Mechanisch keyboard

Bigbuddha

Active member
De zoon wil een mechanisch keyboard voor kerst. Meer bepaald deze: https://nuphy.com/products/halo65
Hoe zit dat met AZERTY? kan je hier azerty keys voor kopen?
Hoe 'werkt' azerty trouwens op dit type keyboards? Kan je gewoon toetsen omwisselen? Of moet je echt azerty key sets kopen?

thanks!
 
Voor uw laatste vraag, de gewone letters ga je wel kunnen wisselen, maar de andere toetsen gaan wss andere tekens hebben.
Zie de layouts:
AZERTY-BE
QWERTY-US
(Voor een @-symbool moet je bij Azerty moet je AltGr+2 typen, bij qwerty shift+2)

Ik denk wel dat je andere keycaps kan kopen om er op te zetten omdat de schakelaars (switches) onder de toetsen een standaard vorm hebben.
Maar na ff te googlen kan dat blijkbaar wel een uitdaging zijn om de juiste te vinden die passen.
 
Ik ken er niet genoeg van, maar volgens mij houdt niks u tegen om een aparte set keycaps te kopen met azerty layout. Verschiet wel niet van hoeveel dat nog eens extra kost. Ze moeten dan nog passen op de switches die ze gebruiken bij Nuphry.

Mocht ik u zijn zou ik eerder voorstellen aan de kleine om een keyboard van bv Ducky of Keychron te kiezen, in azerty layout.

Of leren werken met qwerty.
 
Toetsen gewoon omwisselen gaat zeker niet altijd, verschillende rijen hebben vaak een andere vorm.
Maar zoals hierboven gezegd, een nieuwe set keycaps kopen kan natuurlijk wel.
 
Het grootste probleem is dat de layouts niet overeenkomen. Ik word graag gecorrigeerd maar Azerty werkt, denk ik, altijd of nagenoeg altijd met ISO layout ("hoge" enter en extra toets links van de w) terwijl bovenstaand toetsenbord een QWERTY ANSI layout heeft met brede shift links en lage, brede enter.

Dus er zijn 2 problemen indien je bovenstaand zou kopen:
1) mogelijk moet je enorm goed zoeken om een keycap set te vinden die de juiste tekencombinaties heeft voor een AZERTY layout (ik laat nog in het midden of dat dan BE of FR moet zijn) en dan ook nog eens een brede lage enter bevat, brede linker shift, etc
2) als dat al lukt zal je sowieso problemen hebben om daar een volledig passende layout in bvb Windows in te stellen want sommige fysieke knoppen zijn gewoon anders


Aanraders: indien je echt los wil gaan op (custom) mechanische toetsenborden, switch naar QWERTY, je maakt je het leven gemakkelijker. Een korte periode om te wennen en je bent om. Ik heb het dit jaar ook doorlopen om deze reden. Custom keyboard samengesteld in juli, na verlof vanaf september in gebruik genomen, eerste week was redelijk hell maar ondertussen ben ik volledig om en kan ik al niet meer om met AZERTY...

Wil je bij AZERTY blijven, dan zou ik bovenstaande niet nemen. Ga dan even verder zoeken naar AZERTY mechanicals, die zijn er zeker ook. Zie @Muscleduck.
 
Het grootste probleem is dat de layouts niet overeenkomen. Ik word graag gecorrigeerd maar Azerty werkt, denk ik, altijd of nagenoeg altijd met ISO layout ("hoge" enter en extra toets links van de w) terwijl bovenstaand toetsenbord een QWERTY ANSI layout heeft met brede shift links en lage, brede enter.
Ik dacht dat ik al azerty met ANSI layout had gezien maar ik moet me vergissen. Keychron heeft alleszins enkel ISO https://www.keychron.com/collections/french-iso-keyboards-collection
Google kent dat precies ook niet, enkel vragen over ANSI awerty omvormen naar azerty. https://www.google.com/search?q=ANSI+azerty+keyboard
 
Even out of the box idee, je zou je zoon gewoon op een QWERTY toetsenbord kunnen laten werken dat hij dat aanleert? Toen ik mijn vriendin leerde kennen (Nederlandse die studeerde in Antwerpen) heb ik al eens met haar laptop gewerkt met QWERTY layout en ik moet zeggen, na een jaar ging dat zeer vlotjes. Heb ook nooit moeite om nu met een QWERTY layout te werken als ik in het buitenland zit bvb, kan nog altijd van pas komen.
 
Even out of the box idee, je zou je zoon gewoon op een QWERTY toetsenbord kunnen laten werken dat hij dat aanleert? Toen ik mijn vriendin leerde kennen (Nederlandse die studeerde in Antwerpen) heb ik al eens met haar laptop gewerkt met QWERTY layout en ik moet zeggen, na een jaar ging dat zeer vlotjes. Heb ook nooit moeite om nu met een QWERTY layout te werken als ik in het buitenland zit bvb, kan nog altijd van pas komen.
Op zich is QWERTY wel vrij gemakkelijk om te leren. Op mijn eerste job werkte ik altijd met QWERTY omdat alle software op QWERTY gemaakt werd van hoofdkantoor in Duitsland. Thuis had ik gewoon AZERTY en had geen probleem met telkens te switchen.
 
