Meerdere doden bij aanrijding tussen schoolbusje en trein

Ik vrees een beetje dat zulke klachten door "hoger opgeleiden" naast zich neer worden gelegd.
Het zit zo vol met schrijffouten dat men al snel zou kunnen denken dat het een grap van een van de scholieren is, hoewel in dit specifiek geval extreem onwaarschijnlijk/onmogelijk (ik dacht leerlingen buitengewoon onderwijs).

En zeker niet om op die busbegeleiders te schieten, dat is wel degelijk een job waar geen diploma vereisten voor zijn, enkel een blanco strafregister (model 2) is nodig, en die mensen doen een belangrijke en soms ondankbare job, en er zijn er meestal veel te weinig van!

Mager Nederlands of niet, men zou beter naar die mensen luisteren en ze serieus nemen!

De provincie zou wel degelijk geluisterd hebben naar die klachten, en aan de alarmbel hebben getrokken bij de busmaatschappij. De fout lijkt dan toch eerder te liggen bij de busmaatschappij die de klachten naast zich neer heeft gelegd.

Al zou je natuurlijk als provinciebestuur en als school meer doortastend kunnen optreden. Ouders en kinderen zijn natuurlijk ook de dupe als de bus daardoor niet kan uitrijden, maar met zo'n rode vlaggen moet veiligheid altijd prioriteren.

Hartfalen is het alvast niet aangezien men dat kon zien na de autopsie. Technische problemen of menselijk falen blijven nog steeds mogelijk. Ik hoop technische problemen - al de rest maakt het voor de slachtoffers tegen de recente context wel héél wrang.
Dat kunt ge toch uitsluiten daar er vorige week ooggetuigen bevestigd hebben dat die bus gewoon meerdere voertuigen voorbij stak?
En er zijn dan ook nog eens camerabeelden.

Als de remmen van de bus niet zouden gewerkt hebben, zou dat wel zichtbaar zijn aan de manier van rijden.

Dat kunt ge toch uitsluiten daar er vorige week al meerdere ooggetuigen bevestigd hebben dat die bus gewoon meerdere voertuigen voorbij stak?

Iedereen, inclusief mezelf, heeft die neiging dat te besluiten - echter ben ik werkzaam in een technische wereld en ook daar zijn er elk jaar wel wat problemen die nog niet gekend zijn of zijn ontstaan door een samenloop van omstandigheden waarbij winnen met de lotto verbleekt. Ik ben daar voorzichtiger mee geworden - ten koste van véél tijd weliswaar. Maar op basis van wat allemaal al is gepubliceerd is een menselijke fout wel de meest voor de hand liggende verklaring.

Het is zowat hetzelfde als met die klacht die, achteraf gezien, niet voldoende werd aangekaart - een mens moet eerst een paar keer tegen de muur lopen door te snel conclusies te trekken alvorens anders te gaan werken.

Hier zitten er bureaucratisch gezien geen 10 lagen tussen, de begeleiders alarmeerden de directie en die maakte er melding van maar bleef ondertussen gewoon doorwerken met de chauffeur. Achteraf is het gemakkelijk spreken natuurlijk, maar de directie is hier wel degelijk in de fout gegaan, zelfs als ze het netjes gemeld hebben.

Onderwijs is gewoon barslecht georganiseerd in België, er wordt hier disproportioneel veel geld aan uitgegeven ivg met andere landen en de service daalt gewoon verder. Dringend tijd voor een grote herstructuring hier.

Ain't gonna happen. Zuhal wil de idiotie van godsdienst lessen afschaffen en het onderwijs ontploft wegens 'dan hebben we 1000 of zo leerkrachten zonder werk'. Welja, dat leek me de bedoeling. Als leerkrachten schrappen die een 'zinloos' vak geven aan 2 leerlingen al niet lukt, wat gaan dan wel lukken?

Laten we lekker verder les geven aan klasjes van 2 kinderen omdat de ene moslim is, de andere hindoe en nog een andere groep vrijzinnig. De klas van 20 in 5 splitten, lesgeven in 5 lokalen en dan weer samen met alle 20 voor de lessen geschiedenis.

