Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

En van waar haal je die info?
Type 2 komt er na jarenlange overvloed aan (natuurlijke) insuline, waardoor uw receptoren ongevoelig worden. Ze maken dus nog wel insuline aan, maar de gevoeligheid eraan zwakt meer en meer af. In de beginfase starten ze idd met een dieet en medicatie, daarna eventueel injecties.

Maar zeggen dat een type 2 zomaar even zonder insuline kan is nogal een vreemde uitspraak.
Ja dat is inderdaad de eenvoudige uitleg die waarschijnlijk grotendeels juist is. Nu wordt er ook meer en meer gedacht aan een metabole stoornis waarbij vooral buikvet betrokken is, samen met de hormonen die daarin geproduceerd worden. In het kader van een metabool syndroom.

Bij type 2 is er inderdaad in de meeste gevallen voldoende insulineaanmaak op grote acute problemen te vermijden. De reden dat Type 1 niet zonder insuline kan is omdat ze zonder insuline keto-acidoses doen (en hoge glycemies doen natuurlijk). Bij type2 heb je dat probleem van keto-acidoses in principe niet (uitz. bij bepaalde medicatie wel) en de glycemie kan aangepakt worden met dieet en een hele resem andere types medicatie. Insuline bijgeven is daar dan ook echt de laatste optie. (in ziekenhuizen wel vaker om de glycemie snel te herstellen). Maar daar gaat het uiteindelijk niet om, het gaat hier over GLP1-agonisten.

Mijn punt is vooral dat ozempic (en andere GLP1-agonisten) niet hoogst noodzakelijk zijn voor type 2 patiënten. En aangezien type 2 diabetes en obesitas allebei voor een groot deel gevolgen zijn van levensstijl, het niet logisch is om de ene groep zo negatief af te schilderen tegenover de andere. Obesitas en diabetes moeten nu ook niet 1:1 vergeleken worden maar de narratief is toch wel heel erg eenzijdig.

Beide groepen zouden veel meer moeten inzetten op levensstijl. Type 2 is vooral een grote risicofactor om allerlei complicaties te gaan doen door de hoge glycemie maar je zit vaak ook nog met een metabool syndroom (overgewicht, bloeddruk, lipiden, metabole afwijkingen, ...) dat niet opgelost geraakt met medicatie. Mensen denken spijtig genoeg te vaak dat het probleem opgelost is door dat getalletje op hun glucosemeter onder controle te houden.
 
Ja dat is inderdaad de eenvoudige uitleg die waarschijnlijk grotendeels juist is. Nu wordt er ook meer en meer gedacht aan een metabole stoornis waarbij vooral buikvet betrokken is, samen met de hormonen die daarin geproduceerd worden. In het kader van een metabool syndroom.

Bij type 2 is er inderdaad in de meeste gevallen voldoende insulineaanmaak op grote acute problemen te vermijden. De reden dat Type 1 niet zonder insuline kan is omdat ze zonder insuline keto-acidoses doen (en hoge glycemies doen natuurlijk). Bij type2 heb je dat probleem van keto-acidoses in principe niet (uitz. bij bepaalde medicatie wel) en de glycemie kan aangepakt worden met dieet en een hele resem andere types medicatie. Insuline bijgeven is daar dan ook echt de laatste optie. (in ziekenhuizen wel vaker om de glycemie snel te herstellen). Maar daar gaat het uiteindelijk niet om, het gaat hier over GLP1-agonisten.

Mijn punt is vooral dat ozempic (en andere GLP1-agonisten) niet hoogst noodzakelijk zijn voor type 2 patiënten. En aangezien type 2 diabetes en obesitas allebei voor een groot deel gevolgen zijn van levensstijl, het niet logisch is om de ene groep zo negatief af te schilderen tegenover de andere. Obesitas en diabetes moeten nu ook niet 1:1 vergeleken worden maar de narratief is toch wel heel erg eenzijdig.

Beide groepen zouden veel meer moeten inzetten op levensstijl. Type 2 is vooral een grote risicofactor om allerlei complicaties te gaan doen door de hoge glycemie maar je zit vaak ook nog met een metabool syndroom (overgewicht, bloeddruk, lipiden, metabole afwijkingen, ...) dat niet opgelost geraakt met medicatie. Mensen denken spijtig genoeg te vaak dat het probleem opgelost is door dat getalletje op hun glucosemeter onder controle te houden.
Ahh, dat types zoals Ozempic niet bedoeld zijn voor type 2 patiënten ben ik mee akkoord (eerder een laatste preventief middel), maar dat deze, eenmaal in een latere fase van hun ziekte, tijdelijk zonder insuline kunnen vind ik maar een vreemde uitspraak.

