Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Na nog maar is een mod waarschuwing


Quote uit het artikel
( of gaan we prof pedro als een kwakzalver wegzetten)
het FDA - het Amerikaans voedsel- en drugsagentschap - gaat Ozempic nu ook goedkeuren bij drugsverslaafden. Een spuitje Ozempic en die mensen komen aan niks meer aan, zero, finito. Het laatste is er nog niet over gezegd.”

Ook google levert tientallen medische artikels hierover op.
Uiteraard heb je voor de meeste betalende toegang nodig.

Zet gerust hiervoor ook een ban of waarschuwing.
Het zal in ieder geval mijn laatste post zijn op dit onderwerp

Prettige dag nog.
Reageer toch eens niet zo geprikkeld zeg. Als je op een online forum dat voor iedereen toegankelijk is allemaal straffe claims komt maken over medicatie die niet algemeen geweten zijn is het toch de logica zelve dat die claims op zijn minst iets of wat onderbouwd zijn? Anders kan iedereen hier vanalles uit zijn/haar duim komen zuigen.

De tijd die je nu hebt verspild aan het typen van die halve rant had je even goed kunnen spenderen aan het onderbouwen van je claims, dan had je nog steeds winst gemaakt qua tijd.
 
Ik kom juist van mijn huisdokter en heb een hernieuwing gekregen van mijn voorschrift voor Ozempic. Ik heb wel gevraagd om de 0,5mg voor te schrijven ipv de 1 mg. De 1mg kan de apotheek dan voorbehouden voor de diabetespatiënten. Mijn dokter zegt dat ik de Ozempic nog steeds zal krijgen omdat ik er al een hele tijd mee bezig ben, maar patiënten die nu nog om Ozempic komen vragen om af te vallen krijgen het niet meer voorgeschreven. Ze zei ook dat er best wel wat niet-diabetespatiënten baat kunnen hebben bij Ozempic zoals in mijn geval. Ik hoef me dus geen zorgen te maken.

Ik vraag me persoonlijk ook af of VDB niet in de kaart wil spelen van de pharma die binnenkort Wegovy op de markt willen brengen. Wegovy zou naar verluidt een pak duurder zijn dan Ozempic.
 
Ik kom juist van mijn huisdokter en heb een hernieuwing gekregen van mijn voorschrift voor Ozempic. Ik heb wel gevraagd om de 0,5mg voor te schrijven ipv de 1 mg. De 1mg kan de apotheek dan voorbehouden voor de diabetespatiënten. Mijn dokter zegt dat ik de Ozempic nog steeds zal krijgen omdat ik er al een hele tijd mee bezig ben, maar patiënten die nu nog om Ozempic komen vragen om af te vallen krijgen het niet meer voorgeschreven. Ze zei ook dat er best wel wat niet-diabetespatiënten baat kunnen hebben bij Ozempic zoals in mijn geval. Ik hoef me dus geen zorgen te maken.

Ik vraag me persoonlijk ook af of VDB niet in de kaart wil spelen van de pharma die binnenkort Wegovy op de markt willen brengen. Wegovy zou naar verluidt een pak duurder zijn dan Ozempic.
Ben ik wel benieuwd of de apotheek het zal willen geven want het wordt nu wel effectief strafbaar eh want als diabetes patient ben je normaal geregistreerd als zo'n patient.
En het is juist 1mg die bijna overal op is dus de diabetes patient krijgt nu ook voorrang op de 0.5 (denk ik).

En zoals eerder gemeld heeft Novo Nordisk nog niets van terugbetaling papieren ingediend voor wegovy zolang dit niet gebeurt komt het niet in BE uit terwijl het in de US al lang op de markt is.
En ergens logisch dat wegovy duurder is want tis een groter dosis dat je krijgt in 1 spuit over de 2mg dacht ik.
 
Ben ik wel benieuwd of de apotheek het zal willen geven want het wordt nu wel effectief strafbaar eh want als diabetes patient ben je normaal geregistreerd als zo'n patient.
En het is juist 1mg die bijna overal op is dus de diabetes patient krijgt nu ook voorrang op de 0.5 (denk ik).

En zoals eerder gemeld heeft Novo Nordisk nog niets van terugbetaling papieren ingediend voor wegovy zolang dit niet gebeurt komt het niet in BE uit terwijl het in de US al lang op de markt is.
En ergens logisch dat wegovy duurder is want tis een groter dosis dat je krijgt in 1 spuit over de 2mg dacht ik.
Wordt, maar is (nog) niet.
Ik denk ook niet dat het verbod er zal komen, de dokterslobby is sterk.
 