Wat me steeds opvalt is dat veel directeurs in het onderwijs de ruggengraat hebben van een slak. Je leest 10tallen getuigenissen van de chauffeur dat hij a) als een cowboy rijdt, b) door rode lichten rijdt, c) overwegen negeert, d) op zijn gsm zit tijdens rijden. Dat zal dus wel een Johny 1e klas geweest zijn. Niemand rijdt zo, zeker niet met een bus met kinderen. A is niet normaal, B niet, C niet, D niet. A+B+C+D zeker niet. A+B+C+D consistent zeker niet tot de 100e macht. Ohja, en je bent buschauffeur.... I mean... In elke normale werksituatie duurt zoiets 2d en het is opgelost. Lees: chauffeur buiten. Zoals @Sir.Killalot zegt moet veiligheid primeren. "Beste ouders, we hebben geen chauffeur meer want het is een gevaar voor je kind" tgo "we zijn te laf om het probleem te facen en gaan gewoon kop in de grond steken"

Iedereen, inclusief mezelf, heeft die neiging dat te besluiten - echter ben ik werkzaam in een technische wereld en ook daar zijn er elk jaar wel wat problemen die nog niet gekend zijn of zijn ontstaan door een samenloop van omstandigheden waarbij winnen met de lotto verbleekt. Ik ben daar voorzichtiger mee geworden - ten koste van véél tijd weliswaar. Maar op basis van wat allemaal al is gepubliceerd is een menselijke fout wel de meest voor de hand liggende verklaring.

Het is zowat hetzelfde als met die klacht die, achteraf gezien, niet voldoende werd aangekaart - een mens moet eerst een paar keer tegen de muur lopen door te snel conclusies te trekken alvorens anders te gaan werken.

Ik weet ook niet wat de oorzaak is, maar 'chauffeur is Johny' zou geen onderzoekspiste mogen zijn als het een bus met kinderen betreft...

Ain't gonna happen. Zuhal wil de idiotie van godsdienst lessen afschaffen en het onderwijs ontploft wegens 'dan hebben we 1000 of zo leerkrachten zonder werk'. Welja, dat leek me de bedoeling. Als leerkrachten schrappen die een 'zinloos' vak geven aan 2 leerlingen al niet lukt, wat gaan dan wel lukken?

Laten we lekker verder les geven aan klasjes van 2 kinderen omdat de ene moslim is, de andere hindoe en nog een andere groep vrijzinnig. De klas van 20 in 5 splitten, lesgeven in 5 lokalen en dan weer samen met alle 20 voor de lessen geschiedenis.

Wat me steeds opvalt is dat veel directeurs in het onderwijs de ruggengraat hebben van een slak. Je leest 10tallen getuigenissen van de chauffeur dat hij a) als een cowboy rijdt, b) door rode lichten rijdt, c) overwegen negeert, d) op zijn gsm zit tijdens rijden. Dat zal dus wel een Johny 1e klas geweest zijn. Niemand rijdt zo, zeker niet met een bus met kinderen. A is niet normaal, B niet, C niet, D niet. A+B+C+D zeker niet. A+B+C+D consistent zeker niet tot de 100e macht. Ohja, en je bent buschauffeur.... I mean... In elke normale werksituatie duurt zoiets 2d en het is opgelost. Lees: chauffeur buiten. Zoals @Sir.Killalot zegt moet veiligheid primeren. "Beste ouders, we hebben geen chauffeur meer want het is een gevaar voor je kind" tgo "we zijn te laf om het probleem te facen en gaan gewoon kop in de grond steken"

Ik weet ook niet wat de oorzaak is, maar 'chauffeur is Johny' zou geen onderzoekspiste mogen zijn als het een bus met kinderen betreft...
Dat is toch gewoon de waarheid verdraaien omdat die in jouw kraam moet passen?
Dat de hervorming (niet afschaffing) van de godsdienstlessen niet is doorgegaan, is door een advies van de Raad van State. Het is een juridische reden, helemaal niet "wegens dan hebben we 1000 leerkrachten zonder werk".

