Nationale stakingsdag

Ik staak , ben eigl verplicht om te staken. De baas zei het zelf : beter staken , anders wordt het doppen. En doppen is geen geld. Dus staken it is. Verlengd weekend!
Mijn vrouw is leerkracht maar krijgt enkel geld van de vakbond als ze naar Brussel gaat om mee te betogen. Als ze staakt om thuis te zitten krijgt ze geen geld. Ze is vandaag gewoon gaan werken, opvang op school. Maar daar zijn geen kinderen. Dus zit ze wat administratie te doen.

Ik begrijp de stakers. Sommige mensen hebben carriere keuzes gemaakt omwille van bepaalde voordelen. Die voordelen vallen nu weg en er komen zelfs nog meer negatieve maatregelen bij. Je zou voor minder op de barricades gaan staan...

De begroting moet kloppen en de pensioenen moeten betaald blijven worden, hoor ik telkens weer waaien. Dat klopt maar haal het geld waar het zit. Dat een ceo meer verdient dan een bediende is volledig normaal, maar dat een ceo na 5 dagen al een maandloon van een werknemer vergaard heeft, vind ik niet meer normaal. Die kloof wordt alsmaar groter. Daar waar een ceo 20 jaar geleden mss 10 keer het loon had van een werknemer is dat nu 50 keer... klopt toch niet?

En was het ook niet de bedoeling om de job van leerkracht aantrekkelijker te maken?

Mijn vrouw is leerkracht maar krijgt enkel geld van de vakbond als ze naar Brussel gaat om mee te betogen. Als ze staakt om thuis te zitten krijgt ze geen geld. Ze is vandaag gewoon gaan werken, opvang op school. Maar daar zijn geen kinderen. Dus zit ze wat administratie te doen.
Ah bij ons is dat anders. Is gewoon dagje thuis +stakingsvergoeding. Wie controleert dat eigl wie er naar Brussel gaat?

Ah bij ons is dat anders. Is gewoon dagje thuis +stakingsvergoeding. Wie controleert dat eigl wie er naar Brussel gaat?
Ook bij jou is het waarschijnlijk zo. Je verklaart namelijk op eer en geweten dat je gaat staken bij het aanvragen van je vergoeding bij de vakbond bij ons. En ik vermoed bij de andere ook. Het is niet omdat niemand zou controleren, dat het mag :)

Ik begrijp de stakers. Sommige mensen hebben carriere keuzes gemaakt omwille van bepaalde voordelen. Die voordelen vallen nu weg en er komen zelfs nog meer negatieve maatregelen bij. Je zou voor minder op de barricades gaan staan...

De begroting moet kloppen en de pensioenen moeten betaald blijven worden, hoor ik telkens weer waaien. Dat klopt maar haal het geld waar het zit. Dat een ceo meer verdient dan een bediende is volledig normaal, maar dat een ceo na 5 dagen al een maandloon van een werknemer vergaard heeft, vind ik niet meer normaal. Die kloof wordt alsmaar groter. Daar waar een ceo 20 jaar geleden mss 10 keer het loon had van een werknemer is dat nu 50 keer... klopt toch niet?

En was het ook niet de bedoeling om de job van leerkracht aantrekkelijker te maken?
Als je binnen enkele jaren op pensioen gaat gaan dan begrijp ik het zeker dat je staakt. Nu is dat ook allemaal ver van mijn bed nog. Ik ben trouwens zelf ook niet van plan om tot 67 te werken. Als het financieel niet meer hoeft om te werken dan stop ik er mee.

Ook bij jou is het waarschijnlijk zo. Je verklaart namelijk op eer en geweten dat je gaat staken bij het aanvragen van je vergoeding bij de vakbond bij ons. En ik vermoed bij de andere ook. Het is niet omdat niemand zou controleren, dat het mag :)
Ja geen idee , niemand die zei dat we moesten gaan betogen. Mss heb je wel gelijk , maar wordt dat wel op een of andere manier geregeld.

