Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,2%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 67 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 83 10,1%

  • Totaal aantal stemmers
    824
netto inkomen: +-2300€ (wel nog wat inkomsten via bijberoep (vennootschap) maar 2020 was eerste jaar dus nog geen zicht op, de grote brok komt pas binnen 5 jaar met liquidatiereserve)
Per lening:
Duurtijd lening: 100.000 op 10 jaar
Vaste/Variabele lening: vast 0.8%
maandelijks aflossing (bedrag): 867
Leeftijd einde aflossing:
37 (nog 8jaar)
Extra info: Meer gedaan omdat de woonbonus toch de kosten dekt van interest en notariskosten. Dus 'gratis' 100k gekregen dat nu mijn spaarbuffer is.
 
Hoh, zal daar heel eerlijk over zijn. Het is geen dossier zoals je er een hier veel ziet passeren. Vriendin werkt in de horeca en is dus technisch werkloos, ik werk natuurlijk wel in de IT dus dat zit wel goed. Geen 10k spaargeld. Beetje geluk gehad waarschijnlijk :)

Met een vriend het er over gehad, dus die was ook zeer geïnteresseerd. Ongeveer dezelfde situatie dan wij, behalve dan dat zijn vriendin net veranderd was van werkgever en daar dus maar 2 maanden werkt (maar werkt tenminste). Hij kreeg maar 1.88... Het is een loting :) Beste dat ik bij andere banken kreeg was 1.05 op 20j.
 
Nieuw voorstel KBC: 0,58% op 20j, 200k te lenen
Dat is wel gek, mijne is nu wel al 1.5/2 jaar geleden en had geluk dat ik maar op 10 jaar zat want vanaf ik die termijn verhoogde ging % ook serieus omhoog. Met eigen inbreng van 400k dus eigenlijk mooi dossier maar kbc ging toen niet onder 1% en dat was dan nog mijn huisbank.
 
netto inkomen: ~2.7-2.8k
Duurtijd lening: 15j
Vaste/Variabele lening: 120k vast 0,76%
Maandelijks aflossing (bedrag): 705,46
Leeftijd einde aflossing: 52
Extra info: SOD, ze beginnen er deze maand aan.
 
Nieuw voorstel KBC: 0,58% op 20j, 200k te lenen


KBC biedt mij volgende bullet aan bovenop mijn klassiek krediet hierboven

50k op 60 maanden à 0,74%
150k op 121 maanden à 0,82%
150k op 180 maanden à 0,97%

Totaal bullet: 350k
Totale kredietlast: 386k

Aanleg van een liquidatiereserve wordt hieraan gekoppeld (30k per jaar op 15j).
Die 350k cash dat ik “bespaar” zou dan op de beurs belanden, in de hoop de intresten te overtreffen.

Thoughts?

Wat mij afschrikt is de plotse beslissing van de (r)overheid om het hele stelsel van liquidatiereserve/VVPRbis af te schaffen of te wijzigen ten nadele vd ondernemer. Dan zit ik natuurlijk met de gebakken peren :)
 
KBC biedt mij volgende bullet aan bovenop mijn klassiek krediet hierboven

50k op 60 maanden à 0,74%
150k op 121 maanden à 0,82%
150k op 180 maanden à 0,97%

Totaal bullet: 350k
Totale kredietlast: 386k

Aanleg van een liquidatiereserve wordt hieraan gekoppeld (30k per jaar op 15j).
Die 350k cash dat ik “bespaar” zou dan op de beurs belanden, in de hoop de intresten te overtreffen.

Thoughts?

Wat mij afschrikt is de plotse beslissing van de (r)overheid om het hele stelsel van liquidatiereserve/VVPRbis af te schaffen of te wijzigen ten nadele vd ondernemer. Dan zit ik natuurlijk met de gebakken peren :)
Waarom geen vast lening op 15j voor alles samen, dan bespaar je nog +/- 10k op uw intresten. Zoals reeds gezegd, zitten wij op 0.87 op 20j bij KBC en uw globaal dossier is sterker dan ons.

15j was bij ons 0.85, maar werd de maandlast natuurlijk groter.
 
Waarom geen vast lening op 15j voor alles samen, dan bespaar je nog +/- 10k op uw intresten. Zoals reeds gezegd, zitten wij op 0.87 op 20j bij KBC en uw globaal dossier is sterker dan ons.