Er zijn op dit moment getuigenissen. Aangezien die in fatsoenlijke kranten staan, ga ik er zeker vanuit dat ze kloppen en gedubbelcheckt zijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat we het hele verhaal hebben. Natuurlijk zijn al die zaken niet normaal, en natuurlijk moet veiligheid primeren. Maar om daaruit te concluderen dat directeurs in het onderwijs de ruggengraat van een slak hebben...

Hier zitten er bureaucratisch gezien geen 10 lagen tussen, de begeleiders alarmeerden de directie en die maakte er melding van maar bleef ondertussen gewoon doorwerken met de chauffeur. Achteraf is het gemakkelijk spreken natuurlijk, maar de directie is hier wel degelijk in de fout gegaan, zelfs als ze het netjes gemeld hebben.
Misschien geen 10 lagen maar toch wel wat instanties die nu hun paraplu opentrekken en de hete patat doorschuiven.

- Directie: ah, busvervoer voor schoelen is geregeld door de provincie. Er is wel een melding gemaakt aan de busmaatschappij maar verder kunnen wij daar ook niets aan doen. Excuse me??? Iets meer opvolging en druk zetten op die maatschappij of de provincie misschien?

- Provincie: ja, er zijn meerder klachten geweest en we hebben die aan de Lijn (aannemer), de busmaatschappij (onderaannemer) en het parket laten weten. Da's al zeker van 2 maanden geleden. Daarmee is het dan rond? Brievenbus spelen en gedaan.

- Parket: onduidelijk wat zij ermee zouden moeten doen? Overtredingen zijn immers niet vastgesteld door de politie maar door de busbegeleiding. Ik heb ook nog geen reactie van het parket gehoord.

- De Lijn: wij zien het probleem niet want de chauffeur heeft een blanco strafblad. Dit is de meest bureaucratische reactie in het hele ding. Van achter een bureau gaat er beslist worden dat het wel zal meevallen omdat de admin van de chauffeur in orde is.

- De busmaatschappij: moet de klachten wel hebben ontvangen maar doet gewoon verder, zonder gevolg. Van de maatschappij ook nog geen reactie gelzen.

Ik ken de procedures niet dus exact benoemen waar de formele fout is begaan weet ik niet. Maar ik ben het wel met je eens dat de directe veel beter had moeten opvolgen en gezien de ernst van de klachten meer hoogdringendheid moest inroepen.

Hij zou in de eerste plaats idd geen chauffeur meer mogen zijn, maar gezien meerdere doden waarop iedereen een (bij voorkeur 100% duidelijk) antwoord wil is er geen andere keuze.

Misschien geen 10 lagen maar toch wel wat instanties die nu hun paraplu opentrekken en de hete patat doorschuiven.

- Directie: ah, busvervoer voor schoelen is geregeld door de provincie. Er is wel een melding gemaakt aan de busmaatschappij maar verder kunnen wij daar ook niets aan doen. Excuse me??? Iets meer opvolging en druk zetten op die maatschappij of de provincie misschien?

- Provincie: ja, er zijn meerder klachten geweest en we hebben die aan de Lijn (aannemer), de busmaatschappij (onderaannemer) en het parket laten weten. Da's al zeker van 2 maanden geleden. Daarmee is het dan rond? Brievenbus spelen en gedaan.

- Parket: onduidelijk wat zij ermee zouden moeten doen? Overtredingen zijn immers niet vastgesteld door de politie maar door de busbegeleiding. Ik heb ook nog geen reactie van het parket gehoord.

- De Lijn: wij zien het probleem niet want de chauffeur heeft een blanco strafblad. Dit is de meest bureaucratische reactie in het hele ding. Van achter een bureau gaat er beslist worden dat het wel zal meevallen omdat de admin van de chauffeur in orde is.

- De busmaatschappij: moet de klachten wel hebben ontvangen maar doet gewoon verder, zonder gevolg. Van de maatschappij ook nog geen reactie gelzen.

