Nationale stakingsdag

Je bouwt ook geen sociale rechten op met die andere delen.
klopt, niemand die dat beweert
SomeDude zei:
Maar toont dus aan dat naast de 25% er nog andere heffingen zijn
de patronale bijdragen zijn dan ook niet 25%. Dat is per PC (en zelfs binnen een PC) anders. Het loopt tot 78% dacht ik (bouw), maar komt dna met specifieke voordelen. Het kan ook minder dan 25% zijn.

klopt, niemand die dat beweert
Dan moet je ook niet gaan stipuleren dat het enkel op brutoloon is
de patronale bijdragen zijn dan ook niet 25%. Dat is per PC (en zelfs binnen een PC) anders. Het loopt tot 78% dacht ik (bouw), maar komt dna met specifieke voordelen. Het kan ook minder dan 25% zijn.
Private sector wordt voor eenvoud 25% genomen
Loonkost voor mijn collega's in NL ligt pak lager terwijl ze een pak meer netto overhouden

Dan moet je ook niet gaan stipuleren dat het enkel op brutoloon is
dat is belangrijk, niet omdat er geen sociale rechten opgebouwd wordt, maar omdat de totale belastingsdruk met de extralegale voordelen een stuk lager is.

En netto vertelt dus in België maar een deel van het verhaal.

dat is belangrijk, niet omdat er geen sociale rechten opgebouwd wordt, maar omdat de totale belastingsdruk met de extralegale voordelen een stuk lager is.

En netto vertelt dus in België maar een deel van het verhaal.
Zelfs met dit in rekening te nemen blijft belastingsdruk en loonkost hier hoger
En wat we er voor terugkrijgen is daarentegen ondermaats

Heb ik dat ergens gezegd? Nee

Alle feiten en cijfers spreken hun tegen: in het buitenland kan dat namelijk allemaal wel, zelfs met alle aanpassingen zijn we hier veel minder flexibel en blijven we bij de kortste werkweken. Patronale bijdragen in NL en DE ligt nog altijd pak lager dan hier bv, loonkost ligt hier nog altijd hoger zelfs met die subsidies aan bedrijven (waar heel wat naar bedrijven gaat die geen internationale context hebben zoals dienstencheques. Prima voor mij om dat af te schaffen)
Bij mij liggen de patronale bijdragen > 28%!

Maw de hervormingen die ze voorstellen is vooral meer belastingen heffen op de groep die al het meeste belastingen betaald en dat in combinatie met nog andere onrealistische zaken + meer uitgaven

Je ziet hetzelfde in Frankrijk waar ze dan ook vergelijkbare problemen hebben

Het is een kleine groep (ruime meerderheid was aan het werken), altijd dezelfde en in het verleden heeft dat idd geloond voor hen met alle gevolgen vandien nu
Ben wel benieuwd hoe die arbeidsduur berekend wordt want afaik is de normale arbeidsduur in Frankrijk lager dan in België (35h vs 38h). Hoe die dan aan 36h gemiddeld komen is mij een raadsel.

Ben wel benieuwd hoe die arbeidsduur berekend wordt want afaik is de normale arbeidsduur in Frankrijk lager dan in België (35h vs 38h). Hoe die dan aan 36h gemiddeld komen is mij een raadsel.
Het gaat niet over de voltijdse arbeidsduur, maar over de geregistreerde effectieve uren per week, dus ook deeltijdsen en ouderschapsverlof etc. (allez, dat vermoed ik toch gezien Nederland heel laag zit en daar véél deeltijdse tewerkstelling is).

Tussen effectieve uren en productiviteit zit er dan weer een gigantisch verschil: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tesem160/default/map?lang=en

(en dan moet je ook nog rekening houden dat cijfers van bvb Ierland héél sterk vertekend worden door belastingsvoordelen voor bedrijven, zonder dat de tewerkstelling effectief die fiscale productiviteit oplevert)

Maar hoe kan Frankrijk dan op 36 eindigen?
doordat je in frankrijk overuren kan maken die beter betaald zijn, maar geen recht geven op compensatie. Je mag in frankrijk 220 uur extra werken, waardoor er nog veel 38-uur of zelfs 40 uur gewerkt wordt. Bovendien is er nog een verschil tussen gewerkte uren en betaalde uren.

Een aantal sectoren vallen ook niet onder die 35-urenregeling (bv transport)

Zonder inhaalrust dan? Blijf het verbazend vinden dat zelfs met deeltijdsen meegerekend je op meer dan hun normale arbeidsduur komt.

Want mijn Franse collega’s zie ik nu niet direct zoveel overuren maken 🤣

Geen inhaalrust idd (da's daar een keuze).

Maar het gaat hier ook over zelfrapportage, sommige mensen in sommige landen vinden een lunchpauze ook werken :)

Terug
Bovenaan