Ja geen idee , niemand die zei dat we moesten gaan betogen. Mss heb je wel gelijk , maar wordt dat wel op een of andere manier geregeld.
Dit krijg je bij de aanvraag van je vergoeding:
1743424408820.png

Ik zit in het kamp van de voordelen van een staking:
  • 10min sneller op kantoor
  • Gemiddelde snelheid +35% (van 34 km/h naar 46 km/h)
  • Véél beter gezind door het ontbreken van de hel van het Belgische verkeer, wat op zich nog meer positieve effecten heeft
  • véél betere algemene gemoedstoestand - ik heb nog niemand het hoofd ingeslagen vandaag
  • hartslag, nog niet boven de 200 geweest vandaag
  • mentale gezondheid - ze hebben me nog niet moeten tegenhouden om mij voor de eerste de beste vrachtwagen te gooien en mijn psychiater heeft mij gebeld in plaats van omgekeerd.
  • stress -level - heel de dag al fluitend, mijn collega's hebben me moeten attent maken dat het nog geen vakantie was
  • dagelijkse bak Chimay Tripel is nog niet aangeroerd, anders een noodzaak om de dag door te komen
  • Ook de vooruitzichten zijn schitterend - normaal sta ik 2-3 keer voor de spoorwegoverweg als ik naar huis ga - maar nu die treinen nauwelijks rijden ga ik daar tegen Mach 2 speed over -vlammen dat het niet normaal is.
  • Ook een pak minder fietsers op de weg - das ook positief want geen van die prutsers vind het nodig om hun licht op de weg te richten - nope, recht in uw ogen mister car driver.
  • ...
Van mij persoonlijk mag men alle dagen staken, ik trek hier de volledig de egoïstische kaart vandaag.

Ik zit in het kamp van de voordelen van een staking:
  • 10min sneller op kantoor
  • Gemiddelde snelheid +35% (van 34 km/h naar 46 km/h)
  • Véél beter gezind door het ontbreken van de hel van het Belgische verkeer, wat op zich nog meer positieve effecten heeft
  • véél betere algemene gemoedstoestand - ik heb nog niemand het hoofd ingeslagen vandaag
  • hartslag, nog niet boven de 200 geweest vandaag
  • mentale gezondheid - ze hebben me nog niet moeten tegenhouden om mij voor de eerste de beste vrachtwagen te gooien en mijn psychiater heeft mij gebeld in plaats van omgekeerd.
  • stress -level - heel de dag al fluitend, mijn collega's hebben me moeten attent maken dat het nog geen vakantie was
  • dagelijkse bak Chimay Tripel is nog niet aangeroerd, anders een noodzaak om de dag door te komen
  • Ook de vooruitzichten zijn schitterend - normaal sta ik 2-3 keer voor de spoorwegoverweg als ik naar huis ga - maar nu die treinen nauwelijks rijden ga ik daar tegen Mach 2 speed over -vlammen dat het niet normaal is.
  • Ook een pak minder fietsers op de weg - das ook positief want geen van die prutsers vind het nodig om hun licht op de weg te richten - nope, recht in uw ogen mister car driver.
  • ...
Van mij persoonlijk mag men alle dagen staken, ik trek hier de volledig de egoïstische kaart vandaag.
Met een beetje geluk staakt de politie ook, dus geen boete als je tegen mach 2 speed over een overweg vlamt.

En de uitholling van de dood van miljoenen mensen voor eigen politiek gewin is ook weer daar. Iedereen is een nazi!