Ik ken de procedures niet dus exact benoemen waar de formele fout is begaan weet ik niet. Maar ik ben het wel met je eens dat de directe veel beter had moeten opvolgen en gezien de ernst van de klachten meer hoogdringendheid moest inroepen.
dat doorspelen naar het parket bedoelen ze nu, na het ongeval mee hé. Die zijn niet op voorhand betrokken geweest

Als zijn rijgedrag effectief zo degoutant was en al zo lang aan de gang, dan vraag ik mij oprecht af hoe het kan dat die man nog nooit tegen de arm der wet aangelopen is. Ik lees hier over verschillende overtredingen die voor professionele bestuurders onmiddellijke intrekking rijbewijs zijn maar zelfs iemand die dagelijks op zo'n manier rijdt tijdens de spits werd blijkbaar nog nooit op heterdaad betrapt of werd door geen enkele camera vastgelegd? Dat lijkt me toch wel bijzonder opmerkelijk.
Dus ofwel had Mr. Nourredine jarenlang alle 'geluk' van de wereld om overal mee weg te komen (en was dat geluk ineens op...) ofwel was het heel misschien toch allemaal niet zo buiten proportie als nu hier en daar wordt beweerd. Ik vraag het mij gewoon af voor alle duidelijkheid, net omdat het zo opmerkelijk is.

Als zijn rijgedrag effectief zo degoutant was en al zo lang aan de gang, dan vraag ik mij oprecht af hoe het kan dat die man nog nooit tegen de arm der wet aangelopen is. Ik lees hier over verschillende overtredingen die voor professionele bestuurders onmiddellijke intrekking rijbewijs zijn maar zelfs iemand die dagelijks op zo'n manier rijdt tijdens de spits werd blijkbaar nog nooit op heterdaad betrapt of werd door geen enkele camera vastgelegd? Dat lijkt me toch wel bijzonder opmerkelijk.
Dus ofwel had Mr. Nourredine jarenlang alle 'geluk' van de wereld om overal mee weg te komen (en was dat geluk ineens op...) ofwel was het heel misschien toch allemaal niet zo buiten proportie als nu hier en daar wordt beweerd. Ik vraag het mij gewoon af voor alle duidelijkheid, net omdat het zo opmerkelijk is.
Ik vind dat niet zo opmerkelijk, aangezien ik ook gewoon tijds de spitsuren rondrij, en niet eens zo ver van Buggenhout, en niet zou weten hoe of door wie ik op heterdaad zou betrapt worden moest ik zo rijden.

Ik veronderstel dat er in de lokale politiezone waartoe Buggenhout behoort ook wel camera's hangen en er ook politiemotards rond rijden zoals inspecteur Bart van in 'Alloo bij de verkeerspolitie'?
Je kunt altijd ergens mee weg komen maar echt jarenlang consistent de hooligan uithangen en toch geen enkele keer betrapt? Seriously?

Ik veronderstel dat er in de lokale politiezone waartoe Buggenhout behoort ook wel camera's hangen en er ook politiemotards rond rijden zoals inspecteur Bart van in 'Alloo bij de verkeerspolitie'?
Je kunt altijd ergens mee weg komen maar echt jarenlang consistent de hooligan uithangen en toch geen enkele keer betrapt? Seriously?
Over welke camera's heb je het dan? En wat verwacht je van die camera's? Ik heb geen weet dat men camera-beelden uitspit op zoek naar "twee auto's tegelijk inhalen" en dat soort zaken?

En ik weet niet hoe het bij u zit, maar ik zie niet vaak politiewagens. En als ik ze zie, dan merk ik dat mensen rondom mij zich plots meer inhouden. Dan heb je nog anonieme wagens, maar dat is maar een fractie van het aantal zichtbare politiewagens. Dus de pakkans is dan toch echt miniem?

Daarbovenop, naargelang hoe ernstig de overtreding, zie je toch ook genoeg passeren waarbij politie volgens mij zelfs vaak niet voor zal optreden. (Pinkergebruik, foutparkeerders, ... heb ik politie allemaal al zien passeren. Ze kunnen niet alles.)

