Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,2%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 2,0%
  • >€1800

    Stemmen: 81 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    820
gezamenlijk netto inkomen: 4500 à 6000 (werknemer en zelfstandige, dus inherent variabel)
Lening:
Start lening: oktober 2018
Duurtijd lening: 295.000 op 20 jaar
Vaste/Variabele lening: Variabel 3-3-3, 0,85% (initieel, bij herziening aan huidige rente zou dit 0,51% worden)
maandelijks aflossing: €1336
Leeftijd einde aflossing: 48 jaar
Extra info:
 
Gezamenlijk netto inkomen: 4100 EUR/maand
Duurtijd lening: 280.000 EUR op 20 jaar, gestart januari 2016 (1,97%)
Maandelijks aflossing: 1410 EUR/maand (te hoog imo, hadden beter geleend op 25 jaar)
Leeftijd einde aflossing: 45 jaar
5 jaar betaald, komende 15 jaar wordt het 1394,97 EUR/maand (1,681%).
 
Even de template lichtjes aanpassen:
----------------------------------------------------------------------------
gezamenlijk netto inkomen: (geen eindejaarspremie,vakantiegeld,bonussen,... bijberekend. Enkel het gemiddelde maandelijkse "normale" loon)
Waarom eigenlijk? Ik heb netto (significant) meer per maand dan ik eigenlijk bruto verdien. Lijkt me een beetje raar om dat niet mee te tellen.
 
Waarom eigenlijk? Ik heb netto (significant) meer per maand dan ik eigenlijk bruto verdien. Lijkt me een beetje raar om dat niet mee te tellen.
Omdat voor de andere zaken mensen verschillende zaken wel/niet zullen bijtellen. (Belastingen, groepsverzekering, netto voordelen, maaltijdcheques,...). Netto is objectiever en simpeler. Zeker niet perfect, dat weet ik.

Mensen die eerder anders willen dan netto?
 
Omdat voor de andere zaken mensen verschillende zaken wel/niet zullen bijtellen. (Belastingen, groepsverzekering, netto voordelen, maaltijdcheques,...). Netto is objectiever en simpeler. Zeker niet perfect, dat weet ik.

Mensen die eerder anders willen dan netto?
Tuurlijk, ik ben nu geen sales, maar mijn bonus + wachtdienst + certificatiebonus is 30-40% van mijn inkomen. ik vermoed dat dat voor mensen die op commissie werken nog veel significanter is. ( zie mijn post in het brutoloon topic ook) Dus als je bonussen enzo niet gaat meetellen dan wordt het vreemd :p Maar ok als dat wat de mensen willen dan is het zo.
 
gezamenlijk netto inkomen: 4600€ zonder extra's (wel incl ploegenpremies), 5600 met (maaltijdcheques, marginale eindejaarspremie en vakantiegeld, kindergeld)

Hoofdlening:
Duurtijd lening: 207.829,94€ op 20 jaar
Vaste/Variabele lening: Vast 1,39%
maandelijks aflossing: 991,56€
Leeftijd einde aflossing: 2039, dus 53j

Bijlening:
Duurtijd lening: 6.068,23€ op 5 jaar
Vaste/Variabele lening: Vast 1,04%
maandelijks aflossing: 102,16€
Leeftijd einde aflossing: 2024, dus 38j

Renovatielening:
Duurtijd lening: 43.101,83€ op 15 jaar
Vaste/Variabele lening: Vast 1,24%
maandelijks aflossing: 262,40€
Leeftijd einde aflossing: 2034, dus 48j


Extra info:
Hoofdlening was oorspronkelijk 247.500€ op 25j aan 3,93% (KBC)
Na 2,5 jaar herziening bij dezelfde bank naar 2,77%.
Na nog eens 2,5 jaar externe herziening naar 1,39% (Argenta)

Bijlening was oorspronkelijk een aparte lening om zo de quotiteit van de hoofdlening <80% te krijgen om lagere rentevoet te krijgen. Bij elke herziening gevraagd om deze samen te voegen, maar dit ging niet.
 
