ugar
Well-known member
Federaal minister Gilkinet heeft deze week de middenbaan toegevoegd aan de wegcode. Het concept van de middenrijbaan bestaat uit twee evenwijdige stippellijnen, wagens moeten tussen die stippellijnen blijven, fietsers en bromfietsen rechts van die stippellijnen. Auto's mogen alleen de middenrijbaan verlaten wanneer twee wagens mekaar kruisen, maar mogen dan geen zwakke weggebruikers hinderen bij dat manoeuvre. De middenrijbaan zou vooral op landelijke wegen gebruikt worden, de fietssuggestiestrook meer in bebouwde kom.
Het doel is om meer ruimte te creëren voor fietsers op landelijke wegen, maar eerste proefopstellingen in Hasselt en Bornem lijken er op te wijzen dat dit geen positief effect heeft op de verkeersveiligheid, automobilisten geven niet meer ruimte aan fietsers en rijden fietsers aan hogere snelheid voorbij op wegen met middenbanen of fietssuggestiestroken
We hebben nu drie "concepten" fietspad, fietssuggestiestrook en middenrijbaan. Ik vraag me af hoeveel automobilisten het verschil tussen de twee laatste gaan begrijpen. En hoe buitenlandse chauffeurs deze regels gaan kennen. En waarom we maatregels blijven toevoegen aan het verkeersreglement waarvan er twijfels zijn of ze iets bijbrengen tot de veiligheid van fietsers.
In de wet bestaat er een minimale afstand die je als automobilist moet aanhouden tov een fietser om die te kruisen. Indien we daar nu eens gewoon op beginnen te controleren en sanctioneren (wat dus technisch mogelijk is)? Lijkt me gewoon beter dan al deze maatregels waarvan het nut op zijn minst twijfelachtig lijkt te zijn en waarbij deze laatste middenbaan gewoon nog wat verwarring toevoegen.
Het doel is om meer ruimte te creëren voor fietsers op landelijke wegen, maar eerste proefopstellingen in Hasselt en Bornem lijken er op te wijzen dat dit geen positief effect heeft op de verkeersveiligheid, automobilisten geven niet meer ruimte aan fietsers en rijden fietsers aan hogere snelheid voorbij op wegen met middenbanen of fietssuggestiestroken
We hebben nu drie "concepten" fietspad, fietssuggestiestrook en middenrijbaan. Ik vraag me af hoeveel automobilisten het verschil tussen de twee laatste gaan begrijpen. En hoe buitenlandse chauffeurs deze regels gaan kennen. En waarom we maatregels blijven toevoegen aan het verkeersreglement waarvan er twijfels zijn of ze iets bijbrengen tot de veiligheid van fietsers.
In de wet bestaat er een minimale afstand die je als automobilist moet aanhouden tov een fietser om die te kruisen. Indien we daar nu eens gewoon op beginnen te controleren en sanctioneren (wat dus technisch mogelijk is)? Lijkt me gewoon beter dan al deze maatregels waarvan het nut op zijn minst twijfelachtig lijkt te zijn en waarbij deze laatste middenbaan gewoon nog wat verwarring toevoegen.