Wel akkoord met het algemene gegeven dat in veel bedrijven, maar ook in andere contexten, mensen vaak de paraplu durven open trekken. "Ik heb het toch gezegd!" is geen deftige actie in veel gevallen. Op vlak van veiligheid is er vaak meer actie nodig dan dat. Maar goed, achteraf zeker gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dat is een hele cultuur die daar rond opgebouwd moet worden. En daar is men in het algemeen nog vlak te laks in.

De pakkans voor verkeersovertredingen is nog altijd zeer, zeer, zéér klein. Dat is ook de reden waarom ze schering en inslag blijven. Dat en dat veel mensen dit soort zaken niet eens beschouwen als iets fout doen.

Laatst bewerkt:
Dat is toch gewoon de waarheid verdraaien omdat die in jouw kraam moet passen?
Dat de hervorming (niet afschaffing) van de godsdienstlessen niet is doorgegaan, is door een advies van de Raad van State. Het is een juridische reden, helemaal niet "wegens dan hebben we 1000 leerkrachten zonder werk".

Er zijn op dit moment getuigenissen. Aangezien die in fatsoenlijke kranten staan, ga ik er zeker vanuit dat ze kloppen en gedubbelcheckt zijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat we het hele verhaal hebben. Natuurlijk zijn al die zaken niet normaal, en natuurlijk moet veiligheid primeren. Maar om daaruit te concluderen dat directeurs in het onderwijs de ruggengraat van een slak hebben...

Mijn madam heeft zelf lesgegeven, daar was het juist hetzelfde. Je moet al bijna ter plekke voor de ogen iemand 10x neersteken voor er actie komt...

Mijn schoonbroer rijdt al 20y met niet-gekeurde camionetten en remorquen, stapels flitsboetes en zelfs keer zat in de gracht beland naast een chirofuif. Aantal keer rijverbod ? 0. Aantal keer verkeersrechtbank ? 0.

Hij weet waar hij moet rijden en waar niet.

a) Ik vermoed ook dat ze niet al te snel het busje gaan controleren wegens 'schoolbusje' en b) de pakkans op de lokale wegeltjes is 0.

Ik heb 10y gependeld. Rit van 1h15. Ik heb 1x blaascontrole gehad.

Ik vind dat niet zo opmerkelijk, aangezien ik ook gewoon tijds de spitsuren rondrij, en niet eens zo ver van Buggenhout, en niet zou weten hoe of door wie ik op heterdaad zou betrapt worden moest ik zo rijden.

Mijn ouders wonen in een bebouwde kom baan van 50 als zijbaan van een Vlaamsche boulevard waar ze nogal doorperen. Op het einde een redelijk scherpe bocht naar een rondpunt. Bijna maandelijks draait er een Johny aan 300 per uur van de Vlaamsche boulevard die straat in en vliegt hij op het einde van de baan ofwel rechtdoor in de voortuin van het huis ofwel toertje draaien in het decor van het rondpunt. 10y-15-20y lang, elke maand. Aantal keer controle gezien daar in de 30+y dat mijn ouders daar wonen ? 0. Ze zetten voorbij het rondpunt een zone 30 flitsbak om bomma en bompa te pakken. Het stuk ervoor waar ze 100 rijden in bebouwde kom, 0,0.

Zo verwonderlijk is dat allemaal niet.

Om van punt A naar B te rijden hier in de buurt is er de normale route, de niet-normale route en de route waar je 400% zeker nooit een controle tegenkomt. Dat is hier een gemeente van 50km2 van allemaal velden een dorpskernen ver van elkaar. En er woont 20-30k man. Ze hebben hier misschien 5 combi's of zo. Die kunnen hier niks controleren. Ze gaan zich hier niet bezig houden met dergelijke controles. En het dorp naar links of rechts idem.

Ik lees agressief rijgedrag zoals kort stoppen, hard optrekken, geen voorrang verlenen en zaken zoals de gsm gebruiken. Eerlijk, als je dat niet doet voor de neus van een agent, lijkt het me niet moeilijk om dat jaren te blijven doen. Te snel rijden idem, zo lang je de snelheidscamera's en trajectcontroles weet zijn.

