Meerdere doden bij aanrijding tussen schoolbusje en trein

In Wezemaal hier enkele dorpen verder zijn ze denk ik al 2 jaar bezig om de overweg naast het station in een tunnel te veranderen. Zo'n dingen kosten (veel) geld en veel tijd. Gelukkig wordt het wel aangepakt, want overwegen naast kleine stations met 2 sporen geeft hoe dan ook problemen. Ik kan niet meer op 2 handen tellen hoe vaak ik al volk nog heb zien overlopen door de slagbomen om hun trein nog te halen.
En zo nu en dan is er dan een treinbegeleider die niet wil vertrekken als die persoon die net nog overstak de trein op springt.
Dan moet die er af of hij vertrekt niet.
Of hij laat de persoon toch meerijden, maar dan moet die er de volgende halte (boeregat) af en mag daar een uur wachten op de volgende trein.

Wat is dan het volgende vraag ik me af, kruispunten met lichten bannen en vervangen door ronde punten want als er daar eentje door het rood gaat rijden ..

Op basis van de anekdotes hier is het grootste probleem niet de infrastructuur maar het gedrag van de mensen - vraag is dan tot hoever je de slinger laat gaan om pogingen te ondernemen om mensen te behoeden voor het negeren van zowat de duidelijkste signalen die er zijn.

BECAUSE SPINELESS ANIMALS. Wat denk je nu ?

De school wil wsch maar 3 frank betalen en dat busbedrijf zal goedkoop zijn wegens allemaal idioten (hopelijk met een rijbewijs).
Overheidsopdracht met prijs als enige gunningscriterium. 🤷‍♂️
Dan krijg je dat soort vodden.

Overheidsopdracht met prijs als enige gunningscriterium. 🤷‍♂️
Dan krijg je dat soort vodden.

Ik vermoed van niet, 1 keer project bij werkgever voor overheid en daar hingen alvast vele pagina's met eisen aan vast - net véél meer dan normale klant, maar dat kan ook omgekeerd werken- voorbeeldje:

Je kan ISO 9001 eisen maar een kleiner bedrijf dat mogelijks zelfs beter en goedkoper werk kan afleveren valt uit de boot, minder concurrentie = hogere ipv lagere prijzen.

Of je hebt een verhaal zoals Bpost - dat is dan wel goed (qua service, statuut personeel) op een bepaald moment maar slaat de slinger ook door na een tijdje: woekerprijzen/misbruik/statuut mss te goed (of te slecht bij concurrentie) ... ook weer niet goed

En dan is er nog de problematiek van hoe je dat nu juist gaat beoordelen, wat ga je doen als overheid om te voorkomen dat er mogelijks chauffeurs aanwezig zijn binnen de firma die het niet zo nauw nemen met de regels - om dat 100% te krijgen moet je begeleiders meesturen met elke rit - maar die moet je dan wel wat opleiden en bevoegdheden geven. Imo is dat helemaal niet zo eenvoudig als men denkt.

Bijvoorbeeld het soort camera's dat mensen zoals mijn ma vorige maand betrapt en beboet die voor een openstaande brug staan te wachten (met uitgeschakelde motor!) en die er even hun gsm bij nemen. Dat is dan 180€ altublieft, u was een ernstig veiligheidsrisico en de staatskas dankt u ... Misschien zijn die er niet in die regio, zou kunnen...

Dat de pakkans laag is ga ik niet betwisten, maar als je het lang en vaak genoeg doet is de kans dat je er blijft mee wegkomen statistisch nagenoeg nul.
Camera's die controleren op gsm gebruik?
Volgens mij in België enkel nog maar een test case en is hier nog geen wettelijk kader rond

Langs de andere kant zou iedereen intussen toch al moeten weten dat dat verboden is en niet zelf gaan oordelen wat wel of niet kan. Gewoon terechte boete dus

De school heeft waarschijnlijk geen budget voor meer... en waarom dat busbedrijf die chauffeur niet buiten gepoeierd heeft? Dezelfde reden als hoe hier bij ons al 25 jaar gasten werken die bij een half scheef woord gewoon hunnen boel pakken en naar huis rijden en dan dágen niks van zich laten horen. Waarom zetten ze die niet buiten? Omdat ze geen ander hebben en het werk moet gebeuren... :sop:

Chauffeur voor zo'n schoolvervoer lijkt mij ook niet meteen een droomjob. Gesplitste uren ('s ochtends en 's avonds), altijd op de baan op de slechtste momenten van de dag (de spits) en dat met een bus vol joelende kinderen. Waar kan ik mij inschrijven voor deze fast-track naar een depressie? :tongue:
Busbedrijven mogen toch met flexi werken?

Voldoende bedrijven hier in de regio waar een gepensioneerd buschauffeur nog een paar ritten per week als flexi voor zich neemt

Dan kan je toch die Johnys wel buiten flikkeren

vraag is dan tot hoever je de slinger laat gaan om pogingen te ondernemen om mensen te behoeden voor het negeren van zowat de duidelijkste signalen die er zijn.
Het probleem is dat die mensen ook enorm veel schade (fysiek, psychisch, materieel, economisch, ...) berokkenen aan derden.

Ik ben geen groot voorstander van een overheid die zeer verregaand optreedt om mensen tegen zichzelf te beschermen (drugs, tabak, alcohol, algemene domheid, ...), maar dat ligt toch anders wanneer de schade voor de volledige maatschappij is. Dan moet het voor mij al erg ver gaan voordat de slinger "te ver" is doorgeslaan.

Wat niet wil zeggen dat we dan maar plots tientallen miljarden moeten uitgeven aan tunnels omdat een marginaal percentage van de bevolking niet met een gesloten overweg omkan.

Als je als school regelmatig klaagt over chauffeur x en dat sleept al een hele tijd aan, dan zou ik toch op mijn strepen staan en eisen dat die chauffeur niet meer voor jou mag rijden. Dat doen ze elders in de transportsector ook. De cowboys op een zwarte lijst zwieren.

Benieuwd of Infrabel de beelden zou vrijgeven van de tweede bus die daar door 't rode licht rijdt.
Als die er al zijn. Infrabel heeft volgens TV-Oost al de beelden van do & vr ochtend-en-avondspits bekeken en geen busje door het rood zien rijden.

Als die er al zijn. Infrabel heeft volgens TV-Oost al de beelden van do & vr ochtend-en-avondspits bekeken en geen busje door het rood zien rijden.
Ah voila kijk, volgens mij is daar gewoon niks van aan, da er aan dezelfde overweg door dezelfde firma een bus door 't rood zou rijden? :/

"Infrabel kan nog niet bevestigen dat er nog een busbestuurder door het rood reed in Buggenhout"

NOG niet staat er toch?

"Infrabel kan nog niet bevestigen dat er nog een busbestuurder door het rood reed in Buggenhout"

NOG niet staat er toch?
Beweer ik iets anders?
Ik deel het artikel/fragment en herhaal enkel wat in het fragment gezegd werd (00:26): dat ze enkel maar de beelden van de ochtend/avondspits van do&vr al bekeken hebben en daar het busje niet gezien hebben.

Zucht, moet hier nu echt iemand voor hangen? De eindverantwoordelijkheid om flagrant de verkeersregels te negeren lag bij die chauffeur.

Als aangetoond kan worden dat het bedrijf wist dat die chauffeur niet bekwaam zou zijn, dan is er ook wel verantwoordelijkheid van het bedrijf zelf.
Uiteindelijk krijgt die de sleutels van de bus van iemand. Als je een charlatan aanneemt voor met je bus te rijden en je wist dat het een charlatan is, dan mag je er ook voor opdraaien. Het moet zo goedkoop mogelijk zijn, is geen excuus.

Ik vind dit erger:

De Belgische federatie van bus- en autocarondernemeringen (FBAA) roept politici op om werk te maken van een betere financiering van het leerlingenvervoer. Ze eist meer financiële middelen voor het leerlingenvervoer van De Lijn, zodat er bij de gunning van contracten strengere kwaliteitscriteria kunnen worden opgenomen.
MORE MONEY PLEASE.

Ik vraag mij af hoe meer geld krijgen voor busvervoer gaat oplossen dat er niet meer door gesloten overwegen wordt gereden. We gaan niet plots semi-autonome bussen krijgen.

Zucht, moet hier nu echt iemand voor hangen? De eindverantwoordelijkheid om flagrant de verkeersregels te negeren lag bij die chauffeur.
ja...
Tis wel een veel genuanceerder verhaal geworden dan de eindverantwoordelijkheid bij de chauffeur te leggen. Ja hij heeft de overtreding begaan maar hoe je als bedrijf, school of provincie hier niet sneller ingegrepen hebt is toch overduidelijk een tekortkoming?

Terug
Bovenaan