Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Ik haal de mijne ook gewoon bij de apotheek. Even moeten rondbellen maar zoooo moeilijk was het uiteindelijk niet.
Dunno, gebruik het zelf niet ik ga gwn af op wat de collega’s zeggen maar als het al in Brussel moeilijk te krijgen is neem ik aan dat het in grootsteden wel moeilijker is. Ik was deze week nog in de apotheek hier in de buurt voor iets en voor mij was er een diabetespatient voor ozempic maar ze konden niets geven, ook niets bestellen en ook bij de collega apothekers niets in voorraad. Dusja dunno

Of de apothekers verkopen ze liever wat toch verwerpelijk zou zijn in dat geval. Maar doubt it.
 
Een noodzakelijk medicijn voor een levensbedreigende ziekte op een moment van schaarste in je kast stockeren is best wel schandalig.
Ik schaam me dan ook vreselijk in jouw plaats voor je lacherige reactie.
Mijn leven is voor mij in ieder geval belangrijker dan het leven van anderen. Mensen die zeggen dat ze dat anders zien, dat geloof ik niet.
Vanuit de zijlijn is het gemakkelijk dingen schandalig te vinden.
 
Neen, maar op middenlange termijn misschien wel.
Ik had het ook over Dewdrop Dazzle die echt heel veel gewicht verloor en wel op korte termijn kon sterven.
Als ik me goed herinner was ze zelfs niet eens obees toen ze er aan begon... :unsure:
(Maar wel een eetprobleem)
 
Laatst bewerkt:
Maak er anders een karikatuur van. Het lijden uit dat verhaal was heel duidelijk en ozempic het laatste redmiddel om gewicht op pijl te houden.
Ze heeft zeker al een lange weg afgelegd en al veel geld uitgegeven om slank te kunnen zijn.
Maar als de relatie met eten ZO ongezond is, lijkt intensieve begeleiding/therapie mij een veel logischere stap dan leven van afhaaleten en spuitjes zetten omdat je niet kan leven met het idee van overgewicht hebben.
 
Ze heeft zeker al een lange weg afgelegd en al veel geld uitgegeven om slank te kunnen zijn.
Maar als de relatie met eten ZO ongezond is, lijkt intensieve begeleiding/therapie mij een veel logischere stap dan leven van afhaaleten en spuitjes zetten omdat je niet kan leven met het idee van overgewicht hebben.
Dan heb je heel weinig empathie met echte obesitas, iets wat je niet via "intensieve therapie" kan oplossen.
 
Diabetes los je trouwens ook niet op met "intensieve therapie"' maar je patched een probleem met medicatie.
Bij obesitas als klinische diagnose is dat ook zo.
Heel bizar dat ze me tijdens de 8 jaar dat ik naar de obesitaskliniek ging (sport, psycholoog en diëtiste) geen enkele keer hebben gezegd dat mijn morbide obesitas puur een medisch probleem was maar er gek genoeg van bleven uitgaan dat de oplossing een combinatie van factoren (inzicht, gezond beweegpatroon en gezond eetpatroon) hoort te zijn. Maar wat weet ik ervan natuurlijk, met mijn totale gebrek aan empathie omtrent het probleem...

Voor mij klinkt dat net hetzelfde als "methodon is DE oplossing voor een drugsverslaving".
 
