Waarom niet eerst huren, en dan eens goed oplijsten wat "leven" jullie kost?Ik wil is wat inzichten van jullie opdoen.
Ik werk nu 6 maanden in de IT sector, met €1950 netto + maaltijdcheques, auto en tankkaart. Qua kapitaal heb ik rond de €28k. Mijn vriendin studeert nog, vermoedelijk afstuderen in 2024. We zijn nu 7j samen, dus uiteraard wordt er al wel eens gesproken over samenwonen, alleen is dat dus in onze situatie niet zo eenvoudig.
Uiteraard zouden we duidelijke financiële afspraken maken op papier, maar ik vroeg me af hoe haalbaar het is voor mij om die lening te dragen. Financieel zou ik niet voor haar moeten zorgen, maar de lening zou wel een aantal jaar door mij afbetaald worden. Alsook het kapitaal zal van mij komen.
We zouden zeker graag willen kopen, en ik heb zelf een sterke voorkeur voor nieuwbouw. We kijken wel enkel naar nieuwbouw met de speciale tijdelijke 6% btw regeling (tot 2022). Prijzen van ons soort droomappartement liggen rond de €240k excl, maar ik heb niet echt een idee of zoiets wel haalbaar is.
Ik kan nu €1600 sparen per maand, dus mijn kapitaal zal redelijk snel stijgen. Tegen het einde van 2021 moet ik zeker boven de €40k zitten.
Vanaf welk punt zou ik voldoende kapitaal hebben, gerekend op een appartement van €240k excl? En zijn er andere valkuilen/zaken waar jullie aan denken? Wat zijn mijn limieten qua afbetalingen? Neem ik best een lening op mijn naam of ineens samen?
Volgende week hebben we wel een afspraak met een bank, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet te veel van, omdat ik vaak hoor dat banken pas echt willen praten eens er een concreet plan is, maar dat heb ik dus duidelijk nog niet![]()
Op basis van deze gegevens dan kijken wat haalbaar is. Ik zou ook zeer goede afspraken maken, want de financiële ongelijkheid kan zich na een tijdje wreken.