Minister Van Quickenborne en de Combiplassers

Theo Francken en Quickie.
Ik ben niet graag cynisch over politiek, maar ik moet toch vaststellen dat politiek zo meedogenloos hard is (geworden) dat onze "top"politici niet langer geselecteerd zijn op hun intelligentie, bestuurskunde, redenaarschap, ... maar vooral op hun scumbag-gehalte en je m'en foutisme-gehalte.

Aan de ene kant heb ik zoiets van "ach, het is maar plassen" maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van:
- Wat zegt dat nu eigenlijk over onze generatie politici?
- Of je projecteert het op jezelf. Zelfs ik als simpele, onbekende sterveling zou het al verwerpelijk vinden om daar in bloembakken te staan pissen in het centrum van Brussel, laat staan tegen een combi. Hoe ver is uw moreel kompas afgedwaald wanneer je als leider van dit land, dit geen probleem lijkt te vinden?
- Of je vergelijkt het met vorige generaties politici: Zie jij een Dehaene al staan zeiken op die manier? Dat was toch gewoon ondenkbaar? En nu vinden we dat bijna een fait divers. Dat kan er nog wel bij tussen al die andere schandaaltjes.

Zelfs de basis van de basis is al te moeilijk voor hen. Gewoon respect hebben. En wij verwachten dan staatsmanschap? Laat me niet lachen.

Zet je nu serieus plassen in een bloembak op een gelijk niveau met plassen tegen een politiecombi?
Mochten alle wildplassers in Brussel het in een bloembak doen, de stad zou er zelfs op vooruit gaan qua geuroverlast...

Dehaene leefde in een tijd waarin niet iedereen een instant fotocamera met capaciteit om elke seconde een foto te neme op zak had. Je moet al een deftige foto nemen met een zwaar bakje en de foto ontwikkelen... ik denk dat er in die generatie ongetwijfeld is wildgeplast eerlijk gezegd, maar waarschijnlijk niet tegen politiecombi's, wat toch eerder getuigt van een grenzeloze blauwe arrogantie.
 
Los daarvan spenderen we (en vooral de media) veel te veel aandacht aan dit soort onzin.
Ik weet nu niet of ik dit onzin vind. Moest hij dat effectief zelf gedaan hebben dan vind ik dat toch wel ontslagwaardig. Dat je van politici niet moet verwachten dat ze morele en ethische rolmodellen zijn is zeker zo, maar tegen een politiecombi gaan pissen terwijl die daar staat om je te beschermen is toch echt wel van een bedroevend laag respect. Alsof je tegen een brandweerwagen gaat zeiken terwijl die mannen je huis aan het blussen zijn. Waanzinnig gewoon.

En hoe boertig ik het gedrag van Francken ook vond (en hoezeer ik ook tegen de man als politicus ben) vind ik in een bloembak plassen van een heel ander kaliber als tegen een politiecombi plassen. Dat eerste heeft iedereen die al ooit dronken over het straat heeft gelopen wellicht al eens gedaan of gezien, dat tweede is er gewoon ver over.
 
Het probleem is niet alleen plassen tegen een politiecombi, wat op zich al verwerpelijk is, maar het feit dat die daar stond voor hem en dat er daar regelmatig agenten in de buurt patrioulleren voor hem. Da's pissen op het werk dat die mensen doen voor zijn veiligheid.

Swat, het verwondert mij niet. Ken een aantal mensen die één-op-één met hem hebben moeten werken. Die zijn op zijn zachtst gezegd niet zo positief.
 
Het gedrag is verwerpelijk, zeker gezien de omstandigheden. Maar voor mij is het probleem hier vooral de flagrante ontkenning. Als blijkt door de beelden, gelekte filmpjes of foto's, of wat dan ook dat de Quick hierover staalhard heeft staan liegen dan mag hij voor mij op staande voet ontslagen worden.
Inderdaad. Schlitz mocht haar biezen pakken omdat ze gelogen heeft over godbetert waar ze haar logo wel/niet heeft gezet. Reden: (betrapt worden op) liegen in het parlement is een politieke doodzonde.

wanneer nota bene de minister van justitie dat doet, dan zit er maar 1 ding op. Als ik die transcriptie lees is dat inderdaad geen hard bewijs dat hij het wist maar ik betwijfel het heel hard en bij de politie zal dat vermoedelijk niet anders liggen
 
Ik ben toch even niet mee met de meeste commentaren hier. De berichten in de media zijn nu zo vaag en bewijzen helemaal niets, maar voor velen hier lijkt het alsof hij doodleuk mee heeft staan plassen en daar over liegt.

