Seriereview: The Spectacular

Spectaculair. ‘Mooi op een dramatische, opvallende manier’. ‘Groots en niet te negeren’. Het woord komt uit de zeventiende eeuw, van het woordje ‘spektakel’. Dat komt dan weer van 'specere', het Latijnse woord voor ‘kijken. Om maar te zeggen dat men van iets spectaculair de ogen niet kan afwenden. Er wordt over gepraat, het blijft hangen in het algemeen bewustzijn. Iedereen is wel in voor een spektakelstuk, iedereen wil graag eens ‘oh wauw’ kunnen zeggen. Films, events, televisie, … The Spectacular geeft de term echter een hardere, grimmiger definitie. Eentje waar wij niet zoveel bij stilstaan (of stil bij ‘moeten’ staan, gelukkig maar).

Sinds 22 maart kan je op Disney+ terecht voor de vierdelige reeks The Spectacular. Een Nederlandse productie over een stukje geschiedenis waarvan ik durf te wedden dat het voor velen onbekend is.

800

Tiocfaidh ár lá

‘Onze dag komt’. Het is één van de slogans die al decennia gelinkt wordt aan de Irish Republican Army. Het IRA, Provisional IRA, Provo’s. Ze hadden een aantal namen, maar het beeld dat velen van ons van hen hebben is hetzelfde: mannen met zwarte skimuts en zware kalasjnikovs. Hun doel was (is) een verenigd Ierland. Noord-Ierland weg van onder Britse bevoegdheid en eengemaakt met de Republiek. De eerste incarnatie van de organisatie was tijdens de Ierse onafhankelijkheidsstrijd van 1919 tot 1921. Een strijd die eindigde in wat je optimistisch een gelijkspel kan noemen, realistischer eerder een chaotische clusterfuck.

De spanningen gingen niet enkel over ‘republiek met zelfbestuur’ of ‘deel van het Verenigd Koninkrijk onder Brits beleid’ maar ook over protestant (meerderheid) tegen katholiek (minderheid). Tussen 1960 en 1998 leefde Noord-Ierland (en bijgevolg de Republiek) in een periode die zij - een beetje licht - The Troubles heten. Qua oorlogen was het in feite low level (in vergelijking met een klassieke burgeroorlog), maar het was een uitermate smerig conflict. Ja, smerig. De baseballknuppel met nagels in? Een favorietje. Niemand was veilig, geen vrouwen, geen kinderen. De wijk waar je woonde had zijn kleur/geloofsovertuiging en dat maakte iedereen een doelwit. Zowel katholiek als protestant maakte zich schuldig aan huiveringwekkend geweld. Wat nieuw voor mij was, was dat het IRA ook in ons land en de buurlanden actief geweest is.

20201130_Spectacular-SCENE-HIGHRESS-18_BjornFrins-2.jpeg

Quamlibet infirmas adjuvat ira manus

‘Woede helpt handen, hoe zwak ze ook zijn’, een uitspraak van Ovidius. Er borrelde een enorme woede net onder het Ierse oppervlak en die barstte op geregelde tijdstippen, en met veel bloedvergieten, uit. Het IRA beperkte zich niet tot Ierland, ze lieten ooit in Brighton een bom afgaan in het hotel van Margaret Thatcher, ze hebben het centrum van Manchester nog tot een ruïne herleid. Maar ze zijn dus ook bij ons geweest. The Spectacular - een Nederlandse productie met zowel Nederlandse als Ierse cast - neemt ons mee naar de late jaren tachtig. In Roermond worden twee Britse soldaten brutaal neergeknald na een avondje uit. In Oostende wordt een andere Britse soldaat neergeschoten op een parking. Ook in Duitsland vindt een gewoonweg onmenselijke aanval plaats.

De opdracht is beginnen met kleine, onverwachte doelwitten, maar hun einddoel is ‘the spectacular’.


