Monitor probleem Black screen boot (incl oplossing)

No_Dice

Member
Hallo,

ik had deze week een probleem nadat ik mijn systeem upgrade met een ryzen 5600x cpu.
Aanvankelijke moest ik het bios van mijn moederbord updaten, gezien deze nieuwe generatie cpu niet werd gededecteerd.

Flash gedaan via usb poort en flashknop, alles verliep zoals het moest.
Na deze Flash starte ik mijn sysyteem op, maar geen signaal naar mijn scherm, de pc starte wel op.
Na een tijdje geduld kwam soms het logonscreen voor windows (10) alsnog op beeld.
vreemd.. ik dacht ergens een bios instelling, ik dacht mss is de instelling CSM default ingesteld, en moet ik ze veranderen naar UEFI.
maar hoe ik ook probeerde, in bios geraakte ik niet.

scherm getest op andere pc, werkt perfect. (display port)
ander scherm getest op mijn pc, via hdmi en ja hoor! mijn pc start op. In bios bleek UEFI reeds geselecteerd, dus ik was redelijk zeker dat het met display port van de GPU temaken had.
vreemd genoeg werkte mijn scherm niet via HDMI of andere display kabels.

Wat heb ik gedaan:

-het ander scherm gebruikt via HDMI om in safe mode te starten
-laatste versie DDU gebruikt om alle video drivers (NVIDIA GTX 1080ti) in mijn geval te verwijderen.
-Pc herstart, nieuwste drivers geinstalleerd (custom mode => clean installation aangevinkt).
-Een firmware update voor Displayport nvidia geinstalleeerd => https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/
-herstarten en voila, werkt weer zoals voorheen.

ongetwijfeld heeft de biosflash er iets mee temaken, al zou ik niet meteen weten waarom.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan