uiteraard, ik heb het er bij gezet.

Ik dacht dat dat duidelijk was na mijn eerdere betogen pro veilige dieetpil hier...

Nee, voor lifestyle gebruik niet.

Maar ik zeg het, als je het beperkt tot BMI 30+ , ga je nogal een pervers incentive creëren om snel die 30 aan te tikken.

Je kan je gewicht bv. ook 5kg omhoog helpen door 3 dagen s morgens, smiddags s avonds goed te eten, dan smorgens een liter te drinken, s middags nog snel 2 liter binnen buffelen, en dan naar de dokter te lopen voor de doelmeting.
Soit, een reverse judo/boks weging :laugh:

Onderschat de bevolking niet die een overheidssubsidie ziet hangen.

Ik heb nog een zelfstandige een extra Ferrari zien leasen voor 50k per jaar omdat zijn vennootschapswinst voor belastingen exact 50k was, en hij zo de overheid 'te slim' af was.
Want vanaf dan betaalde hij 0 belastingen.
Dat hij zo ook niets overhield, was bijzaak.

Belgen :biglaugh:
Ja, vandaar dat ze het best koppelen aan een verplicht traject via de obesitaskliniek. 3 kg bijkomen is 1 ding, maar verplicht sporten op de revalidatie 2x per week + maandelijks naar de diëtist, dat kost geld, tijd èn moeite... Da's lastig zunne! 😉
Voor echt obese mensen die gemotiveerd zijn, zal dat dan weer geen probleem zijn!

Man man man puur comfortmaatschappij weer dit. Pillen gaan voorschrijven omdat mensen zwak zijn.
Slechts in combinatie met sport en gezonder eten zou dit ooit mogen worden voorgeschreven.

Man man man puur comfortmaatschappij weer dit. Pillen gaan voorschrijven omdat mensen zwak zijn.
Of realpolitik.

En als die pillen veilig zijn...

Ik hou trouwens wel van onze comfortmaatschappij.

Machtig hoe men voor 100 euro een vliegtuigtrip kan bestellen op de Ryanair app in de voormiddag om in de namiddag te vliegen, snel nog via Wolt een soepje laten komen, en dan een instant Whatsappje sturen naar mensen die 3000km verder zitten.
Ik :love2: 2023 ;)

Nu nog een middel tegen kaalheid, en een libidoverhogende pil voor vrouwen (wat blijkbaar nogal een issue kan zijn, afgaande op het forum) , en religies zijn ook de wereld uit want mensen zullen liever op aarde blijven dan naar de hemel gaan waar het saaier is!

Laatst bewerkt:
Het is wel een valabel punt. Voor overgewicht bestaat er een medische methode die 100% kans op succes heeft als de patiënt het correct opvolgt: minder calorieën opnemen dan er verbranden, alleen vereist het wel wat standvastigheid. Ik kamp al met overgewicht van toen ik een kind was, ben altijd wel bezig geweest met diëten, is een paar keer spectaculair gelukt maar meestal mislukt het en de laatste jaren mislukte het vrij dramatisch. Dat het soms lukte en soms (vaak) niet lag aan het hebben van meer of minder wilskracht.
Dat is niet waar. Dat is geen medische methode die 100% kans op succes heeft. En het slagen hangt zéker niet alleen af van meer of minder wilskracht.

Ja, vandaar dat ze het best koppelen aan een verplicht traject via de obesitaskliniek. 3 kg bijkomen is 1 ding, maar verplicht sporten op de revalidatie 2x per week + maandelijks naar de diëtist, dat kost geld, tijd èn moeite... Da's lastig zunne! 😉
Voor echt obese mensen die gemotiveerd zijn, zal dat dan weer geen probleem zijn!
Maar hun probleem is toch net dat ze niet gemotiveerd genoeg zijn om dat allemaal te gaan doen, anders was het al gebeurd?

Mooi, dat sporten en naar diëtist, en geld/tijd/moeite.
Maar wederom het resultaat van die kennis in de afgelopen 20 jaar: https://ourworldindata.org/obesity#what-share-of-adults-are-overweight

En al die verplichte dokters/klinieken/diëtisten drijven dan de kosten enorm op (voor zowel sociale zekerheid als patiënt), waardoor je het op de duur beter gewoon zonder voorschrift koopt...

