Naar één Ierland?

ugar

Well-known member
Na de laatste volkstelling vorige week zijn er voor het eerst sinds het ontstaan van Noord-Ierland (>100 jaar) meer katholieken in Noord-Ierland dan protestanten.
Het vredesakkoord van 23 jaar geleden is duidelijk, het Verenigd Koninkrijk mag de vraag voor een referendum over de hereniging van Ierland en Noord-Ierland niet in de weg staan, en moet de uitkomst van zo'n referendum respecteren.
Een meerderheid van de Noord-Ieren wil nu zo'n referendum, en een hereniging....
 
We zien een UK dat in stukken aan het vallen is mede door Brexit en feit dat Engeland zo hun wil hebben opgelegd aan de rest.
Ook Schotland heeft een grote meerderheid voor onafhankelijkheid. In Wales begint die groep ook groter en groter te worden.

Probleem met de brexit is dat het weer een onderscheid heeft gemaakt tussen Noord-Ierland en Ierland. Onder de EU was die praktisch weggevallen en eigenlijk nog gewoon administratief een verschil.
Aangezien ze zo lang onder die 'illusie' hebben geleefd kan ik goed geloven dat veel Noord-Ieren en Ieren pro unificatie zijn.
 
We zien een UK dat in stukken aan het vallen is mede door Brexit en feit dat Engeland zo hun wil hebben opgelegd aan de rest.
Ook Schotland heeft een grote meerderheid voor onafhankelijkheid. In Wales begint die groep ook groter en groter te worden.

Probleem met de brexit is dat het weer een onderscheid heeft gemaakt tussen Noord-Ierland en Ierland. Onder de EU was die praktisch weggevallen en eigenlijk nog gewoon administratief een verschil.
Aangezien ze zo lang onder die 'illusie' hebben geleefd kan ik goed geloven dat veel Noord-Ieren en Ieren pro unificatie zijn.
Hoe klinkt die roep bij de andere landen in de Commonwealth?
 
De Commonwealth is een redelijk ceremonieel orgaan afaik, dus denk niet dat dat zo'n grote rol speelt. Hoewel een aantal staten liever geen koningin meer hebben, is dat uiteindelijk iets zonder veel praktische gevolgen.
 
Ik denk niet dat er snel een referendum zit aan te komen maar er is wel een trend richting een Ierse hereniging merkbaar. Zoals je zegt is de demografie aan het veranderen en de dubieuze rol die de UK heeft gespeeld bij de Brexit onderhandelingen heeft een wrange nasmaak gelaten bij de unionistische Noord-Ieren.

Ik denk eerlijk gezegd dat we over een jaar of 10-20 niet meer spreken over een Verenigd Koninkrijk.
 
Ik denk niet dat er snel een referendum zit aan te komen maar er is wel een trend richting een Ierse hereniging merkbaar. Zoals je zegt is de demografie aan het veranderen en de dubieuze rol die de UK heeft gespeeld bij de Brexit onderhandelingen heeft een wrange nasmaak gelaten bij de unionistische Noord-Ieren.

Ik denk eerlijk gezegd dat we over een jaar of 10-20 niet meer spreken over een Verenigd Koninkrijk.
Welke rol zou de Britse monarchie nog spelen dan? Of breder dan dit, is er nog toekomst voor monarchieën, ook al zijn ze louter ceremonieel?
 
nuja ben toch ook benieuwd wat er gebeurt met de commonwealth eens de Queen het loodje legt .

Tja, met prins William zouden ze nog een kans maken op een jonge, dynamische koning. Maar met Charles daartussen, de man die door zijn eigen moeder vernederd is door tot aan zijn pensioenleeftijd te moeten wachten om "de job van zijn leven" uit te mogen oefenen, hebben ze het tegenovergestelde daarvan natuurlijk.
 
Welke rol zou de Britse monarchie nog spelen dan? Of breder dan dit, is er nog toekomst voor monarchieën, ook al zijn ze louter ceremonieel?
Dezelfde als vandaag vermoed ik: grotendeels symbolisch. De monarchie is, in Engeland alleszins, nog erg populair.
 
Tja, met prins William zouden ze nog een kans maken op een jonge, dynamische koning. Maar met Charles daartussen, de man die door zijn eigen moeder vernederd is door tot aan zijn pensioenleeftijd te moeten wachten om "de job van zijn leven" uit te mogen oefenen, hebben ze het tegenovergestelde daarvan natuurlijk.

een monarch is in principe voor de rest van zijn haar leven natuurlijk.
Een uitzondering zoals Albert is en blijft een uitzondering.

Dus neen het is geen vernedering naar hem toe maar gewoon gebruikelijk. Echter leeft ze heel lang en is ze ook nog goed bij haar zinnen.
 
een monarch is in principe voor de rest van zijn haar leven natuurlijk.
Een uitzondering zoals Albert is en blijft een uitzondering.

Dus neen het is geen vernedering naar hem toe maar gewoon gebruikelijk. Echter leeft ze heel lang en is ze ook nog goed bij haar zinnen.
Kan zijn , maar toch denk ik ook dat ze daar ook gewoon bang zijn wat de gevolgen zullen zijn met een Charles als koning .
 
een monarch is in principe voor de rest van zijn haar leven natuurlijk.
Een uitzondering zoals Albert is en blijft een uitzondering.

Dus neen het is geen vernedering naar hem toe maar gewoon gebruikelijk. Echter leeft ze heel lang en is ze ook nog goed bij haar zinnen.