gezamenlijk netto inkomen: 6000 euro (dat is ons gezamenlijk inkomen als bediende. Ik ben ook nog zelfstandige in bijberoep en heb daar maanden van 1000 euro maar tegenwoordig soms ook maanden van 5000 euro. Onvoorspelbaar en is allemaal extra ... als dat ooit weg valt is dat heel jammer maar voor de rest geen enkel probleem. Ik tel het voor de duidelijkheid nergens mee hier)

Wij hebben 2 leningen lopen:

1ste is voor het huis waar we nu wonen en gebouwd hebben in 2006/2007. Lening is gestart in januari 2006 Oorspronkelijk was dat 185.000 euro. We hebben daarvan x aantal jaren geleden 65.000 euro vervroegd van terugbetaald. De gegevens hieronder (buiten de duurtijd) zijn dus van de herziening.
Duurtijd lening: 20 jaar
Vaste/Variabele lening: vast (ik denk 1,98%)
maandelijks aflossing (bedrag): 612,39
Leeftijd einde aflossing:
Vrouw 43 en ik 41
Extra info: Nog 37.355 euro te betalen. (incl. interesten) Lening is nog met het oude woonbonus systeem. Om die reden laten we die sowieso de volledige looptijd uitdoen.

2de is voor de bouwgrond waarop we binnen een 5tal jaren opnieuw zullen bouwen. Lening is gestart in maart 2017 en opnieuw 185.000 euro
Duurtijd lening: 20 jaar
Vaste/Variabele lening: vast (ik denk 1,86%)
maandelijks aflossing (bedrag): 922,63
Leeftijd einde aflossing:
Vrouw 55 en ik 53
Extra info: Nog 179.912 euro te betalen. (incl. interesten)

Binnen 5 jaar staan we dan natuurlijk wel voor de vraag wat we gaan doen met onze huidige woning. (Verkopen of verhuren) Momenteel nog geen zicht op ...
 
gezamenlijk netto inkomen: 4400€
Duurtijd lening: 275000 op 25 jaar
Vaste/Variabele lening: 1,95%
maandelijks aflossing (bedrag): 1160€
Leeftijd einde aflossing: 56
Extra info:
 
gezamenlijk netto inkomen: 4.300€ (beide niet voltijds)

Lening 1:
Duurtijd lening: 14 jaar
Vaste/Variabele lening: vast
maandelijks aflossing (bedrag): 510€
Leeftijd einde aflossing:
51
Extra info: eigen woning

Lening 2:
Duurtijd lening: 20 jaar
Vaste/Variabele lening: vast
maandelijks aflossing (bedrag): 555€
Leeftijd einde aflossing:
57
Extra info: huurpand A (verhuurd aan 600€)

Lening 3:
Duurtijd lening: 20 jaar
Vaste/Variabele lening: vast
maandelijks aflossing (bedrag): 555€
Leeftijd einde aflossing:
57
Extra info: huurpand B (zal verhuurd worden aan +-650€)
 
gezamenlijk netto inkomen: ~70000nok ( In realiteit dit jaar ~100000nk, maar goed zie discussie hierboven :p )
Duurtijd lening: (hoeveel jaar) 25, 24 jaar te gaan
Vaste/Variabele lening: variabel aan 1,4%, vaste leningen zijn hier normaal gezien voor max 5 jaar en de laagste vaste rente is 1.9 denk ik voor 5 jaar.
maandelijks aflossing (bedrag): ~18000 nok
Leeftijd einde aflossing:
(welke leeftijd hebt u, als je u lening volledig hebt betaald) 60/58 Maar we zullen zien. Het is hier niet de gewoonte dat men die lening afbetaalt
Extra info: (relevante informatie)
 
gezamenlijk netto inkomen: Puur nettoloon: 4300€, maar incl auteursrechten en dividend 9164€

Lening 1: €111329
Duurtijd lening: 220 maanden
Vaste/Variabele lening: vast
maandelijks aflossing (bedrag): 596.55
Leeftijd einde aflossing:
46

