Minister Van Quickenborne en de Combiplassers

Als volwassen vent tegen een combi plassen is niet "ongepast". Een zatte student die zo'n stoot uithaalt, whatever hé, maar op een feestje van de minister van justitie gaan pissen tegen een combi die daar staat als beschermingsmaatregel voor diezelfde mens, wetende dat hij dan ook nog eens systematisch in conflict ligt met de politievakbonden én verantwoordelijk is voor diezelfde politie? En dat diezelfde politiemensen heel wat nachtjes hebben mogen staan bivakkeren aan zijn huis omwille van beschermingsmaatregelen? Dan is het gewoon respectloos.
En dan nog liegen dat hij van niks wist.
 
Als volwassen vent tegen een combi plassen is niet "ongepast". Een zatte student die zo'n stoot uithaalt, whatever hé, iedereen doet wel een paar dwaze dingen in zijn leven, maar op een feestje van de minister van justitie gaan pissen tegen een combi die daar staat als beschermingsmaatregel voor diezelfde mens, wetende dat hij dan ook nog eens systematisch in conflict ligt met de politievakbonden én verantwoordelijk is voor diezelfde politie? En dat diezelfde politiemensen heel wat nachtjes hebben mogen staan bivakkeren aan zijn huis omwille van beschermingsmaatregelen? Dan is het gewoon respectloos, kinderachtig en marginaal.
Mag ik even opmerken dat met de feiten zoals nu in de media gepresenteerd, de minister hooguit eens gelachen heeft met de door jou vermelde feiten, en dat zelfs dat geen zekerheid is?

Ik zie het mezelf ook niet doen hoor, maar ik ben ook al lang niet meer stiepelzat geweest. Maar wie weet, misschien gebeurt dat nog wel eens na een enorm stresserende periode, als ontlading.

Edit: zie ik mezelf eens lachen met een filmpje van een zatte vriend die tegen een combi plast? Waarschijnlijk wel, zeker als het die vriend is die wel regelmatig eens een dommigheid uithaalt.
 
Laatst bewerkt:
Wie kan van zichzelf zeggen dat hij/zij op een feest voor een mijlpaal in zijn/hasr leven, dit niet zou kunnen overkomen?
Eerlijk gezegd ben ik er wel vrij zeker van dat zoiets mij niet zal overkomen hoor. En vanuit mijn eigen referentiekader vind ik het gewoon al iets van bedenkelijk niveau.
Maakt dat van deze mens een minder capabele minister? Of eerder in tegendeel, moeten we blij zijn dat deze mensen waarop een enorme druk rust en in dit geval iemand die zich inzet voor de maatschappij met gevaar voor eigen leven en dat van zijn naasten, ook eens durven te ontspannen en, wanneer ze het gevoel hebben voor een keer niet in de kijker te lopen, zich nog eens vrij kunnen voelen en al eens een zogenaamd "ongepaste" grap maken?

Als we een ander maar kunnen afschilderen. Nieuwswaarde nihil. Hij die zonder zonde is...

En nee, ik ben geen fan van de persoon in kwestie.
Ik denk dat we van de minister van justitie toch meer mogen verwachten dan dat hij wanneer hij zich "ontspant" hij in een combi kruipt en lacht met vrienden die op de combi plassen van de politie die 1) hem beschermt en 2) zijn verantwoordelijkheid is. En vooral, dan nog doet alsof hij niets heeft gedaan. Het gaat hier toch niet om een of andere random Belg die na het weekend terug achter zijn bureau of werkbank kruipt.

Als je je niet kan inhouden om dat soort clownsstreken te doen voor een legislatuur, erover liegt, en we dit als bevolking normaal moeten vinden, vind ik het maar triestig gesteld met onze politici.

Dat staat los van hoe dit feit eigenlijk niet zo erg is vergeleken met allerlei schandalen en misdaden als je het zonder context bekijkt, vind ik. Het is de minister van justitie, de persoon die om de zoveel tijd eens tegen de politievakbonden moet zeggen dat hun grieven gegrond zijn en hij ze respecteert, maar ze geen geld krijgen. Voor mij is er weinig verschil met binnen- en buitenlandse politici die tijdens een lockdown even een feestje hielden.
 
Wie kan van zichzelf zeggen dat hij/zij op een feest voor een mijlpaal in zijn/hasr leven, dit niet zou kunnen overkomen?

Maakt dat van deze mens een minder capabele minister? Of eerder in tegendeel, moeten we blij zijn dat deze mensen waarop een enorme druk rust en in dit geval iemand die zich inzet voor de maatschappij met gevaar voor eigen leven en dat van zijn naasten, ook eens durven te ontspannen en, wanneer ze het gevoel hebben voor een keer niet in de kijker te lopen, zich nog eens vrij kunnen voelen en al eens een zogenaamd "ongepaste" grap maken?

