Middenbanen, nog wat extra verwarring in de wegcode?

Man, moeten die nu echt zoveel verdienen om zo’n onnozelheden te verzinnen?

De regel is niet goed uitgewerkt dat klopt.
Anderzijds is de gedachte erachter wel gewoon legitiem.

Het is in dit land ook niet zo simpel om duurzame en goeie oplossingen uit te werken. Wil je dat doen dan kost dat veel geld, en moet men mensen gaan onteigenen. En als dat gebeurt dan gaat de discussie daar over. Want het is niet ook heel snel goed voor de mensen.
 
De regel is niet goed uitgewerkt dat klopt.
Anderzijds is de gedachte erachter wel gewoon legitiem.

Het is in dit land ook niet zo simpel om duurzame en goeie oplossingen uit te werken. Wil je dat doen dan kost dat veel geld, en moet men mensen gaan onteigenen. En als dat gebeurt dan gaat de discussie daar over. Want het is niet ook heel snel goed voor de mensen.
Maar wat is er mis met de huidige, en simpelweg logische regel van steeds rechts houden? En oftewel rij je een fietser voorbij als dit veilig kan, of je blijft er achter hangen als dit niet veilig is.

Ik zie met de beste wil van de wereld niet hoe dit een veiligere situatie zou creëren. Zelfs voor fietsers lijkt me deze situatie gevaarlijker dan de huidige.

Je gaat me niet vertellen dat er geen betere oplossingen voor handen zijn, zonder mensen te onteigenen.
 
Dit is weer zo'n halfgebakken oplossing die vooral de indruk moet wekken dat men met fietsveiligheid bezig is maar in realiteit is dit gewoon een goedkope manier om "fietspaden" te voorzien.

Het is trouwens niets nieuw, een jaar of 15 geleden hadden we een burgemeester die vond dat de zwakke weggebruiker koning van de baan was, fietspaden echter vond hij niet nodig. Er werd gelijkaardige markering aangebracht zoals hier met als voorwendsel dat de fietser overal voorrang had, het resultaat was dat elke fietser bibberend achterom keek elke keer er een auto aankwam. Er is hier zelf een straat waar zelfs geen voetpad is onder dat zelfde motto 🤦
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: herc
Dit is weer zo'n halfgebakken oplossing die vooral de indruk moet wekken dat men met fietsveiligheid bezig is maar in realiteit is dit gewoon een goedkope manier om "fietspaden" te voorzien.

Het is trouwens niets nieuw, een jaar of 15 geleden hadden we een burgemeester die vond dat de zwakke weggebruiker koning van de baan was, fietspaden echter vond hij niet nodig. Er werd gelijkaardige markering aangebracht zoals hier met als voorwendsel dat de fietser overal voorrang had, het resultaat was dat elke fietser bibberend achterom keek elke keer er een auto aankwam. Er is hier zelf een straat waar zelfs geen voetpad is onder dat zelfde motto 🤦
is dat dan in het centrum van het stad of ......
 
is dat dan in het centrum van het stad of ......

De straat zonder voetpad was uit het centrum maar relatief druk, de straat met de gelijkaardige markering was de verbindingsweg tussen twee deelgemeenten, deze wordt dus constant gebruikt voor woon,werk en schoolverkeer...
 
Waarom moet men hier weer met zo’n onnozele ideeën komen? Het is toch vrij simpel: rechts houden. Is er een fietser, dan heb je 2 opties. Indien de verkeersveiligheid het toestaan de fietser inhalen, en anders erachter blijven.

Los van de zin en onzin van dit idee, het probleem met uw simpel systeem is dat het in de praktijk te veel ongevallen en verkeersslachtoffers oplevert, en dat is nog meer een probleem als je eigenlijk wil inzetten op een grote stijging van het aantal fietsers.
Dus zoekt men infrastructurele oplossingen, maar, gezien we in België zijn, zonder de ruimte claim van auto's in te perken. En dan kom je dus uit op fietssuggestiestroken en dergelijke.
 
Maar wat is er mis met de huidige, en simpelweg logische regel van steeds rechts houden? En oftewel rij je een fietser voorbij als dit veilig kan, of je blijft er achter hangen als dit niet veilig is.

Wat met die regel? Die werkt in de praktijk gewoon niet altijd en zorgt ervoor dat er heel veel ongevallen gebeuren en veel bijna ongevallen.
Een fietser voorbijsteken allemaal leuk en aardig, maar niet als je dat met uw spiegel op 5cm van mijn stuur doet.