Jeannine Maes is een agente die al een jaar eerder een paper schreef met haar inzichten dat het IRA op zoek zou gaan naar doelwitten op het vaste land. Door Roermond worden haar voorspellingen plots realiteit. Samen met een afdeling van de plaatselijke recherche gaat ze aan het werk en komt ze tot de conclusie dat er een ASU (Active Service Unit) aan de slag is. Een terroristische cel. Hun opdracht is beginnen met kleine, onverwachte doelwitten maar hun einddoel is ‘the spectacular’ ofte een aanslag die diepe kraters zal slaan. Maes slaagt erin om een lid van de cel te identificeren, maar botst op tegenwerking van de Britse geheime dienst en een ‘ach, het is hun oorlog’ houding van haar bazen. Ze laat zich echter niet zomaar opzij schuiven in haar overtuiging dat de cel grotere plannen heeft.

Twee vrouwen die rotsvast achter hun gelijk staan.


Dit, dit is sterke televisie. Een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten en een topcast. The Spectacular is een must-see en Nederland mag trots zijn op haar productie. Hadewych Minis (Van der Valk, A Thin Line) bijt zich helemaal vast als koppige (gelukkig maar) en ambitieuze Jeannine Maes. Aoibhinn McGinnity (Smother, Vikings: Valhalla) is Fiona Hughes, ook gekend als The Angel of Death, een vrouw die alles achterliet om het doel te steunen. Het donkere bij Maes’ licht, als het ware. Twee vrouwen die rotsvast achter hun gelijk staan. Michel Sluysmans (Riphagen, (R)Evolutie) als Martin de Waard, Porgy Franssen (Wij, Alexander) als Sjuul Livestro en Jacob Derwig (Klem, Red Light) zijn als collega, baas/mentor en echtgenoot respectievelijk de belangrijkste steunpunten van Jeannine. Kerr Logan (Genius, Strike), Cillian Lenaghan (Ballywalter, Dam) en Declan Conlon (God’s Creatures, Wastewater) staan dan weer als ASU klaar om vernieling-in-naam-van te zaaien. Ook wanneer het blijkt ‘oeps’ dat ze een foutje gemaakt hebben, zelfs meerdere, wordt niet ingebonden. In handen van Willem Bosch (Zina, NOOD) en Pieter Kuijpers (Van God Los, NOOD) brengt The Spectacular de jaren tachtig met een intense echtheid op het scherm. Alles zit hier gewoon goed, dit is ‘blij dat ik het gezien heb’ televisie.

Conclusie

Ik zei het al: sterk. Dit is sterk werk. Een vondst doen is altijd leuk, zo eentje die je aan iedereen zal gaan aanraden en waarvan je weet dat het ook echt wel een aanrader is. Dat de kijker er ook wat van opsteekt (nee, dit is geen geschiedenisles, maar het wekt absoluut interesse om meer te weten) is een mooie bonus. De acteerprestaties, de sfeer, het plaatje klopt. Je blijft achter met een wrang gevoel, want je weet natuurlijk wat na de Spectacular nog gekomen is en dat blijft zinderen. Dat een volk zijn eigen lot wil beslissen, zonder het juk van een ander, mag je hen niet ontzeggen. Dat er een grens is die onoverkomelijk is, kan je echter ook niet ontkennen. The Spectacular doet niet aan romantiseren of helden opvoeren. Het is zoals het was en zoals het nooit meer worden mag.

Pro

  • Acteurs
  • Verhaal

Con

  • De persoonlijke storyline van Jeannine Maes mocht ofwel dieper lopen ofwel geschrapt worden.
8.5

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

22 maart 2023

Genre

  1. Drama
  2. Historisch
  3. Thriller

Speelduur

55 minuten

Regie

Willem Bosch, Pieter Kuijpers

Cast

Hadewych Minis, Aoibhinn McGinnity, Michel Sluysmans, Kerr Logan, …

Uitgever

Disney +
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan