Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

  • Depressie

    Stemmen: 58 33,0%
  • Angst- en/of paniekstoornis

    Stemmen: 63 35,8%
  • AD(H)D

    Stemmen: 28 15,9%
  • Autisme

    Stemmen: 31 17,6%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

    Stemmen: 11 6,3%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

    Stemmen: 17 9,7%
  • Borderline

    Stemmen: 6 3,4%
  • Bipolair

    Stemmen: 6 3,4%
  • Schizofrenie

    Stemmen: 4 2,3%
  • Eetstoornis

    Stemmen: 18 10,2%
  • Verslaving

    Stemmen: 22 12,5%
  • Burn-out

    Stemmen: 29 16,5%
  • Ander

    Stemmen: 21 11,9%

  • Totaal aantal stemmers
    176
Al heel mijn leven last gehad van depressieve periodes, een 7tal jaar terug een zware depressie gehad die toch een 3tal jaar heeft geduurd. Begin dit jaar merkte ik dat ik weer zoiets aan het "kweken" was, de zoveelste lockdown hakte er nogal op in en mijn relatie staat ook onder stress (dat heeft oa zijn wortels in de eerdere depressie). In tegenstelling tot eerder nu wel een psycholoog geraadpleegd. Ik kan het eigenlijk iedereen aanraden, het verheldert veel. In mijn geval gaat het over C-PTSS. Een diagnose is maar een label, maar het geeft mij veel inzichten en verklaart veel over mijn eigen gedrag en patronen. Daarnaast ook nog OCD die ongetwijfeld ook zijn wortels heeft in die PTSS en een soort copingstrategie is bij perioden van stress.
 
Goh, veel afgestudeerde psychologen durven de stap niet te zetten naar het werkveld omdat ze te weinig ervaring en netwerk hebben om direct zelfstandig te worden en plaatsjes in groepspraktijken zijn vaak (zwangerschaps)interims. Maar als de vraag groot genoeg is, zullen de groepspraktijken ook meer personeel aanwerven én er zijn wel degelijk heel wat psychologen "op overschot" hoor.
Ook niet vergeten dat je als zelfstandig psycholoog tot voor kort moest opboksen tegen het leger aan "therapeuten" en "life coaches" die hun vaardigheden gehaald hebben uit een handvol YouTube-seminaries.

Door een bezoek aan een psycholoog goedkoper te maken, zet je die groepen deels buiten spel. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen slechte psychologen of goede life coaches zijn, maar een duidelijke lijn tussen beide was wel broodnodig. Nu kan je je als psycholoog al gaan profileren puur op basis van jouw titel. Dat doet toch hopen dat er op termijn een soort huisartsen-effect zal komen, waarbij mensen vanzelf wel de weg vinden naar de psycholoog in de buurt en er geen nood is aan netwerken om mensen tot bij jou te "lokken".
 
Klinisch Psycholoog is nu een beschermde titel, en er wordt nu aangeraden die mensen zich effectief ook zo in de markt zetten als KP als ze effectief die opleiding gedaan hebben (tezamen met een sensibiliseringscampagne).
 
Laatst bewerkt:
Ik zie in mijn werkveld ook te veel cliente die niet gaan omdat psycholoog te duur is. Kben blij met dit verhaal, ma echt content! Betaalbare zorg niet enkel medisch, ma ook voor het kopke!
Idem hier, ik vind het alleszins heel positief en een heel belangrijk signaal dat psychologische hulp (financieel) toegankelijk moet zijn voor zoveel mogelijk mensen. Hoe minder drempels, hoe beter.
 
Vrees nu wel nog grotere wachtlijsten. :(
Dat dus, ik moet nu al minstens 2 weken extra wachten als een afspraak niet kan doorgaan. Kan me niet voorstellen dat ze die extra nodige plaatsen ineens gaan kunnen opvangen. In plaats van een overgang is het weer alles of niets bij de regering.
 
Dat dus, ik moet nu al minstens 2 weken extra wachten als een afspraak niet kan doorgaan. Kan me niet voorstellen dat ze die extra nodige plaatsen ineens gaan kunnen opvangen. In plaats van een overgang is het weer alles of niets bij de regering.
Bij mij is het ook niet gemakkelijk om zo afspraken vast te leggen. Persoonlijk heb ik nood aan 2 gesprekken in de maand en dat is voor mij de minimum. En soms zit er dan 3 weken tussen de gesprekken en dan merk ik echt wel dat ik innerlijke dialogen, feitelijk een monoloog, voer om te zien wat ik moet zeggen, wil zeggen, wat zou de reactie zijn op iets wat ik zou zeggen... ja dan zit ik dus weer in mijn eigen hoofd wat mij niet helpt en alleen meer stress bezorgt.

Ik ben wel blij te horen dat de terugbetaling gaat verlaagd worden naar 11 euro eigen aandeel. Dat gaat een wereld van verschil maken voor mij en anderen ook uiteraard. 120 euro per maand, waarvan ik er amper 20 terugkrijg van de CM is niet houdbaar voor mij... En het is belangrijk dat deze drempel verlaagd wordt gezien velen heil zoeken bij een mental of life coach omdat ze een psycholoog niet kunnen betalen. Ik heb in se niets tegen deze coaches maar een persoon die psychologische begeleiding nodig heeft, heeft weinig of niets aan een persoon die zich volledig stort op activeren en motiveren zonder dat ze niet in staat zijn de onderliggende redenen, problemen of trauma's aan te pakken.

En ik denk dat de er wel een vrij grote toename van aanbod mogelijk is. Ik heb een langdurige opname achter de rug en heb toch redelijk wat psychiaters of psychologen in opleiding gezien, of dokters in opleiding die hun 6 weken rotaties hebben na ze hun 6 jaar hebben afgerond. En eerlijk gezegd was ik verbaasd van wat sommige ondanks hun gebrek aan ervaring te bieden hadden. Er zal wss idd een moeilijke overbrugging zijn met veel vraag naar, maar ik denk dat iedereen, zowel mensen die al begeleidt worden als mensen die begeleiding zoeken, enorm gebaat gaat zijn met deze beslissing. En ik denk dat het een van de weinige pluspunten gaat zijn aan deze hele covid affaire. De exploderende vraag en druk hebben denk echt wel een rol gespeeld als sterke katalysator in dit proces.
 
Lang getwijfeld of ik het hier zou posten, maar "er kan maar eens iemand mee geholpen zijn", en aangezien niemand me hier persoonlijk kent (en ik ook niet van zinnens ben om naar meetings te komen), en de emmer soms overloopt...

Ik ben al ~10 jaar gediagnosticeerd met het "Avoidant Personality Disorder", oftewel AvPD. Volgens sommigen een vorm van sociale fobie, volgens anderen dan weer een totaal andere ziekte. Het is wel degelijk een ziekte, omdat de impact op het dagelijks leven behoorlijk ingrijpend en wijdverspreid zijn. Volledige genezing is niet mogelijk, en medicatie an sich helpt niet, maar lange en intense psychotherapie zorgt ervoor dat "ermee te leven valt", met medicatie die kan helpen tegen comorbide aandoeningen zoals depressie, paranoia, schizofrenie of middelenmisbruik die regelmatig parallel voorkomen met/door AvPD. Sommigen evolueren voort naar een "hoogfunctionaliteit", waarbij ze in staat zijn te leven zonder al te veel nadelige gevolgen. Ikzelf zou mezelf eerder beschouwen als "functioneel", aangezien de AvPD wel degelijk nog steeds weegt op mijn dagelijks leven, en die me nog steeds veel dingen ontzegt. Maar ik kom van een diep dal, dus ik ben ergens al blij dat ik ongeveer meekan.

AvPD wil zeggen dat je last hebt van een algehele geremdheid, een gevoel van minderwaardig te zijn (en daarmee samenhangend een zeer laag zelfbeeld) met een extra gevoeligheid aan kritiek, inclusief kritiek en afwijzing zien in dingen die er helemaal niet zijn. Zulke mensen sluiten zichzelf af en op, ook al hebben ze wel degelijk nood aan sociaal contact en interactie. Ze hebben dan nog liever de pijn van het isolement dan dat ze de pijn ondergaan van sociale afwijzing. Onvrijwillig solitair.

Bij mij manifesteert zich dat in een uitgesproken risico-vermijdend gedrag in de zeer brede sociale context (gaande van geen hulp durven vragen in een winkel en dan met iets compleet verkeerds thuis komen, om dan vervolgens niet terug naar de winkel te durven gaan om het om te ruilen, (bedrijfs)feestjes aan zich laten voorbij gaan, weinig vrienden hebben en die vriendschappen niet durven onderhouden, afstandelijkheid in relaties, promotiegesprekken en evaluaties niet opvolgen,...) gepaard met een laag zelfbeeld en een constante mentale stress waarbij je je gesprekspartner als het ware aan het X-rayen bent op non-verbale clues die verveling/afwijzing/afkeuring/kritiek eventueel zouden kunnen betekenen, om vervolgens compleet dicht te slaan.

Ik heb dit altijd al gehad, en de oorzaak hiervan is zowel genetisch als door de omgeving waarin je opgroeit. Als laatste gekozen worden in het team tijdens de turnles was niet fijn, maar dat evolueerde naar stress en zelfhaat hoe ouder ik werd. Verjaardagsfeestjes vermeed ik ook, met als gevolg dat ik op den duur ook niet meer gevraagd werd, want "hij is zo'n stille en doet precies niet mee in het feestgedruis". Je begint je ook meer en meer sociaal af te sluiten, ook al heb je wel degelijk nood aan dat sociaal contact. Maar het sociaal contact brengt zoveel stress met zich mee, dat je geconditioneerd wordt om te kiezen voor "the lesser of the two evils". Daarom dat "het internet" een erg dankbaar medium is. Via een forum kan ik wél sociale contacten hebben en onderhouden, en meepraten over dingen, zonder dat ik me druk hoef te maken over eventuele afwijzing of afkeuring, want iedereen denkt dat ik gewoon een 75 jarige bomma ben.

Op den duur verspreid dat gedrag zich naar de professionelere setting: lessen vermijden, cursussen vermijden, weglopen of niet opdagen bij examens en overhoringen,... allemaal omdat die stress te groot is om te dragen, en in de eigen "cocon" is het veilig. Dit alles in het volle besef dat hetgene je doet fout is en je & je toekomst kwaad doet, maar je bent niet in staat om daar tegen in te gaan.

Tot de kruik zo lang te water is gegaan dat ze barst, en je in een crisis terecht komt. Het gevolg is jarenlange psychotherapie om jezelf terug op te bouwen en mee te kunnen in de maatschappij, en vooral: te leren leven met je gedachten, die een plaats te kunnen geven en te weten dat de dingen die je meent te zien bij anderen er niet zijn. Dit heeft erg lang geduurd, maar ik ben nu op een punt gekomen waarbij er voor mij meer goede dan slechte dagen zijn, en waarbij de meeste basishandelingen lukken zonder stress of paniek. Ik kan bvb naar de vaste bakker gaan, een brood kiezen en kopen, en aan de verkoopster vragen hoe het is met de dochter, daar waar ik 10 jaar geleden gewoon een oudbakken brood uit de automaat haalde 's avonds, omdat ik het niet aankon of durfde om mijn keuze van brood te vragen.

Ik ben nog steeds sociaal zeer geremd, en dat weegt nog steeds erg zwaar op mij en mijn omgeving, maar een deel van het herstelproces is ook de aanvaarding dat je weet dat het "nooit zoals de anderen" zal worden op sociaal gebied, en je blij moet zijn met de kruimels die je toebedeeld worden en die je wel aankunt.

Echter heb ik recentelijk wel een redelijke terugval gekend (een zware mentale dreun was mijn deel geworden), waardoor ik terug psychotherapie ga opstarten, alsook het temmen van mijn hersenen met medicatie, teneinde de negatieve piekergedachten wat te smoren.

Het lijkt grotendeels wel of je het over mij hebt. Op het werk om hulp vragen, naar de bakker gaan of een medewerker iets vragen durf ik nog wel. Alhoewel ik daar vroeger veel mee heb gesukkeld doordat ik stotter. Veel activiteiten heb ik alleen leren doen. Uitgaan en feesten doe ik vrijwel altijd alleen. Nieuwjaar, Festivals, Gentse feesten, etc. doe ik alleen.

Afhankelijk van welke muziek draait, kan ik gewoon alleen dansen en genieten. Op een bepaald moment in de loop van de nacht ervaar ik altijd een intens gevoel van eenzaamheid en dan krijg ik serieuze zelfmoordgedachten. Omringd zijn door zoveel mensen die niet eenzaam zijn, maar met een geliefde of omringd zijn door vrienden brengt me tot het besef over hoe eenzaam ik ben en hoe erg eenzaam ik me voel. Dikwijls probeer ik daar verandering in te brengen en alsnog proberen om de rest van de nacht er plezier uit te halen maar tevergeefs. Ik heb er dan genoeg van en dan keer ik naar huis. Eenzaam en verdrietig. Beschaamd en teleurgesteld over mijn eenzaamheid, en mijn onvermogen en incompetentie om sociaal vaardig te zijn en betekenisvolle relaties te ontwikkelen.


