Nationale stakingsdag

Ik denk dat ze er hier regelmatig hun voeten aan vegen. De arbeiders horen het regelmatig pas de avond voordien als er tijdelijke werkloosheid is.
Hier worden toch bepaalde zaken door elkaar gehaald.
Je hebt de aanvraag van de tijdelijke werkloosheid. Die moet inderdaad ten laatste 7 werkdagen op voorhand gedaan worden bij de RVA en gelijktijdig meegedeeld worden aan het personeel. Een werkgever kan bijvoorbeeld 4 weken volledige EW aanvragen.

Dat wil echter niet zeggen dat de werknemers dan sowieso 4 weken thuis zitten. Enkel dat in die 4 weken de werknemers thuis gelaten kunnen worden wanneer dat nodig is. En dat kan bij mijn weten inderdaad de dag ervoor doorgeven worden aan de werknemer in kwestie.

Werkloosheid wegens slecht weer is dan nog een aparte procedure, die logischerwijs afhankelijk is van het weer. Waardoor die regel van melding 7 werkdagen op voorhand niet van toepassing is.

We spreken hier over tijdelijke werkloosheid hé, dus technisch of economisch.
Het gebeurd af en toe bij ons dat er geen productie is bv omdat het materiaal niet op tijd geleverd wordt of omdat de verkoop wat minder is tijdens een bepaalde periode en dan wordt er ook af en toe gestempeld.
Dat is niet stempelen omdat ik geen werk meer heb maar omdat mijn werkgever die keuze maakt.
Ik kies hier dus zelf niet voor en dat zouden ze niet meer laten meetellen voor het pensioen. Sorry, daar ben ik niet mee akkoord!
Is dat niet pas vanaf 100 dagen werkloosheid? Lijkt me dan eerder een maatregel om gesjoemel met EW te voorkomen.

Als je effectief 100 dagen doppen gestuurd wordt door je werkgever zou ik een andere job zoeken.

Hier worden toch bepaalde zaken door elkaar gehaald.
Je hebt de aanvraag van de tijdelijke werkloosheid. Die moet inderdaad ten laatste 7 werkdagen op voorhand gedaan worden bij de RVA en gelijktijdig meegedeeld worden aan het personeel. Een werkgever kan bijvoorbeeld 4 weken volledige EW aanvragen.

Dat wil echter niet zeggen dat de werknemers dan sowieso 4 weken thuis zitten. Enkel dat in die 4 weken de werknemers thuis gelaten kunnen worden wanneer dat nodig is. En dat kan bij mijn weten inderdaad de dag ervoor doorgeven worden aan de werknemer in kwestie.
Maar dan weet je het toch dat de mogelijkheid er is.
En 50 dagen per jaar lijkt me dat ze het gewoon doorheen het jaar constant doen? Tenzij bedrijf in moeilijkheden zit lijkt me dat niet koosjer
Werkloosheid wegens slecht weer is dan nog een aparte procedure, die logischerwijs afhankelijk is van het weer. Waardoor die regel van melding 7 werkdagen op voorhand niet van toepassing is.
Klopt maar wordt dat dan ook niet te snel toegepast of te simpel om toe te passen?
Zelfstandige tuinaannemer die ik ken gaat bij slecht weer iemand helpen in den bouw om te vloeren bv (en omgekeerd)

En 50 dagen per jaar lijkt me dat ze het gewoon doorheen het jaar constant doen? Tenzij bedrijf in moeilijkheden zit lijkt me dat niet koosjer

Klopt maar wordt dat dan ook niet te snel toegepast of te simpel om toe te passen?
Zelfstandige tuinaannemer die ik ken gaat bij slecht weer iemand helpen in den bouw om te vloeren bv (en omgekeerd)
Kvermoed dat idd die aanvraag het hele jaar door gebeurt. Gewoon dat last minute de werknemer verwittigen is imo not done.

Het helpt wel als je als tuinaannemer die vloerder kent , waar je dan al dan niet legaal of illegaal kan bijklussen. Niet iedereen heeft die optie.

Ook bij jou is het waarschijnlijk zo. Je verklaart namelijk op eer en geweten dat je gaat staken bij het aanvragen van je vergoeding bij de vakbond bij ons. En ik vermoed bij de andere ook. Het is niet omdat niemand zou controleren, dat het mag :)
Mijn vriend van de vakbond zegt dat het om een stakingsdag gaat , geen betoging. Is niet hetzelfde.