Toch opmerkelijk hoe de staking hier onzichtbaar voorbij loopt op het forum.
In de media ook niet zo heel veel tov de vorige stakingen.
  1. Door telewerk hebben mensen met een meer "luxejob" (nu ja, kantoorjob denk ik dan in mijn geval, luxe is relatief) véél minder last van stakingen, zeker van de spoorstakingen, dan vroeger,
    zeker i.c.m. minimale dienstverlening bij de spoorwegen (hoewel die uiteraard in mijn regio nog stevig te wensen overlaat)
  2. Er is ook minder en minder empathie voor de stakers, omwille van een meer geïndividualiseerde samenleving,
    zeker bij degenen met mooie "verworven" rechten:
    spoorwegen, maar evenzeer bij de overheid: onderwijs, brandweer/politie en de ambtenarij ...
  3. Het is een staking op maat van de babyboomers en GenX, de meeste millenials en generaties na ons hebben al lang door dat we tot ons 67e gaan moeten werken, om het budget op orde te zetten.
  4. Het is de zoveelste staking op rij... Bij de spoorwegen kan je het aantal stakingsdagen dit jaar al niet meer op je beide handen tellen.
  5. Er komen te weinig constructieve voorstellen vanuit de andere kant als counter.
En ik zeg dit als vakbondslid, dat weliswaar nog nooit gestaakt heeft maar als iemand die op dit vlak toch nog eerder links denkt, maar realistisch:
  1. De privileges van spoorwegpersoneel op maat van een tijd dat treinen nog op steenkool reden (check de podcast van De Standaard maar eens van vandaag) die kunnen niet meer blijven worden gehandhaafd.
    Bij ander overheidspersoneel ook, maar in mindere mate. Daar moet dan maar eens gekeken worden naar eerlijke harmonisering, maar dat zal dan met een tweede pijler zijn in plaats van een statutair pensioen, en dat is niet per se een besparingsoefening...
  2. Pensioenen dienen in het algemeen aangepast te worden aan de levensverwachting...
    • ... maar enige biologische realiteitszin: bepaalde jobs gaan aangepast moeten worden om ouder personeel te accommoderen, een 65-jarige beroepsbrandweerman lijkt mij nu ook niet ideaal eerlijk gezegd om een brand te blussen.
      Een kleuterleidster van die leeftijd voor de klas evenmin, mijn moeder (intussen 64) kan geen sterke kleuter zoals mijn neefje meer dragen (geboren in de tweede jaarhelft, maar toch al bij de grootsten van z'n klasje) ... (maar mijn moeder is na 44 jaar werken wel al met pensioen gegaan).
    • ... die accomodaties mogen echter niet beperkt zijn tot de overheidssector... ook daarbuiten zijn zware beroepen.
      Bepaalde jobs kan je onmogelijk tot fin de carrière doen en zouden gekoppeld moeten worden naar ofwel een groeipad richting een andere functie, hetzij naar een deeltijds pensioen, deeltijds werken, dan kan je van die mensen vanuit begrotingsoogpunt tenminste nog een "nuloperatie" maken tussen pakweg 62 en 67 jaar, ofzo. Nog altijd beter dan brugpensioen (binnenkort afgeschaft) of langdurig ziek (100% kost).
  3. Het wringt toch wel dat de regering van heel wat mensen éxtra flexibiliteit gaat vragen qua nachtarbeid en zondagsrust, maar tegelijkertijd langs de achterdeur wél terug een voordelige regeling voor auteursrechten bij IT'ers invoert, ... maar goed duidelijk op maat van de Waalse blauwen...
    • Loonlastenverlagingen voor de gewone werknemers wél naar het einde van de legislatuur verplaatst, cynisch...

Ik staak , ben eigl verplicht om te staken. De baas zei het zelf : beter staken , anders wordt het doppen. En doppen is geen geld. Dus staken it is. Verlengd weekend!
Idem! De productie ligt stil vandaag, dus niet echt mogelijkheid om te gaan werken. De vakbonden hebben ook de toegangen tot het bedrijf afgesloten. Dus ja, stakingsvergoeding aangevraagd en een dagje langer weekend.
Wel hebben we vorige zaterdag productie gehad, om dit deels op te vangen.

Er zijn wel een aantal punten die ik echt niet correct vindt dat op de agenda staat van de regering.

De pensioenmalus:
Per jaar dat je vroeger met pensioen gaat dan de wettelijke pensioenleeftijd van 66 of 67 jaar (vanaf 2030) krijg je een malus van -2% (tot 2030), -4% (tussen 2030 en 2040) of -5% (vanaf 2040).

Om te ontsnappen aan de malus zijn er drie voorwaarden:
  1. Je moet minstens 42 jaar gewerkt hebben op je 63ste verjaardag;
  2. Je moet in die 42 gewerkte jaren minstens 35 jaren hebben met elk 156 effectief gewerkte dagen. Dagen van ziekte, loopbaanonderbreking of -vermindering zonder zorgmotief, landingsbanen of werkloosheid tellen NIET als gewerkte dagen. Ook de tijdelijke werkloosheid om economische of technische redenen telt niet mee.
  3. Je moet minstens 7.020 effectief gewerkte dagen hebben in die 42 gewerkte jaren. Dat wil zeggen, gemiddeld 175 gewerkte dagen over 40 jaar.
Per jaar dat je vroeger met pensioen gaat dan de wettelijke pensioenleeftijd van 66 of 67 jaar (vanaf 2030) krijg je een malus van -2% (tot 2030), -4% (tussen 2030 en 2040) of -5% (vanaf 2040).