Mijn Avoidant Personality komt niet zozeer voor bij nieuwe situaties met nieuwe mensen of tijdens 1 op 1 gesprekken, maar komt vooral tot uiting in groep en bij mensen vanaf er bepaalde verwachtingen optreden. Ik denk dat die optreden vanaf je basis kennis hebt over elkaar en er een bepaalde tijdspanne aan voorbij is gegaan. Ik durf wel een persoon of zelfs een groepje vreemden benaderen en aan te spreken. Vooral oké in locaties waar ik niemand ga kennen en niet in de buurt woon, zodat ik niet altijd aan een gênante mislukte poging tot sociaal contact en afwijzing herinnert zal worden.

Enkele keren is dat tot mijn verbazing wel heel goed verlopen, maar dan lukt het mij nog niet om dat tot een betekenisvolle relatie te laten evolueren.

In groep voel ik mij erg geremd, vermijdend, afstandelijk, vaag en awkward.

Omdat ik denk niet te kunnen voldoen aan een bepaald schoonheidsideaal die ik denk dat mensen over anderen hebben en die ik aan mezelf opleg. Het zou kunnen gaan over een simpele situatie waarin ik niet wist hoe ik een persoon moest beantwoorden, en waarin ik ongemakkelijk en onhandig overkwam; of door de lat zo onmogelijk hoog te leggen door bv. verbaal vlot en duidelijk te moeten kunnen communiceren ondanks dat het helemaal niet kan door het hebben van een spraakstoornis en al van kleins af aan te stotteren. Tijdens het praten word ik dan bv. nerveus omdat ik daar niet aan kan voldoen. Is dat bij mensen die ik in groep heb leren kennen zoals bv. op school of werk dan is mijn spontaniteit ook nul.

Kom je uit de groep waar ik die nul spontaniteit heb, moeilijk tot antwoorden kan komen, me awkward voel, etc. dan blijf ik je onbewust tot die groep categoriseren en blijft het moeilijk om spontaan en vrij te kunnen spreken ook al zouden de gesprekken 1 op 1 zijn omwille van angst voor af te gaan. Afgaan tijdens een 1 op 1 gesprek, associeer ik als afgaan voor heel de groep.

Beschaamd omwille van het stotteren, hoe ik soms kan overkomen en mijn eigen persoonlijke tekortkomingen doet mij minderwaardig voelen. Waardoor ik me eerder voel als een burden op anderen. Op school of werk stelde ik geen of weinig persoonlijke vragen omdat ik ervan overtuigt was dat mensen liever geen persoonlijke dingen zouden willen delen. Tenzij ze dat ongevraagd zelf met je delen.
Of op angst dat ik een persoonlijke boundary zou overschrijden, of nog erger op een onrespectvolle manier afgewezen worden op school of op het werk en daar elke werkdag terug aan herinnert worden.

Afwijzing is helemaal normaal en oké. Afgewezen worden doet pijn en dat is maar normaal.

In mijn ervaring waren er mensen die een goed gevoel voor empathie hadden en rekening probeerden te houden met de gevoelens van anderen door op een respectvolle manier nee te zeggen. Ik heb daar veel respect voor.

Anderen die opzettelijk negeren alsof je nietswaardig bent, of op een brutale neerkijkende manier afwijzen of uitlachend om u daarmee opzettelijk te kwetsen vind ik maar triestig. Indien mensen dat doen uit angst voor eigen veiligheid of bij degenen die geen nee kunnen begrijpen of accepteren heb ik daar wel alle begrip voor.

Op Reddit zie je dan vaak het advies dat niemand je iets schuldig is. Ik vind dat ook maar triestig. Ik vind dat iedereen op zen allerminst tegen over elkaar een vorm van elementaire beleefdheid schuldig is. Tenzij iemand je niet op dezelfde respectvolle manier behandelt.
 
Ik denk sowieso dat het voor iedereen belangrijk is om een fysieke uitlaatklep te hebben, of dat nu lopen of iets anders is.
Dit zie je ook vaak bij mensen die depressief zijn, ze doen nauwelijks nog iets van beweging of lichamelijke inspanning. Ik ga persoonlijk niet graag lopen, ik vind het niet plezant en zie er altijd tegenop, maar ik voel me elke keer na een looptocht zoveel beter. Beter gezind, mentale rust, diepere slaap, mijn huid wordt er beter van, ik heb meer energie doorheen de week. Ik denk dat iedereen zijn mentaal welzijn erop zou vooruitgaan door fysieke inspanning te doen.
 
Dit zie je ook vaak bij mensen die depressief zijn, ze doen nauwelijks nog iets van beweging of lichamelijke inspanning. Ik ga persoonlijk niet graag lopen, ik vind het niet plezant en zie er altijd tegenop, maar ik voel me elke keer na een looptocht zoveel beter. Beter gezind, mentale rust, diepere slaap, mijn huid wordt er beter van, ik heb meer energie doorheen de week. Ik denk dat iedereen zijn mentaal welzijn erop zou vooruitgaan door fysieke inspanning te doen.
Op dat vlak heb ik onlangs een goed filmpje gezien dat op een niet-droge en begrijpbare manier uitlegt waarom sporten/beweging zo enorm veel voordelen heeft, ook op mentaal vlak. Het duurt vijftien minuten maar ik kan het echt iedereen aanraden die een interesse heeft in het mentale gebeuren.

 
Erg goed nieuws dat de sessies 11 euro kosten. Was voor mij een reden waarom ik geen psycholoog zie op dit moment, of geen vaste psycholoog heb gehad buiten opname op volwassen leeftijd. Vorig jaar zocht ik naar een psycholoog, ook dat is op niets uitgedraaid, deels omdat ik de goedkeuring niet kreeg v/d mensen die toen mijn geld beheerden. Ook al had ik bij de laatste een erg goed gevoel, maar ik heb uiteindelijk maar één keer gegaan. Mijn ouders waren niet tevreden over haar, gaven me niet langer geld om te gaan, ben dan uiteindelijk in opname gegaan waar ik begot niet weet wat ik daar zat te doen, ze hebben mijn medicatieschema aangepast zonder ik daarmee akkoord ging, ik ben vroegtijdig als afgesproken weggegaan uit opname (vrijwillig toen), heb mijn medicatie niet meer ingenomen en vervolgens aan een psychiater voor de goedkeuring gevraagd om geen medicatie meer te nemen. Die psychiater was niet akkoord met mijn werkwijze, maar gaf dan maar de goedkeuring. Sindsdien dus geen medicatie meer, dat zal nu 10 tot 11 maanden zonder medicatie terug zijn. Het abrupte stoppen met zware medicatie heb ik eigenlijk amper iets gevoeld, alleen bijna zorgwekkend en onverklaarbaar gewichtsverlies (12 kg op 3 maand, en terug naar het ondergewicht van vroeger). Sindsdien ben ik eigenlijk ook wel "relatief stabiel". Maar soms heb ik zelf nauwelijks een idee wat er in mijn hoofd omgaat.

