Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Ik wil is wat inzichten van jullie opdoen.

Ik werk nu 6 maanden in de IT sector, met €1950 netto + maaltijdcheques, auto en tankkaart. Qua kapitaal heb ik rond de €28k. Mijn vriendin studeert nog, vermoedelijk afstuderen in 2024. We zijn nu 7j samen, dus uiteraard wordt er al wel eens gesproken over samenwonen, alleen is dat dus in onze situatie niet zo eenvoudig.

Uiteraard zouden we duidelijke financiële afspraken maken op papier, maar ik vroeg me af hoe haalbaar het is voor mij om die lening te dragen. Financieel zou ik niet voor haar moeten zorgen, maar de lening zou wel een aantal jaar door mij afbetaald worden. Alsook het kapitaal zal van mij komen.

We zouden zeker graag willen kopen, en ik heb zelf een sterke voorkeur voor nieuwbouw. We kijken wel enkel naar nieuwbouw met de speciale tijdelijke 6% btw regeling (tot 2022). Prijzen van ons soort droomappartement liggen rond de €240k excl, maar ik heb niet echt een idee of zoiets wel haalbaar is.

Ik kan nu €1600 sparen per maand, dus mijn kapitaal zal redelijk snel stijgen. Tegen het einde van 2021 moet ik zeker boven de €40k zitten.
Vanaf welk punt zou ik voldoende kapitaal hebben, gerekend op een appartement van €240k excl? En zijn er andere valkuilen/zaken waar jullie aan denken? Wat zijn mijn limieten qua afbetalingen? Neem ik best een lening op mijn naam of ineens samen?

Volgende week hebben we wel een afspraak met een bank, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet te veel van, omdat ik vaak hoor dat banken pas echt willen praten eens er een concreet plan is, maar dat heb ik dus duidelijk nog niet :unsure:
Waarom niet eerst huren, en dan eens goed oplijsten wat "leven" jullie kost?

Op basis van deze gegevens dan kijken wat haalbaar is. Ik zou ook zeer goede afspraken maken, want de financiële ongelijkheid kan zich na een tijdje wreken.

Ik wil is wat inzichten van jullie opdoen.

Ik werk nu 6 maanden in de IT sector, met €1950 netto + maaltijdcheques, auto en tankkaart. Qua kapitaal heb ik rond de €28k. Mijn vriendin studeert nog, vermoedelijk afstuderen in 2024. We zijn nu 7j samen, dus uiteraard wordt er al wel eens gesproken over samenwonen, alleen is dat dus in onze situatie niet zo eenvoudig.

Uiteraard zouden we duidelijke financiële afspraken maken op papier, maar ik vroeg me af hoe haalbaar het is voor mij om die lening te dragen. Financieel zou ik niet voor haar moeten zorgen, maar de lening zou wel een aantal jaar door mij afbetaald worden. Alsook het kapitaal zal van mij komen.

We zouden zeker graag willen kopen, en ik heb zelf een sterke voorkeur voor nieuwbouw. We kijken wel enkel naar nieuwbouw met de speciale tijdelijke 6% btw regeling (tot 2022). Prijzen van ons soort droomappartement liggen rond de €240k excl, maar ik heb niet echt een idee of zoiets wel haalbaar is.

Ik kan nu €1600 sparen per maand, dus mijn kapitaal zal redelijk snel stijgen. Tegen het einde van 2021 moet ik zeker boven de €40k zitten.
Vanaf welk punt zou ik voldoende kapitaal hebben, gerekend op een appartement van €240k excl? En zijn er andere valkuilen/zaken waar jullie aan denken? Wat zijn mijn limieten qua afbetalingen? Neem ik best een lening op mijn naam of ineens samen?

Volgende week hebben we wel een afspraak met een bank, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet te veel van, omdat ik vaak hoor dat banken pas echt willen praten eens er een concreet plan is, maar dat heb ik dus duidelijk nog niet :unsure:

Ik zou toch eerst eens bekijken hoe het is om samen te wonen vooraleer samen iets te kopen.
Als je echt al zou willen investeren, wat zeker niet slecht is, kan je het appartement voor jezelf kopen. Je kan daar dan gerust samenwonen ook met een regeling (zij betaald wat meer boodschappen ofzo en wat kosten).

Vermits je nog niet alleen woont heb je dus nog geen idee van je kosten? Ik heb indertijd alleen gewoond op een loon van 1600€, appartementje van 650€. Heb niets meer gespaard toen maar kwam wel makkelijk rond. Maar dat is allemaal hoe je leeft natuurlijk. Bij mij was het zo dat 1 keer dat ik met men vriendin samenwoonde we niets meer spaarden, 5x op reis ed liet dit niet toe.

