Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Maar een standaard levensverzekering voor zo'n bedrag gaat wel heel hoog uitvallen, alsook gaat die niet zomaar vervallen als je lening afbetaald is.

Een schuldsaldo is eigenlijk een degressieve verzekering op leven die mee daalt met de hypotheeklening, die ophoudt te bestaan als de lening afgelost is. De enige bedoeling daarvan is dat de bank, ongeacht of je leeft of doodgaat, haar geld krijgt.
Ik heb zelf ook een overlijdensverzekering tot mijn 65ste, voor 30k betaal ik net geen 100 euro/jaar. Dit naast mijn ssv die op jaarbasis, in verhouding met het bedrag duurder is dan de overlijdensverzekering. (Risicopatiënt zogezegd. 🙄). Op die manier kan mijn dochter tenminste de successierechten betalen als ik Morgen onder een auto zou lopen. 🙈

Maar een standaard levensverzekering voor zo'n bedrag gaat wel heel hoog uitvallen, alsook gaat die niet zomaar vervallen als je lening afbetaald is.

Een schuldsaldo is eigenlijk een degressieve verzekering op leven die mee daalt met de hypotheeklening, die ophoudt te bestaan als de lening afgelost is. De enige bedoeling daarvan is dat de bank, ongeacht of je leeft of doodgaat, haar geld krijgt.

Cynische ik denkt dat het voor de bank eerder een extra bron van inkomsten is aangezien je meestal een SSV verplicht samen met je hypotheek bij dezelfde bank neemt en ze dus het risico zelf indekken. Voor zover er al een risico is aangezien het tenslotte over een hypotheek gaat met vastgoed als waarborg en de bank schuldeiser in 1e rang is.
SSV kan zeker interessant zijn voor de kredietnemer in bepaalde gezinssituaties maar aangezien ze het altijd verplichten...

Cynische ik denkt dat het voor de bank eerder een extra bron van inkomsten is aangezien je meestal een SSV verplicht samen met je hypotheek bij dezelfde bank neemt en ze dus het risico zelf indekken. Voor zover er al een risico is aangezien het tenslotte over een hypotheek gaat met vastgoed als waarborg en de bank schuldeiser in 1e rang is.
SSV kan zeker interessant zijn voor de kredietnemer in bepaalde gezinssituaties maar aangezien ze het altijd verplichten...
Nu alle gekheid op een stokje, ik vind het ook wel een geruststelling dat moest het ergste gebeuren, mijn partner gewoon een huis heeft zonder verdere afbetalingen. En vice versa. Als dat zou gebeuren heeft de ander al genoeg last emotioneel en financieel en notarieel en weetikveel. Of die geruststelling die prijs van een SSV waard is, tja. Soms vraag ik me af of mijn huis de prijs waard is :ROFLMAO:

SSV betaalt toch uit aan de partner en niet aan de bank? SSV heeft als doel 'u deel van de lening' af te dekken in geval van sterfte zodat u partner niet direct den boel moet verkopen om de lening terug te betalen.

Partner en ik hebben beiden SSV van 70%. Als één van beiden komt te gaan hoeft de ander zich geen zorgen te maken rond woonst.

Is dat dan niet gewoon een levensverzekering dat je afsluit, met je ouders als begunstigde?
Idd daar komt het op neer. Een SSV is uiteindelijk ook een levensverzekering.

Maar nog iets extra. Voor de woning dat we gaan renoveren heb ik de helft geschonken gekregen. In de akte staat Ontbindende voorwaarde bij vooroverlijden (optioneel). Ik vond info online en de notaris had dit uitgelegd maar nu twijfelen we weer wat het betekend.

Kunnen mijn ouders beslissen, als ik voor hen overlijd, dat ze het geld terug willen. En als mijn vrouw dat niet kan betalen ze de woning moet verkopen? Er staat trouwens in dat die optie van toepassing ongeacht de kleinkinderen (ik heb 1 dochter).

SSV betaalt toch uit aan de partner en niet aan de bank? SSV heeft als doel 'u deel van de lening' af te dekken in geval van sterfte zodat u partner niet direct den boel moet verkopen om de lening terug te betalen.

Partner en ik hebben beiden SSV van 70%. Als één van beiden komt te gaan hoeft de ander zich geen zorgen te maken rond woonst.

Een SSV dient enkel om een schuld te dekken dus ze gaan dat geld niet geven aan een particulier maar wel aan de kredietinstelling. De meeste, zo niet alle banken verplichten het nemen van een SSV onafhankelijk van je gezinssituatie.
In uw geval is dat zeker interessant maar in mijn geval, en zo zal het ook wel voor vele andere zijn, is het weggegooid geld. Ook omdat mijn pand veel meer waard is dan mijn schulden en de bank dus amper of geen risico heeft.

Laatst bewerkt:
Soms vraag ik me af of mijn huis de prijs waard is :ROFLMAO:
Ben blij dat ik toch niet de enige ben met die gedachte.
En ik spreek dan over huizen in het algemeen. Soms stel ik mij echt de vraag of het equivalent van 10 volledige jaarlonen het waard is om zuiver een dak boven uw hoofd te hebben.
Wel een dak met veel isolatie en moderne technieken, maar goed.
Een SSV dient enkel om een schuld te dekken dus ze gaan dat geld niet geven aan een particulier maar wel aan de kredietinstelling. De meeste, zo niet alle banken verplichten het nemen van een SSV onafhankelijk van je gezinssituatie.
In uw geval is dat zeker interessant maar in mijn geval, en zo zal het ook wel voor vele andere zijn, is het weggegooid geld. Ook omdat mijn pand veel meer waard is dan mijn schulden en de bank dus amper of geen risico heeft.
Je hebt ook nog erfgenamen natuurlijk.
En de waarde van een huis is nu eenmaal volatiel. De waarde stijgt dan misschien wel, er komt ook onderhoud bij kijken. En de bank weet niet in welke staat het huis is.
Ook heeft de bank geen tijd, noch zin om voor lange tijd een woning te koop te zetten. Nu een bank wil asap zijn geld.