Zelf toch ook wel veel last ervaren door psychische problemen, ik weet ook zelfs niet meer welk label en of er wel een label op te plakken valt. Een consensus is er daar ook niet echt over. Maakt ook niet uit op zich, maar ik ben het wel beu om gezien te worden als ik iets wat ik niet ben. Een stigma / taboe is er natuurlijk op aanwezig. Dat is enorm aanwezig. Dat is met veel dingen zo hier in België. We zijn een stille samenleving, maar wel één die heel beoordelend is tegenover elkaar. Ik vind de realiteit en actualiteit gewoon erg depressiefmakend, en denk wel dat dit een grote bijdrage levert tot mijn problemen. Ik weet niet of het eigen is aan mijn land, maar misschien wel aan de tijdsperiode. Ik heb denk ik veel moeite met me aan te passen aan dit "era" voor één of andere reden. Dat gezegd zijnde, vroeger was het gewoon niet beter. In een ander land is het ook niet beter. Maar om dan te moeten zeggen dat we het goed hebben hier, tja. Ga ik toch niet mee akkoord. Misschien hebben andere mensen meer veerkracht dan ik heb. Ik kan mij gewoon erg moeilijk aanpassen aan deze samenleving.

Depressief met zelfmoordgevoelens voelde ik me al een tijdje. In 2014 heb ik een zelfmoordpoging gedaan door vergiftiging. Ik weet niet goed meer waarom. Maar ik weet wel dat het tweestapsgewijs was en ik in januari dat verkreeg, en pas in april dat jaar ook daadwerkelijk tot de actie overgegaan. Dat is uiteindelijk niet gelukt, maar ik heb wel langdurig op intensieve gelegen, ik weet niet meer waarom want uiteindelijk ben ik daar niet zo slecht van geweest zelf (buiten de nacht zelf). Wellicht speelden ze wel zekere boven onzekere, maar er was ook sprake van hartritmestoornissen toen, maar ik ken de gedetailleerde uitleg niet meer. Dat was ook de reden waarom ik zo lang op intensief lag, terwijl je voor observatie gewoon anders naar spoedpsychiatrie kan.

Ik denk dat depressie of periodes met depressieve episodes er eigenlijk al van kleins af aan zit. Ik weet zeker, 100% zeker, dat ik het al op 10-jarige leeftijd had. Dat is 15 jaar later eigenlijk gewoon niet anders. Ik denk ook - als we realistisch zijn - dat dat er nooit zal uitgaan. Ik heb ook geen idee hoe je daaraan kan beginnen. Ik heb zelfs geen idee hoe bepaalde emoties aanvoelen. Blijheid, oprechte blijheid is een emotie die ik heel zelden ervaar. Ik kan me eigenlijk niet eens dat herinneren. Anderen zullen me misschien wel dat zien bij mij, maar eigenlijk fake ik die emotie in 99% v/d gevallen in alle eerlijkheid. Veel van wat ik doe is ook gewoon niet oprecht, en fake denk ik. Lachen is in de meeste gevallen ook fake bij mij (en dus wat geacteerd). Maar andere mensen herkennen niet wat fake is. De echte emoties zien ze waarschijnlijk toch niet, want die hou ik heel diep vanbinnen en "gesloten". Ik kan heel open overkomen, en ik kan "praatziek" overkomen, maar ik denk dat weinig mensen "mijn ware ik" ooit te zien zullen krijgen. Soms is het zelfs zo erg dat ik zelf niet eens meer weet wie ik ben. Tijdens meer stabiele "levenspassages" denk ik wel dat ik meer een "flattening van emoties" ervaar, waarbij bij meer depressieve episodes ik hogere pieken in negatieve emoties ervaar. Al is het wel zo dat zelfs verdriet en boosheid ook niet vaak voorkomt bij mij. Intern is dat heel sterk aanwezig, maar naar de buitenwereld toe kan ik het enkel in woorden communiceren (al kan ik wel dreigend overkomen als het moet, maar dan met woorden). Ik heb enorm veel moeite om agressie te tonen bijvoorbeeld, en ook dat is altijd geremd en ingehouden. Ik kan het zelfs moeilijk acteren, maar dat is logisch, omdat het geen gewenste reactie is met velen. Maar ook wanneer ik kracht moet gebruiken, ben ik opnieuw "geremd", alsof ik altijd alles onder controle moet hebben. Enige wat je moeilijk kan faken is angst. Als je verschiet, verschiet je natuurlijk. Desondanks ervaar ik emoties wel sterk, en denk ik dat ik veel van mijn verbeelding gebruik voor positieve emoties, als vlucht voor negatieve emoties.

Wat anderen in mij zien of denken dat mijn gemoedstoestand is, komt vaak gewoon niet overeen met de werkelijkheid, dan ook. Zelfs bij de meesten die me het best kennen of het meeste tijd doorbrengen met mij.

Goed in 2019 knakte er iets van mij, maar ik denk ook wel dat het een situatie was van "long build-up", en dat het eigenlijk eerder een mirakel is dat het eerder in 2019 ontplofte in plaats van ervoor. Ik ga niet zeggen dat ik stabiel was ervoor, maar ... dan ging het toch snel van kwaad van erger, en ik weet eigenlijk niet goed wat de aanleiding ervoor was. Alsof mijn geduld gewoon op was... en ik me heb laten leiden door slechte gedachten. In die zin dus een soort van mentale inzinking of mentale burn-out.