Kvermoed dat idd die aanvraag het hele jaar door gebeurt. Gewoon dat last minute de werknemer verwittigen is imo not done.
Dan zit je bij bedrijf in moeilijkheden lijkt me
Anders zou het straf zijn dat je heel het jaar door aan de voorwaarden voldoet
Het helpt wel als je als tuinaannemer die vloerder kent , waar je dan al dan niet legaal of illegaal kan bijklussen. Niet iedereen heeft die optie.
Toont vooral aan dat iemand die voor zijn eigen inkomen moet zorgen sneller voor alternatief zorgt dan bedrijf/werknemer die het op kost van maatschappij gaat verhalen

TIJDELIJKE werkloosheid moet een tijdelijk karakter hebben en mag dus niet structureel zijn.
Daarnaast mag het ook geen beheerinstrument zijn van de onderneming nee

Wat is technisch werkloos?

Als er geen voorraad is omdat de werkgever geen voorraad wil aanleggen en men maar 1 of 2 dagen verder kan met de stock. Dan er is in mijn ogen geen reden voor werkloosheid. Dat is wanbeheer en slechte organisatie dus dan mag hij zijn personeel gewoon betalen 😊 (ook al werken ze niet)
Dus jij gaat zeggen dat mijn werkgever met 3000 personeelsleden een slechte organisatie is? Dat gaan ze graag horen 😜

Denk jij dat er geen onvoorziene omstandigheden kunnen gebeuren bij de toeleveranciers? Problemen onderweg tijdens de levering? Grondstoffen tekorten? .....
Stock is inderdaad meestal maar voor een paar dagen. Sommige onderdelen zelfs maar voor een aantal uren. Je moet plaats hebben om te kunnen stockeren ook hé (en ja, het is al een gigantisch terrein).

Dus ja, geen onderdelen = technisch werkloos.

Is dat niet pas vanaf 100 dagen werkloosheid? Lijkt me dan eerder een maatregel om gesjoemel met EW te voorkomen.

Als je effectief 100 dagen doppen gestuurd wordt door je werkgever zou ik een andere job zoeken.
Laat ons hopen, maar dat zag ik toch nergens staan?

Nee, dat is maar eenmaal voorgevallen en dat was in 2009 met de economische crisis, +160 dagen gedopt.
Normaal gezien is dat niet meer dan 10 per jaar, soms minder (of geen) of soms iets meer maar nooit echt veel.

Dus jij gaat zeggen dat mijn werkgever met 3000 personeelsleden een slechte organisatie is? Dat gaan ze graag horen 😜

Denk jij dat er geen onvoorziene omstandigheden kunnen gebeuren bij de toeleveranciers? Problemen onderweg tijdens de levering? Grondstoffen tekorten? .....
Stock is inderdaad meestal maar voor een paar dagen. Sommige onderdelen zelfs maar voor een aantal uren. Je moet plaats hebben om te kunnen stockeren ook hé (en ja, het is al een gigantisch terrein).

Dus ja, geen onderdelen = technisch werkloos.

Dat is in mijn ogen inderdaad slecht management of wanbeheer.
Wat zij graag horen intereseert mij niet, de maatschappij/belastingbetaler moet niet opdraaien voor hun keuzes

Je weet als onderneming dat er iets kan gebeuren in leveringscyclus, als je dan beslist om nog maar 1 of 2 dagen stock te hebben..
Meestal is dat een financiële beslissing want stock is cash dat vast staat.

Technisch werkloos wil zeggen een technische stoornis dus Machinebreuk of dergelijke.
Buiten de wil van de onderneming, geen voorraad aanleggen is niet buiten de wil van de onderneming.
(Kort door de bocht natuurlijk, niet op 1-2-3 beslist..)

Met een beetje geluk staakt de politie ook, dus geen boete als je tegen mach 2 speed over een overweg vlamt.
De snelheidsmeter kan wellicht geen mach 2 aan. Dus ergens in een ex-Sovjetland een Tumansky R-25 op de kop tikken voor een prikje, vastbinden aan je wagen en dan vlieg je over de baan.

Geen geluk, sta ik toch wel voor den bareel zeker - f*ck de minimale dienstverlening, die trein was dan nog 95% leeg ook - Eat that Groen en Ecolo, een hele trein voor 7 man en een hondekop - tel daar nog de CO2 uitstoot bij van mezelf en de tientallen wagens achter mij die moeten wachten voor de lege trein en het is duidelijk dat die minimale dienstverlening niet meer of minder dan een lokale milieuramp is.
Ik dacht dat je het puur egoïstisch en op dit moment bekeek? Of is de insteek dan toch gewoon dat vakbond en staken slecht zijn, zonder veel meer.
Ik begrijp dat niet. Mensen moeten ook eens verder leren kijken dan alleen zich zelf en net dat lijkt steeds moeilijker te worden.

Je kan onderstaande net zo goed omdraaien... er is misschien minder sym-/empathie voor stakers maar je kan je ook de vraag stellen of de mensen/bonden die wél staken wel empathisch zijn met hun medemensen en niet vooral alleen aan zichzelf denken.