Dat is een traditie die stemt uit tijden dat mensen véél sneller overleden aan natuurlijke oorzaken.
"Uitzonderingen" zoals Albert II van België, maar even goed intussen Beatrix van Nederland, Juan Carlos van Spanje, Juliana van Nederland, ... zijn voorbeelden van hoe moderne monarchen het zouden moeten doen.

Elisabeth zal met haar lengte record de geschiedenisboeken ingaan (in feite is ze reeds de langst regerende Britse monarch sinds 2015), maar haar zoon zal maar een trieste tussenfiguur zijn.
 
Dat is een traditie die stemt uit tijden dat mensen véél sneller overleden aan natuurlijke oorzaken.
"Uitzonderingen" zoals Albert II van België, maar even goed intussen Beatrix van Nederland, Juan Carlos van Spanje, Juliana van Nederland, ... zijn voorbeelden van hoe moderne monarchen het zouden moeten doen.

Elisabeth zal met haar lengte record de geschiedenisboeken ingaan (in feite is ze reeds de langst regerende Britse monarch sinds 2015), maar haar zoon zal maar een trieste tussenfiguur zijn.

Enkel Beatrix en Juliana zou ik nog als voorbeelden willen nemen :)

Albert II wilde geen koning worden en blij dat hij het kon doorgeven aan Filip.
Juan Carlos : meer van moeten aftreden, fysiek kon hij het niet meer aan en de zweem van zelfverrijking begon ook zwaarder door te wegen.
Dat in een land waar de monarchie pas van 1975 weer aan de macht was.

Nuja, ik denk dat de scheiding met Diana wel een serieuse deuk heeft gegeven aan de reputatie van Charles. Geen idee of het invloed heeft gehad op Elizabeth want ik heb eigenlijk geen weet van dat ze ooit heeft gezegd dat ze zou willen aftreden.

In de VK is de koning(in) wel een element die het land tesamen houdt. Hoe het gaat zijn als Elizabeth sterft weet ik niet. Als het binnenkort is en de gevolgen van brexit en corona zijn nog heel voelbaar vrees ik ervoor.

Vooral het doordrukken van de wil van de Engelsen en dan nog vooral de elite zoals BoJo is niet goed voor de verstandhouding met de rest van de unie.
 
Enkel Beatrix en Juliana zou ik nog als voorbeelden willen nemen :)

Albert II wilde geen koning worden en volgens mij blij dat hij het kon doorgeven aan Filip.
Juan Carlos : meer van moeten aftreden, fysiek kon hij het niet meer aan en de zweem van zelfverrijking begon ook zwaarder door te wegen.
Dat in een land waar de monarchie pas van 1975 weer aan de macht was.

Nuja, ik denk dat de scheiding met Diana wel een serieuse deuk heeft gegeven aan de reputatie van Charles. Geen idee of het invloed heeft gehad op Elizabeth want ik heb eigenlijk geen weet van dat ze ooit heeft gezegd dat ze zou willen aftreden.

In de VK is de koning(in) wel een element die het land tesamen houdt. Hoe het gaat zijn als Elizabeth sterft weet ik niet. Als het binnenkort is en de gevolgen van brexit en corona zijn nog heel voelbaar vrees ik ervoor.

Vooral het doordrukken van de wil van de Engelsen en dan nog vooral de elite zoals BoJo is niet goed voor de verstandhouding met de rest van de unie.

Er is een hele lijst hoor:

Ik "vrees" ook voor de unie in het verenigd koninkrijk, maar als het tot verlies van Noord-Ierland of Schotland komt, dan heeft de Engelse elite van BoJo met hun leugens i.v.m. de Brexit toch zelf gezocht.
Corona is nog een "dankbaar" geschenk voor hun dat de impact van de Brexit stevig heeft overdonderd en door snel én succesvol wat vriendjespolitiek toe te passen hebben ze sneller kunnen vaccineren.

De EU had véél eerder elke export van AZ-vaccins naar het VK moeten stoppen.
 
En dan had VK export van grondstoffen voor Pfizer geblokkeerd en kan Pfizer er na enkele weken mee ophouden. Wat bereik je daar nu mee :).
 
En dan had VK export van grondstoffen voor Pfizer geblokkeerd en kan Pfizer er na enkele weken mee ophouden. Wat bereik je daar nu mee :).

Dat was inderdaad een risico. Maar wat heeft de EU nu bereikt? Getoond dat je ons kan rollen, dat het VK dankzij de nodige invloed van politieke vriendjes wél vaccins kan importeren vanuit de EU maar er 0 exporteert naar de EU.

Bij een handelsoorlog zijn er misschien alleen maar verliezers, maar je zal altijd grote en kleine verliezers hebben.
 
De EU heeft zichzelf op dat vlak grotendeels gerold. Maar bon dat is een discussie voor een andere topic...
 
En dan had VK export van grondstoffen voor Pfizer geblokkeerd en kan Pfizer er na enkele weken mee ophouden. Wat bereik je daar nu mee :).
Dan had je een ERG kwade Verenigde Staten gehad. En laat nu net dàt hetgene zijn waar ze in de UK niet op zitten te wachten, nu ze uit de EU zijn, en eigenlijk alleen staan.

Ik zie de UK ook nog wel uit elkaar vallen, maar 't zal niet zonder slag of stoot gaan. "Boots on the ground" in Noord-Ierland, Schotland & Wales lijken me niet té vergezocht mochten er daar (terug) troubles ontstaan.
 
Terug
Bovenaan