Ik weet niet echt meer wat het was, maar ik denk een combinatie van "een roep om hulp", curiositeit en misschien ook wel het zoeken / vissen naar een label/identiteit, gelijkaardig met subculturen nadat ik al op "bedenkelijke sites surfte" die het onderwerp vaak ook wel behandelden. Met ook nog twee andere "triggers", zoals o.m. een pijnlijke opdoffer, maar ook "een vriendin" die heel openlijk over automutilatie sprak als een manier om emoties te verwerken / te uiten. Dat heb ik dan uiteindelijk ook maar gedaan. In het begin zal het wel nieuwsgierigheid geweest zijn, en had ik zo een gevoel van "whatever". Vroeger had ik het altijd gezien als een "red line" dat ik nooit, nooit, nooit zou overgaan, en als iets dat ik niet begreep waarom mensen dat doen. Ik had er ook "enorme angst" voor. Mensen die me kennen weten dat ik van scherpe voorwerpen normaal wegkijk. Toch deed ik het, en in het begin was het heel oppervlakkig. Dan gaf het zelfs geen bevredigend gevoel, maar dat is eigenlijk snel uit de hand gelopen, en ik weet eigenlijk nog altijd niet goed waarom. Wel had ik het gevoel eindelijk over iets controle te hebben, en alles wat men erover zegt, blijkt ook gewoon te waar zijn. Tuurlijk doet het je al de rest vergeten. Eigenlijk is het de beste afleiding die ik ken voor depressiviteit OP DAT EIGENSTE MOMENT ZELF. Daar gaan we niet flauw over doen. Natuurlijk is het het niet waard tegenover wat het later oplevert, maar op dat eigenste moment ken ik nog steeds niets wat beter werkt. Vergelijkbaar met roken als je je verveelt, en hoe de tijd veel sneller voorbijgaat dan (en dus ook het moeilijke moment).

Na één of twee maand is het dan bijna misgelopen wanneer ik te diep snee, en tot mijn grote verbazing dan plots al het bloed eruit spat in een soort van straaltje van een kraan met water en dat dan maar niet wou ophouden. Ik wist gewoon echt niet wat er gebeurde, en begreep niet dat dat zelfs kon gebeuren. Ook omdat ik niet het idee had dat ik "diep" had gesneden, maar met mijn dunne armpjes is snijden wellicht iets gevaarlijker neem ik aan. Want zo diep zat ik niet. Ik weet nog goed wat voor muziek ik toen luisterde, en dat gaf een heel zalig en dromerig gevoel, een gevoel dat ik nooit zal vergeten. Totaal pijnloos (oppervlakkige snijwonden zijn pijnlijker dan diepe wonden, vanaf ze gemaakt zijn). Ik ervaarde geen pijn, eerder zelfs euforie en extase. Ik dacht dat dat het de mooiste manier om heen te gaan was toen. Maar het was niet met de intentie om dood te gaan, totaal niet. Uiteindelijk viel ik later flauw neer en stootte ik mijn hoofd tegen een kast daarbij, en verloor voor een tijd het bewustzijn. De bloeding was daarna gestopt. Erachter heb ik gewoon geslapen, en als ik wakker werd heb ik weer gesneden juist omdat ik wakker was. Nadien in spoedopname geweest. Daar langdurig oververmoeid, bijna ganse dagen in bed (niet alleen mentaal moe maar ook fysiek moe), met heel lage bloeddruk met elke check-up en zeer slap in het algemeen. Ook wel een stuk of 30 hechtingen nodig gehad toen over verschillende wonden heen. Uiteindelijk dan een periode van meerdere spoedopnames, terug naar huis en wellicht weer hetzelfde. Echt in detail wil ik daar ook niet meer over gaan, maar het was alsof het echt letterlijk het enige was dat me nog in leven hield, die drang, ironisch genoeg.

Ik denk dat mijn emotieregulatie gewoon bij die actie verstoord is, deels door conditionering. Ofwel reageert mijn lichaam heel heftig met anti-pijnmiddels. Het is alsof je je lichaam drogeert wanneer je het schade toebrengt. Zelfs XTC / LSD (dat laatste nog relatief onlangs genomen) komt gewoon niet in de buurt zelfs, want daar hou ik gewoon te veel controle over. Omdat ik al iemand ben die moeite heb met "emoties van geluk" te ervaren, zie je al wat het probleem is. Op een bepaald moment, denk je dat dat nog de enige manier is waarop je die emotie kunt creëren. Men zoekt in therapie wel naar coping methodes of dit en dat, maar in de praktijk komt er weinig in de buurt. Enige wat ik in de buurt komt is 1. vasten en 2. intensief sporten waarbij je niet in het rood, maar soms zelfs zwart gaat. En één van mijn psychologen heeft zelfs gezegd dat dit ook een manier van self-harm is. En dat is het wel. Maar dan is het ook wel vrij duidelijk dat ik daar al heel lang mee bezig ben. Dat vasten en intensief sporten deed ik al op de middelbare school, vrij frequent maar wel periodiek. Dat was toen zo, en dat is nu niet anders.

De laatste keer dat ik snee was in september 2020 (toen ook wederom draadjes nodig gehad). Ik kan echt niet zeggen of ik daar nu dus vanaf ben. Ik denk niet dat er iets is als daarvan "clean" worden, want je draagt het altijd mee (zelfs letterlijk). Heb ik er op dit moment spijt van? Eerlijk gezegd, niet echt. Men zegt soms dat dat komt, maar ik voel het nog steeds niet. Schaamte is er wel. Maar dat is er altijd geweest, zelfs voor de eerste keer dat ik dit deed. Kijk, oké, ik moet misschien wel met long sleeves rondlopen in de zomer, maar op zijn minst kan ik het wel verbergen eens je skilled genoeg bent. En terwijl het misschien ook zo is met "mentale problemen" dat niemand dat dan kan zien, ben je wel paranoide over dat iedereen op je gezicht kan aflezen dat je depressief bent, waardoor je "sociale angst" hebt, en je je op veel plaatsen niet meer vertoont of terugtrekt. En dat kan ik gewoon niet verbergen. Dat kan je niet verbergen met een paar langere mouwen bij wijze van spreken.

Veel weinig mensen kennen de ernst en de omvang van die psychische problemen. Ik ben daar heel teruggehouden in. Buiten bepaalde gebruikers op verscheidene internetfora (merendeel nog engelstalig), dichte familiale kring en mensen die ik ken en tevens een psychiatrisch verleden hebben, weet niemand bijvoorbeeld over het snijden. Tegen iedereen heb ik het voorlopig nog verborgen kunnen houden, en dat tracht ik ook zo te houden. Het taboe is veel te groot. Weinig mensen weten zelfs dat ik "psychische problemen" heb, al kunnen bepaalden misschien wel het vermoeden hebben (maar daar heb ik geen zicht op). Door covid19 heb ik misschien diezelfde bepaalde mensen ook nauwelijks gezien en misschien heb ik op periodes ervoor me voor bepaalden al wat langer teruggetrokken maar toch... .
 