Afgezien van de goede raad hierboven (starten met samenwonen e.d.), wat snelle berekeningen: in de meeste gevallen vragen de banken dat je zelf 10% bijdraagt van de aankoopprijs, bovenop de aankoopkosten e.d.

Voor een onroerend goed van rond de 240K (geen nieuwbouw) moet je dus al snel +40K op tafel kunnen leggen (10% = 24K EUR + alle kosten samen, reken een kleine 20K EUR).

Naar aflossing toe zal je daarbovenop mogen rekenen op afbetalingen 850 à 900 EUR per maand. Ik vermoed dat sommige banken dat net wel gaan toestaan.

Met een beetje geluk zal het dus haalbaar zijn (of het daarentegen verstandig is, dat weet ik niet).

Het gaat mij inderdaad ook deels rond het investeren. Ik woon nu nog thuis, maar dat ga ik ook geen 4j meer doen, dus ook zonder haar zou ik uiteindelijk wel iets kopen. Gedurende de tijd dat zij nog studeert zal zij waarschijnlijk zowel thuis als bij mij wonen.

Ik woon nu nog thuis, dus ik heb inderdaad geen goed zicht op de echte kost van alleen wonen. Ik geef thuis elke maand €200 als bijdrage (in feite mijn maaltijdcheques) voor het eten, en ik denk dat ik daarnaast al bij al €150-€200 uitgeef aan extra dingen/kleren etc. Het zijn natuurlijk corona tijden dus geen restaurants etc, maar dat is voor mij ook iets extra ipv noodzakelijk.

Qua extra uitgaven zal het voor mij dus wel meevallen, maar het is gewoon moeilijk om in te schatten wat ik daarnaast nodig ga hebben.

Stel dat ik/we eind 2021 een overeenkomst teken en een lening aanga met €45k kapitaal, waarbij het appartement pas opgeleverd wordt in 2023, blijf ik sowieso nog thuis wonen tot 2023, en terwijl ik de lening afbetaal kan ik ook nog een flink bedrag sparen, wat me dan wel weer een buffer kan opleveren.

Stel dat ik/we eind 2021 een overeenkomst teken en een lening aanga met €45k kapitaal, waarbij het appartement pas opgeleverd wordt in 2023, blijf ik sowieso nog thuis wonen tot 2023, en terwijl ik de lening afbetaal kan ik ook nog een flink bedrag sparen, wat me dan wel weer een buffer kan opleveren.
Ten eerste lijkt het mij al straf dat je 2 jaar gaat moeten wachten voor uw appartement klaar is.
Ten tweede hoe jij het beschrijft werkt het niet in de praktijk. Je gaat een lening aan, en jij brengt facturen binnen die dan door de maatschappij betaald worden. In zo een nieuwbouwproject ga je in verschillende fases moeten betalen gaande, meestal 4 schijven. En de laatste schijf betaal je pas bij het einde der werken. Uw lening start ook pas als het gehele bedrag volledig uitgekeerd is. Simpel gezegd zal uw lening dus ook pas starten als is appartement klaar is.
Zolang je nog niet alles opgenomen hebt betaal je elke maand interesten op het openstaand saldo, reserveringsvergoeding genaamd.

Ik ga mij niet uitspreken over de haalbaarheid een lening voor een nieuwbouw op uw loon. Maar ik zou persoonlijk gewoon wat meer eigen middelen verzamelen en de kat nog wat uit de boom kijken.

Ten eerste lijkt het mij al straf dat je 2 jaar gaat moeten wachten voor uw appartement klaar is.
Ten tweede hoe jij het beschrijft werkt het niet in de praktijk. Je gaat een lening aan, en jij brengt facturen binnen die dan door de maatschappij betaald worden. In zo een nieuwbouwproject ga je in verschillende fases moeten betalen gaande, meestal 4 schijven. En de laatste schijf betaal je pas bij het einde der werken. Uw lening start ook pas als het gehele bedrag volledig uitgekeerd is. Simpel gezegd zal uw lening dus ook pas starten als is appartement klaar is.
Zolang je nog niet alles opgenomen hebt betaal je elke maand interesten op het openstaand saldo, reserveringsvergoeding genaamd.

Ik ga mij niet uitspreken over de haalbaarheid een lening voor een nieuwbouw op uw loon. Maar ik zou persoonlijk gewoon wat meer eigen middelen verzamelen en de kat nog wat uit de boom kijken.
Ik ben momenteel ook bezig met de aankoop van een nieuwbouw appartement. Het wordt inderdaad in schijven afgelost (onder wet Breyne bij mij), maar de bank laat wel toe dat ik het deel dat is afgelost al begin af te betalen.
Dat helpt dat ook voor een lagere reserveringsvergoeding uiteraard.