Wel ooit mensen gehad die echt op magische manier hun waardes konden voorspellen. Ooit iemand gehad die bijna dagelijks quasi rotte bananen at, en na elke banaan exact wist op hoeveel punten hij ging staan :unsure:
 
geen medisch advies over medicijnen op voorschrift
Tis dat, ik zit met collega’s op het werk die het gebruiken voor diabetes. 1mg is nog altijd niet te vinden, niet in de buurt waar ze wonen, niet in het Brusselse en niet hier in het Antwerpse. Dus ja het klopt wel degelijk.
De meeste zijn overgeschakeld op Rybelsus nu via hun arts, das blijkbaar de pilvorm van Ozempic.
Dan ben je toch veel beter met 0,5mg aan Ozempic (desnoods 2 dossissen per week injecteren) dan met Rybelsus, dat volgens mij bijlange niet dezelfde resultaten geeft.
 
Dan ben je toch veel beter met 0,5mg aan Ozempic (desnoods 2 dossissen per week injecteren) dan met Rybelsus, dat volgens mij bijlange niet dezelfde resultaten geeft.
Geen idee eerlijk gezegd, maar als Rybelsus op Ozempic is gebaseerd zou het mij verbazen dat het niet gelijkaardige resultaten levert?

als men 0.5 2 keer gaat injecteren zal de voorraad ook snel uitgeput geraken ze zit je nog altijd met hetzelfde probleem binnen X aantal maand.
 
als men 0.5 2 keer gaat injecteren zal de voorraad ook snel uitgeput geraken ze zit je nog altijd met hetzelfde probleem binnen X aantal maand.
Plus een kwestie van terugbetaling ook. Die geldt enkel voor medicatie x, dosis y.
Niet medicatie x, 2x dosis y/2 wat de gezondheidszorg veel meer zou kosten.
 
Allez hupla, nog een bijwerking: https://www.hln.be/gezondheid/depre...w-ontdekte-bijwerkingen-van-ozempic~a8834009/

Waarschijnlijk nu pas aan't licht gekomen nu het medicijn op massale wijze geslikt/geprikt wordt zeker?
Net zoals duizenden andere medicijnen. Ik zou ook angstaanvallen krijgen of zelfmoordneigingen van iedereen die je veroordelen als je Ozempic zou pakken.
Voor hetzelfde hebben ze zelfmoord gepleegd omdat ze geen ozempic meer kregen en terug bijkwamen?



Alweer een sterk artikel van HLN
 
Laatst bewerkt:
Net zoals duizenden andere medicijnen. Ik zou ook angstaanvallen krijgen of zelfmoordneigingen van iedereen die je veroordelen als je Ozempic zou pakken.
Voor hetzelfde hebben ze zelfmoord gepleegd omdat ze geen ozempic meer kregen en terug bijkwamen?



Alweer een sterk artikel van HLN

Uh, het is niet dat HLN het onderzoek heeft uitgevoerd, ze berichten er alleen over. Geen idee waarom je dan HLN zou aanvallen daarop. Dit gaat om een onderzoek - kijk daarnaar en geef aan waar de mogelijke gaten zitten in het onderzoek en/of de methodiek.
 
Dergelijke speculaties hoeven niet in een serieus topic als dit
Iemand gisteren de Kastaars gezien? Het viel me direct op dat al die bekende Vlamingen stuk voor stuk super strak stonden. Het voorbeeld van Gert Verhulst gevolgd en allemaal aan de spuitjes?
 
Iemand gisteren de Kastaars gezien? Het viel me direct op dat al die bekende Vlamingen stuk voor stuk super strak stonden. Het voorbeeld van Gert Verhulst gevolgd en allemaal aan de spuitjes?
Marie Verhulst staat blijkbaar ook scherp nu, hoewel ze nog steeds niet graag sport doet.

Plots veel doorbijters en karaktermensen bij de bv's!

Volledig ongecorreleerd met het mainstream worden van Ozempic uiteraard.
 
Marie Verhulst staat blijkbaar ook scherp nu, hoewel ze nog steeds niet graag sport doet.

Plots veel doorbijters en karaktermensen bij de bv's!

Volledig ongecorreleerd met het mainstream worden van Ozempic uiteraard.
Misschien haar manier om subtiel te zeggen dat het dankzij hulpmiddeltjes is? Lijkt me niet echt slim om dat nu toe te geven met al die tekorten. Ik kan me het koud zweet op hun voorhoofd al inbeelden bij zulke vragen.
 
Marie Verhulst staat blijkbaar ook scherp nu, hoewel ze nog steeds niet graag sport doet.

Plots veel doorbijters en karaktermensen bij de bv's!

Volledig ongecorreleerd met het mainstream worden van Ozempic uiteraard.

Kijk, iedereen kan zijn idee hebben over het gebruik van Ozempic, maar vind je nu zelf niet dat je wat overdreven (passief-)agressief bent in je pro-reacties hier?
 