Wat me ook wel verbaasde, was eigenlijk wel hoe makkelijk het was om ook in die communities terecht te komen. Je zou denken dat het wordt afgeschermd, maar in de praktijk gebeurt dat nauwelijks of te weinig. Oké, reddit heeft bepaalde subreddits afgesloten een paar jaar geleden. Maar er zijn tal van forums die uitvoerig die onderwerpen bespreken onder het mom van preventie, maar toch ook heel veel tips geven en meer een soort van: "medelotgenotengroep" zijn. Op instagram heb je heel veel pro-self harm en pro-ana accounts, of die daar in de buurt van komen. Alleszins op zijn minst heel open erover discussieren / posten. Op discord heb je honderden / duizenden pro-ana / pro-sh discords, en hoewel nooit naar eigen zeggen pro-ana / pro-sh is het in de praktijk toch wel erg bedenkelijk. Als je bvb. challenges etc. hebt om af te vallen, dan kan je toch niet claimen niet pro-ana te zijn. Aan de andere kant zijn die gebruikers ook wel niet pro-ana als ze al langer met het probleem worstelen, maar je kan er onrechtstreeks wel anderen in meesleuren terwijl dat niet het geval moet zijn natuurlijk. Ik denk dat men dat probleem erg onderschat, maar dat er ook weinig aan te doen valt. Want soms gebeurt het wel dat een discord bvb. geblokkeerd wordt, maar dan komt v2.0 eraan of v3.0 eraan. Het ziet er soms onschuldig uit, maar het is het vaak niet, eens je dieper graaft. Het was wel allemaal of toch zo goed als engelstalig. En in zekere zin is het wel een subcultuur. Veel dingen komen gewoon echt enorm veel terug (bvb. wicca).

Een van de internetforums dat een beetje de gateway to is... heeft ook heel veel activiteit. Het is het meest actieve forum dat ik ken of ooit gekend heb, met 500.000 geregistreerde gebruikers (exclusief een heleboel verwijderde accounts) omdat de servers het aantal gebruikers niet kunnen bijhouden, en het systeem veel glitches / bugs kent. Daardoor zijn veel andere forums opgericht uit protest tegen bvb. gebrek aan moderatie op dat forum. Maar goed ondanks dat blijft het wel populair met bijna altijd wel 1000 tot 1500 gebruikers die op eender welk moment online zijn / waren.

Ikzelf heb nooit begrepen waarom dit soort dingen gewoon toegelaten zijn, of bereikbaar zijn met het internet, maar ik denk dat één v/d redenen ook zijn omdat die mensen gewoon bewust tot de obscuriteit worden gebracht, omdat psychische problemen nauwelijks bespreekbaar zijn elders.


Dit vond ik een heel confronterende reportage, maar ik heb persoonlijk het gevoel dat het nog maar het topje v/d ijsberg is zelfs.

In de pano reportage van toen geven ze zelf ook een deel v/h probleem aan. Het eerste probleem: de kanalen om hulp te zoeken zijn beperkt. Wachtlijsten voor psychologen of zelfs ernstiger opnames zijn lang, naast dat een opname / zelfs een spoedopname een behoorlijk taboe is. Eigen keuze waar je naartoe kan gaan is vaak beperkt, het doorstromen vanuit spoedopnames is eigenlijk gewoon niet goed. Dan moet je eigenlijk soms gewoon nog maanden wachten tot grote frustratie van mensen uit jouw omgeving die het bvb. niet meer aankunnen. Behoorlijk schrijnend met momenten.

Dringende hulp is heel moeilijk toegankelijk, men geeft wel tal van nummers die je kan bereiken. Maar de meeste van die nummers krijg je nooit antwoord op. Dat weet ik uit eigen ervaring, anderen zullen dat ook be-amen. De kans dat je binnenraakt is minder dan 1 op 10. De kans dat je binnenraakt op chat is nog kleiner. Mail is de meest betrouwbare manier, maar daar krijg je dan pas antwoord op na enkele dagen, en dan kan het al te laat zijn.

Opnames en eender welke vorm van psychische begeleiding zijn ook nauwelijks op maat van jongvolwassenen. Ik heb ook tijdens mijn opnames weinig andere jongvolwassenen gezien. Ze zijn er wel, maar in de meerderheid (en meestal voor drug- en agressiegerelateerde feiten of psychoseproblematiek). Vaak wel toffe mensen om te leren kennen, hoewel er ook wel "schrijnende situaties" plaatsvinden soms. En ik me heel vaak stoorde aan de hulpverlening. Iemand met een soortgelijke situatie als mij heb ik doorheen al mijn opnames ook nooit gekend. Ik kon me dan ook moeilijk herkennen in iemand anders. Natuurlijk is het wel zo dat als het mijn eigen keuze zou geweest zijn ik ook niet in een langdurige opname zou gezeten hebben. Daar zag ik het nut niet van in, en zie ik na afloop nog steeds het nut niet van in. Ik vind ook dat men weinig heeft bijgedragen tot mijn herstel, al heb ik wel enkele dingen er van op gestoken, maar dat was meer door interactie met die andere mensen in opname dan van begeleiding of therapie enzo. Ik denk gewoon dat men zelf nauwelijks een idee heeft van hoe en wat. Anno 2021 moeilijk voor te stellen maar goed. Soms is begeleiding door hulpverleners niet altijd helpful, hoe ondankbaar het ook mag klinken, maar dat is wel het gevoel dat ik had met momenten, en dit jaar nog meer dan ooit de kop opsteekt (door mijn nog lichte verbondenheid / associatie met de sector).
 
Laatst bewerkt:
In mijn tienerjaren was ik lid van een self harm forum, Safe Haven. En dat was ook wel een Safe Haven. Met veel van die mensen heb ik nog steeds contact en ik heb daar enorm veel aan gehad toen. Gelukkig was daar niks pro-self harm aan. Het werd wel gezien als één van de vele coping mechanisms (dus complexer dan 'gewoon stoppen') en velen die het niet zagen als een probleem maar een symptoom van een probleem, maar absoluut geen 'kijk mij eens diepst/meest snijden' of zo.

Het internet was toen ook wel nog een beetje ongereguleerd, maar ik ben heel blij dat dat er toen was hoor. Dat ging ook verder dan enkel zelfverwonding, er waren subfora over medicatie, misbruik, eetstoornissen (en natuurlijk off topic etc). Ik heb daar heel veel geleerd en vriendschappen gemaakt voor het leven.
 
