Minister Van Quickenborne en de Combiplassers

Ik ben toch even niet mee met de meeste commentaren hier. De berichten in de media zijn nu zo vaag en bewijzen helemaal niets, maar voor velen hier lijkt het alsof hij doodleuk mee heeft staan plassen en daar over liegt.

Terwijl niemand die beelden heeft gezien en men gewoon wat veronderstellingen in de media doet op basis van gelekte info.
Ik zie toch eerder mensen reageren op het feit dat hij eerst zei dat hij van niets wist (en dat nog altijd blijft volhouden). Het ging gewoon volledig anders geweest zijn moest hij mea culpa geslagen hebben en zich verontschuldigd voor het gedrag van zijn gasten en eventueel zijn eigen gedrag moest hij zelf toch iets gedaan hebben.
 
Ik zie toch eerder mensen reageren op het feit dat hij eerst zei dat hij van niets wist (en dat nog altijd blijft volhouden). Het ging gewoon volledig anders geweest zijn moest hij mea culpa geslagen hebben en zich verontschuldigd voor het gedrag van zijn gasten en eventueel zijn eigen gedrag moest hij zelf toch iets gedaan hebben.

Ik lees er toch al meerdere die er duidelijk vanuit gaan dat hij ook heeft geplast. Of er van op de hoogte zou zijn geweest en er mee heeft gelachen. Wat uit de berichten die nu in de media verschijnen ook helemaal niet met zekerheid kan gezegd worden. Het zijn vage beschrijvingen en veronderstelling van beelden die wij niet te zien krijgen.

Eerlijk, er wordt hier vaak commentaar gegeven op de hatelijke manier waarop aan politiek gedaan wordt, maar de vele voorbarige reacties hier zijn niet beter als de reacties van vnl de Vlaams Belang politici die nu zonder enige nuance meteen uitgaan van duidelijke schuld en het ontslag van Van Quickenborne. En dat van sommigen die dergelijke manier van aan politiek doen echt verfoeien.

Jammer dat voor de ene persoon blijkbaar trial by media perfect legit is en voor de andere persoon we "eerst de feiten moeten afwachten".

En ik ben niet pro of contra Van Quickenborne, het kan mij worst wezen wie het is eerlijk gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch even niet mee met de meeste commentaren hier. De berichten in de media zijn nu zo vaag en bewijzen helemaal niets, maar voor velen hier lijkt het alsof hij doodleuk mee heeft staan plassen en daar over liegt.

Terwijl niemand die beelden heeft gezien en men gewoon wat veronderstellingen in de media doet op basis van gelekte info.
Om 20.39 uur registreert de bewakingscamera van de politie in de straat drie mannen die naar buiten komen en meteen in de richting van de (lege) politiecombi stappen. Die combi staat daar in opdracht van het Nationaal Crisiscentrum in het kader van de beveiliging van de minister omdat er eerder bedreigingen waren tegen hem.
Tussen de politiewagen en de haag gaan twee van de drie mannen urineren tegen de combi. De derde zou daar met zijn telefoon beelden van genomen hebben. Nadat ze geplast hebben tegen het voertuig, nemen de twee plaats in de politiecombi. De deur zit niet vast, vermoedelijk omdat de batterij van de wagen leeg is en de deuren dan niet meer slotvast zitten. De derde persoon neemt van de twee anderen een foto.
Op de beelden is ook te zien dat er hard om alles wordt gelachen.

Om 22.05 uur komt één van de twee mannen die eerder al plasten tegen de combi alleen terug naar buiten. Hij urineert opnieuw tegen het voertuig.

Om 00.02 uur zijn zes personen te zien op de beelden. De man die al twee keer plaste tegen het politievoertuig doet dat opnieuw en opent de deur van de wagen, een andere man schopt tegen de bumper van de combi.

Om 4 uur 's morgens komt ook de minister van Justitie zelf in beeld. Net als zijn gasten is hij volledig in het wit gekleed - de dresscode die avond. Hij lijkt één van de gasten naar buiten te begeleiden. Allebei hebben ze kennelijk veel gedronken.
Er wordt gelachen en terwijl de minister op de stoep staat, leunt hij achterover en doet hij alsof hij gaat plassen. Daarna kijken de minister en zijn gast naar de gsm van de minister en is er grote hilariteit. De minister stapt ook de straat over en doet - net als zijn gasten eerder die avond - de deur van de politiewagen open.
Dat is toch meer dan veronderstellingen? Of hij nu zelf tegen die combi plast of niet (niet, zo te zien), maakt misschien iets uit voor de rechtbank, maar als minister van justitie is dit alles toch gewoon sowieso gatachterlijk en dodelijk voor je geloofwaardigheid? Allez, dit is de persoon die met de politievakbonden aan tafel moet zitten.
 