Het zou me verbazen dat ze mij de Ozempic weigeren. Volgens mij krijgen ze hun spuiten aan de straatstenen nog niet kwijt. Ze bellen me zelfs tijdens mijn vakantie in Spanje om te vragen of ik een spuit wil komen kopen. En dan heb ik het over een apotheek in godbetert centrum Leuven. Maar ik zal morgen eens langsgaan en de proef op de som nemen.
 
Dus er zijn dergelijke tekorten dat er vanuit de overheid wordt ingegrepen om het enkel nog voor te schrijven en te verkopen aan de mensen die het medisch écht nodig hebben, maar volgens u krijgen ze het nog niet aan de straatstenen kwijt?
De firma stuurt rond dat Ozempic 1mg tot eind 2023 niet beschikbaar zal zijn:

''De voorbije maanden heeft Novo Nordisk Pharma sa/nv een hoger dan verwachte vraag gekregen naar GLP-1 klasse geneesmiddelen, wat leidt tot tijdelijke, kortdurende tekorten in de GLP-1* portfolio. Deze uitdagingen zijn voornamelijk het gevolg van een onverwacht hoge vraag en capaciteitsbeperkingen bij sommige van onze productiefaciliteiten. De leveringsbeperkingen zijn nadrukkelijk niet gerelateerd aan een kwaliteitsdefect of veiligheidsprobleem.

We nemen deze situatie zeer serieus en werken samen met alle betrokken partijen om de gevolgen voor patiënten tot een minimum te beperken. Om de leveringssituatie snel te stabiliseren vergroten wij onze productiemogelijkheden zo snel als mogelijk. Onze operaties draaien nu 24/7 en we zijn actief bezig ons wereldwijd productienetwerk uit te breiden. Deze inspanningen hebben echter een langere tijd nodig voordat ze volledig ingezet kunnen worden.''

Neem het van me aan: voor de meeste apotheken is dit problematisch, zeer problematisch zelfs. Het kan goed zijn dat apotheek X een hamsteraar is, er zijn er zo nog, en heel wat meer dozen Ozempic in de voorbije jaren in reservatie heeft gestoken dan nodig. Collegiaal is dit niet en zo'n zaken dragen natuurlijk ook bij aan de tekorten. Het probleem is feitelijk nog ingewikkelder. Als apotheek X toevallig eigendom is van een groothandel of een grote klant is van die groothandel, dan krijgt die ook nog voorrang bij de leveringen van moeilijk te krijgen producten. Alle deontologie is dan plots een vodje.
 
As expected, geen verbod voor obesitaspatiënten en continuïteit voor de mensen die het al nemen.

"Ja maar, het mag pas vanaf bmi 35!!!" Dat valt niet te controleren, de huisarts kan blijven voorschrijven aan mensen die het nemen.

"Voor nieuwe patiënten wel na overleg met een endocrinoloog." Dat overleg, is vermoedelijk een simpel telefoontje of mailtje.

Ik concludeer dat VDB dus weer wou doen alsof hij iets doet maar in de praktijk er niet veel zal veranderen.
 
Tis blijkbaar toch erg aan het worden.

Vandaag op het werk een paar collega's die zelf diabetes hebben of bij sommige gaat het over hun ouders.
Bijna geen enkel apotheek in hun omstreken hebben nog Ozempic op voorraad.

Ook sommige die in Leuven wonen zeggen dat ze niets krijgen dus @Dewdrop Dazzle als jij ze zo makkelijk krijgt kan je mij de naam van de apotheek PM'en zodat ik het aan sommige collega's kan doorgeven?

Ik snap Novo nordisk ook niet dat ze gwn niets kunnen leveren voor 2 hele maanden, nu zit gwn iedereen in de shit de diabetespatienten en ook de overgewicht patiënten.
 
Tis blijkbaar toch erg aan het worden.

Vandaag op het werk een paar collega's die zelf diabetes hebben of bij sommige gaat het over hun ouders.
Bijna geen enkel apotheek in hun omstreken hebben nog Ozempic op voorraad.

Ook sommige die in Leuven wonen zeggen dat ze niets krijgen dus @Dewdrop Dazzle als jij ze zo makkelijk krijgt kan je mij de naam van de apotheek PM'en zodat ik het aan sommige collega's kan doorgeven?

Ik snap Novo nordisk ook niet dat ze gwn niets kunnen leveren voor 2 hele maanden, nu zit gwn iedereen in de shit de diabetespatienten en ook de overgewicht patiënten.
In de VS betalen ze blijkbaar zo'n 800 dollar waar ze hier 100 euro voor betalen, als er toch niet voldoende geleverd kan worden is het logisch dat alles eerst naar de VS gaat.
 
