Nieuwe SSD geeft problemen, van legacy naar UEFI

Suicider

New member
Ik zit met het volgende probleem, ik heb de Samsung 980 Pro M.2 gekocht van 500GB voor m'n vorige SSD (samsung 850 EVO M.2 250 GB)te vervangen. Deze zit nu niet meer in m'n systeem. Nu stond m'n vorige SSD in legacy mode, en deze SSD moet naar UEFI. Ik heb de nieuwe SSD geformat & een clean instal gedaan van windows via een USB stick, ik heb het UEFI deel via de USB stick geinstalleerd. Via Samsung Magician is alles OK, ook via de test in BIOS is de SSD OK. Als ik Dead Island 2 speel via epic, en ik open een programma op m'n pc, crasht het spel naar bureaublad. Daarnet BSOD gehad als ik 5 min ingame was. Nog geen ander game geprobeert aangezien de eerste game ik probeer crasht.

Ik heb een ASUS ROG Strix X570-E Gaming moederbord met de laatste BIOS update.
Ryzen 9 3900X, ROG 2080TI, 32GB 3600Mhz, windows 10.

Wat moet ik veranderen in m'n BIOS/windows voor de settings van legacy naar UEFI te zetten?
Ik heb al deze settings veranderd, maar doet niet zoveel: Boot from PCI staat op UEFI & de windows boot staat op windows UEFI mode.

Ik krijg hele tijd BSOD als ik game sinds ik die SSD gebruik.
Dit is als ik de BSOD opzoek in event viewer. Weet niet als je daar veel uit kunt afleiden of niet.

Alle updates van windows en de drivers zijn ook up to date.

Heb al een paar keer een clean instal gedaan van windows, blijft gebeuren.
 
wat bedoel je met de settings in bios veranderd maar doet niet zoveel? Als in, als je het op EUFI zet dat hij niet meer boot?

die fouten in event viewer maken niet echt veel duidelijker. die certificate gaat normaal gezien niet zorgen voor een BSOD.
Moeilijk om te zeggen wat er precies de oorzaak is, lijkt mij ergens drivers, maar welke.. (moederbord, gpu?)
 
wat bedoel je met de settings in bios veranderd maar doet niet zoveel? Als in, als je het op EUFI zet dat hij niet meer boot?

die fouten in event viewer maken niet echt veel duidelijker. die certificate gaat normaal gezien niet zorgen voor een BSOD.
Moeilijk om te zeggen wat er precies de oorzaak is, lijkt mij ergens drivers, maar welke.. (moederbord, gpu?)
Neen, ik wil zeggen als ik die settings verander naar UEFI, dat ik nog altijd problemen het met m'n PC. M'n PC boot normaal en ik kan hem gebruiken om te browsen enzo, maar als ik game loopt het fout.

Mss nog een keer een nieuwe instal doen van windows & nog eens alles updaten?
Er was nog een persoon die zei dat het wss een driver issue is.

Ik weet niet meer wat ik moet doen, daarmee dat ik het hier eens vraag.
 
Tijdens het gamen zijn de temperaturen van CPU & GPU ook normaal, het is niet daardoor dat m'n game crasht of ik een BSOD krijg.
 
Beter is het om op EUFI te laten en daar niet meer aan komen. Al zou het probleem dan eerder zijn dat je niet meer in windows geraakt.
En dan nog eens een clean install te doen. Want het lijkt mij idd ergens een driver probleem te zijn.
 
Beter is het om op EUFI te laten en daar niet meer aan komen. Al zou het probleem dan eerder zijn dat je niet meer in windows geraakt.
En dan nog eens een clean install te doen. Want het lijkt mij idd ergens een driver probleem te zijn.
Jup, deze laat ik staan in UEFI mode. Zijn dat de enige settings die moeten veranderen, of heb ik er nog over het hoofd gezien?

Ok, zal dan nog eens een clean install doen, en windows updates en dan de drivers. Of moet je eerst je drivers doen en dan je windows updates?

Hopelijk heb ik deze keer meer geluk 🤞
Bedankt voor de snelle reply!
 
Best eerst eens een andere game proberen.
Op het eerste zicht werken andere games wel. Kort eens games geprobeert via steam & xbox launcher, kon blijven spelen voor meer dan half uur en kon alles doen met m'n pc als de game op de achtergrond was. Ook Bioshock remastered via Epic geeft geen problemen, kan ook alles doen.

Zal nu vanavond eens langere sessie doen en eens zien als ik random BSOD krijg tijdens het gamen.
 
Terug
Bovenaan