We kunnen collectief het licht van de zon blijven ontkennen maar de cijfers zijn de cijfers. De gemiddelde levensverwachting ligt ondertussen boven de 80. Met de pensioenleeftijd op 65 zijn dat ~15 pensioenjaren. Hoeveel waren dat er toen de pensioenen werden ingevoerd? 5? 6? Daarnaast blijft de verhouding werkenden VS gepensioneerden steeds verder zakken van 4:1 naar op termijn 2.5:1. Je moet geen hogere wiskunde gedaan hebben om te beseffen dat dat systeem niet houdbaar is zonder andere overheidsuitgaven onder druk te zetten.

Elke euro die de overheid uitgeeft moet ergens vandaan komen. En zolang men dat geld niet wil/kan gaan halen waar het écht zit, zijn het de volgende generaties die gaan betalen als er nu niks gewijzigd wordt.

Net daarom vind ik het héél maar dan ook héél pijnlijk dat er ook vandaag nog steeds mensen met bordjes (67) rondlopen. It's done. Het is 67, en het gaat 67 blijven. En elke 55+ die een beetje verder kan kijken dan alleen maar zijn eigen generatie en een beetje realiteitszin heeft zou beseffen dat ze echt héél weinig hebben om voor te staken.

Dat lijkt mij niet echt nodig toch? De industrie zit momenteel volledig op zen gat... en toch smeken ze nog altijd voor volk bij ons.
Alleen al het opvangen van de pensioneringsgolf die momenteel op kruissnelheid aan het komen is, is al een enorme uitdaging. Er zijn nen helen hoop sectoren waar ze om volk smeken en écht niet alleen de slecht betaalde kutjobs.
Dat niet iedereen alle jobs kan doen kan ik zeker begrijpen maar daarvoor moet de overheid dan inzetten op gerichte opleidingen. Net daarom vind ik het persoonlijk wel zéér pijnlijk dat de huidige regering blijkbaar pertinent weigert om uitzonderingen te maken op de beperking in de tijd van de werkloosheidsuitkeringen voor mensen die in langere opleidingstrajecten zitten. Als iemand zich engageert voor een opleiding van 3 jaar voor een knelpuntberoep lijkt mij dat nu toch niet zo'n moeilijk iets om die nog een jaartje extra te geven. Precies of dat is ingreep die €100M/jaar kost... je kan zoiets perfect ook waterdicht reguleren tegen mensen die dan van opleiding naar opleiding hoppen, iets in de trend 1x in je carriere kan je een extra jaar krijgen als je in opleiding zit, klaar. Over hoeveel mensen gaat dat als je naar het rolling average kijkt? Een paar honderden? Tops...
Het afschaffen van die opleidingen is één van de zaken waartegen gestaakt wordt. Het kan best dat je het niet eens bent met de 67 en wel met dat andere punt. Maar dan ben je het dus in feite eens met de staking: Die gaat erom dat het regeerakkoord ook anders ingevuld kan worden. En de cijfers zijn wat ze zijn inderdaad. Maar dat betekent niet dat die invulling ook die moet zijn die de huidige partners eraan gegeven hebben. Volgens de vakbonden vooral de werkgeverslobby's in samenspraak met de partijen.

In dat opzicht is zo'n staking dan toch net heel begrijpelijk? Het hoofdstandpunt voor het ACV om te staken, is: ja, hervormingen, maar niet ten koste van de zwaksten, namelijk werklozen, deeltijds werkenden (vaker moeders) en ouderen. Oké, de bordjes zijn wat ze zijn, maar er is niemand van de vakbonden die mee gaat praten, die geen enkele hervorming zou willen, hoor.

Als je binnen enkele jaren op pensioen gaat gaan dan begrijp ik het zeker dat je staakt. Nu is dat ook allemaal ver van mijn bed nog. Ik ben trouwens zelf ook niet van plan om tot 67 te werken. Als het financieel niet meer hoeft om te werken dan stop ik er mee.
Als je binnen enkele jaren op pensioen moet gaan voel je toch niet veel van de hervormingen die ze geleidelijk aan willen doorvoeren? Iemand die pas over 20 jaar op pensioen gaat wel.

Ik ga er van uit dat ik tot mijn 67 (of langer) ga werken en dat ik geen dik pensioen ga hebben. Dat zal tegen dan wel grotendeels zijn opgesoepeerd door de vorige generatie. Dus ik ga mijn best moeten doen om nu al kapitaal op te bouwen zodat ik een financiële reserve heb tegen mijn pensioenleeftijd.