Als we een ander maar kunnen afschilderen. Nieuwswaarde nihil. Hij die zonder zonde is...

En nee, ik ben geen fan van de persoon in kwestie.

Ja, dat maakt hem in elk geval een minder capabele minister van justitie. Want een van zijn taken is de belangen van de politie behartigen. Dus inherent aan zijn job is dat hij op een correcte manier met die mensen dient om te gaan, ook wanneer hij niet officieel aan het werk is. Uit heel dit voorval blijkt een totaal gebrek aan respect voor die teams die voor zijn veiligheid instaan. En dat zijn nu ook dezelfde mensen die erop moeten vertrouwen dat hij hun gaat verdedigen wanneer het nodig is. En blijkbaar is hij daartoe zelfs niet in staat als het gaat om iets dat aan zijn eigen woning, op zijn eigen feestje gebeurd. Wat denk je dat dat doet met het vertrouwen van de politieagenten in hun minister?

Respect voor de politiediensten is in zijn functie nu eenmaal inherent verbonden met zijn functie. Dus als blijkt dat dat er niet is, dan is hij niet geschikt voor de functie die hij nu uitoefent.
 
Wie kan van zichzelf zeggen dat hij/zij op een feest voor een mijlpaal in zijn/hasr leven, dit niet zou kunnen overkomen?

Maakt dat van deze mens een minder capabele minister? Of eerder in tegendeel, moeten we blij zijn dat deze mensen waarop een enorme druk rust en in dit geval iemand die zich inzet voor de maatschappij met gevaar voor eigen leven en dat van zijn naasten, ook eens durven te ontspannen en, wanneer ze het gevoel hebben voor een keer niet in de kijker te lopen, zich nog eens vrij kunnen voelen en al eens een zogenaamd "ongepaste" grap maken?

Als we een ander maar kunnen afschilderen. Nieuwswaarde nihil. Hij die zonder zonde is...

En nee, ik ben geen fan van de persoon in kwestie.
Ik ben moderator op een forum. Niet bepaald een minister van Justitie. En ik ben al wel eens zat geweest. Nochtans heb ik nog nooit in die jaren dat ik al moderator ben, in zatte momenten pm's liggen delen met andere gebruikers. En als ik dat wel zou doen, is "ik was zat" echt geen excuus.


Met live seconde per seconde commentaar van de Quickie himself!
Seconde per seconde van een zelf uitgezocht stukje, hè. De rest staat er niet op.
De politievakbond zei eerder al dit:
Er is het gedrag van de minister die zelf naar de combi zou stappen, hem opendoen en bovendien alles nog eens ontkent. Dat stoot ons nog het meest tegen de borst. Joery Dehaes - ACV

Die plasbeweging zou je inderdaad op verschillende manieren kunnen uitleggen. Ik vind de reactie van Van Quickenborne in de kranten trouwens overal heel correct. Als het waar is. Daarvoor wil ik de antwoorden in de kamer nog eerst afwachten, en dan het onderzoek. Maar als ze kloppen, zijn ze heel correct. Een antwoord in de krant kan echter nogal eens verschillen van een antwoord in de kamer, dus ik vind het wel belangrijk dat dat er ook komt. En dan de rest van het onderzoek, natuurlijk.

Persoonlijk -en dat is absoluut geen hard bewijs- vind ik het moeilijk te geloven dat er 6 man herhaaldelijk tegen een combi gaat plassen die daar voor jou staat, en dat je dat de hele avond niet zou weten. En dan vind ik dat gewoon al het niet aangeven een groot probleem is.
 
Dat stukje op HLN waar hij die beelden toont aan die journalist is ook bijzonder wanhopig en genant tegelijktertijd, gelijk 12-jarige jongens elkaar 'cool' een vuistje geven ter verwelkoming dan wanhop in duizend bochten en kronkels met zijn camerake en selfies er een draai aan proberen te geven..
 
@Sylverscythe @Guazala @Loser
Ik kan mij absoluut vinden in dat het karakter van de acties van zijn vrienden op zijn minst bedenkelijk is, en zelfs verwerpelijk. Maar we moeten ook niet overdrijven, mensen zonder noemenswaardige publieke functie (anders waren die al in de media genoemd), hebben tegen een combi geplast. Die acties heeft de minister trouwens ook veroordeeld als ik het mij correct herinner. Maar ik vind het allemaal wat overroepen "wat de minister heeft gedaan".

