Middenbanen, nog wat extra verwarring in de wegcode?

ugar

Well-known member
Federaal minister Gilkinet heeft deze week de middenbaan toegevoegd aan de wegcode. Het concept van de middenrijbaan bestaat uit twee evenwijdige stippellijnen, wagens moeten tussen die stippellijnen blijven, fietsers en bromfietsen rechts van die stippellijnen. Auto's mogen alleen de middenrijbaan verlaten wanneer twee wagens mekaar kruisen, maar mogen dan geen zwakke weggebruikers hinderen bij dat manoeuvre. De middenrijbaan zou vooral op landelijke wegen gebruikt worden, de fietssuggestiestrook meer in bebouwde kom.
Het doel is om meer ruimte te creëren voor fietsers op landelijke wegen, maar eerste proefopstellingen in Hasselt en Bornem lijken er op te wijzen dat dit geen positief effect heeft op de verkeersveiligheid, automobilisten geven niet meer ruimte aan fietsers en rijden fietsers aan hogere snelheid voorbij op wegen met middenbanen of fietssuggestiestroken


We hebben nu drie "concepten" fietspad, fietssuggestiestrook en middenrijbaan. Ik vraag me af hoeveel automobilisten het verschil tussen de twee laatste gaan begrijpen. En hoe buitenlandse chauffeurs deze regels gaan kennen. En waarom we maatregels blijven toevoegen aan het verkeersreglement waarvan er twijfels zijn of ze iets bijbrengen tot de veiligheid van fietsers.
In de wet bestaat er een minimale afstand die je als automobilist moet aanhouden tov een fietser om die te kruisen. Indien we daar nu eens gewoon op beginnen te controleren en sanctioneren (wat dus technisch mogelijk is)? Lijkt me gewoon beter dan al deze maatregels waarvan het nut op zijn minst twijfelachtig lijkt te zijn en waarbij deze laatste middenbaan gewoon nog wat verwarring toevoegen.
 
En misschien zie ik het te simplistisch, maar is dit geen oplossing?
Voorzie meer plaats voor een fietspad, creëer die plaats. Indien niet mogelijk maak banen enkelrichting.

Dat onze politiek zich met zulke non-maatregelen moet bezighouden is onwaarschijnlijk. Vooral omdat er niet enkel maar Belgen op onze wegen rijden.
De Poolse trucker die met zijn VW Jetta naar de Carrefour rijdt zal die belijning niet begrijpen hoor.
 
En misschien zie ik het te simplistisch, maar is dit geen oplossing?
Voorzie meer plaats voor een fietspad, creëer die plaats. Indien niet mogelijk maak banen enkelrichting.

Dat onze politiek zich met zulke non-maatregelen moet bezighouden is onwaarschijnlijk. Vooral omdat er niet enkel maar Belgen op onze wegen rijden.
De Poolse trucker die met zijn VW Jetta naar de Carrefour rijdt zal die belijning niet begrijpen hoor.
Het verschil met de fietssuggestiestroken is quasi nihil en het is moeilijk te zeggen dat je veiliger is.

Hoorde gisteren op de radio dat we dit weinig zullen zien in Vlaanderen omdat wij al veel suggestiestroken hebben. Ontstaan van dit idee zou dan ook te verklaren zijn uit Waalse vraag. Verf voor de suggestiestroken is duur en dit zou een goedkopere tussenoplossing zijn
 
Het verschil met de fietssuggestiestroken is quasi nihil en het is moeilijk te zeggen dat je veiliger is.

Hoorde gisteren op de radio dat we dit weinig zullen zien in Vlaanderen omdat wij al veel suggestiestroken hebben. Ontstaan van dit idee zou dan ook te verklaren zijn uit Waalse vraag. Verf voor de suggestiestroken is duur en dit zou een goedkopere tussenoplossing zijn
Er is volgens mij wel een heel groot verschil. Op een fietssuggestiestrook moet je niet fietsen, mag een auto gewoon rijden, stilstaan, parkeren, heb je geen voorrang als fietser. Zo een middenbaan is eerder een fietspad waar een auto eens op mag rijden
 
Het verschil met de fietssuggestiestroken is quasi nihil en het is moeilijk te zeggen dat je veiliger is.

Hoorde gisteren op de radio dat we dit weinig zullen zien in Vlaanderen omdat wij al veel suggestiestroken hebben. Ontstaan van dit idee zou dan ook te verklaren zijn uit Waalse vraag. Verf voor de suggestiestroken is duur en dit zou een goedkopere tussenoplossing zijn
Veel heisa om niets dus. Dat lijkt mij gewoon perfect te werken met die fietssuggestiestroken.
 
Allemaal goed en wel, maar de helft van de mensen kent de huidige verkeersregels nog niet. Zoiets toevoegen zonder een herhaalcursus voor iemand die x jaar een rijbewijs heeft, werkt niet.
 
Auto's mogen alleen de middenrijbaan verlaten wanneer twee wagens mekaar kruisen, maar mogen dan geen zwakke weggebruikers hinderen bij dat manoeuvre.
Recipe for disaster toch? Alsof bestuurders nu al zeer veel uit hun doppen kijken? Snel eens opzij en 't is gebeurd. Ik vind dit toch alleen maar verwarrend. Gewoon scheiden, da's het veiligste.
 