Laatst bewerkt:
Marie Verhulst staat blijkbaar ook scherp nu, hoewel ze nog steeds niet graag sport doet.

Plots veel doorbijters en karaktermensen bij de bv's!

Volledig ongecorreleerd met het mainstream worden van Ozempic uiteraard.
we kennen uw mening ondertussen wel...

ik snap ook dat je zelf in een traject zit en dat de resultaten niet altijd even goed zijn. (hier ook niet trouwens)
maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze dit neemt.
Ja ze heeft een geschiedenis van enkele kilo's te veel te hebben voor een danseres te zijn, en ze ziet er idd nu een beetje strakker uit.
Maar dit kan evengoed door hard werken zijn. (het is niet dat ze 30 kilo is afgevallen he).
 
Kijk, iedereen kan zijn idee hebben over het gebruik van Ozempic, maar vind je nu zelf niet dat je wat overdreven (passief-)agressief bent in je pro-reacties hier?
Mijn reactie hierboven stelt gewoon een bepaalde trend vast en heeft geen enkele pro-Ozempic connotatie.
 
Allez hupla, nog een bijwerking: https://www.hln.be/gezondheid/depre...w-ontdekte-bijwerkingen-van-ozempic~a8834009/

Waarschijnlijk nu pas aan't licht gekomen nu het medicijn op massale wijze geslikt/geprikt wordt zeker?
Uh, het is niet dat HLN het onderzoek heeft uitgevoerd, ze berichten er alleen over. Geen idee waarom je dan HLN zou aanvallen daarop. Dit gaat om een onderzoek - kijk daarnaar en geef aan waar de mogelijke gaten zitten in het onderzoek en/of de methodiek.
Wel, het gaat over 'self reported data', wat altijd met een tank zout te nemen is.

Bijkomend hadden ze in de volle 1,2% van de gevallen 'psychiatrische adverse events' gevonden.
Hoeveel 'adverse events' er voorkomen bij een random sample mensen die aan obesitas lijden en willen afvallen?
Ik gok meer.

Uitgevoerd door 2 onderzoekers van een universiteit in Jeddah (Saoudi-Arabië) en Tripoli (Libië).
No comment.

Daarnaast in het artikel over die studie:
"By contrast, the United States Food and Drug Advisory has also been investigating the mental health effects of GLP-1 drugs, but officials say they have found no evidence of causation.

In fact, a recent study by the US National Institute of Health found those on GLP-1 drugs showed a lower risk for suicidal ideation compared to other anti-obesity medications. Some psychiatrists in the US have even started prescribing the medicine for mental health issues, although this remains highly controversial."

Met alle gekende data blijft mijn conclusie dat dit hét wondermiddel van de 21e eeuw is.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Allez toe. Vandaar het gedeelte over de correlatie zeker 🙂
Wordt de correlatie van Ozempic met gewichtsverlies betwist misschien? :)

Ik zei nergens in dat bericht iets positief of negatief.
Het was een reactie op @Vierkant met dezelfde vaststelling (en die van verschillende media) dat sinds de opkomst van Ozempic veel bv's erin slagen om af te vallen 'door sport en karakter'.

Maar goed, dit is niet het Ozempic topic.
 
Met alle gekende data blijft mijn conclusie dat dit hét wondermiddel van de 21e eeuw is.
In mijn ogen is het ook een wondermiddel maar er gaan nu zowiezo meer spuitjes op de markt komen van andere fabrikanten we gaan zien wat zij gaan doen.

Hoewel het een wondermiddel is, als die bv's effectief aan Ozempic geraken terwijl mensen met diabetes er niet aan geraken blijf ik het schandalig vinden.
want er wordt nu van tekorten verwacht tot in de zomer.
 
Als er genoeg Ozempic in voorraad is geen probleem dat gelijk wie dat neemt, maar het is wel erg dat diegenen voor wie het levensnoodzakelijk is er misschien niet meer aan geraken omdat mensen die het niet per sé nodig hebben het nemen om te vermageren, wat door minder eten of meer sporten ook kan verwezelijkt worden (in 90% van de gevallen). Het is niet voor niets dat het een medicijn op voorschrift is.
 
Over 2 jaar praat niemand nog over Ozempic. Mounjaro veegt momenteel de vloer met Ozempic over de gehele lijn in studies, dus inclusief kilo's kwijt raken. Volgens de laatste resultaten is Mounjaro zelfs in staat om tot 60 procent van de diabetici aan een normale bloedsuikerspiegel (dus zoals niet-diabetici) te helpen, wat spectaculair is. Men ziet 20 procent gewichtsverlies op redelijk korte termijn, dat mogelijks nog toeneemt naarmate de studies verder lopen.
 
Terug
Bovenaan