Het grote probleem is de veiligheid van de fietser. Men wil dat aanpakken, niks meer dan dat.
En waarom wil men dat aanpakken, omdat cijfers en het algemeen veiligheidsgevoel daarom schreeuwen.
 
Los van de zin en onzin van dit idee, het probleem met uw simpel systeem is dat het in de praktijk te veel ongevallen en verkeersslachtoffers oplevert, en dat is nog meer een probleem als je eigenlijk wil inzetten op een grote stijging van het aantal fietsers.
Dus zoekt men infrastructurele oplossingen, maar, gezien we in België zijn, zonder de ruimte claim van auto's in te perken. En dan kom je dus uit op fietssuggestiestroken en dergelijke.
Ik denk dat het uitkomen op fietssuggestiestroken eerder dient om te kunnen zeggen dat ze iets doen om het verkeer veiliger te maken eerder dan het effectief te doen, en dat ze misschien zelfs bereid zijn het verkeer lichtjes onveiliger te maken als ze maar kunnen zeggen dat ze iets gedaan hebben. Als het niet mogelijk is om iets ten goede te veranderen dan is dat jammer maar dan is het zo, zeggen dat het soms moeilijk is omdat er geen ruimte is is geen excuus voor dit soort beleid, dit lijkt me een soort dadendrang waar niemand wat aan heeft.
 
Wat met die regel? Die werkt in de praktijk gewoon niet altijd en zorgt ervoor dat er heel veel ongevallen gebeuren en veel bijna ongevallen.
Een fietser voorbijsteken allemaal leuk en aardig, maar niet als je dat met uw spiegel op 5cm van mijn stuur doet.

Het grote probleem is de veiligheid van de fietser. Men wil dat aanpakken, niks meer dan dat.
En waarom wil men dat aanpakken, omdat cijfers en het algemeen veiligheidsgevoel daarom schreeuwen.
Alsof dat gaat veranderen met andere strepen op de baan? De gemiddelde bestuurder kijkt gewoon naar eigen tijdswinst zonder te zien naar die fietser. Of daar nu stippellijnen of een gekleurde band op de straat staan, gaat die exact hetzelfde doen. Hoeveel automobilisten zijn er niet die in bebouwde kom fietsers voorbijsteken terwijl er een tegenligger afkomt, wat levensgevaarlijk is voor die fietser. Denk je nu echt dat zo'n middenbaan daar iets aan gaat veranderen? De mentaliteit is het probleem, niet de streepjes op het asfalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Alsof dat gaat veranderen met andere strepen op de baan? De gemiddelde bestuurder kijkt gewoon naar eigen tijdswinst zonder te zien naar die fietser. Of daar nu stippellijnen of een gekleurde band op de straat staan, gaat die exact hetzelfde doen. Hoeveel automobilisten zijn er niet die in bebouwde kom fietsers voorbijsteken terwijl er een tegenligger afkomt, wat levensgevaarlijk is voor die fietser. Denk je nu echt dat zo'n middenbaan daar iets aan gaat veranderen? De mentaliteit is het probleem, niet de streepjes op het asfalt.
Je herhaalt gewoon exact wat ik zeg :p De oplossing is zeker niet de beste, laat staan goed.

Natuurlijk is de mentaliteit het probleem, maar hier kan men weinig aan doen natuurlijk. En men moet natuurlijk iets ondernemen, als een maatregel als deze een iets hogere visibiliteit teweeg brengt dan is het al heel goed.
En dat doet het want er wordt nu gesproken over veiligheid van de fietser, het is onder de aandacht. En dat zonder zelfs maar één lijn te schilderen, gewoon door een voorstel van een minister. Dan is de opzet toch al deels geslaagd?
 
Je herhaalt gewoon exact wat ik zeg :p De oplossing is zeker niet de beste, laat staan goed.

Natuurlijk is de mentaliteit het probleem, maar hier kan men weinig aan doen natuurlijk. En men moet natuurlijk iets ondernemen, als een maatregel als deze een iets hogere visibiliteit teweeg brengt dan is het al heel goed.
En dat doet het want er wordt nu gesproken over veiligheid van de fietser, het is onder de aandacht. En dat zonder zelfs maar één lijn te schilderen, gewoon door een voorstel van een minister. Dan is de opzet toch al deels geslaagd?
Wat mij vantijd zo stoort aan mijn Leuvense bakfietsvrienden is dat die dan zo een attitude hebben van "de auto moet maar oppassen"..

Ja mens... maar wat kost een fluo hesje u nu.