Dat is toch meer dan veronderstellingen? Of hij nu zelf tegen die combi plast of niet (niet, zo te zien), maakt misschien iets uit voor de rechtbank, maar als minister van justitie is dit alles toch gewoon sowieso gatachterlijk?

Maar allé, dat zegt toch allemaal helemaal niks? Dat is toch gewoon wat sensatie van de media? Veronderstellingen op basis van beelden die niemand van ons te zien krijgt.

Dat we hier op BG nu plots de media zonder verpinken en enige kritische blik zomaar geloven gebeurt toch ook alleen wanneer het (niet) in het kraam past.
 
Maar allé, dat zegt toch allemaal helemaal niks? Dat is toch gewoon wat sensatie van de media? Veronderstellingen op basis van beelden die niemand van ons te zien krijgt.

Dat we hier op BG nu plots de media zonder verpinken en enige kritische blik zomaar geloven gebeurt toch ook alleen wanneer het (niet) in het kraam past.
Ik vind de openbare omroep die met een time stamp zegt wat er op de beelden staat nu wel iets geloofwaardiger dan "sensatie en veronderstellingen"? Allez ik vind het minder waarschijnlijk dat de openbare omroep, hier vaak verguisd als spreekbuis van het establishment, zwart op wit zou liegen over wat een minister doet.

Verder heb ik geen kraam hoor.
 
Tsjah, soms hebben mensen verkeerdelijk een bepaalde reputatie. Maar de reputatie van Quicky is nu eens wel gestoeld op de realiteit...Francken mag ook blij zijn dat een openbaar plasje het enige is waar hij in de media mee komt.
 
Ik vind de openbare omroep die met een time stamp zegt wat er op de beelden staat nu wel iets geloofwaardiger dan "sensatie en veronderstellingen"? Allez ik vind het minder waarschijnlijk dat de openbare omroep, hier vaak verguisd als spreekbuis van het establishment, zwart op wit zou liegen over wat een minister doet.

Verder heb ik geen kraam hoor.

En ik lees toch dit: Dat blijkt uit het onderzoek van de beelden van de politiecamera's die opgesteld staan in de straat waar de minister woont en dat wordt ons door verschillende bronnen bevestigd.

Ik leid hieruit af dat ze zelf de beelden niet hebben gezien. Dus is alles gebaseerd op de interpretatie van die beelden van de "goede bronnen" die zij hebben.

Dan mag het nog VRT zijn, ik vind de manier waarop het gebracht wordt idd vooral heel sensatiegericht.

En pas op, het kan best zijn dat hij op de hoogte was én liegt, en dan moet hij daar uiteraard verantwoording voor afleggen. Maar de bewoordingen hier op basis van deze berichtgeving vol veronderstellingen vind ik heel voorbarig en gekleurd. Er zijn vele andere mediaberichten waar men veel terughoudender reageert tot er harde bewijzen zijn.
 
Maar allé, dat zegt toch allemaal helemaal niks? Dat is toch gewoon wat sensatie van de media? Veronderstellingen op basis van beelden die niemand van ons te zien krijgt.

Dat we hier op BG nu plots de media zonder verpinken en enige kritische blik zomaar geloven gebeurt toch ook alleen wanneer het (niet) in het kraam past.
Ik zou zeggen dat het het tegenovergestelde is van sensatie van de media. Als het sensatiemedia waren, hadden ze wel het filmpje gepost met een uitvergroting van de kop van de politicus en 2 clickbaittitels.

Nu houden ze privé wat privé is, beschermen ze zelfs een beetje de politicus in kwestie (de verdachte, in dit geval), ook omdat het gaat over lopende onderzoeken. Helemaal terecht en dus volledig ethisch in orde. Wat je dan wel kunt doen, zonder die ethische grens te overschrijden: Zo duidelijk mogelijk meegeven waarom je zeker bent van je zaak. Timestamp, goeie beschrijving met alleen de feitelijkheden die van tel zijn en niet dingen als "hij was schijnbaar schijtezat, de profiteur".

Ik denk dat je er hier wel vanop aan kunt dat er gebeurd is wat er gezegd wordt. Gezien zowat alle betrokken partijen het zeggen, behalve Van Quickenborne zelf.

Ik vond trouwens zijn nieuwe voorzitter wel opzienbarend... Hij noemde het "scandaleuze gedragingen" en "schandalig gedrag" van de personen die tegen de combi hadden geplast. Dat zijn héél straffe woorden, gesproken in de veronderstelling dat zijn minister van Jusitie (!) niet liegt. Want als nu blijkt dat die wel liegt, dan heeft hij ten eerste gelogen (stoute opmerking, maar dat hebben er nog wel gedaan in de VLD onlangs, zonder al te veel problemen), en ten tweede schandalig gedrag weggewuifd en goedgekeurd.