Lening 2: €108648
Duurtijd lening: 162 maanden
Vaste/Variabele lening: vast
maandelijks aflossing (bedrag): 744.17
Leeftijd einde aflossing:
42
 
gezamenlijk netto inkomen: €3600

Lening 1: €83.000
Duurtijd lening: 15 jaar
Vaste/Variabele lening: vast (1,53%)
maandelijks aflossing (bedrag): €515
Leeftijd einde aflossing:
46

Lening 2: €30.000
Duurtijd lening: 20 jaar
Vaste/Variabele lening: vast (1,73%)
maandelijks aflossing (bedrag): €147
Leeftijd einde aflossing:
51
Extra info: Beide zijn voor de aankoop van eigen woning. In 2 gesplitst ivm belastingsvoordeel.

Leeftijd einde aflossing: (welke leeftijd hebt u, als je u lening volledig hebt betaald) 60/58 Maar we zullen zien. Het is hier niet de gewoonte dat men die lening afbetaalt
Kan je dat eens uitleggen, dat het niet de gewoonte is om die lening af te betalen in Noorwegen ? Kort en simpel is goed hoor als dat mogelijk is :)
 
Kan je dat eens uitleggen, dat het niet de gewoonte is om die lening af te betalen in Noorwegen ? Kort en simpel is goed hoor als dat mogelijk is :)
Niet zo moeilijk, er zijn weinig opties voor andere leningen. Type renovatie ofzoiets. Dus wat mensen doen is dat eens ze aan <60% quotiteit zitten en een goed genoeg inkomen hebben veranderen ze hun lening naar iets dat een 'rammelån' heet. Vanaf dan moet je enkel de rente betalen en de rest is naar eigen goeddunken. En je kan dan ook zonder problemen terug oplenen naar die 60%.

Mijn schoonouders wonen in een appartement van pakweg 6.5M en ze hebben een lening van nog ~20k daarop maar die houden ze gewoon om zoals dit jaar gewoon een auto te kunnen kopen, lenen terug up tot 500k en betalen dan rustig af aan de veel beter rentevoet dan gelijk welke andere lening.
 
Niet zo moeilijk, er zijn weinig opties voor andere leningen. Type renovatie ofzoiets. Dus wat mensen doen is dat eens ze aan <60% quotiteit zitten en een goed genoeg inkomen hebben veranderen ze hun lening naar iets dat een 'rammelån' heet. Vanaf dan moet je enkel de rente betalen en de rest is naar eigen goeddunken. En je kan dan ook zonder problemen terug oplenen naar die 60%.

Mijn schoonouders wonen in een appartement van pakweg 6.5M en ze hebben een lening van nog ~20k daarop maar die houden ze gewoon om zoals dit jaar gewoon een auto te kunnen kopen, lenen terug up tot 500k en betalen dan rustig af aan de veel beter rentevoet dan gelijk welke andere lening.
"Niet zo moeilijk" en dan toch wel met een heel rare constructie afkomen :D
 
Niet zo moeilijk, er zijn weinig opties voor andere leningen. Type renovatie ofzoiets. Dus wat mensen doen is dat eens ze aan <60% quotiteit zitten en een goed genoeg inkomen hebben veranderen ze hun lening naar iets dat een 'rammelån' heet. Vanaf dan moet je enkel de rente betalen en de rest is naar eigen goeddunken. En je kan dan ook zonder problemen terug oplenen naar die 60%.

Mijn schoonouders wonen in een appartement van pakweg 6.5M en ze hebben een lening van nog ~20k daarop maar die houden ze gewoon om zoals dit jaar gewoon een auto te kunnen kopen, lenen terug up tot 500k en betalen dan rustig af aan de veel beter rentevoet dan gelijk welke andere lening.
maar die moeten ze dan toch ook nog steeds afbetalen of schuift dat door naar de volgende generatie dan?
 