Ik heb net bij mij een van mijn twee vaste apotheken een spuit gekocht van 0,25mg (bevat 8 dossissen dus komt op hetzelfde neer als de 0,5mg met 4 dossissen). De 0,5mg hadden ze niet meer. Ze hadden een brief gekregen van het bedrijf om te zeggen dat er geen levering meer is tot januari. Ik vroeg de apothekeres naar het verbod voor niet-diabetespatiënten dat er zat aan te komen en ze zei: "Wij zijn het niet eens met VDB. Waarom wachten tot je diabetes hebt, als je het kan voorkomen? Wij gaan er ook van uit dat de dokter het niet zomaar voorschrijft en het is een dure grap voor de patiënt dus die neemt het ook niet voor zijn plezier." Waar ik hen uiteraard gelijk in geef. Ik heb intussen genoeg om tot januari voort te kunnen.
 
Tis blijkbaar toch erg aan het worden.

Vandaag op het werk een paar collega's die zelf diabetes hebben of bij sommige gaat het over hun ouders.
Bijna geen enkel apotheek in hun omstreken hebben nog Ozempic op voorraad.

Ook sommige die in Leuven wonen zeggen dat ze niets krijgen dus @Dewdrop Dazzle als jij ze zo makkelijk krijgt kan je mij de naam van de apotheek PM'en zodat ik het aan sommige collega's kan doorgeven?

Ik snap Novo nordisk ook niet dat ze gwn niets kunnen leveren voor 2 hele maanden, nu zit gwn iedereen in de shit de diabetespatienten en ook de overgewicht patiënten.
Ze zijn bezig met een nieuwe productielijn dus moeten we geduld hebben. Er bestaat nog andere medicatie dan Ozempic voor diabetes. 4 jaar geleden bestond Ozempic niet in België, wat gebruikten deze patiënten dan? Voor overgewicht zijn er ook alternatieven zoals Rybelsus en Saxenda. Dus panikeren is nog niet nodig ;-)
 
Ze zijn bezig met een nieuwe productielijn dus moeten we geduld hebben. Er bestaat nog andere medicatie dan Ozempic voor diabetes. 4 jaar geleden bestond Ozempic niet in België, wat gebruikten deze patiënten dan? Voor overgewicht zijn er ook alternatieven zoals Rybelsus en Saxenda. Dus panikeren is nog niet nodig ;-)
..... Insuline?
Snap niet waar jij het vandaan haalt terwijl collega's in Leuven het gewoon niet krijgen :laugh:
 
..... Insuline?
Snap niet waar jij het vandaan haalt terwijl collega's in Leuven het gewoon niet krijgen :laugh:
Heel vreemd. Mij bellen ze op om het te slijten. Maar ik krijg geen terugbetaling dus verdienen ze misschien aan mij nog iets en aan die diabetespatiënten niet? Is het voor hen geen optie om terug te gaan naar hun vroegere medicatie? Die werkte dan toch ook maar misschien iets minder efficiënt?
 
Heel vreemd. Mij bellen ze op om het te slijten. Maar ik krijg geen terugbetaling dus verdienen ze misschien aan mij nog iets en aan die diabetespatiënten niet? Is het voor hen geen optie om terug te gaan naar hun vroegere medicatie? Die werkte dan toch ook maar misschien iets minder efficiënt?
Voordat Ozempic bestond kregen diabetespatienten insuline voorgeschreven, Ozempic zelf zorgt ervoor dat de pancreas meer insuline produceert en ook dat de lever minder glucose produceert.
Insuline gewoon injecteren kan zorgen dat mensen in een hypo gaan, in coma en in sommige gevallen dood kunnen gaan als ze te veel insuline inspuiten.

Maar toch handig dat je mijn vraag ontwijkt waar je het juist haalt zodat ik een paar collega's kan helpen.

en 0.25mg met 8 dossissen is toch het 1ste wat ik ervan hoor?
 
Voordat Ozempic bestond kregen diabetespatienten insuline voorgeschreven, Ozempic zelf zorgt ervoor dat de pancreas meer insuline produceert en ook dat de lever minder glucose produceert.
Insuline gewoon injecteren kan zorgen dat mensen in een hypo gaan, in coma en in sommige gevallen dood kunnen gaan als ze te veel insuline inspuiten.

Maar toch handig dat je mijn vraag ontwijkt waar je het juist haalt zodat ik een paar collega's kan helpen.

en 0.25mg met 8 dossissen is toch het 1ste wat ik ervan hoor?
Google de apotheken in Leuven (een tiental) en bel ze een voor een af. Hoe moeilijk kan dat nu zijn? :scream:
 
Terug
Bovenaan