Maar hun probleem is toch net dat ze niet gemotiveerd genoeg zijn om dat allemaal te gaan doen, anders was het al gebeurd?

Mooi, dat sporten en naar diëtist, en geld/tijd/moeite.
Maar wederom het resultaat van die kennis in de afgelopen 20 jaar: https://ourworldindata.org/obesity#what-share-of-adults-are-overweight

En al die verplichte dokters/klinieken/diëtisten drijven dan de kosten enorm op (voor zowel sociale zekerheid als patiënt), waardoor je het op de duur beter gewoon zonder voorschrift koopt...
Motivatie is niet het probleem, discipline wel.
Als je niet eens kan controleren wat je in je lichaam duwt...
Of realpolitik.

En als die pillen veilig zijn...

Ik hou trouwens wel van onze comfortmaatschappij.

Machtig hoe men voor 100 euro een vliegtuigtrip kan bestellen op de Ryanair app in de voormiddag om in de namiddag te vliegen, snel nog via Wolt een soepje laten komen, en dan een instant Whatsappje sturen naar mensen die 3000km verder zitten.
Ik :love2: 2023 ;)

Nu nog een middel tegen kaalheid, en een libidoverhogende pil voor vrouwen (wat blijkbaar nogal een issue kan zijn, afgaande op het forum) , en religies zijn ook de wereld uit want mensen zullen liever op aarde blijven dan naar de hemel gaan waar het saaier is!
Jij zal met uw levensstijl toch veel sneller in de hemel zijn vrees ik. Ironie?

Dat is niet waar. Dat is geen medische methode die 100% kans op succes heeft. En het slagen hangt zéker niet alleen af van meer of minder wilskracht.
Het heeft geen 100% kans op slagen omdat volhouden zo'n belangrijke factor is maar zolang je minder calorieën opneemt dan je verbrandt vermager je, indien dat niet het geval zou dat indruisen tegen de wetten van de fysica. En niemand dwingt mij om zoveel te eten, iedere keer als ik iets at was dat een eigen keuze. Het hangt er misschien wat van af hoe je wilskracht definieert maar er is alleszins geen fysieke reden die je dwingt zoveel te eten. Als ik had gekozen al die keren minder of niet te eten had ik nu geen overgewicht.

Da's geen verwijt naar mezelf of andere mensen met overgewicht. Ik denk dat zowat iedereen wel zaken heeft waarvan hij of zij rationeel weet dat hij of zij op lange termijn beter af zou zijn om een gedragsverandering door te voeren maar daar toch niet in slaagt. We zijn geen 100% rationele wezens op dat vlak en hoeveel doorzettingsvermogen we hebben kiezen we ook niet en hangt ook deels af van externe factoren.

Als je niet eens kan controleren wat je in je lichaam duwt...
Dat is toch exact het probleem :-D

Doet mij wat denken aan Barney in "how i met your mother".
'When you are sad, just stop being sad and be awesome instead'

Of tegen rokers: 'stop gewoon hé, is dat nu zo moeilijk, want ik heb nooit gerookt'.
Jij zal met uw levensstijl toch veel sneller in de hemel zijn vrees ik. Ironie?
Als ik moet kiezen tussen 80 worden en kunnen eten wat ik wil met dieetpil of 86 worden maar altijd op mijn eten moeten letten, kies ik easily het eerste.

Toch een zeer ondoordachte opmerking om in dit topic te plaatsen...
Hier ga ik ook even op inpiken.

Ik vind het op zich een heel interessante discussie. En puur kijkende naar de topictitel lijkt het hier wel on-topic te zijn.
Maar kijkende naar de openingspost :
Hoe stabiel is jouw gewicht?
Wil jij afvallen of bijkomen, en hoe pak je dat aan?
En daarbovenop ook mijn perceptie, is dat deze topic niet echt gericht op dit soort discussies, maar meer op hoe mensen dat zelf aanpakken, een hart onder de riem steken, ...
Ik vrees dat de discussie hierboven, met bepaalde ongenuanceerde standpunten, die in een dedicated topic omtrent dit onderwerp niet persé misplaatst zijn, dit hier wel zijn. En dat er hierdoor misschien mensen die anders wel gepost zouden hebben met hun moeilijkheden met dit moeilijke onderwerp, dit nu niet meer zullen doen. En dat vind ik wel jammer.

