Metaaldraad

Pff, blijft toch altijd diezelfde pot waar ze uit grabbelen he.
Dat is de discussie die elk jaar gevoerd wordt natuurlijk, voor elk festival.
Qua headliners is de vijver nu eenmaal klein en wordt hij eerder kleiner dan groter. De oude garde stopt er één voor één mee (Motley Crue jammer genoeg niet) en qua nieuwe bands is het niet zo dat er elk jaar een band bijkomt die een weide kan vullen natuurlijk. Maar dat is bij pakweg Werchter écht niet anders hoor. De enige oplossing is eigenlijk schaalverkleining zodat je een niveau lager kan gaan zien en elk jaar de keuze hebt tussen 30 bands ipv tussen 10.
 
Pff, blijft toch altijd diezelfde pot waar ze uit grabbelen he.
Dit toch ook wel, maar je kan een GMM-affiche niet vullen met nichebands dus heb je wel wat commerciëlere bands nodig die veel publiek trekken. Het is geen Roadburn waar je om de haverklap een muzikale epifanie ervaart.
 
Unison Life beluisterd. Beste Brutus plaat tot nu toe. Op bepaalde nummers houden ze nog vast aan die hard zacht dynamiek en die is nog niet grijsgedraaid. Maar tegelijk spelen ze ook met andere dynamieken en het aantal transities is niet bij te houden, geen enkel nummer klinkt ook als het nummer ervoor of erna en ondanks een paar meer toegankelijke nummers (Victoria, Liar) staan er ook een paar van hun stevigste op (Brave, Desert rain). Enkel dreamlife vind ik wat minder maar verder is dit gewoon een rollercoaster van 42 minuten. Ik denk dat ik de plaat vant jaar voor mij gevonden heb
 
Dat is de discussie die elk jaar gevoerd wordt natuurlijk, voor elk festival.
Qua headliners is de vijver nu eenmaal klein en wordt hij eerder kleiner dan groter. De oude garde stopt er één voor één mee (Motley Crue jammer genoeg niet) en qua nieuwe bands is het niet zo dat er elk jaar een band bijkomt die een weide kan vullen natuurlijk. Maar dat is bij pakweg Werchter écht niet anders hoor. De enige oplossing is eigenlijk schaalverkleining zodat je een niveau lager kan gaan zien en elk jaar de keuze hebt tussen 30 bands ipv tussen 10.
Dit toch ook wel, maar je kan een GMM-affiche niet vullen met nichebands dus heb je wel wat commerciëlere bands nodig die veel publiek trekken. Het is geen Roadburn waar je om de haverklap een muzikale epifanie ervaart.
Nee tuurlijk, begrijpelijk wel. Maar er zijn toch genoeg minder commerciële bands die kunnen geboekt worden. En niet enkel de metalbands, ook de hardcorebands blijven stevast dezelfde namen (zie ook Alcatraz: AF, Terror, Madball). Je moet vaneigens de grote publiekstrekkers behouden, anders overleef je niet als groot festival.

Maar alles onder die headliners kan toch wel anders imo. Als je de namen van bv Desertfest vorig weekend bekijkt, hoeveel hiervan stonden al eens op Graspop?

Het probleem is probably dat ik te oud ben en al teveel bands gezien heb 😁 Voor jongvolwassenen of tieners is het uiteraard fantastisch om voor de eerste keer Iron Maiden of Metallica of Disturbed of weet ik veel wie, te zien. Dat was het misschien voor mij 'in den tijd' ook wel, kan het mij al niet meer herinneren 😉 Ik tracht op festivals ook meer te gaan kijken naar bands die ik nog nooit eerder zag ipv bands waar al het volk naartoe trekt. Zo zag ik op Brakrock vorig jaar DFL, terwijl zowat al de rest bij Lagwagon stond. Geen probleem, meer plek voor ons daar!
 
Unison Life beluisterd. Beste Brutus plaat tot nu toe. Op bepaalde nummers houden ze nog vast aan die hard zacht dynamiek en die is nog niet grijsgedraaid. Maar tegelijk spelen ze ook met andere dynamieken en het aantal transities is niet bij te houden, geen enkel nummer klinkt ook als het nummer ervoor of erna en ondanks een paar meer toegankelijke nummers (Victoria, Liar) staan er ook een paar van hun stevigste op (Brave, Desert rain). Enkel dreamlife vind ik wat minder maar verder is dit gewoon een rollercoaster van 42 minuten. Ik denk dat ik de plaat vant jaar voor mij gevonden heb

Hier staat hij nu ook op :drool:

Ik kijk al uit naar hun passage in de AB in maart volgend jaar!
 
