Moederbord geraakt niet verder dan splash screen

Beste forumleden,

Ik had nog een systeem langs de kant staan waar ik een andere Windows op moest installeren. Nu wou die niet booten via usb, zowel niet in legacy als in uefi. Ik heb de stick eerst proberen te maken met de standaard Windows tool, daarna met rufus. Als ik de stick gemaakt had in bios kreeg ik telkens een melding dat de bios ingesteld was op uefi zelfs al plaatste ik CSM support op disabled. Bij uefi gaf hij eerst de indruk van het beginscherm van de Windows installatie te willen starten maar reboote daarna eigenlijk gewoon. Ik heb eerst de defaults proberen te laden vanuit de bios maar dit bracht niets op.

Daarna dacht ik van maar eens een bios update te doen. Het gaat om het volgende moederbord: aorus x470 gaming wifi 5
Het was de eerste bios die erop stond, ik heb er versie F31 proberen van opzetten, ik heb de bestanden op een lege stick geplaatst, deze in de PC gestoken & hem opnieuw laten booten. Ik heb ik het bios menu de flash kunnen starten. Alles leek eigenlijk goed te gaan tot de PC reboote. Daarna blijft hij eigenlijk op het splash screen staan, van het moederbord. Als ik op het toetsenbord druk doet die niets, ik heb al een ander toetsenbord geprobeerd, andere usb poorten, geen leven in te krijgen. Wat me ook opvalt is als ik op de numlock druk dat het lichtje eigenlijk ook gewoon blijft branden.

Ik heb zo'n vermoeden dat waarschijnlijk mijn usb poorten gebricked zullen zijn?

Wat ik daarna geprobeerd heb is de stroom van de PC losgekoppeld, de bios proberen te resetten aan de hand van de jumpers ==> dit heeft het probleem niet opgelost. Ik heb ook eens de CMOS batterij eruit gehaald & dit heeft het probleem ook niet opgelost.

Iemand anders nog een idee wat ik zou kunnen doen? Moest het effectief defect zijn zou ik het wel jammer vinden want het was een redelijk duur moederbord.


Mvg,
M-H
 
Een ryzen 7 1700x. Die ging bij de originele bios. Nu zit er op dit moederbord geen knop om de originele bios terug te plaatsen.

Nu je daarover begint heb ik wel een ryzen 3 2200g dak er eens zou kunnen in plaatsen om te kunnen proberen.


EDIT:
Ik heb dus de ryzen 3 2200G geprobeerd, de aparte vga kaart die erin zat eruit gehaald & de on board graphics gebruikt maar het heeft niet mogen baten.
 
Laatst bewerkt:
Hmm vreemd, beide CPU's zouden volgens de lijst moeten werken met uw huidige BIOS.

Geraak je nog in de BIOS? Anders kan je misschien de splash uitschakelen en kan je zien wat het probleem eventueel is. BIOS nog eens flashen al geprobeerd? Of lukt dat niet? Zie handleiding (laatste link in mijn post) p32 onderaan (Full screen logo show)

Ik zie trouwens ook dat uw moederbord 'DualBIOS' ondersteunt: https://www.gigabyte.com/fileupload/kr/microsite/55/tech_081226_dualbios.htm

Hier staan tips over hoe je mogelijks die DualBIOS kan forcen: https://superuser.com/questions/114...o-boot-in-the-backup-bios-by-shorting-pins-on

Eens je BIOS resetten naar default settings kan ook een idee zijn voor je bovenstaande probeert. Zie p 23 bovenaan bij punt 22: https://download.gigabyte.com/FileL...200710.pdf?v=54952661a63730c58c475074632b1334
 
Bedankt voor de reactie.
Ik was deze topic wat uit het oog verloren.

Ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen met behulp van gigabyte zelf.
Ik een incident gelogt op hun e-support site & wonder boven wonder hebben ze geantwoord & het terug aan de praat gekregen.

Hier is hoe ik het opgelost gekregen heb:
De voeding van de PC uitleggen & de stroomkabel uit trekken & een uur wachten.
Daarna de CMOS batterij verwijderen & deze kortsluiten voor 2 sec.
Daarna de CMOS batterij terugplaatsen & de CMOS reset pinnen op het moederbord voor 10 sec kortsluiten.
Daarna de stroom terug inschakelen & opstarten.

Daarna load optimized defaults & hij werkte terug normaal.

Ik heb daarna de bios verder kunnen updaten & geen problemen meet gehad.


Ik geraakte niet meer tot in de bios. Die bleef op het splash screen staan & dat was het. Zemfs de usb apparaten werkten niet meer, als ik op de num lock drukte van het toetsenbord reageerde dat zelfs niet meer.
Maar nu heb ik er Windows kunnen opzetten, een stik gemaakt via de media creation tool, de usb drive werd direct herkent, dit lukte de vorige keer zelfs ook niet. Er moest dan waarschijnlijk al iets mis geweest zijn op iets niet goed gestaan hebben & met de bios te proberen flashen compleet de mist in gegaan zijn. Maar nu met diene reset uitgevoerd te hebben werkt alles terug perfect.
 
Terug
Bovenaan