Dit gaat gewoon om de kost van fietssuggestiestroken die te duur zijn of wat?
Waarom dan niet gewoon die stippellijnen doen, dat is ook zo in Nederland en daar werkt dat ook goed.
Alles is duidelijk. Je houdt als automobilist altijd zo rechts mogelijk aan, of je rijdt in de midden als er toch niemand anders in de buurt is. Nobody cares.
Wanneer er een tegenligger is, hou je rechts aan zodat je beiden kan kruisen.
Wanneer er een fietser is, haal je die gewoon in, tenzij er een tegenligger is, dan blijf je plakken achter de fietser.

Duidelijker kan toch niet? Voor mij zou dat 100% intuïtief zijn.
Om daar nu een belachelijke regel aan toe te voegen dat je verplicht in de midden moet rijden... daar kan ik nu niet bij.
 
https://www.google.com/maps/@51.424...4!1sRtYDXK9ElacKvjH5xOzf9Q!2e0!7i16384!8i8192
Dit is een weg in Nederland, waar in godsnaam moet je op die weg als automobilist rijden? Ik vermoed dat de middenstreep er normaal gezien niet moet zijn?
Ik vind het nochtans vrij duidelijk, je blijft rechts en rijdt dus over de fietsstrepen. En als er een fietser voor je is, ga je volledig links van die fietsstrepen rijden.
Daar hoef je dan helemaal geen dure fietssuggestiestrook verf voor te gebruiken.
 
Ik vind het nochtans vrij duidelijk, je blijft rechts en rijdt dus over de fietsstrepen. En als er een fietser voor je is, ga je volledig links van die fietsstrepen rijden.
Daar hoef je dan helemaal geen dure fietssuggestiestrook verf voor te gebruiken.
Wacht...
Het concept van de middenrijbaan bestaat uit twee evenwijdige stippellijnen, wagens moeten tussen die stippellijnen blijven, fietsers en bromfietsen rechts van die stippellijnen. Auto's mogen alleen de middenrijbaan verlaten wanneer twee wagens mekaar kruisen, maar mogen dan geen zwakke weggebruikers hinderen bij dat manoeuvre. De middenrijbaan zou vooral op landelijke wegen gebruikt worden, de fietssuggestiestrook meer in bebouwde kom.
Dus als ik het goed heb het is het voorstel om hier eigenlijk het omgekeerde te doen, waarbij je eigenlijk altijd recht op je tegenligger rijdt moest je niet uitwijken? Dus eigenlijk ook een soort omgekeerde fietssuggestiestrook?
Vreemd.
 
Wacht...

Dus als ik het goed heb het is het voorstel om hier eigenlijk het omgekeerde te doen, waarbij je eigenlijk altijd recht op je tegenligger rijdt moest je niet uitwijken? Dus eigenlijk ook een soort omgekeerde fietssuggestiestrook?
Vreemd.
Vreemd is het minste dat je kunt zeggen idd
 
Wacht...

Dus als ik het goed heb het is het voorstel om hier eigenlijk het omgekeerde te doen, waarbij je eigenlijk altijd recht op je tegenligger rijdt moest je niet uitwijken? Dus eigenlijk ook een soort omgekeerde fietssuggestiestrook?
Vreemd.

Lijkt me wel OK eigenlijk voor locaties waar nu al veel fietsers zijn.
Ik vermoed dat dit gepaard zal gaan met zone 30, max zone 50
 
Dit is toch gewoon een uit de hand gelopen weddenschap? Een zatte vrijdag avond op het Ecolo kantoor waar er iemand heeft gezegd “Gilkinet, ge krijgt een zakske Pirato chips als ge dit doorvoert!”.

Dus, in beide richtingen rijden de auto’s op hetzelfde baanvak. Lekker potje chicken spelen, wie durft het langste te blijven rijden vooraleer die uitwijkt? Er zijn er al genoeg die nog niet deftig met de auto kunnen/durven rijden, laat staan dat ze dan ook nog eens de kans hebben plots een tegenligger te krijgen.

Dat gaat nog tof worden als er eens dichte mist is of felle regen met verminderde zichtbaarheid. Waarom moet men hier weer met zo’n onnozele ideeën komen? Het is toch vrij simpel: rechts houden. Is er een fietser, dan heb je 2 opties. Indien de verkeersveiligheid het toestaan de fietser inhalen, en anders erachter blijven.

Of wat op drukke momenten zoals wanneer het school uit is? Wat als in beide richtingen de fietsstroken druk gebruikt worden? Gaan we dan lekker stilstaan en naar elkaar staren ofzo?

Man, moeten die nu echt zoveel verdienen om zo’n onnozelheden te verzinnen?
 
Ik snap niet dat mensen hier fietssuggestiestroken verdedigen, je ontleent er als fietser - de zwakke weggebruiker in dit verhaal - geen enkel recht aan, en met enerzijds het autorijgedrag in dit land, en anderzijds een hoop extra elektrische fietsen - vaak met bestuurders die vroeger nooit met de fiets reden - verbaast het mij niet dat ongevallen blijven toenemen.

Een fietspad is een exclusieve plek voor fietsers, een fietssuggestiestrook is een duur geverfd stuk weg.

Ik dacht echter dat men met fietssuggestiestroken de grootste idiotie al had geïntroduceerd in ons verkeer, maar ik was verkeerd, zoals Carrion prima samenvat, dit is gewoon onnozel.
 
Terug
Bovenaan