Nieuw akkoord over geestelijke gezondheidszorg: iedereen naar de psycholoog voor 11 euro per sessie


“Elke zelfstandig psycholoog kan in het systeem instappen zolang er nog ruimte is in de conventie. Je hoeft niet verbonden te zijn aan een centrum.”

Dit is het enige waardoor ik weer denk: "euhm.. En wat houdt dat dan weer in?"
Geldt het voor elke therapeut die op dit moment erkend is, of moeten ze weer door een ganse administratieve molen waardoor veel patiënten nog steeds de volle pot gaan moeten betalen omdat hun psycholoog dat niet wil doen en veranderen van therapeut ook niet evident is gezien je er een vertrouwensband mee opbouwt.. :unsure:

Ik ben vandaag bij mijn psychologe geweest en na de sessie heb ik eens casual gepolst naar die nieuwe regeling en ze moest onmiddellijk glimlachen. Ze vertelde me dat zowel zij als als haar professioneel collega network het nieuws ook gewoon via dat artikel vernomen heeft. Nochthans vertoeft ze in redelijk wat psychologische kringen en had ik er onmiddellijk maar een wrang gevoel bij toen ze dat zei. Het kwam er op neer dat die regeling er inderdaad komt, maar dat veel psychologen niet weten of ze erin gaan stappen; Blijkbaar zijn er dus zowel voordelen als nadelen verbonden aan het deelmaken van die conventie. Ik heb ook begrepen dat de onderhandelingen tussen de psychologen en de tegenpartij nog moeten beginnen. No idea of ze dan onderhandelen met de overheid of een instituut zoals bijvoorbeeld het CGG. Verder moeten psychologen niet per se instappen vanaf het begin, zij persoonlijk zou indien ze zou deelnemen eerder pas in januari daarin meegaan. Ook gaat de werking min of meer gelijk getrokken worden met het CGG. Het zou er dus op neer komen dat je dan eerst naar een huisarts moet gaan om uit te leggen waar je mee zit, om dan vervolgens een aangestelde psychiater te moeten zien die precies vaststelt wat je nodig hebt en op basis daarvan wordt jou een psycholoog toegewezen. Dat is hoe het wss zou gaan voor nieuwe hulp zoekenden, hoe het met de mensen vergaat die al opgevolgd worden door een, momenteel nog, privé psycholoog geen idee. Maar psycholoog shoppen dan forget it.

Nu, ik ben zeer tevreden van mijn psycholoog, ondanks het mogelijke forse prijsverschil ben ik niet van plan te switchen moest zij er niet in meegaan. We hebben een goede klik en de verplaatsing is een droomafstand. En persoonlijk ben ik van mening dat de kwaliteit hier heel belangrijk is. Dus roulette spelen zie ik niet echt zitten. Dus voor we hier allemaal ons potentieel uitgespaard geld bejubelen denk ik dat we best maar gewoon even afwachten en zien hoe of wat :)
 
Yeah, zoiets heb ik ook meegekregen. Psycholoog moet aan heel wat voorwaarden voldoen, behandelingen/sessies moeten goedgekeurd worden door externen,... Mijn psycholoog stapt er niet mee in.
 
In mijn tienerjaren was ik lid van een self harm forum, Safe Haven. En dat was ook wel een Safe Haven. Met veel van die mensen heb ik nog steeds contact en ik heb daar enorm veel aan gehad toen. Gelukkig was daar niks pro-self harm aan. Het werd wel gezien als één van de vele coping mechanisms (dus complexer dan 'gewoon stoppen') en velen die het niet zagen als een probleem maar een symptoom van een probleem, maar absoluut geen 'kijk mij eens diepst/meest snijden' of zo.

Het internet was toen ook wel nog een beetje ongereguleerd, maar ik ben heel blij dat dat er toen was hoor. Dat ging ook verder dan enkel zelfverwonding, er waren subfora over medicatie, misbruik, eetstoornissen (en natuurlijk off topic etc). Ik heb daar heel veel geleerd en vriendschappen gemaakt voor het leven.
Op de forums die ik ken, en de discordgroepen die ik ken is het vaak ook wel op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand (buiten de naam v/h forum zelf). In theorie is het ook meer pro-ana stuff dan pro-sh stuff. Wat jij daar dan over zegt, klopt voor mij dan ook wel. De competitie is er meer bij eetstoornissen, deels door dat het probleem niet altijd op tijd of correct erkend wordt. Vaak is het een vlucht voor een andere oorzaak daarachter (bij sh is dat vaak het geval, je gaat zelden sh situaties hebben zonder onderliggend probleem, maar ook bij eetstoornissen is er vaak wel sprake van wijdverspreide onderliggende problemen.

Het probleem is natuurlijk meer "bepaalde concepten of subfora", waarbij harde vastpatronen, dieetpatronen vaak in competitieverband worden bijgehouden. En dat wanneer je ermee bezig bent, ook veel gevoeliger bent om te hervallen of je probleem erger te maken. Die forums hebben eerder een nefaste waarde dan een meerwaarde, zelfs al heeft het soms nog de goede bedoeling. Dan mogen sommigen toch nog trigger warning plaatsen, maar in veel gevallen klik je daar toch op omdat het juist je nieuwsgierigheid aantrekt, maar TW is ook niet vaak genoeg aanwezig, en gewoon surfen op het internet naar dat soort onderwerpen kan al een "trigger" zijn.

De discordgroepen waar ik op zat hebben worden om de haverklap geblokkeerd, waarbij v2.0 en v3.0 etc... al snel weer opduiken en dezelfde gebruikers weer de weg naar de discord vinden. Eigenlijk is het op dat vlak vechten tegen de bierkaai voor discord. Discord staat sowieso wel al bekend voor een eigen soort "discordsubcultuur". Natuurlijk kan er op discord al sneller iets dat op het randje is geplaatst worden. Al was er op één v/d drie forums waarover ik sprak ook nauwelijks nog moderatie ondanks dat het veel meer verkeer heeft dan bvb. hier [vandaar ook userbases die allang op die sites surften, migreerden en hun eigen forum creerden).