Terwijl niemand die beelden heeft gezien en men gewoon wat veronderstellingen in de media doet op basis van gelekte info.
Los van het al dan niet effectief plassen is de kans gewoon immens klein dat, puur op basis van de beschrijving van de desbetreffende beelden, de minister niet op de hoogte was. En dat laatste is gewoon een probleem natuurlijk, gewoon omdat het zo is, niet omdat het belangrijk zou zijn.

Rationeel en tactisch is dus gewoon een gigantische blunder van de minister en zijn entourage, zeker anno 2023. En dit zou voor mij persoonlijk dan ook een reden voor ontslag zijn, in eerste instantie niet het liegen maar het ondoordacht opportunistisch handelen aangevuld met de wetgeving handig citeren (de rest is voor interpretatie vatbaar - komaan hé, bende kinderen) om het eigen wangedrag te verantwoorden of trachten te verdoezelen. Als het klopt natuurlijk, het is opgeklopt maar het zijn wel heel veel toevalligheden bij elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Schlitz mocht haar biezen pakken omdat ze gelogen heeft over godbetert waar ze haar logo wel/niet heeft gezet. Reden: (betrapt worden op) liegen in het parlement is een politieke doodzonde.

wanneer nota bene de minister van justitie dat doet, dan zit er maar 1 ding op. Als ik die transcriptie lees is dat inderdaad geen hard bewijs dat hij het wist maar ik betwijfel het heel hard en bij de politie zal dat vermoedelijk niet anders liggen
Zowel minister van Buitenlandse Zaken Lahbib als eerste minister De Croo hebben daarna nog gelogen in het parlement bij het beantwoorden van vragen. En zijn daarop betrapt. Beiden zijn nog altijd aan, wat ik totaal niet begrijp. Dit is de volgende in de rij voor de VLD, waarmee ik niet wil zeggen dat dit een probleem van de Open VLD is, maar eerder een probleem van de politiek.

Uiteraard: als het klopt.

Zet je nu serieus plassen in een bloembak op een gelijk niveau met plassen tegen een politiecombi?
Mochten alle wildplassers in Brussel het in een bloembak doen, de stad zou er zelfs op vooruit gaan qua geuroverlast...

Dehaene leefde in een tijd waarin niet iedereen een instant fotocamera met capaciteit om elke seconde een foto te neme op zak had. Je moet al een deftige foto nemen met een zwaar bakje en de foto ontwikkelen... ik denk dat er in die generatie ongetwijfeld is wildgeplast eerlijk gezegd, maar waarschijnlijk niet tegen politiecombi's, wat toch eerder getuigt van een grenzeloze blauwe arrogantie.
Oei, waar is de "ik hou mijn machtshebbers aan een hogere standaard"?
Ja, ik zet plassen in een bloembak op gelijke hoogte met plassen tegen een politiecombi op het vlak van wildplassen. Bij die laatste komt er mogelijk nog smaad bij. Maar het is allebei gedrag dat niet hoort bij een volksvertegenwoordiger.

Het liegen daarover, versus het antwoord van Francken met wel wat schuldinzicht, dat maakt dan weer wel een verschil in wat ik vind dat er hoort te gebeuren.
 
Ja, ik zet plassen in een bloembak op gelijke hoogte met plassen tegen een politiecombi op het vlak van wildplassen. Bij die laatste komt er mogelijk nog smaad bij. Maar het is allebei gedrag dat niet hoort bij een volksvertegenwoordiger.
Ik ben wellicht een slechte referentie omdat ik zelf geregeld "in de bosjes" plas als ik met de hond ga wandelen. Ik vind daar niks mis mee, al weet ik dat andere mensen en de wet daar anders over denken.

Ik vind dat er toch een fundamenteel verschil is tussen plassen tegen een auto (of tegen een huis, buskotje, vuilbak, bank, op de stoep, ...) of plassen in een bloembak (of in de bosjes, tegen een boom, haag, ...). In die tweede situatie hebben je medeburgers geen last van de urine (vloeistof, geur, vuile plekken, ...) omdat die direct in de grond trekt.

Het boertige aan Theo Francken zijn plasavontuur is dat hij daar in het zicht van de mensen staat. Ik zie ook niet graag iemands penis uit zijn broek hangen. Maar puur de urine die daar in die bloembak verdwijnt stoort me niet.

Bij de gasten op het feest van Vincent Van Quickenborne is het niet enkel vandalisme ("beschadiging" van een eigendom) maar ook nog eens smaad aan de politie (symbolisch), en eventueel een vorm van pestgedrag als ze bv. op de klinken van die combi hebben geplast. Dat komt allemaal bovenop het onbetamelijk gedrag van daar met je penis op straat te staan zwieren, tot schijnbaar jolijt van de minister van justitie.
 
Ik ben wellicht een slechte referentie omdat ik zelf geregeld "in de bosjes" plas als ik met de hond ga wandelen. Ik vind daar niks mis mee, al weet ik dat andere mensen en de wet daar anders over denken.