Volgens vrtnws is het "ergste" wat hij doet en waarover duidelijkheid is: de deur van een combi openen... Misschien, maar dat is niet zeker, lacht hij eens met vrienden die de diensten waarvoor hij bevoegd is "bespotten" (als dat al de intentie was, en wat ik al een duur woord vind voor de gebeurde zaken). Wie denkt dat zijn baas nooit eens met zijn collega's/werknemers lacht, in de privésfeer? Ik zal het niet aanmoedigen of goedkeuren, maar we moeten ook niet van een mug een olifant maken. Het doet er verder wel degelijk toe dat het om een evenement in de privésfeer ging, en hij niet poepeloerezat op een overheidsevenement was of zo.

Ja, er zijn mogelijks bedenkelijke zaken gedaan door de minister. Was het beter niet gebeurd? Akkoord. Mag men in het parlement vragen wat er precies is gebeurd, moeten we er volledige krantenpagina's aan spenderen. Mij niet gelaten, maar ze zouden zich beter bezighouden met wat er echt toe doet: besturen, en commentaar geven over hoe er bestuurd wordt.
 
@Sylverscythe @Guazala @Loser
Ik kan mij absoluut vinden in dat het karakter van de acties van zijn vrienden op zijn minst bedenkelijk is, en zelfs verwerpelijk. Maar we moeten ook niet overdrijven, mensen zonder noemenswaardige publieke functie (anders waren die al in de media genoemd), hebben tegen een combi geplast. Die acties heeft de minister trouwens ook veroordeeld als ik het mij correct herinner. Maar ik vind het allemaal wat overroepen "wat de minister heeft gedaan".

Volgens vrtnws is het "ergste" wat hij doet en waarover duidelijkheid is: de deur van een combi openen... Misschien, maar dat is niet zeker, lacht hij eens met vrienden die de diensten waarvoor hij bevoegd is "bespotten" (als dat al de intentie was, en wat ik al een duur woord vind voor de gebeurde zaken). Wie denkt dat zijn baas nooit eens met zijn collega's/werknemers lacht, in de privésfeer? Ik zal het niet aanmoedigen of goedkeuren, maar we moeten ook niet van een mug een olifant maken. Het doet er verder wel degelijk toe dat het om een evenement in de privésfeer ging, en hij niet poepeloerezat op een overheidsevenement was of zo.

Ja, er zijn mogelijks bedenkelijke zaken gedaan door de minister. Was het beter niet gebeurd? Akkoord. Mag men in het parlement vragen wat er precies is gebeurd, moeten we er volledige krantenpagina's aan spenderen. Mij niet gelaten, maar ze zouden zich beter bezighouden met wat er echt toe doet: besturen, en commentaar geven over hoe er bestuurd wordt.
Dat plassen tegen de combi is voor mij ook naast de kwestie. Ja, schandalig en daarom ook strafbaar. Klaar.

Maar je voorstelling van wat mogelijk het "ergste" is, daar ben ik het wel niet mee eens. Het ergste is niet de combi openen. Van de volgende zaken weten we nog niet of het echt gebeurd is of niet, maar dat zou wel kunnen:
- gelogen over het niet weten van het plasincident (als hij daarover staat te grappen, wist hij het en loog hij tegen zijn kiezers)
- ALS hij het wel wist en erover gelogen heeft, heeft hij als minister van Justitie wel erg weinig respect voor de wet gehad als hij geprobeerd heeft om het te verzwijgen in plaats van ze meteen aan te geven
- De combi openen (ik weet niet zeker of hij het daar in zijn eerste verklaringen over gehad heeft, dat vind ik niet terug, maar indien niet, dan is dat toch ook weer liegen), vind ik op zich ook wel degelijk een probleem. Die is niet van hem. Het is niet dat hij de deur heeft dichtgedaan om de politie te helpen, want hij heeft daarna ook niet ff gemeld dat hij aan hun eigendom heeft gezeten.
 

Ik vraag mij nu toch echt af of iedereen hier nu nog zo overtuigd is dat hij liegt en er van wist.

De "bewijzen" zijn toch gewoon flinterdun? Uit deze beelden kan je toch echt helemaal niks opmaken.

Dus ja, toch wel wat stemmingmakerij me dunkt. Die plassende beweging zie je niet duidelijk. Het lachen met de telefoon is een selfie maken. En de deur dicht doen van de combi is niet abnormaal wanneer er daarvoor enkelen hebben ingezeten en hij ziet dat die deur openstaat. Die combi staat ook al enige weken voor zijn deur, hij zal daar wel af en toe naar kijken vermoed ik.

En bovenstaande kan ook allemaal verkeerd zijn, maar verdomme zeg, de trial by media die hij hier kreeg vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd.

Of is dit ongeloofwaardig omdat het VTM is en niet VRT?
 