Formule: (Wettelijke pensioenleeftijd - leeftijd vervroegd pensioen) x percentage malus
Periodes van ziekte, loopbaanonderbreking of -vermindering zonder zorgmotief, landingsbanen of werkloosheid zijn NIET gelijkgesteld. Ook de periodes van tijdelijke werkloosheid om economische of technische redenen, volledig buiten je wil om, tellen dus NIET mee als gewerkte periodes.

Enkel moederschapsrust, geboorteverlof en loopbaanonderbreking of -vermindering met zorgmotief (= maximaal één jaar) worden gelijkgesteld met gewerkte periodes.

Vooral in mijn geval dan, het feit dat ziekte en (tijdelijke) werkloosheid niet gelijkgesteld zijn vind ik écht niet kunnen. Het is niet alsof ik daar voor gekozen heb!

Idem! De productie ligt stil vandaag, dus niet echt mogelijkheid om te gaan werken. De vakbonden hebben ook de toegangen tot het bedrijf afgesloten. Dus ja, stakingsvergoeding aangevraagd en een dagje langer weekend.

Er zijn wel een aantal punten die ik echt niet correct vindt dat op de agenda staat van de regering.

De pensioenmalus:

Vooral in mijn geval dan, het feit dat ziekte en (tijdelijke) werkloosheid niet gelijkgesteld zijn vind ik écht niet kunnen. Het is niet alsof ik daar voor gekozen heb!
Same, wij kiezen er niet voor dat er weinig werk is.

De pensioenmalus:

Ziekte kies je niet voor, akkoord. Werkloosheid kan je argumenteren dat iedereen ergens aan de slag kan

De pensioenmalus:

Lijkt mij toch maar een rare regel dat je 42 jaar moet gewerkt hebben op je 63, dus als je pas op je 64 dan 42 jaar gewerkt hebt, en dus op 64 stopt met werken, val je uit de boot ofzo en verlies je per jaar dat je vroeger stopt 5% ?
Ik ben op mijn 21 beginnen te werken, maar niet op mijn 21ste verjaardag. Na 42 jaar werken ben ik 63, maar nog niet op mijn 63ste verjaardag.

Volgens mij staat het niet goed uitgelegd op de website van de pvda.

Ik ga er ook niet mee akkoord dat iemand die op haar 63ste borstkanker krijgt en daarmee 2 jaar out is daarvoor moet gestraft worden , dat is geen vrije keuze die ze maakt.
Als iemand op zijn 30 jaar een burnout heeft kan je nog zeggen dat die persoon moet van werk veranderen. Maar iemand die kanker krijgt in de laatste jaren van zijn/haar loopbaan kiest daar toch niet voor. Je kan mensen dan moeilijk gaan dwingen om te werken als ze nog een kankerbehandeling ondergaan.

Laatst bewerkt:
Ziekte kies je niet voor, akkoord. Werkloosheid kan je argumenteren dat iedereen ergens aan de slag kan
Zo gemakkelijk verander je niet van werk. En vaak is die werkloosheid sector-gebonden. De stap om iets compleets anders te gaan doen is niet evident, wordt ook te weinig gestimuleerd. Ik heb heel wat collegas die 50+ zijn en geregeld thuis zijn wegens te weinig werk. Die mensen gaan echt niet meer veranderen van job. Werken er al decennia. Niemand kiest ervoor om thuis te zijn.

Zo gemakkelijk verander je niet van werk. En vaak is die werkloosheid sector-gebonden. De stap om iets compleets anders te gaan doen is niet evident, wordt ook te weinig gestimuleerd. Ik heb heel wat collegas die 50+ zijn en geregeld thuis zijn wegens te weinig werk. Die mensen gaan echt niet meer veranderen van job. Werken er al decennia. Niemand kiest ervoor om thuis te zijn.
Er moet ook genoeg werk zijn natuurlijk. Met AI en meer automatisering zal het er wellicht niet beter op worden.

Ik kan deels verstaan dat we allemaal moeten langer werken omdat we nu éénmaal ouder worden dan vroeger en het systeem van pensioenen nog dateert van de tijd dat we gemiddeld 65-70 jaar oud werden, en we dus gemiddeld gesproken maar enkele jaren konden genieten van ons pensioen. Maar ge kunt ook geen extra werk gaan tevoorschijn toveren, of we moeten allemaal minder gaan werken (4/5 ofzo), om meer mensen aan het werk te houden.

Terug
Bovenaan