Acer aspire 7750g opstartprobleem

Yvezz

Well-known member
Betreft een laptop van een kennis van mij. Acer Aspire 7750g.
Laptop boot Windows 10 niet meer. Was uitgevallen tijdens licht gebruik en weigert nu alle dienst.
BSOD ntfs file system, automatisch herstel werkt ook niet, na een tijd gewoon een backlit scherm zonder tekst.
HDD activiteit constant 100% (gok ik). Herstel proberen te doen via bootable usb stick in de linkse usb2.0 poort.
Toestel boot niet vanop de stick, geprobeerd via rufus met als instellingen MBR - BIOS or UEFI CSM - NTFS een image te maken, werkt ook niet.

Iemand nog ideeën?

Alvast bedankt.
 
Ter referentie, de supportpagina: https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/3476?b=1
Spijtig genoeg staat daar niks nuttig.

Ik heb de indruk dat je wel in de BIOS kan? Heb je al eens gekeken of daar eventueel een diagnostics tool verstopt zit? Mijn oude Dell laptop had dat.
Heb je als eens proberen booten vanop je stick met de HDD losgekoppeld? Kan zijn dat je HDD kapot is en daardoor de BIOS het lastig heeft.
 
BIOS is geen probleem, D2D Recovery aanwezig, maar werk niet.
HDD verwijdert, dan boot de laptop wel vanop de USB stick, ik kan de HDD niet herstellen natuurlijk.
HDD nu terug ingestoken, booten vanop stick geeft foutmelding, iets van \boot\bcd foutcode 98.
Ik zou de HDD moeten geformatteerd krijgen, zal enkel gaan via externe behuizing neem ik aan?
Wederom "automatisch herstel voorbereiden" scherm nu.

Als de HDD dan toch kapot zou zijn, dan is het toestel voor het recyclagepark.
Er worden geen kosten meer aan gedaan wegens leeftijd, zegt mijn kameraad.

EDIT: Externe HDD behuizing besteld, dan kan ik proberen die HDD te formatteren.
 
Laatst bewerkt:
Soortgelijk probleem gehad.
PC wilde niet meer in windows booten, ook niet vanaf USB.
zat constant in een loop: windows recovery -> error -> reboot -> recovery -> error -> reboot...
Niets gewijzigd aan de pc, was plots en zonder aanleiding.
Heb dan HDD check gedraaid (via een externe hub) en de HDD bevatte errors.

En ivm de kosten, een 2,5" SSD is een kleine kost tegenwoordig en je hebt terug een werkende laptop.
 
HDD geformatteerd nu, de laptop herkend hem nog.
Echter, opstarten vanop USB met Windows 10 installatiebestanden geeft een foutmelding.
Windows boot manager

\boot\bcd
Error code 98
the boot configuration data file doesn't contain valid information for an operating system

CMOS batterij er twee minuten uit gehad, helpt niet.
 
lijkt me inderdaad een hdd die op zijn laatste beentjes loopt, een simpel ssd'tje erin en je hebt goedkoop de pc hersteld
 
HDD geformatteerd nu, de laptop herkend hem nog.
Echter, opstarten vanop USB met Windows 10 installatiebestanden geeft een foutmelding.
Windows boot manager

\boot\bcd
Error code 98
the boot configuration data file doesn't contain valid information for an operating system

CMOS batterij er twee minuten uit gehad, helpt niet.
Ik zou die HDD is aan een surface scan onderwerpen alvorens ze terug opnieuw te gebruiken.
Kans is redelijk groot dat je uit een SMART scan al wel wat rode meldingen zal krijgen.

Zoals de rest hier suggereert, voor enkele euro's kan je er een (tweedehandse?) SSD insteken en heb je ineens nog een performance upgrade.
 
Terug
Bovenaan