Op basis van de beelden van Quickie zelf zou ik inderdaad niet heel stellig iets durven beweren. Zijn eigen uitleg: 'ik maak inderdaad een beweging, dat zou gitaar spelen kunnen zijn of iets anders'. Ik vind dat het toch het meeste weg heeft van iemand die doet alsof hij aan het pissen is, maar het is inderdaad geen bewijs.

Resteert nog:
- hij organiseert een feest waarbij er blijkbaar mensen aanwezig zijn die het een goed idee vinden om tegen een flikkencombi te gaan zeiken die voor zijn deur geparkeerd is, die daar staat omdat hij een tijd is moeten onderduiken, dat allemaal terwijl ze weten dat hij de minister van justitie is.
- hij herinnert zich niet meer wat hij daar aan het doen is maar hij had blijkbaar wel de helderheid van geest om te zien dat de deur van die politiecombi ontgrendeld was en hij is die dan maar gaan dichtdoen - vind ik toch wel heel toevallig
- als ge zo dicht bij die flikkencombi komt, zult ge ook wel ruiken dat er iemand drie keer tegenaan heeft staan pissen lijkt mij

Alles samengeteld geloof dat hij wel gewoon wist wat daar gebeurd is.
 
Op basis van de beelden van Quickie zelf zou ik inderdaad niet heel stellig iets durven beweren. Zijn eigen uitleg: 'ik maak inderdaad een beweging, dat zou gitaar spelen kunnen zijn of iets anders'. Ik vind dat het toch het meeste weg heeft van iemand die doet alsof hij aan het pissen is, maar het is inderdaad geen bewijs.

Resteert nog:
- hij organiseert een feest waarbij er blijkbaar mensen aanwezig zijn die het een goed idee vinden om tegen een flikkencombi te gaan zeiken die voor zijn deur geparkeerd is, die daar staat omdat hij een tijd is moeten onderduiken, dat allemaal terwijl ze weten dat hij de minister van justitie is.
- hij herinnert zich niet meer wat hij daar aan het doen is maar hij had blijkbaar wel de helderheid van geest om te zien dat de deur van die politiecombi ontgrendeld was en hij is die dan maar gaan dichtdoen - vind ik toch wel heel toevallig
- als ge zo dicht bij die flikkencombi komt, zult ge ook wel ruiken dat er iemand drie keer tegenaan heeft staan pissen lijkt mij

Goed, het zijn inderdaad geen bewijzen, maar ik denk wel dat hij gewoon wel wist wat er die avond gebeurd is.
Met alle respect, maar als je met dergelijke argumenten als "bewijs" als advocaat voor een rechtbank staat, lachen ze u vierkant uit.

Dus, wat blijft over? "Ik denk dat hij liegt." Ok dan.
 
Met alle respect, maar als je met dergelijke argumenten als "bewijs" als advocaat voor een rechtbank staat, lachen ze u vierkant uit.

Dus, wat blijft over? "Ik denk dat hij liegt." Ok dan.
Dit dus , er is gewoon geen deftig bewijs . Had hij effectief zelf geplast op die combi ja dan was het duidelijk ontslag , maar nu ? Een betere vriendenkring uitkiezen , dat mss wel .
 

Hoe meer die zich in de onschuld lijkt te wentelen hoe meer anderen bloed ruiken. Volgens mij gaat die zichzelf nog helemaal vast zetten.
 
Ik heb er moeite mee te geloven dat die eerste foto's van een uur of negen niet in de vriendengroep gepost zijn. Maar ik heb daar ook geen bewijs voor natuurlijk.

Hoe dan ook. 't moet toch wel zuur zijn voor de agenten die Quickenborne moeten beschermen tegen aanslagen van de drugsmaffia en daarbij hun eigen leven riskeren. Om dan te zien dat z'n maten tegen een combi pissen.

Het riekt allemaal wat naar toxic masculinity die vriendengroep van hem.
 
Met alle respect, maar als je met dergelijke argumenten als "bewijs" als advocaat voor een rechtbank staat, lachen ze u vierkant uit.

Dus, wat blijft over? "Ik denk dat hij liegt." Ok dan.
Waar heb ik iets gezegd over rechtbanken? Ik zeg gewoon dat ik moeite heb met het te geloven, niet meer dan dat.
 
Op de privébewakingsbeelden die minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) aan VTM heeft vrijgegeven in het kader van het “plasincident” tijdens zijn verjaardagsfeest, is een stuk van de openbare weg te zien. Volgens privacyjurist Matthias Dobbelaere-Welvaert overtreedt de minister daarmee de camerawet
Maar allez, hoe kunt ge als minister van justitie nu zo van de ene put in de andere vallen.
 
Terug
Bovenaan