Hier staat hij nu ook op :drool:

Ik kijk al uit naar hun passage in de AB in maart volgend jaar!
Heb em al 3 keer opgezet, de vinyl gepreorderd maar vandaag pas verzonden helaas.

Die ab show gaat echt goed worden, de vorige was al fantastisch en met deze nummers kunnen ze er nog is vlot over gaan. Hopelijk mogen ze dit jaar is Werchter of GMM doen zouden daar passen en toch ook wat kunnen vernieuwen
 
Nee tuurlijk, begrijpelijk wel. Maar er zijn toch genoeg minder commerciële bands die kunnen geboekt worden. En niet enkel de metalbands, ook de hardcorebands blijven stevast dezelfde namen (zie ook Alcatraz: AF, Terror, Madball). Je moet vaneigens de grote publiekstrekkers behouden, anders overleef je niet als groot festival.

Maar alles onder die headliners kan toch wel anders imo. Als je de namen van bv Desertfest vorig weekend bekijkt, hoeveel hiervan stonden al eens op Graspop?

Het probleem is probably dat ik te oud ben en al teveel bands gezien heb 😁 Voor jongvolwassenen of tieners is het uiteraard fantastisch om voor de eerste keer Iron Maiden of Metallica of Disturbed of weet ik veel wie, te zien. Dat was het misschien voor mij 'in den tijd' ook wel, kan het mij al niet meer herinneren 😉 Ik tracht op festivals ook meer te gaan kijken naar bands die ik nog nooit eerder zag ipv bands waar al het volk naartoe trekt. Zo zag ik op Brakrock vorig jaar DFL, terwijl zowat al de rest bij Lagwagon stond. Geen probleem, meer plek voor ons daar!
Maar het is imo een compleet andere discussie of je over headliners bezig bent dan over de rest van de affiche.
Een headliner is één band die 50% van u tickets verkoopt. Op Graspop is dat dus eentje die pakweg 25K tickets moet verkopen, op Desertfest zijn dat er 1000. En er zal wel 1000 man voor Red Fang geweest zijn dus het principe is hetzelfde.
Die bands horen uiteraard ook wel thuis, meer onderaan, op zo'n affiche maar ik denk dat een festival als Graspop toch altijd mikt op bands waar veel volk in geïnteresseerd is.

Alcatraz is anders trouwens. Naast Biohazard, AF, Madball en Terror staan daar ook wel al Death Before Dishonor en Drain dit jaar en komt er wss nog wel het een en ander bij. Ook staan daar bands waar ik nog nooit van gehoord heb en hebben ze een podium met enkel Belgische bands. Dus die schenken imo echt wel genoeg aandacht aan de "underground". Maar dat is ook een kleiner festival dus zo zit je terug op die schaalverkleining waar ik het daarnet over had :)
 
Eentje die ik nu pas ontdek, maar zeer degelijke Noorse black metal uit 1996.


En nondedju, die rakkers van Circle of Ouroborus hebben weer wat schijfjes geproduceerd dit jaar waaronder deze:

 
Laatst bewerkt:
Ben juist deze tegengekomen

Onofficieel maar lijkt me vrij goed mogelijk.
Schiet me niet dood als deze uiteindelijk fake blijkt te zijn.




6gBi82y.jpg


4de dag van GMM zou reden hebben vanwege grote naam.
Kaliber Metallica (waar velen op hopen en erin geloven),AC/DC of GNR en dergelijke.
Op basis hiervan kun je toch al weten wat je kan verwachten op GMM al is affiche toch afwijkend.
Hellfest heeft bvb al Metallica gehad,GMM niet.
Volgens mij zou het wel eens kunnen dat AC/DC naar Werchter komt en Metallica (als ze touren in Europa volgend jaar)op GMM verschijnt.
Al acht ik de kans van Metallica op GMM klein en denk ik dat ze eerder opteren voor eigen (stadion)tournee.

Ghost gaat naar Werchter volgens mij.
Bij aankondiging van hun tour rijken de bliksemschichten naar de plaatsen die ze bezoeken.

qaILBX5.jpg





Komende week zal duidelijkheid brengen,je moet blijkbaar de feed van GMM in't oog houden om 10h en om16h.
Rond deze tijdstippen doen ze meestal hun aankondigingen.
Blijkbaar is dat een patroon dat al jaren in gebruik is.
 
Gezien de eerste namen van Jera on Air kunnen we volgende bands al op GMM verwachten:

Parkway Drive, Rancid, Hatebreed, Meshuggah, Hollywood Undead en mogelijks Lorna Shore, The Ghost Inside, Motionless in White,..
 
Terug
Bovenaan