Als het klopt en hij ten eerste gelogen heeft en ten tweede gewoon al wist van het combiplassen en die kerels niet de mantel heeft uitgeveegd en zelf heeft aangegeven, is dit toch gewoon overduidelijk: Schandalig en ongepast als minister van Justitie.
 
En ik lees toch dit: Dat blijkt uit het onderzoek van de beelden van de politiecamera's die opgesteld staan in de straat waar de minister woont en dat wordt ons door verschillende bronnen bevestigd.

Ik leid hieruit af dat ze zelf de beelden niet hebben gezien. Dus is alles gebaseerd op de interpretatie van die beelden van de "goede bronnen" die zij hebben.

Dan mag het nog VRT zijn, ik vind de manier waarop het gebracht wordt idd vooral heel sensatiegericht.

En pas op, het kan best zijn dat hij op de hoogte was én liegt, en dan moet hij daar uiteraard verantwoording voor afleggen. Maar de bewoordingen hier op basis van deze berichtgeving vol veronderstellingen vind ik heel voorbarig en gekleurd. Er zijn vele andere mediaberichten waar men veel terughoudender reageert tot er harde bewijzen zijn.
Ik vind de zekerheid waarmee wordt gesproken en de bevestiging door verschillende bronnen wel als meer dan veronderstellingen klinken hoor, dat is toch nog iets helemaal anders dan de "X zou dit, het zou kunnen dat Y dat" die je in werkelijke sensatieartikels leest. Persoonlijk vind ik het onterecht om hiertegen te reageren alsof het over pure sensatie of clickbait zou gaan.

Trouwens, als er in zo'n detail wordt bericht, dan lijkt het me dat als dit gelogen is er toch over laster en eerroof kan gesproken worden?
 
Ik zou zeggen dat het het tegenovergestelde is van sensatie van de media. Als het sensatiemedia waren, hadden ze wel het filmpje gepost met een uitvergroting van de kop van de politicus en 2 clickbaittitels.

Nu houden ze privé wat privé is, beschermen ze zelfs een beetje de politicus in kwestie (de verdachte, in dit geval), ook omdat het gaat over lopende onderzoeken. Helemaal terecht en dus volledig ethisch in orde. Wat je dan wel kunt doen, zonder die ethische grens te overschrijden: Zo duidelijk mogelijk meegeven waarom je zeker bent van je zaak. Timestamp, goeie beschrijving met alleen de feitelijkheden die van tel zijn en niet dingen als "hij was schijnbaar schijtezat, de profiteur".

Ik denk dat je er hier wel vanop aan kunt dat er gebeurd is wat er gezegd wordt. Gezien zowat alle betrokken partijen het zeggen, behalve Van Quickenborne zelf.

Ik vond trouwens zijn nieuwe voorzitter wel opzienbarend... Hij noemde het "scandaleuze gedragingen" en "schandalig gedrag" van de personen die tegen de combi hadden geplast. Dat zijn héél straffe woorden, gesproken in de veronderstelling dat zijn minister van Jusitie (!) niet liegt. Want als nu blijkt dat die wel liegt, dan heeft hij ten eerste gelogen (stoute opmerking, maar dat hebben er nog wel gedaan in de VLD onlangs, zonder al te veel problemen), en ten tweede schandalig gedrag weggewuifd en goedgekeurd.
Ik vind de zekerheid waarmee wordt gesproken en de bevestiging door verschillende bronnen wel als meer dan veronderstellingen klinken hoor, dat is toch nog iets helemaal anders dan de "X zou dit, het zou kunnen dat Y dat" die je in werkelijke sensatieartikels leest. Persoonlijk vind ik het onterecht om hiertegen te reageren alsof het over pure sensatie of clickbait zou gaan.

Trouwens, als er in zo'n detail wordt bericht, dan lijkt het me dat als dit gelogen is er toch over laster en eerroof kan gesproken worden?

Akkoord dat het mss geen pure sensatiejournalistiek is, ik heb het zelf dan ook niet over pure clickbait ofzo. Het gaat mij mss meer om het feit dat dit als absolute hoofdpunt in het nieuws komt en de bijhorende reacties van vele politici en belangengroepen die meteen alles voor waar en bewezen aannemen en om het ontslag roepen. En dat sijpelt dan hier ook wel door. En dat vind ik voorbarig.

Maar beelden tonen zullen ze niet kunnen want naar wat ik begrijp hebben ze deze zelf niet gezien.

