Mechanisch toetsenbord (mijn eerste)

BleKKie

Well-known member
Crowdfunder FE
Heb al redelijk wat gehoord en gelezen over mechanische toetsenborden, en het "magisch" gevoel itt gewone keyboards.
Dus na meer dan tien jaar mijn Logitech G15 te gebruiken zou ik graag eens (proberen) overstappen naar een mechanisch keyboard.

De soorten switches, ken ik al min of meer ondertussen, mede door de coolblue site:
  • Bruin - voelbare bump, relatief stille klik, zowel typen als gamen
  • Rood - geen bump of klik, goed voor (shooter)gamen
  • Blauw - voelbare bump, luide klik, vooral typen
Echter gemerkt dat er dan nog een heel pak andere (sub)soorten ook bestaan :help:

Gezien mijn profiel, occasionele fps-gamer, en voor de rest, zeker tegenwoordig wegens thuiswerk, full time programmeren, dacht ik eerder aan de "bruine" switches, maar ik weet niet als mijn huisgenoot daar zo tevreden mee zal zijn, met dat "getik", en is er redelijk gevoelig voor.
Dus rood is eerder the way to go?

Wat zouden jullie aanraden, zeker gezien het feit dat het "mijn eerste" is? :)
Verdere "eisen":
  • Azerty/BE layout
  • Achtergrond leds
  • Polssteun is wel meegenomen (is dat standaard, of te verkrijgen?)
  • Multimediatoetsten (al dan niet apart) is meegenomen
Als ik dat allemaal samen breng, kwam ik op deze uit: https://tweakers.net/pricewatch/1185031/corsair-k70-rgb-mk2-cherry-mx-red-be.html - maar deze is dan eigenlijk (quasi) niet meer te vinden.

Vind het wel ambetant dat er weinig (tot geen) winkels zijn die dit gewoon verkopen zodat je op zijn minst eens kan proberen en zo te voelen/horen wat het geeft. Dus dat maakt me eigenlijk het meest onzeker hierover.

Merci voor jullie input.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf al een tijdje een Strafe met MX Silent switches. Zijn dezelfde switches als red maar dan een pak stiller. Ben er heel content van.

Geeft toch het mechanisch gevoel zonder die irritante feedback klik. Polssteun zit er ook standaard bij.

Ze hebben onlangs een nieuwere versie ervan uitgebracht, de MK.2.


Corsair heeft wel zo'n paneeltje met alle verschillende keys op. Normaal hebben ze dat bij Alternate e.d. ook liggen om te proberen. Geen idee of dat met de Corona wel te gebruiken is.
 
Merci voor de feedback.

Naar Alternate rijden is niet echt een optie helaas :)

Toevallig iemand winkel(s) regio Brugge waar je eens kan testen? Fnac heeft Corsair, dus ik denk daar eens te gaan kijken alleszins.
Voor de rest vind ik niet al te veel precies.
 
Media Markt heeft meestal ook welk enkele toetsenborden tentoon staan.

Zelf heb ik een Ducky One 2 FS met red switches waar ik enorm fan van ben. Typed voor mij leuker dan de Corsair K68 die ik ervoor had. Maar ik ben dan ook iets meer fan van compacte keyboards.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo nen Coirsair K95 RGB Platinum non-xt, de cherry mx speed. Echt aanradertje, de azerty kostte wel net geen 200 galetten terwijl de qwerty slechts 167, flauw. Gekocht bij bol.com, omdat ik daar hem goedkoper kon krijgen via coupons van Delhaize en Engie. Kon er zoveel stacken als ik wilde.Als je zot bent van custom RGB, je hebt het geld ervoor over én je hebt twee usb 3.0 poorten vrij aan de rear side van uw mobo, laat u vooral gaan.

 
MX Speeds zou ik niet meteen aanraden als eerste keyboard. Ik heb die fout ook gemaakt en dat was echt verschrikkelijk irritant. Hoe vaak ik dubbele letters heb getyped of er input geregistreerd werd terwijl ik de key amper aanraakte waren om zot van te worden.
 
ja das wel waar, je moet het al wat gewoon zijn, ik had al ervaring met een Logitech 'Mech Dome' voor den dezen.
 
Ik heb de Corsair K95 en ben er meer content van dan de Razer varianten die ik daarvoor had. Ze hebben mij bij Alternate indertijd wel de Cherry MX Brown aangeraden omdat die minder luid zijn en qua gevoeligheid meer geschikt is voor zowel gamen als het occasioneel typwerk.

Deze dus
 
ja die is quasi identiek aan de mijne, alleen MX Speed hier en vind die ook wel stil en goed vr typen, echt geen last van
 
Kbegin meer en meer te twijfel om voor die brown keys te gaan wel, mede omdat ne daar ook wat feedback van krijgt ook, klopt dat @EvilTwin ? Of is dat verwaarloosbaar?
 
Kbegin meer en meer te twijfel om voor die brown keys te gaan wel, mede omdat ne daar ook wat feedback van krijgt ook, klopt dat @EvilTwin ? Of is dat verwaarloosbaar?
Ik heb natuurlijk enkel brown keys, dus echt vergelijken kan ik niet, maar de feedback die merk ik bijna niet. De toetsen zijn wel "zwaarder" dan de reds.

Wat ik je wel kan aanraden (en wat ik ook heb gedaan) is naar een winkel gaan waar beide toetsenborden staan en gewoon testen. Bij Alternate was dit geen probleem. Bovendien is er daar meestal wel iemand aanwezig die je pro's en cons nog eens kan uitleggen.
 
Hier eind vorig jaar de logitech G513 met romer G tactile, eerste mechanisch toetsenbord en wel vrij content van.
Niet super luid voor gewoon bureau werk en wel aangenaam gevoel.
Grootste probleem in mijn zoektocht was ook gewoon de beschikbaarheid van BE-Azerty toetsenborden.
Anders zou ik naar een huntsman elite purple gegaan zijn ofzo.
Polssteun vind ik echt een serieuze meerwaarde.
 
Heel tevreden van mijn Logitech G815.


Ook niet in BE-azerty beschikbaar, dus ben ik maar naar Qwerty geswitched. :p
 
Vandaag toegekomen en al een namiddagje kunnen mee werken.
Wat een gevoel zeg, overheerlijk om zo te typen, ik zou het precies nu al niet meer kunnen missen :D

Eerste indruk dus al ongelooflijk positief. Al maakt het toch (nog) iets meer geluid dan ik vooraf had gedacht, maar goed, ik zal het het wel gewoon worden, hopelijk mijn huisgenoot ook :p
 
Meer dan een weekje verder en er is niet veel gewijzigd: wat..een..droom :love2:
Ik zou het iedereen direct aanraden, licht, vlot, niet overdreven luid, ...
 
Terug
Bovenaan