Mijn volgende break/vakantie

Weldra op reis naar het verre Oost-Europa.
Ergens begin juli gebeld naar de ambassade voor een visum en wegens de drukte kon ik pas 23/7 een afspraak inplannen.
Al wat nervositeit, want ik vertrek 9/8, en ik heb die dingen graag ruim op tijd in orde. Op 19/7 krijg ik dan het bericht dat de visumplicht is afgeschaft en je visumvrij kan reizen. Weer een 50/60 euro en 2 tripjes naar Brussel uitgespaard.

Weldra op reis naar het verre Oost-Europa.
Ergens begin juli gebeld naar de ambassade voor een visum en wegens de drukte kon ik pas 23/7 een afspraak inplannen.
Al wat nervositeit, want ik vertrek 9/8, en ik heb die dingen graag ruim op tijd in orde. Op 19/7 krijg ik dan het bericht dat de visumplicht is afgeschaft en je visumvrij kan reizen. Weer een 50/60 euro en 2 tripjes naar Brussel uitgespaard.
Wit-Rusland dan?

De Arena oa. Iets van een 2 euro per dag is het zeker tegenwoordig?
Geen idee wat de prijzen tegenwoordig zijn. Ik weet alleen dat er een gewone prijs is (redelijk goedkoop) en evenementenprijs (dacht €10),maar in het algemeen zeer goedkoop inclusief tickets om met openbaar vervoer tot in de stad en terug te geraken.

In november voor 3 weken naar Brazilië en meer specifieker, de deelstaat Rio de Janeiro. Mijn verloofde is van daar en heeft er nog veel familie wonen, maar zij is er ook al 13 jaar niet meer geweest. Dus zal zoizo veel familie en vrienden bezoekjes worden.

Ben wel benieuwd naar heel de regio. Wat ik hier lees van Therapy en Kaydoh is er genoeg te zien.

Enigste waar ik wat bang voor ben (gemaakt door de schoonmoeder en verloofde), is de criminaliteit.
Hier al iemand ervaring mee? Zo neem ik normaal altijd mijn camera mee op vakantie (a6600+ 18-135mm), maar dat zou al iets te prijzig er kunnen uitzien. Dus ben nu aan het denken om een ricoh gr3 te kopen. Die zien er minder prijzig uit, alhoewel ze dat niet zijn 😅.
Er wordt ook al aangeraden een oude gsm mee te nemen enzo.

En Aahja, ook een helft van de familie dat geen Engels kan 😅. Mijn Portugees is goed genoeg om te verstaan, maar het praten vind ik altijd wel moeilijk.

K ben aan t kijken voor een citytrip naar athene van zaterdag 2 november tem donderdag 7 november.
4 volle dagen lijkt me voldoende om de belangrijkste bezienswaardigheden te zien.
Enig idee welke temperatuur ik mag verwachten op deze dagen.
Het weer begin november is anders dan midden/eind november.
Volgens AccuWeather was het vorige jaar in die periode tussen de 22 a 28 graden. Maar op andere sites lees ik dat het gemiddeld 19 a 20 graden.

K ben aan t kijken voor een citytrip naar athene van zaterdag 2 november tem donderdag 7 november.
4 volle dagen lijkt me voldoende om de belangrijkste bezienswaardigheden te zien.
Enig idee welke temperatuur ik mag verwachten op deze dagen.
Het weer begin november is anders dan midden/eind november.
Volgens AccuWeather was het vorige jaar in die periode tussen de 22 a 28 graden. Maar op andere sites lees ik dat het gemiddeld 19 a 20 graden.
Ik was er vorig jaar tussen 14 & 18 november en het was er best nog warm. 28° heb ik niet geweten, maar het was nog warm genoeg om in T-shirt en korte broek rond te lopen. Al is dat natuurlijk geen garantie dat het dit jaar ook zo gaat zijn.