Maar ik kon dus kiezen, beginnen de lening af te betalen vanaf er bepaald deel werd afgelost, of pas op het einde als het volledig bedrag werd gebruikt. Vermoedelijk valt dit dus wel te bespreken met de bank

Ik ben momenteel ook bezig met de aankoop van een nieuwbouw appartement. Het wordt inderdaad in schijven afgelost (onder wet Breyne bij mij), maar de bank laat wel toe dat ik het deel dat is afgelost al begin af te betalen.
Dat helpt dat ook voor een lagere reserveringsvergoeding uiteraard.

Maar ik kon dus kiezen, beginnen de lening af te betalen vanaf er bepaald deel werd afgelost, of pas op het einde als het volledig bedrag werd gebruikt. Vermoedelijk valt dit dus wel te bespreken met de bank
Dat heb ik persoonlijk nog niet gehoord. Normaal betaal je pas kapitaal af als je de volledige som opgenomen hebt. En je betaald elke maand interesten op hetgeen je reeds hebt opgenomen en reservering op wat nog open staat.
Indien je toch al onmiddellijk kapitaal zou aflossen zou dat wel goed zijn. Maar ik betwijfel dat.

Dat heb ik persoonlijk nog niet gehoord. Normaal betaal je pas kapitaal af als je de volledige som opgenomen hebt. En je betaalt elke maand interesten op hetgeen je reeds hebt opgenomen en reservering op wat nog open staat.
Indien je toch al onmiddellijk kapitaal zou aflossen zou dat wel goed zijn. Maar ik betwijfel dat.
In ons geval (Belfius) konden we ook kiezen tussen enkel interest/reserveringscommissie betalen (inderdaad op opgenomen resp. niet opgenomen deel), en aflossen kapitaal nadat de volledige lening is opgenomen; of starten met aflossen kapitaal vanaf eerste opname, dit wél van het volledige kapitaal van de lening. Dit wordt in laatste geval (waar wij voor gekozen hebben) vermeld onder "periode van vrijstelling van kaptiaal: tot eerste vrijgave". Afaik moet je op het nog niet opgenomen deel nog steeds reserveringscommissie betalen, maar dat weet ik niet zeker.

Voor ons was dit interessant i.k.v. inbreng in belasting (lening startte pas einde van het jaar, met interesten alleen kregen we de korf amper gevuld).

In ons geval (Belfius) konden we ook kiezen tussen enkel interest/reserveringscommissie betalen (inderdaad op opgenomen resp. niet opgenomen deel), en aflossen kapitaal nadat de volledige lening is opgenomen; of starten met aflossen kapitaal vanaf eerste opname, dit wél van het volledige kapitaal van de lening. Dit wordt in laatste geval (waar wij voor gekozen hebben) vermeld onder "periode van vrijstelling van kaptiaal: tot eerste vrijgave". Afaik moet je op het nog niet opgenomen deel nog steeds reserveringscommissie betalen, maar dat weet ik niet zeker.

Voor ons was dit interessant i.k.v. inbreng in belasting (lening startte pas einde van het jaar, met interesten alleen kregen we de korf amper gevuld).
Inderdaad, ik heb het hier ook zo gedaan (ook Belfius).
Tussen aankoopakte en intrek in de afgewerkte woning zat ook een jaar, dus ik had al een jaar kapitaal afgelost tegen dan.

Ondertussen zit ik aan 16j te gaan van de 20j, nog 113.000 af te lossen van de 140.000.
Een straat of 2 verder staat een nieuwbouw te huur, kleiner dan mijn huis (en imo ook onhandiger van indeling) en zonder inpandige garage.
Ze vragen daarvoor 925 €/maand huur, ik betaal maar 684 €/maand aan m'n lening 😁

Uw lening start ook pas als het gehele bedrag volledig uitgekeerd is. Simpel gezegd zal uw lening dus ook pas starten als is appartement klaar is.
Dat klopt toch niet in alle gevallen hoor. Ik heb ook gebouwd volgens Wet Breyne, en het project was verdeeld in 10 schijven. Op het moment dat ik instapte, moest ik meteen enkele schijven betalen van reeds voltooide werken, en begon mijn aflossing al te lopen. Dit echter aan een lager termijnbedrag, omdat ik op dat moment steeds maar het opgenomen krediet moest afbetalen. Bijna elke maand betaalde ik een nieuwe schijf, en zo steeg het termijnbedrag stelselmatig naar het contractuele termijnbedrag.

A5wKzlQ.png

Van reserveringscommissie was zelfs helemaal geen sprake.