We spreken hier over tijdelijke werkloosheid hé, dus technisch of economisch.
Het gebeurd af en toe bij ons dat er geen productie is bv omdat het materiaal niet op tijd geleverd wordt of omdat de verkoop wat minder is tijdens een bepaalde periode en dan wordt er ook af en toe gestempeld.
Dat is niet stempelen omdat ik geen werk meer heb maar omdat mijn werkgever die keuze maakt.
Ik kies hier dus zelf niet voor en dat zouden ze niet meer laten meetellen voor het pensioen. Sorry, daar ben ik niet mee akkoord!

Over hoeveel tijdelijke werkloosheid spreken we dan? Er zijn 260 werkdagen in een jaar na aftrek van alle feestdagen. Volgens de nieuwe regel moet je minstens 156 dagen gewerkt hebben in datzelfde jaar. Als je voltijds werkt spreken we dan toch over een aanzienlijke periode van tijdelijke werkloosheid?

In dat opzicht is zo'n staking dan toch net heel begrijpelijk? Het hoofdstandpunt voor het ACV om te staken, is: ja, hervormingen, maar niet ten koste van de zwaksten, namelijk werklozen, deeltijds werkenden (vaker moeders) en ouderen. Oké, de bordjes zijn wat ze zijn, maar er is niemand van de vakbonden die mee gaat praten, die geen enkele hervorming zou willen, hoor.
Alleen is de groep die bewust kiest om niet of deeltijds te werken (of gewerkt te hebben) in ons land zodanig groot dat deze groep als 'de zwaksten" catalogeren ridicuul is

De zwaksten kunnen er niet aan doen (gehandicapten, zwaar zieken, ...), dat is daar een deelpopulatie van maar die andere zorgen er net voor dat er minder geld is om hen deftig te helpen

Alleen is de groep die bewust kiest om niet of deeltijds te werken (of gewerkt te hebben) in ons land zodanig groot dat deze groep als 'de zwaksten" catalogeren ridicuul is

De zwaksten kunnen er niet aan doen (gehandicapten, zwaar zieken, ...), dat is daar een deelpopulatie van maar die andere zorgen er net voor dat er minder geld is om hen deftig te helpen
Ja, oké, maar dat is gewoon een semantische discussie. De zwaksten zijn ook zij die financieel het zwakst staan als er ofwel bij hen persoonlijk een tegenslag voorvalt, of economisch in het algemeen iets misloopt (denk maar aan ineens stijgende energieprijzen). Dat 'bewust kiezen' is ook gewoon semantisch in dat opzicht. Er zijn redenen voor die keuze, en die gaan niet weg door een andere keuze te maken: als iemand bewust kiest om deeltijds te werken voor de kinderen, is dat een keuze, maar betekent dat niet dat voltijds gaan werken plots haalbaar is voor die mensen of dat die redenen niet redelijk dwingend waren.

Dat is in mijn ogen inderdaad slecht management of wanbeheer.
Wat zij graag horen intereseert mij niet, de maatschappij/belastingbetaler moet niet opdraaien voor hun keuzes

Je weet als onderneming dat er iets kan gebeuren in leveringscyclus, als je dan beslist om nog maar 1 of 2 dagen stock te hebben..
Meestal is dat een financiële beslissing want stock is cash dat vast staat.

Technisch werkloos wil zeggen een technische stoornis dus Machinebreuk of dergelijke.
Buiten de wil van de onderneming, geen voorraad aanleggen is niet buiten de wil van de onderneming.
(Kort door de bocht natuurlijk, niet op 1-2-3 beslist..)
Als outsider is het natuurlijk gemakkelijk om te oordelen over een organisatie als je niet weet hoe het allemaal draait.
Eventuele verstoringen worden uiteraard ingecalculeerd maar zelfs dan zijn er nog variabelen die ofwel onvoorzien ofwel onvermijdelijk zijn.
Het is niet dat dit regelmatig gebeurd maar het kan gebeuren, zeker nu dat de economie de laatste jaren niet echt stabiel is.
Toeleveranciers die failliet gaan of onderbemand zijn, onderdelen die uit het buitenland komen waar er bv stakingen of extreme weeromstandigheden zijn,...

Technisch of economisch, maakt niet uit. Het is tijdelijke werkloosheid waardoor wij op die moment niet kunnen werken.
Over hoeveel tijdelijke werkloosheid spreken we dan? Er zijn 260 werkdagen in een jaar na aftrek van alle feestdagen. Volgens de nieuwe regel moet je minstens 156 dagen gewerkt hebben in datzelfde jaar. Als je voltijds werkt spreken we dan toch over een aanzienlijke periode van tijdelijke werkloosheid?
Hangt er vanaf maar algemeen genomen zijn dat er niet veel hoor. 5 à 10 per jaar? Kan soms meer of minder zijn ofwel helemaal geen.

Terug
Bovenaan