Ik begrijp waarom je de herkenning als negatief ervaart, maar eigenlijk is het iets positief. Het wil zeggen dat je er nu bewust van bent dat er mogelljks iets is wat communicatie moeilijker maakt. Plus je probeert inzichten te verwerven in jouw denken en het denken van de ander om tot een soort van oplossing te komen voor wat in jouw analogie mss als storing benoemd kan worden.
Het is inderdaad zo dat je eigenlijk doet aan een informatie dump. Maar het is net iets complexer denk ik. Uiteraard is de hoeveelheid te groot, maar een groot deel van de informatie is mogelijks overbodig, overbodig voor jou om te zeggen en/of overbodig voor de ander om te ontvangen. Plus gelijk ik eerder zei, ipv een gesprek is het een monoloog, dus geen interactie tussen 2 personen.
Een poging om het abstract voor te stellen. Ik wil informatie A aan jou doorgeven zodat jij een conclusie vormt of begrijpt wat ik wil zeggen. Jouw conclusie noemen we B. Ik begin met A door te geven aan jou, specifiek wil ik A3 doorgeven. Ik ga er van uit, al dan niet bewust dat jij mss niet tot conclusie B3 komt, DUS ik ga een eerste nuance maken zodat het duidelijk is dat het niet A1 is, vervolgens doe ik hetzelfde voor A2, A4 en A5.
Dus ik geef 4x meer informatie dan wat ik eigenlijk wil zeggen.
Jij had mogelijks onmiddellijk door wat ik wil zeggen, dus jij krijgt 4x meer overbodige informatie.
Hetzelfde met op voorhand denken te weten welke vragen jij gaat stellen om tot jouw conclusie B3 te komen. Vragen noemen we C
Ik begin met A3 door te geven zodat jij bij B3 uitkomt. Maar ik vind mijn informatie niet precies genoeg en ik wil niet dat jij vragen stelt en de boel vertraagt. DUS ik nuanceer A1 zodat jij C1 niet zal vragen, zelfde met A2, A4 en A5.
In beide gevallen zeg ik VEEL meer dan ik eigenlijk wil, moet jij naar VEEL meer luisteren dan mogelijks nodig.
In beide gevallen heb jij 0 input, ik leid je letterlijk naar de enige mogelijke uitkomst. Dit kan mij arrogant doen overkomen of saai.
Het is mogelijk dat A jou niet boeit, dan heb ik voor niets een monoloog gehouden en jij daar voor niets gestaan.
Het is mogelijk dat A jou boeit! Je wil en kan er gerust een uur een fijn gesprek over hebben, maar dat wil niet zeggen dat je mij een uur wil aanhoren over A, als het ware luisteren naar een podcast.
Wat ik eigenlijk moet doen is A3 zeggen en kijken of je tot B3 komt. Ik kan kijken of het jouw interesseert, ik kan kijken of je reageert omdat je het meteen begrepen hebt, of ik kan kijken of je een vraag stelt omdat jij wil weten of jouw B juist is. Dit is een basic gesprek, interactie, een dialoog.
Plus, in mijn eerste voorbeeld geef ik 4x extra varianten mee door, zodat jij niet tot 4x verkeerde B komt of zodat jij 4x geen C kan vragen. En mijn doel was om efficiënt te zijn, tijd uit te sparen. Maar eigenlijk heb ik verdomme 5x meer gesproken dan nodig en jij hebt 0 input gehad. Dus allesbehalve efficiënt he
En ik wou met jou spreken, in de plaats heb ik een toespraak gehouden zodat een kleuter zelf tot B3 kwam.
Een andere valkuil is dat jij en ik niet over dezelfde informatie beschikken. Dus het kan zijn dat ik iets zeg wat voor mij compleet logisch is, maar voor jou ben ik van de hak op de tak gesprongen. Abstract, ik weet dat A+B+C X is. Ik vertel jou A en ga daarna verder naar X, voor mij perfect logisch. Maar jij weet misschien niet wat B of C is of dat ik A B C opgeteld heb, dus wat jou betreft heb ik iets gedaan wat jij niet kan volgen, gewoon omdat ik er niet bij stil stond dat wij niet allebei dezelfde informatie hadden of niet per se dezelfde logica zouden volgen. Dus kleinere hoeveelheden aan informatie zijn hier beter. Het beste zou eigenlijk zijn of ik bij jou toets of je mee bent, of gewoon jou de mogelijkheid geven om bij mij te toetsen of jij mee bent.
En om even terug in te pikken op jouw analogie. Ik zou zeggen radiozender ipv radio. Beide partijen kunnen dan zowel verzenden als ontvangen. En het belangrijkste is dat radiozenders compatibel zijn met vele golflengtes. Het is aan beide partijen zich wat af te stemmen op de ander. De ene is mss wat meer flexibel dan de andere, maar je zal niet beschikken over maar 1 golflengte
mss moet je wat oefenen, maar dat heeft niets met de informatie op zich te maken, jij kan perfect iets communiceren. Wat je wel kan doen is wat meer kijken naar jouw stijl van communiceren.. dat is iets wat je kan veranderen of leren. En persoonlijk denk ik niet dat je moet op zoek gaan naar radio's met dezelfde golflengte om jouw woorden te gebruiken. Dan ga je minder leren en minder flexibel worden. Hoe akelig het mss ook is, je moet wat uit de comfortzone
Ik hoop dat je iets met deze uitleg kan doen!