Ik vind dat er toch een fundamenteel verschil is tussen plassen tegen een auto (of tegen een huis, buskotje, vuilbak, bank, op de stoep, ...) of plassen in een bloembak (of in de bosjes, tegen een boom, haag, ...). In die tweede situatie hebben je medeburgers geen last van de urine (vloeistof, geur, vuile plekken, ...) omdat die direct in de grond trekt.

Het boertige aan Theo Francken zijn plasavontuur is dat hij daar in het zicht van de mensen staat. Ik zie ook niet graag iemands penis uit zijn broek hangen. Maar puur de urine die daar in die bloembak verdwijnt stoort me niet.
Los van de wet vind ik dat we in dit land een beschaamtelijk lage hoeveelheid openbare toiletten hebben. Dat er in een bos geen toilet staat kan ik inkomen, maar ook in steden is het vaak een kwestie van een horecazaak binnenstappen (en betalen).
 
Hopelijk had men daar bij van Quickenborne zijn huis geen last van.
Je moet dat verstaan. Als minister van justitie beschouwt hij de politie als zijn eigendom en het alfamannetje in hem en zijn makkers moesten dat territorium even afbakenen.

En zijn vrouw zat op 't toilet.
 
Oei, waar is de "ik hou mijn machtshebbers aan een hogere standaard"?
Ja, ik zet plassen in een bloembak op gelijke hoogte met plassen tegen een politiecombi op het vlak van wildplassen. Bij die laatste komt er mogelijk nog smaad bij. Maar het is allebei gedrag dat niet hoort bij een volksvertegenwoordiger.

Het liegen daarover, versus het antwoord van Francken met wel wat schuldinzicht, dat maakt dan weer wel een verschil in wat ik vind dat er hoort te gebeuren.

Ergens waar ik niet geef om zaken als wildplassen in 't groen. Ik heb dat zondag na het lopen nog gedaan tegen de haag van het voetbalterrein... daar passeren honden (en hun eigenaars) die daar hun volledige behoefte doen.

Plassen tegen gebouwen is erger, daar hebben mensen effectief last van.
Plassen tegen een politiecombi is nog een stapje erger, dat is smaad aan de politie, en dat dan nog eens door een minister bevoegd voor justitie...

Over één ding zijn we het eens, liegen maakt het nog erger idd.
 
Ergens waar ik niet geef om zaken als wildplassen in 't groen. Ik heb dat zondag na het lopen nog gedaan tegen de haag van het voetbalterrein... daar passeren honden (en hun eigenaars) die daar hun volledige behoefte doen.
Welke man plast er eens niet in de natuur? Als ik ga wandelen en ik voel dat ik moet plassen zal ik me toch niet inhouden tot ik thuis ben.
 
Wat ik eigenlijk nog minst van al snap is dat die mannen ofwel niet weten dat daar camera's hangen (maar de minister moet dat toch rcht wel weten, zeker gezien de bescherming die hij krijgt) ofwel hebben die gewoon geen enkel respect voor de politie. In beide gevallen vraag ik mij toch af wat ge dan doet in de entourage van vanquickenborne.
 
Wie kan van zichzelf zeggen dat hij/zij op een feest voor een mijlpaal in zijn/hasr leven, dit niet zou kunnen overkomen?

Maakt dat van deze mens een minder capabele minister? Of eerder in tegendeel, moeten we blij zijn dat deze mensen waarop een enorme druk rust en in dit geval iemand die zich inzet voor de maatschappij met gevaar voor eigen leven en dat van zijn naasten, ook eens durven te ontspannen en, wanneer ze het gevoel hebben voor een keer niet in de kijker te lopen, zich nog eens vrij kunnen voelen en al eens een zogenaamd "ongepaste" grap maken?

Als we een ander maar kunnen afschilderen. Nieuwswaarde nihil. Hij die zonder zonde is...

En nee, ik ben geen fan van de persoon in kwestie.
 
en al eens een zogenaamd "ongepaste" grap maken?
Als volwassen vent tegen een combi plassen is niet "ongepast". Een zatte student die zo'n stoot uithaalt, whatever hé, iedereen doet wel een paar dwaze dingen in zijn leven, maar op een feestje van de minister van justitie gaan pissen tegen een combi die daar staat als beschermingsmaatregel voor diezelfde mens, wetende dat hij dan ook nog eens systematisch in conflict ligt met de politievakbonden én verantwoordelijk is voor diezelfde politie? En dat diezelfde politiemensen heel wat nachtjes hebben mogen staan bivakkeren aan zijn huis omwille van beschermingsmaatregelen? Dan is het gewoon respectloos, kinderachtig en marginaal.
 
Terug
Bovenaan