Op zich is QWERTY wel vrij gemakkelijk om te leren. Op mijn eerste job werkte ik altijd met QWERTY omdat alle software op QWERTY gemaakt werd van hoofdkantoor in Duitsland. Thuis had ik gewoon AZERTY en had geen probleem met telkens te switchen.
Ik heb al 9 jaar een QWERTY, maar ik gebruik hem als een AZERTY en ken ook de azerty-layout van buiten.

Goed gebruik van een qwerty he. :unsure:
 
Ook al 10+y QWERTY hier, handig als je langere tijd in't buitenland bent en daar devices moet kopen. In BE een QWERTY vinden lukt nog wel, elders een Belgisch Punt is een ander verhaal... Koop QWERTY en pas je aan, duurt een week, op smartphones en tablets kan je dat gewoon instellen. Heel ons gezin gebruikt hier QWERTY.
 
Thuis had ik gewoon AZERTY en had geen probleem met telkens te switchen.

Respect. Ik heb na 2 maand qwerty thuis/azerty laptop virtueel in windows een qwerty layout ingesteld op de laptop omdat ik echt last begon te hebben om snel op azerty te typen zonder veel fouten te maken.

Toetsen komen niet overeen maar ik typ toch blind dus dat maakt weinig uit.
 
Azerty keysets bestaan, maar zijn héél zeldzaam - ik ken er 3 à 4 en dan zijn het meestal FR. BE ga je eigenlijk alleen prebuilt vinden - zoals @Muscleduck zegt Ducky, Keychron, ...

Letters verzetten gaat niet altijd lukken, zelfs voor de "gewone" letters zijn deze (afhankelijk van de soort) anders van vorm als die op een hogere of lagere rij staan, andere tekens mag je vergeten. Blind typen in een andere layout, dat gaat goed tot je ergens een ingewikkeld paswoord moet ingeven of zo.

Zelf ben ik op mijn custom begonnen met ISO-FR, nu een soort ISO-US. ISO heeft zoals gezegd een knop extra naast de linkshift. Mits programmeerbaar toetsenbord kan je daar iets anders aan toewijzen, indien niet zit je met twee stuks \ |. Voor dagelijks gebruik vind ik een pure US layout te kort schieten, geen é à € ç kort bij de hand, dan kom je bij US international:

640px-KB_US-International.svg.png


maar die doet dan weer moeilijk op " en ' ... Het zal ergens een compromis zoeken zijn.
 
Respect. Ik heb na 2 maand qwerty thuis/azerty laptop virtueel in windows een qwerty layout ingesteld op de laptop omdat ik echt last begon te hebben om snel op azerty te typen zonder veel fouten te maken.

Toetsen komen niet overeen maar ik typ toch blind dus dat maakt weinig uit.
😊, Was wel wennen in't begin maar nadien lukte dat zonder problemen. Het enigste dat soms wat lastig was, waren de sneltoetsen in Photoshop. Zoals Ctrl+Alt+Z bvb.
 
Bedankt voor de meer dan uitgebreide info! Leg dat maar eens uit aan een 13 jarige :p
Nu, ik denk inderdaad dat ik heb de switch naar QWERTY laat maken. Gaat in veel gevallen gewoon handiger zijn. Enkel jammer dat ze schoollaptops hebben moeten aankopen , AZERTY uiteraard haha.
 
US intl bevalt hier wel. Moet je gewoon even spatie tikken na ' of ". Minor inconvenience :)

Het lijkt mij ook een van de betere mogelijkheden, maar misschien dan als backup layout. Om gewoon straight-up engels te typen, is US prima. Voor die international zal je toch ook cheatsheet moeten gebruiken voor je je meest gebruikte dingen in de vingers hebt.

😊, Was wel wennen in't begin maar nadien lukte dat zonder problemen. Het enigste dat soms wat lastig was, waren de sneltoetsen in Photoshop. Zoals Ctrl+Alt+Z bvb.

Echt hé, mijn surfgewoonte is om meerdere tabs te openen en stelselmatig toe te doen die ik gelezen heb. In azerty is Ctrl-W au naturel ping-wijsvinger, in qwerty is het strekken of twee handen gebruiken.
 
Echt hé, mijn surfgewoonte is om meerdere tabs te openen en stelselmatig toe te doen die ik gelezen heb. In azerty is Ctrl-W au naturel ping-wijsvinger, in qwerty is het strekken of twee handen gebruiken.

1 van de zaken waarop ik de eerste weken het meest gevloekt heb in de overgang naar qwerty: muscle-memory dat ervoor zorgde dat ik ctrl-W deed wanneer ik ctrl-Z wou doen.
Hoeveel keer ik een powerpoint of word document per ongeluk gesloten heb op die manier...
 
Terug
Bovenaan