Zo ging het er dus aan toe in praktijk gedurende de opname van de schijven:
maand 1
630,29​
maand 2
630,29​
maand 3
666,49​
maand 4
707,88​
maand 5
719,09​
maand 6
733,74​
maand 7
733,74​
maand 8
735,26​
vanaf maand 9: contractueel termijnbedrag
779,23​

Concreet heeft dit systeem mij dus nog 677,06 euro aan interesten uitgespaard, en ben ik ook niks kwijt aan reserveringscommissies. 😛

Dat klopt toch niet in alle gevallen hoor. Ik heb ook gebouwd volgens Wet Breyne, en het project was verdeeld in 10 schijven. Op het moment dat ik instapte, moest ik meteen enkele schijven betalen van reeds voltooide werken, en begon mijn aflossing al te lopen. Dit echter aan een lager termijnbedrag, omdat ik op dat moment steeds maar het opgenomen krediet moest afbetalen. Bijna elke maand betaalde ik een nieuwe schijf, en zo steeg het termijnbedrag stelselmatig naar het contractuele termijnbedrag.

A5wKzlQ.png

Van reserveringscommissie was zelfs helemaal geen sprake.

Zo ging het er dus aan toe in praktijk gedurende de opname van de schijven:
maand 1
630,29​
maand 2
630,29​
maand 3
666,49​
maand 4
707,88​
maand 5
719,09​
maand 6
733,74​
maand 7
733,74​
maand 8
735,26​
vanaf maand 9: contractueel termijnbedrag
779,23​

Concreet heeft dit systeem mij dus nog 677,06 euro aan interesten uitgespaard, en ben ik ook niks kwijt aan reserveringscommissies. 😛
Bij welke bank was dit?

Situatie: recent gescheiden, halverwege 40, één kindje

Recent alleen een huis gekocht voor 485.000 euro. Akte moet nog verleden worden. Kostenplaatje nog niet bekend maar zal naar schatting rond de 40.000 euro liggen.

Lening van 250.000 vast, 25 jaar, 1,2%
Maandelijkse aflossing: 960 euro

Leeftijd ende aflossing ergens stevig in de 60 maar ik hoop vervroegd te kunnen afbetalen en wou nu de laagst mogelijke maandelijkse aflossing.

Bij welke bank was dit?
Crédit Foncier. Dit is een kleinere bank die enkel hypotheken verstrekt, en bij mijn weten enkel via makelaars aangeboden kan worden.

Veel mensen halen er hun neus voor op, wegens te onbekend, maar de voordelen zijn legio:
  • Geen zichtrekening nodig (ze halen het bedrag af via domiciliëring bij een andere bank)
  • Geen storting van loon (handig voor het geval ik in het buitenland zou gaan werken)
  • Vrije keuze brandverzekering
  • Vrije keuze SSV (je kan dus shoppen bij prijsbrekers zoals Cardif of AFI-ESCA)
  • Geen reserveringscommissie
  • En bij opname in schijven steek je ook nog een deel interest in je zak
Na de bankenronde stak dit aanbod met kop en schouders boven de rest uit, en dan was ik zelfs nog niet op de hoogte van dat laatste puntje.

Ik denk wel dat mijn makelaar een inspanning gedaan heeft toen, aangezien hij 2 jaar later failliet ging. :sneaky:

gezamenlijk netto inkomen: +- 3800
Duurtijd lening: 25
Vaste/Variabele lening: 317900 aan 1.119 %
maandelijks aflossing (bedrag): 1226
Leeftijd einde aflossing: 57
Extra info: Grootste stuk lening op hypothecair mandaat wat ons toch een paar duizend euro heeft opgeleverd. Eerst jaren zullen zoals voor iedereen de moeilijkste zijn. Zeker met een baby die verwacht word begin mei en een paar aanpassingen aan het huis die nog moeten gebeuren ( overschakelen op aardgas, betere isolatie..)

Zouden jullie in een situatie willen/kunnen leven waarin je maandelijks slecht 950 € overhoudt (inkomsten-kredietlasten) om van te leven, maar wel jaarlijks een dividend kan uitkeren van minstens 25k?

Zouden jullie in een situatie willen/kunnen leven waarin je maandelijks slecht 950 € overhoudt (inkomsten-kredietlasten) om van te leven, maar wel jaarlijks een dividend kan uitkeren van minstens 25k?
Waarom niet als je maandelijks rond kan komen? En uw dividend kan je toch gebruiken om grotere kosten te betalen. Uw spaarboek gaat dan gewoon niet elke maand verhogen maar ineens 1 keer per jaar.

Vreemde vraag. Dat is iets meer dan 2k per maand (25/2), dus ik zie het probleem niet?

De grote kredietlast (2.500 € p.m.) schrikt me wat af :p
Tja met zo een kredietlast nagelt ge u wel serieus vast aan hetgene wat je nu doet voor je inkomsten. Ik zou het niet willen want freedom above all else, maar dat is ieder zijn keuze natuurlijk. Tenzij je die inkomsten grotendeels passief kan genereren, dat is een ander verhaal dan.

Terug
Bovenaan