Het is misschien eerder iets om aan te geven bij de moderatie, maar goed, ik plaats het gewoon hier. Just my 2 cents.
(Concreet : Een aparte topic lijkt me interessanter. De discussie is in een andere vorm hier al vaker gevoerd.)

Wil jij afvallen of bijkomen, en hoe pak je dat aan?
Dan is deze discussie toch de meest on-topic der on-topics mogelijk?

Pak je het binnenkort de easy way aan via toekomstige dieetpil/spuit, met voorlopig onzekere effecten op lange termijn?
Of ga je voor de bloed, zweet en tranen aanpak waar je een pak doorzettingsvermogen voor nodig hebt?

Het heeft geen 100% kans op slagen omdat volhouden zo'n belangrijke factor is maar zolang je minder calorieën opneemt dan je verbrandt vermager je, indien dat niet het geval zou dat indruisen tegen de wetten van de fysica. En niemand dwingt mij om zoveel te eten, iedere keer als ik iets at was dat een eigen keuze. Het hangt er misschien wat van af hoe je wilskracht definieert maar er is alleszins geen fysieke reden die je dwingt zoveel te eten. Als ik had gekozen al die keren minder of niet te eten had ik nu geen overgewicht.

Da's geen verwijt naar mezelf of andere mensen met overgewicht. Ik denk dat zowat iedereen wel zaken heeft waarvan hij of zij rationeel weet dat hij of zij op lange termijn beter af zou zijn om een gedragsverandering door te voeren maar daar toch niet in slaagt. We zijn geen 100% rationele wezens op dat vlak.
Er zijn veel mensen met aandoeningen die met (steeds) minder calorieën niet steeds zullen vermageren, of niet op dezelfde manier. En niet op de gewenste manier. Er zijn ook mensen die met minder calorieën andere problemen zouden krijgen, waardoor ze de keuze niet hebben om in deficiet te gaan. Er zijn ook mensen die medicijnen nemen, waardoor ze heel veel water vasthouden, of heel moeilijk zullen afvallen.

Voor sommige mensen is er wel degelijk een fysieke reden. Los van het feit dat mentale problemen ook fysiek kunnen zijn. Want dan zijn er nog een hele rist zaken die niks te maken hebben met wilskracht en toch bepalen of je het "kunt laten" of niet, of in de andere richting "maar gewoon moet opeten als je toch ondergewicht hebt".

Goed voor jou dat dat niet het geval is. Het mag iets begripvoller voor mensen voor wie dat wel is, vind ik.

Ik vind het sowieso wel gevaarlijk om jezelf afhankelijk te laten worden van dieetpillen of -spuiten om op een gezond gewicht te blijven. Dat het een goed hulpmiddel kan zijn zodat je met meer comfort gezondere eetgewoontes kan aanleren en dat continue hongergevoel kan onderdrukken, dat begrijp ik wel.

Dit is een hypothetische situatie, maar wat ga je doen als er een bevoorradingsprobleem optreedt en je niet aan je dieetpillen of -spuiten geraakt? Dan val je toch in een zwart gat omdat je onoverkomelijk terug gewicht gaat bijkomen?

Ik vind het sowieso wel gevaarlijk om jezelf afhankelijk te laten worden van dieetpillen of -spuiten om op een gezond gewicht te blijven.
Maar het alternatief is momenteel om te dik te blijven? (aangezien 80+% van de dieten mislukken)
Dat valt dan af te wegen tegen het mogelijk risico op lange termijn van de dieetpillen, want de gezondheidsrisico's van een hoog BMI staan wel vast.

Dit is een hypothetische situatie, maar wat ga je doen als er een bevoorradingsprobleem optreedt en je niet aan je dieetpillen of -spuiten geraakt? Dan val je toch in een zwart gat omdat je onoverkomelijk terug gewicht gaat bijkomen?
Zoals standaard bij +80% van de diëten dus...?

Terug
Bovenaan