Je hebt ook nog erfgenamen natuurlijk.
En de waarde van een huis is nu eenmaal volatiel. De waarde stijgt dan misschien wel, er komt ook onderhoud bij kijken. En de bank weet niet in welke staat het huis is.
Ook heeft de bank geen tijd, noch zin om voor lange tijd een woning te koop te zetten. Nu een bank wil asap zijn geld.

Dat klopt maar wie zegt dat ik iets wil nalaten aan erfgenamen of die een gratis woning wil schenken.

Een bank verkoopt geen huizen bij wanbetaling hé, ze zijn schuldeiser geen eigenaar. Hypotheek gaat normaal nooit de volle waarde van een pand zijn, daar zit al direct een marge voor de bank.
Anyway denk ik dat uw redenering niet relevant is want banken dekken meestal hun eigen SSV zoals ik al zei, tenzij iemand hier dat kan weerleggen.
Ik probeer hier niet mijn gelijk te halen maar ik vind dat interessante materie dus correct me if I'm wrong.

Laatst bewerkt:
Een bank verkoopt geen huizen bij wanbetaling hé, ze zijn schuldeiser geen eigenaar. Hypotheek gaat normaal nooit de volle waarde van een pand zijn, daar zit al direct een marge voor de bank.
Hoe werkt dat dan als ze 100% lenen? Die 100% is toch 100% de waarde van het huis?

Anyway denk ik dat uw redenering niet relevant is want banken dekken meestal hun eigen SSV zoals ik al zei, tenzij iemand hier dat kan weerleggen.
Wat bedoel je hiermee? SSV is toch niet van de bank zelf, maar van de verzekeraar? De bank kan natuurlijk zelf verzekeraar zijn ook.
Wij zitten bij 2 verschillende SSV verzekeraars voor onze lening.

Hoe werkt dat dan als ze 100% lenen? Die 100% is toch 100% de waarde van het huis?

Mijn bank liet niet toe om 100% lenen, 90% is normaal de max. (vanaf 2020 verplicht). Ik kreeg de meeste voordelige interestvoet bij een hypotheek van 80% of minder. Hoe lager die quotiteit, hoe kleiner het risico voor de bank.

Wat bedoel je hiermee? SSV is toch niet van de bank zelf, maar van de verzekeraar? De bank kan natuurlijk zelf verzekeraar zijn ook.

Wij zitten bij 2 verschillende SSV verzekeraars voor onze lening.

Banken zijn meestal ook verzekeraar en vragen bij hen de brandverkering en SSV te nemen, in theorie is het niet verplicht maar dan stijgt je interestvoet. Bij mij deed enkel Keytrade dat niet.

Op het moment dat de lening wordt aangegaan wel. Maar het is niet zo dat ze dan gelijk al een betaalachterstand hebben he. Meestal hebben ze al x-aantal jaar afbetaald.
Daar ben ik me van bewust, maar @Klein Beschrijf lijkt zo zeker van zijn stelling dat een hypotheek normaal al direct marge ingebouwd heeft.
Terwijl 100% leningen nochtans genoeg voorkomen.

Tegenwoordig werken ze eerder met een hypotheek volmacht. Hypotheek van bvb 25k en dan nog een hypotheekvolmacht van 250k.
Reden hiervan is dat u hypotheek ook beschreven moet worden en dus geld kost. Hoe hoger de hypotheek, hoe hoger de kost van beschrijven.

Eens de bank beslist over te gaan tot verkoop lichten ze hun hypotheekvolmacht en dien je ook het beschrijven van die hypotheek te betalen.

SSV betaalt rechtstreeks aan de bank, niet aan de partner.

Tegenwoordig werken ze eerder met een hypotheek volmacht. Hypotheek van bvb 25k en dan nog een hypotheekvolmacht van 250k.
Reden hiervan is dat u hypotheek ook beschreven moet worden en dus geld kost. Hoe hoger de hypotheek, hoe hoger de kost van beschrijven.

Eens de bank beslist over te gaan tot verkoop lichten ze hun hypotheekvolmacht en dien je ook het beschrijven van die hypotheek te betalen.
Zal eerder 50/50 hypotheek en hypotheekvolmacht zijn. De bank zal altijd voldoende in hypotheek zelf steken aangezien hypotheekvolmacht alleen nog steeds een groter risico is. Er zijn er nog wel een aantal die 100% in hypotheek steken.

Zal eerder 50/50 hypotheek en hypotheekvolmacht zijn. De bank zal altijd voldoende in hypotheek zelf steken aangezien hypotheekvolmacht alleen nog steeds een groter risico is. Er zijn er nog wel een aantal die 100% in hypotheek steken.
Bij ons is het 25k hypotheek en 175k hypotheekvolmacht. Lang gewacht om een huis te kopen en we hadden ongeveer 40% eigen inbreng.

Terug
Bovenaan