15j was bij ons 0.85, maar werd de maandlast natuurlijk groter.

550k lenen vast op 15j? De staat gaat juichen als ik een nettoloon van 4k ga nodig hebben
 
550k lenen vast op 15j? De staat gaat juichen als ik een nettoloon van 4k ga nodig hebben
Ge gaat ze ook nodig hebben om die bullet af te betalen dan hé... als je het geld niet binnenkrijgt, ook al is het via liquidatiereserve dan kun je ze ook niet lenen.

En het is dan evident dat je rekening houdt met het feit dat ze die regels nog gaan herschrijven. Ze gaan geld moeten gaan vinden in 2022 en later hé.... die coronacrisis gaat moeten betaald worden. En een steen kun je niet stropen hé...
 
Ge gaat ze ook nodig hebben om die bullet af te betalen dan hé... als je het geld niet binnenkrijgt, ook al is het via liquidatiereserve dan kun je ze ook niet lenen.

En het is dan evident dat je rekening houdt met het feit dat ze die regels nog gaan herschrijven. Ze gaan geld moeten gaan vinden in 2022 en later hé.... die coronacrisis gaat moeten betaald worden. En een steen kun je niet stropen hé...
Dat geld is er al he.
Ik vind het gewoon een zonde om alles in bakstenen te steken, vandaar dat KBC met deze “oplossing” komt. In feite zou een liquidatiereserve dus zelfs niet nodig zijn als de beurs het wat goed doet, maar zij willen dit daaraan koppelen.
 
Hmmm deze week een meeting gehad op KBC (ale met, digitaal) waar ook plots bullet werd aangehaald, waar dit vroeger voor de bank broertje dood leek 🤔

Hoe is je beurskennis-ervaring.. Geld lenen (ok liquidatie kan je vrij zeker in zijn maar toch..) voor onzeker eindresultaat... Op zich 1% haleb moet makkelijk te kloppen zijn effectief wel maar zekerheden zijn er niet op de markt. Ik heb stuk vvprbis in de beurs gestoken maar tis toch een ander gevoel: het geld is er, zakt alles in elkaar ga ik serieus vloeken maar de dagdagelijkse routine verandert geen cent verder.
Maar als ik lees 3e generatie denk ik dat er wel wat buffer voorhanden is als het fout zou gaan 😉
 
Ik wil is wat inzichten van jullie opdoen.

Ik werk nu 6 maanden in de IT sector, met €1950 netto + maaltijdcheques, auto en tankkaart. Qua kapitaal heb ik rond de €28k. Mijn vriendin studeert nog, vermoedelijk afstuderen in 2024. We zijn nu 7j samen, dus uiteraard wordt er al wel eens gesproken over samenwonen, alleen is dat dus in onze situatie niet zo eenvoudig.

Uiteraard zouden we duidelijke financiële afspraken maken op papier, maar ik vroeg me af hoe haalbaar het is voor mij om die lening te dragen. Financieel zou ik niet voor haar moeten zorgen, maar de lening zou wel een aantal jaar door mij afbetaald worden. Alsook het kapitaal zal van mij komen.

We zouden zeker graag willen kopen, en ik heb zelf een sterke voorkeur voor nieuwbouw. We kijken wel enkel naar nieuwbouw met de speciale tijdelijke 6% btw regeling (tot 2022). Prijzen van ons soort droomappartement liggen rond de €240k excl, maar ik heb niet echt een idee of zoiets wel haalbaar is.

Ik kan nu €1600 sparen per maand, dus mijn kapitaal zal redelijk snel stijgen. Tegen het einde van 2021 moet ik zeker boven de €40k zitten.
Vanaf welk punt zou ik voldoende kapitaal hebben, gerekend op een appartement van €240k excl? En zijn er andere valkuilen/zaken waar jullie aan denken? Wat zijn mijn limieten qua afbetalingen? Neem ik best een lening op mijn naam of ineens samen?

Volgende week hebben we wel een afspraak met een bank, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet te veel van, omdat ik vaak hoor dat banken pas echt willen praten eens er een concreet plan is, maar dat heb ik dus duidelijk nog niet :unsure:
 
Terug
Bovenaan