Rijden wij in hetzelfde land rond? Want het rijdt hier toch gewoon vol met zo'n mensen? Op de R0 zie je elke dag mensen met de GSM in de hand, eventueel met video.

Neem daar dan de combinatie van "meerdere niveau's" bij zoals hier met die onderaannemer, en tekorten aan chauffeurs, en ik vind heel dit tragisch voorval eigenlijk niet zo verrassend.

Over welke camera's heb je het dan? En wat verwacht je van die camera's? Ik heb geen weet dat men camera-beelden uitspit op zoek naar "twee auto's tegelijk inhalen" en dat soort zaken?

En ik weet niet hoe het bij u zit, maar ik zie niet vaak politiewagens. En als ik ze zie, dan merk ik dat mensen rondom mij zich plots meer inhouden. Dan heb je nog anonieme wagens, maar dat is maar een fractie van het aantal zichtbare politiewagens. Dus de pakkans is dan toch echt miniem?
Bijvoorbeeld het soort camera's dat mensen zoals mijn ma vorige maand betrapt en beboet die voor een openstaande brug staan te wachten (met uitgeschakelde motor!) en die er even hun gsm bij nemen. Dat is dan 180€ altublieft, u was een ernstig veiligheidsrisico en de staatskas dankt u ... Misschien zijn die er niet in die regio, zou kunnen...

Dat de pakkans laag is ga ik niet betwisten, maar als je het lang en vaak genoeg doet is de kans dat je er blijft mee wegkomen statistisch nagenoeg nul.

Ik woon niet in Buggenhout maar de politiezone ernaast. Ik heb hier letterlijk 0 motards gezien in die 10y dat ik hier woon. En er hangen hier en in de omringende gemeentes 0 camera's. Ik heb wel op de A12 eens Luc Alloo zien rijden een jaar of 6-7 geleden - met 'den Dimi'. Maar eens je de grote banen verlaat, meh, pakkans 0,0.

Vanwaar die verwondering ?

Voor je het weet zijn mensen verwonderd dat Flixbussen vol drank, drugs en geweren met bijhorende criminelen zit... Ik heb 1x de Flixbus naar Parijs genomen omdat de TGV uitverkocht was. Dat was ook de laatste keer voor obvious redenen.

Goh, doe eens een rondje op de Brusselse ring en tel eens hoeveel chauffeurs er aan 90 op het eerste vak tuffen starend naar hun kruis… De pakkans is nog steeds veel te klein.
“Alloo bij de verkeerspolitie” is goed qua preventie om de hoogte van de boetes eens te tonen, maar de reden van die hoge boetes is ook omdat de effectieve pakkans zo laag blijft.

Ben al achter aangereden op de ring op een plek waar dagelijks de file begint, en die man zei dat hij het traject dagelijks deed. “Op gsm bezig zeker?” “Euh, non non…” Maar den deze had wel dagje whiplash en 3 weken vervangwagen aan zijn been.

Ik veronderstel dat die de route volgt van waar de kinderen wonen richting school en niet bewust boerebanen opzoekt?
In elke schoolomgeving staat er toch minstens af en toe eens politie, enfin waar ik woon toch.

Maar bon, vandaag geleerd dat ik blijkbaar in regio Buggenhout moet zijn om eens ongestraft een dagje de verkeershooligan uit te hangen.

Goh, doe eens een rondje op de Brusselse ring en tel eens hoeveel chauffeurs er aan 90 op het eerste vak tuffen starend naar hun kruis… De pakkans is nog steeds veel te klein.
Allemaal waar, maar da's toch van een iets andere orde dan door slagbomen slalommen, consistent veel te snel rijden, in de spits op uw gsm bezig zijn, op een kruispunt uitstappen en een andere chauffeur een muilpeer verkopen (nog zoiets, dat slachtoffer heeft dat dan blijkbaar gewoon laten passeren ofzo?)

Terug
Bovenaan