Middenbanen, nog wat extra verwarring in de wegcode?

Volgens dat onderzoek rijden auto’s fietsers sneller voorbij wanneer er een fietssuggestiestrook is, dus neen dat effect is er niet.
De conclusie van dat onderzoek is dat het weinig tot geen effect heeft. In Hasselt zelfs een iets negatiever effect.

Maar goed oké laat dat zo zijn. Wat is dan wel een goeie oplossing?
 
Nu hebben ze net in mijn straat zulke stippellijnen aangebracht maar met het bericht dat het fietssuggestiestroken zijn. Verwarrend... Iemand een link hoe die middenbanen precies omschreven gaan worden in de wegcode?
Als er één stippellijn is dan is het fietssuggestiestrook, voor een volwaardig fietspad moeten het er twee zijn (waartussen de fietsers moeten rijden).

Het nieuwe artikel dat bepaalt hoe zo'n middenrijbaan er gaat uitzien:
De middenrijbaan (de plaats voor de motorvoertuigen) wordt afgebakend door twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan. De zijdelingse stroken die zich aan de buitenkant van de middenrijbaan bevinden mogen gebruikt worden door bestuurders van rijwielen, bromfietsen klasse A, speed pedelecs, niet ingespannen trekdieren, last- of rijdieren of vee

Dat wil zeggen dat gemeenten die langs twee kanten zo'n stippellijnen geschilderd hebben als fietssugestrestroken nu onbedoeld zo'n middenrijbaan zullen hebben volgens het verkeersreglement vanaf oktober.
 
Laatst bewerkt:
Als er één stippellijn is dan is het fietssuggestiestrook, voor een volwaardig fietspad moeten het er twee zijn (waartussen de fietsers moeten rijden).

Het nieuwe artikel dat bepaalt hoe zo'n middenrijbaan er gaat uitzien:


Dat wil zeggen dat gemeenten die langs twee kanten zo'n stippellijnen geschilderd hebben als fietssugestrestroken nu onbedoeld zo'n middenrijbaan zullen hebben volgens het verkeersreglement vanaf oktober.
Echt implicaties gaat dat nu niet hebben denk ik... hoewel... midden rijden tegenover rechts aanhouden..

hmmmmm
 
Beseffen eigenlijk veel mensen dat er al van die banen zijn waar je in tegengestelde richting hetzelfde rijvak gebruikt?
Ik weet in regio Turnhout in elk geval banen waar het zo was. Dus 3 rijvakken waarbij het middelste dus voor beide richtingen was om in te halen.

Op een baan waar je 90 mocht, dus een snelheidsverschil van 180km/u tov elkaar :p. Vond ik altijd al halve zelfmoordpogingen om daar in te halen...
 
Beseffen eigenlijk veel mensen dat er al van die banen zijn waar je in tegengestelde richting hetzelfde rijvak gebruikt?
Ik weet in regio Turnhout in elk geval banen waar het zo was. Dus 3 rijvakken waarbij het middelste dus voor beide richtingen was om in te halen.

Op een baan waar je 90 mocht, dus een snelheidsverschil van 180km/u tov elkaar :p. Vond ik altijd al halve zelfmoordpogingen om daar in te halen...
Met een beetje slechte wil kan je de nieuwe wet interpreteren alsof je vanaf oktober enkel op die strook nog mag rijden.
 
Kan ik enkel maar toejuichen.
Maar echt praktisch haalbaar is dat natuurlijk niet.
Praktisch wordt in dit geval bepaald door het geldbedrag dat je aan omvergereden fietsers (vaak kinderen) toeschrijft, dusja, beetje nonargument dit. Vroeger hebben ze waarschijnlijk het concept van trajectcontrole of laat staan anpr camera's compleet onuitvoerbaar gevonden...
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Praktisch wordt in dit geval bepaald door het geldbedrag dat je aan omvergereden fietsers (vaak kinderen) toeschrijft, dusja, beetje nonargument dit. Vroeger hebben ze waarschijnlijk het concept van trajectcontrole of laat staan anpr camera's compleet onuitvoerbaar gevonden...
Dat zou dan al een systeem moeten zijn dat in wagens ingebouwd wordt.
Pas op het kan hoor, maar dat zal dan vooral op nieuwe wagens zijn. En momenteel is het aanbod van wagens met die optie nul.
Je moet vandaag iets proberen doen om de veiligheid te doen stijgen, dat is waar het om gaat.

Want een andere manier om actief controle en handhaving te doen op afstand houden van fietsers die realistisch is zou ik niet weten.
Buiten op heterdaad natuurlijk. Maar dan vang je een hele kleine minderheid.
 
Een voordeel van de suggestiestrook is dat je als ouder gemakkelijker naast je jonge kind kan fietsen en dat het ook eenvoudig is om aan het kind instructie te geven om mooi rechts op het gele stuk te fietsen. Dat is mijn ervaring.
 
Terug
Bovenaan