Kijk, er valt veel over te vertellen natuurlijk. Maar zo maar alles gaan platleggen, heeft natuurlijk totaal geen zin als er geen alternatief wordt geboden. In Belgie plaatsen we bij elk mogelijk triggerend artikel het nummer van de zelfmoordlijn of chat etc., maar zorg dan ook dat die nummers bereikbaar zijn. Anders heeft dat totaal gewoon geen zin (en eerder een tegenovergesteld effect, voor mij dan toch). Het is heel moeilijk om jongeren met problemen op te sporen, en ook heel moeilijk om ze op het juiste pad te helpen met een traject dat op hun maat is (dat is opname in veel gevallen toch niet echt, enkel in extreme gevallen, maar ze doen het te snel, en zonder genoeg medespraak van die personen). Mentale problemen zijn nog steeds een taboe, en als je er wat ervaring mee hebt, is het niet eens verwonderlijk dat dat zo is.

Dus jongeren zoeken hun vlucht naar het internet en als het wat edgier of losser gaat, of voor de "i'm not saying it loud, but..." opmerkingen ga je natuurlijk wel naar platformen waar dat dat al iets moeilijker te detecteren valt of met sites die er een lossere approach op na hebben. Op de forums dat ik surfte, zie ik nu wel dat de meest gevoeligere subfora wel meer besloten zijn zoals o.m. de self-harm content (dus niet zichtbaar voor offline gebruikers en soms heb je een minimaal aantal posten nodig). Misschien is dat de reden dat de sites nog bestaan. Ook op discord, etc... moet je vaak ook nog wel de weg vinden daar naartoe. Maar goed, die platformen zijn een uitlaatklep voor die jongeren, en als het "legale systeem" ze niet aanbiedt, dan moet je dat al via alternatieve manieren gaan doen, die misschien niet naar de zin van iedereen zijn.

Ver moet je het niet gaan zoeken, het heeft meer betrekking op het falen van het systeem en grote groepen mensen die in de vergetelheid worden gedrukt. En in de realiteit is het natuurlijk erg complex. Voor de jongeren zelf, denk ik ook wel dat een groot deel te maken heeft met de zoektocht naar erkenning, betekenis in de wereld, validiteit, copen met onzekerheid (naar anderen toe, naar relaties toe, naar jezelf toe) en stress / druk.
 
Vandaag voor het eerst sinds een tijdje weer naar mijn psycholoog geweest. Voornamelijk omdat ik sinds een tijdje weer met wat twijfels zit en die wil bespreken voordat het een groter probleem wordt. Ik slaap weeral enkele weken zeer slecht en dan is het meesten een teken dat het weer de verkeerde richting opgaat. Een dikke week geleden gebeld en gelukkig kon ze mij er weer snel tussen nemen, waar ik haar zeer dankbaar voor ben.

Vandaag de eerste sessie gehad en ik merk toch weer meteen hoeveel deugd het mij doet. Ik heb dat echt nodig tijdens moeilijke momenten en ben ook super blij dat ik iemand heb met wie er die “klik” is en waar ik mij op mijn gemak voel.

Op het einde van het gesprek begon ze zelf over die terugbetalingen en zij gaf aan dat ze er momenteel niet in meegaat. Om eerlijk te zijn lig ik er ook absoluut niet van wakker, ik betaal met veel plezier de volle pot bij haar omdat ik weer wat ik eraan heb. Ik besef wel al te goed dat ik het geluk heb het financieel allemaal gemakkelijk te kunnen betalen.

Binnen 2 weken de tweede afspraak van deze reeks en dan gaan we waarschijnlijk weer een tijdje tweewekelijks verder.
 
Het "11 euro voor een sessie"-voorstel is inderdaad niet allemaal rozengeur en maneschijn.
De psycholoog moet inderdaad aan heel wat voorwaarden voldoen.
Er komt extra administratie bij kijken.
Ook niet elke geïnteresseerde klinisch psycholoog en klinisch orthopedagoog kan intekenen, er zijn maar een beperkt aantal plaatsen.
Etc

Ook cliënten zouden hun psycholoog niet kunnen kiezen.
Je tekent dus ergens in, je aanvraag moet goedgekeurd worden (je gegevens worden dus gedeeld) en dan krijg je een psycholoog toegewezen.
Er is ook steeds overleg met een arts nodig om van de terugbetaling te kunnen genieten.

Ik vermoed dat veel psychologen nu veel vragen gaan krijgen terwijl er best nog wel wat onduidelijkheden zijn.
Cliënten verwachten vanaf september misschien meteen bij een psycholoog naar keuze aan 11 euro per sessie terecht te kunnen, want dus zeker niet het geval is.

Maatschappelijk gezien lijkt het me wel een stap in de goede richting, maar er is nog werk aan de winkel.
Ik vermoed ook dat dit voorstel werd aanvaard als tussenstap (en test) naar een volwaardig systeem in de toekomst.

Edit: ik voeg dit artikel nog even toe hieromtrent: "Hoera voor 11 euro naar de psycholoog, of toch geen hoera..."
 
Op dat vlak heb ik onlangs een goed filmpje gezien dat op een niet-droge en begrijpbare manier uitlegt waarom sporten/beweging zo enorm veel voordelen heeft, ook op mentaal vlak. Het duurt vijftien minuten maar ik kan het echt iedereen aanraden die een interesse heeft in het mentale gebeuren.

duidelijke video, maar ik ben het niet 100 procent eens met de vergelijking met 'instantaneous better audio' met Quality headphones en 'instantaneous better sight' met een bril.
Ik word niet onmiddellijk beter van sport of lichamelijke oefeningen. In tegendeel, ik zie er tegen op voor, tijdens en erna voel ik mij alleen maar uitgeput en bezweet. Die 'runners high' ook nog nooit gehad. Let wel, nog nooit gesport in mijn leven, misschien dat dit er mee te maken heeft.

Wel heeft stress een duidelijk effect gehad hier, nu tijdens werk significant minder stress dan tijdens de studies en mijn mentale welzijn is enkel verbetert. Tegen het einde van de studies ,waar ik op het randje in een depressie stond, was ik duidelijk altijd en alleen maar vermoeid. Het nadeel van veel mentale buffer te hebben en veel stress te kunnen relativeren.
 
Ik vind het vooral moeilijk om mij in gang te trekken (uitstelgedrag en voor ik het weet is de avond gepasseerd) om te gaan sporten maar eens ik dat gedaan heb dan ben ik wel tevreden, ook al ben ik moe. Als er één constante is in mijn leven dan is het dat ik altijd uitstelgedrag heb, het vergt enorm veel wilskracht om dat te overwinnen. Als ik éénmaal ergens aan begin dan kan ik dikwijls niet stoppen. Zelfs gaan slapen stel ik uit lol
 
Terug
Bovenaan