Diezelfde idioot in de wagen gaat waarschijlnijk straks op zijne fiets springen en een evengrote idioot zijn als em naar den bakker rijdt eh....
 
Diezelfde idioot in de wagen gaat waarschijlnijk straks op zijne fiets springen en een evengrote idioot zijn als em naar den bakker rijdt eh....

Dat zal misschien voor sommige opgaan, en ja er zijn heel wat idioten op de fiets.

Maar het is denk ik geen geheim dat er heel wat automobilisten zijn die zich echt asociaal en gevaarlijk gedragen naar fietsers toe omdat ze zelf nooit fietsen.
Ze kennen de problemen niet, de frustraties niet en de gevaren niet. Ze zijn volledig clueless, en dat is net het grote probleem.
Als je zelf fietst dan heb je gewoon veel meer oog voor fietsers en je bent een stuk hoffelijker naar hen toe, net omdat je misschien de dag ervoor langs de andere kant van het stuur stond en heel goed de problemen en de gevaren begrijpt.
 
Los van de zin en onzin van dit idee, het probleem met uw simpel systeem is dat het in de praktijk te veel ongevallen en verkeersslachtoffers oplevert, en dat is nog meer een probleem als je eigenlijk wil inzetten op een grote stijging van het aantal fietsers.
Dus zoekt men infrastructurele oplossingen, maar, gezien we in België zijn, zonder de ruimte claim van auto's in te perken. En dan kom je dus uit op fietssuggestiestroken en dergelijke.
Maar onderzoek trekt in twijfel of die stroken wel helpen, meer zelfs, ze wijzen in de omgekeerde richting: auto's steken fietsers aan hogere snelheid voorbij en houden niet per definitie meer afstand tot die fietsers.
Doordoen zoals vandaag heeft geen zin, daar ben ik het mee eens. De enige oplossing is volgens mij automatische controles van afstanden tussen auto's en fietsers, en overtreders bestraffen.
 
Maar onderzoek trekt in twijfel of die stroken wel helpen, meer zelfs, ze wijzen in de omgekeerde richting: auto's steken fietsers aan hogere snelheid voorbij en houden niet per definitie meer afstand tot die fietsers.
Doordoen zoals vandaag heeft geen zin, daar ben ik het mee eens. De enige oplossing is volgens mij automatische controles van afstanden tussen auto's en fietsers, en overtreders bestraffen.
En welk onderzoek is dat dan?
 
Maar onderzoek trekt in twijfel of die stroken wel helpen, meer zelfs, ze wijzen in de omgekeerde richting: auto's steken fietsers aan hogere snelheid voorbij en houden niet per definitie meer afstand tot die fietsers.
Doordoen zoals vandaag heeft geen zin, daar ben ik het mee eens. De enige oplossing is volgens mij automatische controles van afstanden tussen auto's en fietsers, en overtreders bestraffen.
Kan je dit onderzoek even delen? Bij de plaatsen die ik ken, zijn mijn ervaringen met fietssuggestiestroken steeds positief geweest.
 
Kan je dit onderzoek even delen? Bij de plaatsen die ik ken, zijn mijn ervaringen met fietssuggestiestroken steeds positief geweest.
En welk onderzoek is dat dan?
Er staat er eentje in de startpost. Maar er zijn er nog andere. Door die lijn op de grond lijkt het alsof ruimte voor de fietser is bepaald, en het ok is om vlak naast die lijn te rijden als automobilist. Maar dan houd je vaak onvoldoende afstand.
 
Er staat er eentje in de startpost. Maar er zijn er nog andere. Door die lijn op de grond lijkt het alsof ruimte voor de fietser is bepaald, en het ok is om vlak naast die lijn te rijden als automobilist. Maar dan houd je vaak onvoldoende afstand.
dus het oorspronkelijk psychologisch effect dat men dacht te bekomen (banen lijken smaller) wordt dus teniet gedaan ? (of is er misschien zelfs nooit geweest)
 
dus het oorspronkelijk psychologisch effect dat men dacht te bekomen (banen lijken smaller) wordt dus teniet gedaan ? (of is er misschien zelfs nooit geweest)
Volgens dat onderzoek rijden auto’s fietsers sneller voorbij wanneer er een fietssuggestiestrook is, dus neen dat effect is er niet.
 
Nu hebben ze net in mijn straat zulke stippellijnen aangebracht maar met het bericht dat het fietssuggestiestroken zijn. Verwarrend... Iemand een link hoe die middenbanen precies omschreven gaan worden in de wegcode?
 
Terug
Bovenaan