Ik begin te denken dat kingjulie en Dewdrop precies dezelfde persoon is?
Kingjulie is niet dezelfde persoon.
Ik heb gevraagd aan mijn huisdokter of ik eventueel 3 maand mocht stoppen met de ozempic. Zij heeft me op het hart gedrukt dat niet te doen omdat ze weet dat ik dan herval in constante honger, eetbuien en me af en toe zat drinken om de honger te kunnen vergeten en dat ik me dan moeilijker kan focussen op mijn job. Het gaat dus om een doktersbevel. Ik heb trouwens best wel mededogen met diabetespatiënten. Toen mijn apotheek mij belde terwijl ik in Spanje zat heb ik hen gezegd dat ze de spuit niet moesten opzij zetten voor mij want dat ik nog 20 dagen in het buitenland zat. Zij hebben de spuit toen doorverkocht en zo heb ik onrechtstreeks een andere patiënt verder geholpen. Ik denk trouwens niet dat ik de medicatie van iemand anders afpak. Het tekort is ontstaan omdat men de Ozempic heeft voorgeschreven aan mensen zoals Gert Verhulst die gewoon 10kg kwijt wou en niet echt een eetprobleem heeft. Men zou de Ozempic best laten voor mensen met diabetes of ernstige obesitas of een ernstige eetstoornis resulterend in obesitas. Vorig jaar was er ook een tekort maar ben ik ook steeds verder geholpen geweest zowel door de huisdokter als de apotheek. Medisch geschoolden zien dus wel degelijk het probleem dat ik heb.
 
Neen, maar op middenlange termijn misschien wel.
Ik had het ook over Dewdrop Dazzle die echt heel veel gewicht verloor en wel op korte termijn kon sterven.
Dewdrop kon niet op korte termijn sterven. Er was ook nooit een klinische diagnose van obesitas. Ze woog 85kg volgens haar eigen posts toen ze begon met Saxenda en 67 of 82, afhankelijk van welke versie, toen ze begon met Ozempic. Als dat klinische obesitas is, mag ze niet groter zijn dan 1m55. Kan, maar onwaarschijnlijk.

Praat niet recht wat krom is: deze medicijnen op dit moment stockeren is walgelijk.

Edit: sorry, maar ‘doktersbevel’ is het nu al :D Van de endocrinoloog die het voorschreef, of nu weer gewoon de huisarts? Make that the cat wise.
 
Heel bizar dat ze me tijdens de 8 jaar dat ik naar de obesitaskliniek ging (sport, psycholoog en diëtiste) geen enkele keer hebben gezegd dat mijn morbide obesitas puur een medisch probleem was maar er gek genoeg van bleven uitgaan dat de oplossing een combinatie van factoren (inzicht, gezond beweegpatroon en gezond eetpatroon) hoort te zijn. Maar wat weet ik ervan natuurlijk, met mijn totale gebrek aan empathie omtrent het probleem...

Voor mij klinkt dat net hetzelfde als "methodon is DE oplossing voor een drugsverslaving".
Deze medicijnen gaan alvast op termijn gans de ganse obesitasproblematiek veranderen. Vroeger behandelden ze hysterie met bloedzuigers en zeiden patiënten misschien ook, ik kan het weten want ik krijg al 8 jaar bloedzuigertherapie.
If anything zouden die 8 jaar je geleerd moeten hebben dat de resultaten van dat soort interventies zeer zeer bedroevend zijn ten opzichte van niets doen.

Ik begin te denken dat kingjulie en Dewdrop precies dezelfde persoon is?
Dat is belachelijk. Ik heb gewoon veel empathie voor mensen die het moeilijk hebben/hadden en veroordeel mensen niet zo snel.
 
Dewdrop kon niet op korte termijn sterven. Er was ook nooit een klinische diagnose van obesitas. Ze woog 85kg volgens haar eigen posts toen ze begon met Saxenda en 67 of 82, afhankelijk van welke versie, toen ze begon met Ozempic. Als dat klinische obesitas is, mag ze niet groter zijn dan 1m55. Kan, maar onwaarschijnlijk.

Praat niet recht wat krom is: deze medicijnen op dit moment stockeren is walgelijk.

Edit: sorry, maar ‘doktersbevel’ is het nu al :D Van de endocrinoloog die het voorschreef, of nu weer gewoon de huisarts? Make that the cat wise.
Een diabetespatiënt kan ook niet op korte termijn sterven. Er is ook nog andere diabetesmedicatie op de markt. En ik stockeer niks. Ik heb een spuit gekregen en dat is genoeg voor 2 maand gebruik. Ik denk dat dokters en apothekers echt wel weten waar ze mee bezig zijn en aan wie ze het voorschrijven en meegeven. Waarom zou je dat überhaupt in twijfel trekken?
 
Terug
Bovenaan