Als het klopt en hij ten eerste gelogen heeft en ten tweede gewoon al wist van het combiplassen en die kerels niet de mantel heeft uitgeveegd en zelf heeft aangegeven, is dit toch gewoon overduidelijk: Schandalig en ongepast als minister van Justitie.

Helemaal akkoord daarmee hé, als hij gelogen heeft dan zal hij op de blaren moeten zitten én kan hij wellicht niet aanblijven. Maar daarvoor wacht ik toch liever het officiële statement af na het onderzoek.
 
Tegen bloembakken / wegversmallingen op de openbare weg mag je plassen vind ik, hatelijk zijn die dingen , vooral voor fietsers.

't Is toch wel het feit dat die wagen daar voor meneer Van Quickenborne zijn persoonlijke veiligheid stond, en dat het compleet respectloos is. Moest hij zich nu nog verontschuldigen zou het nog allemaal zo erg niet zijn (feestje, dronken toestand) maar hij veroordeelt eerst zelf het gedrag, en komt nadien dan zelf nog spotten met die politiecombi en hij ontkent het dan nog/liegt. Als dat bewezen is dat hij die feiten begaan heeft en er over liegt, dan is het enige logische zijn ontslag als minister.
 
De timing van het verschijnen van het filmpje van Theo Francken die in een bloembak plast, vind ik toch ook opvallend.

Zomer 2022: Theo Francken plast in een bloembak in Brussel en wordt gefilmd.
Een jaar lang: iedereen houdt zijn pis in.
14 augustus: op het verjaardagsfeest van minister Vincent Van Quickenborne plassen 3 gasten tegen een politiecombi.
23 augustus: breaking: Parket start onderzoek nadat drie gasten tijdens verjaardagsfeestje Van Quickenborne tegen politiecombi plassen
26 augustus: BREAKING: VIDEO!!: THEO FRANCKEN BETRAPT OP WILDPLASSEN IN BRUSSEL

Worden er in politieke kringen dan chantage/bliksemafleider-mapjes bijgehouden met daarin bezwarend materiaal van politieke opponenten?
 
Theo Francken en Quickie.
Ik ben niet graag cynisch over politiek, maar ik moet toch vaststellen dat politiek zo meedogenloos hard is (geworden) dat onze "top"politici niet langer geselecteerd zijn op hun intelligentie, bestuurskunde, redenaarschap, ... maar vooral op hun scumbag-gehalte en je m'en foutisme-gehalte.

Aan de ene kant heb ik zoiets van "ach, het is maar plassen" maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van:
- Wat zegt dat nu eigenlijk over onze generatie politici?
- Of je projecteert het op jezelf. Zelfs ik als simpele, onbekende sterveling zou het al verwerpelijk vinden om daar in bloembakken te staan pissen in het centrum van Brussel, laat staan tegen een combi. Hoe ver is uw moreel kompas afgedwaald wanneer je als leider van dit land, dit geen probleem lijkt te vinden?
- Of je vergelijkt het met vorige generaties politici: Zie jij een Dehaene al staan zeiken op die manier? Dat was toch gewoon ondenkbaar? En nu vinden we dat bijna een fait divers. Dat kan er nog wel bij tussen al die andere schandaaltjes.

Zelfs de basis van de basis is al te moeilijk voor hen. Gewoon respect hebben. En wij verwachten dan staatsmanschap? Laat me niet lachen.
 
Ik merk bij mezelf een soort van desensitisatie rond het gedrag van politici in het algemeen.
Het zijn geen rolmodellen... Ik vergelijk het altijd met prostitutie: jezelf verkopen (vooral tijdens verkiezingscampagnes), 'klanten' ronselen, liegen over allerlei zaken, enz.

De tijd dat politici de eer aan zichzelf houden is ook al lang voorbij. Als Van Quickenborne van niks wist, zou hij beter gewoon uitleggen wat hij toonde op zijn gsm die nacht terwijl hij zelf deed alsof hij ging plassen. Dat jouw gasten tegen een combi plassen, bon, dan heb je als minister zeer slechte vrienden (of familie, wie weet). Dat geeft op zich al een slechte indruk, maar ok. Wat erger is, is dat er een vermoeden is dat hij het wel wist en er mee aan het lachen was.

Los daarvan spenderen we (en vooral de media) veel te veel aandacht aan dit soort onzin.
 
- Of je vergelijkt het met vorige generaties politici: Zie jij een Dehaene al staan zeiken op die manier? Dat was toch gewoon ondenkbaar? En nu vinden we dat bijna een fait divers. Dat kan er nog wel bij tussen al die andere schandaaltjes.

Eigenlijk wel (nu wel nie tegen een combi. Dat is wel heel "studentikoos".)
maar in die tijd waren er geen smartphones en zaten we niet in de 24/7 nieuwsberichtgeving :p.
 
Terug
Bovenaan