4 dagen vol krijgen is zeker geen probleem. 't Is ook wat je boeit natuurlijk. Ikzelf heb eigenlijk maar 1 volle dag in Athene gespendeerd, de rest waren van die dagtrips naar het orakel van Delphi, de tempel van Poseidon op kaap Sounion voor zonsondergang, een trip naar Mycene, Epidaurus en Nafplio,... Moest ge dus al na een dag of 2 Athene beu zijn, er is genoeg te doen om de rest te vullen.

4 dagen in Boekarest gezeten. Toch al één van de saaiste, grauwste grootsteden waar ik al ben geweest, ook al was het heel de week stralende zon. Ik kan dus begrijpen waarom Dracula van Roemenië komt. 😂 Buiten een paar parken en een ietwat bruisend nachtleven in de oude binnenstad/Lipscani is er werkelijk amper iets te doen/zien. Ook een bijzonder onvriendelijke bevolking en een extreem agressief verkeer. Ook enorm veel zichtbare armoede.
Therme Boekarest een beetje ten noorden van de stad is wel een grote aanrader voor de liefhebber van sauna en wildwaterbanen.

Qua prijzen toch ook duurder dan verwacht. Hotels, taxi's en openbaar vervoer zijn een stuk goedkoper, maar alles qua restaurants, drank en zo is toch al snel even duur als hier. Daarom dat je ook amper gewone Roemenen op restaurant of in de 'uitgaanswijken' ziet.

4 dagen in Boekarest gezeten. Toch al één van de saaiste, grauwste grootsteden waar ik al ben geweest, ook al was het heel de week stralende zon. Ik kan dus begrijpen waarom Dracula van Roemenië komt. 😂 Buiten een paar parken en een ietwat bruisend nachtleven in de oude binnenstad/Lipscani is er werkelijk amper iets te doen/zien. Ook een bijzonder onvriendelijke bevolking en een extreem agressief verkeer. Ook enorm veel zichtbare armoede.
Therme Boekarest een beetje ten noorden van de stad is wel een grote aanrader voor de liefhebber van sauna en wildwaterbanen.

Qua prijzen toch ook duurder dan verwacht. Hotels, taxi's en openbaar vervoer zijn een stuk goedkoper, maar alles qua restaurants, drank en zo is toch al snel even duur als hier. Daarom dat je ook amper gewone Roemenen op restaurant of in de 'uitgaanswijken' ziet.
Het paleis is anders wel de moeite.

in 2010 of daar ergens eens op citytrip geweest in Boekarest, het paleis vond ik idd de moeite. Rest idd niet zo heel veel te zien, was toen ook spotgoedkoop. Twee jaar geleden Boekarest als hub gebruikt om Transylvanie te doorreizen met de auto, absolute aanrader. De laatste twee dagen verbleven we in een buitenwijk van Boekarest, zeer goedkoop naar de film geweest en dan nog eens het paleis bezocht. Ik vond het toen toch ook overal nog goedkoop, toch zeker ook in de steden van Transylvania (Sighisoara, Cluj, Brasov..)

Volgend weekend Bilbao met de makkers, van vrijdag tot maandag.
Nog ff meegeven dat ik aangenaam verrast was door Bilbao.
Heel goed eten en veel goedkoper dan hier, viel echt op.
Levendige stad waar op elk moment van de dag wel volk zit id menige bars.
Aanrader!

lang zoeken heeft toch zijn vruchten afgeworpen:

voor het verlengde weekend met pinksteren wou ik es niet te ver gaan (slechts 4 dagen verlof dan)...
Dus frankrijk, duitsland en italië behoorden tot de opties (vorig jaar zat ik toen in Nederland met de auto)

Toch prima deal gevonden: voor slechts 103 euro heen en terug via ryanair: landen in toulouse, terugkeren via carcassone .

Vooral carcassone lijkt me magisch mooi. Voor die prijs kon ik niet sukkelen.

Nu nog aant twijfelen: ofwel 2 nachten toulouse en 1 nacht carcassone, ofwel omgekeerd. Wat zouden jullie doen?

Ik gebruik graag BBC Weather en AccuWeather… en kijk ook graag even op de Windy app. Of die de beste zijn weet ik niet…

Terug
Bovenaan