Als het daar de gewoonte is en banken laten het toe is het gewoon altijd een kleine hypotheek die op het pand blijft lopen he. Op zich niet zo gek: waar is de bank het best gedekt: een autolening voor auto die morgen per total kan zijn of 50k (ik ga nu in euro's spreken he :p) op iets dat bij verkoop nog sowieso 300-400k waard is..

@sander: wat is het % auteursrechten daar in?
 
Als het daar de gewoonte is en banken laten het toe is het gewoon altijd een kleine hypotheek die op het pand blijft lopen he. Op zich niet zo gek: waar is de bank het best gedekt: een autolening voor auto die morgen per total kan zijn of 50k (ik ga nu in euro's spreken he :p) op iets dat bij verkoop nog sowieso 300-400k waard is..

@sander: wat is het % auteursrechten daar in?
€1500 (=12,5% van omzet)
 
gezamenlijk netto inkomen: €5300 (zelfstandig, opgetrokken ifv IPT-gewaarborgd inkomen, een niet-fiscale maar mentale keuze) + jaarlijks ruim dividenden (boekjaar '19 eerste maal, als ik dat in maandloon netto uitdruk is dat heel hoog maar ik ga ervanuit dat deze wetgeving toch nog regelmatig wijzigt dus bekijken we dit niet als een maandinkomen maar een bedrag om privé mee te investeren om passief inkomen bij te genereren..)

Lening 1: €235k
Duurtijd lening: 25jaar
Vaste/Variabele lening: vast (2,23%)
maandelijks aflossing (bedrag): €1085
Leeftijd einde aflossing: 54

Lening 2: €36.000
Duurtijd lening: 15 jaar
Vaste/Variabele lening: vast (1,9%)
maandelijks aflossing (bedrag): €240
Leeftijd einde aflossing: 45
Extra info:
- een derde lening is er ook, maar dat is professioneel (ook hypothecair) en heeft weinig impact to be honest (snel gerekend een 5% van maandomzet gaan naar afbetaling). Opvallend is ook dat business gewijs dit totaal anders bekeken wordt, ook al gaat het over vastgoed en ook termijnen veel korter nagestreefd worden waar haalbaar (met natuurlijk beloning in lagere %).
- gestart aan 3.5-4% destijds wat toen zeer scherp was. de lening is 2x herzien met de laatste maal nog een extra injectie voor wat extra plannen.
op zich kan de 'hoofdlening' lichter gemaakt worden maar aan 2,23% is het (dacht ik toch) niet de moeite te laten herzien enerzijds en is afbetalen ook niet direct de ambitie omdat met investeren er meer als die 2% gehaald wordt en dan is het puur economisch aan te pakken al heb ik ook dichte vrienden (die zelfstandige IT'ers e :p ) die kiezen voor af te lossen voor mentale rust te hebben.
Ik sluit niet uit dat dit totaalbedrag ook naar beneden getrokken wordt toch op een bepaald punt puur voor de gedachtegang naarmate ik minder jong wordt. De hele coronasituatie is op dat vlak toch even voetjes op de grond: er kan altijd iets gebeuren en minder schulden is minder stress, los van de spaarboek. De keuze voor hoger brutoloon uit te keren dateert van 3tal maand voor corona [nov 19] (gelukkig, ik vermoed dat diezelfde gewaarborgd inkomen verzekering nu duurder staat).
 
LOL die noren toch

Hoe kan je nu lening voor een auto onder een hypothecaire lening steken :)
Geld is geld, zolang het onderpand er is wat maakt het uit waar het geld naar toe gaat ? Zoals gezegd er zijn ook niet echt andere leningsopties. Het is een hypotheek, autolening of een 'forbrukslån', die laatste is het type van 30k morgen op uw rekening, 15-25% rente.
"Niet zo moeilijk" en dan toch wel met een heel rare constructie afkomen :D
Ik zei niet moeilijk, niet 'niet vreemd' :p Al ben ik er ondertussen ook wel al in meegegaan.
maar die moeten ze dan toch ook nog steeds afbetalen of schuift dat door naar de volgende generatie dan?
Als je sterft met een eigendom waar nog een lening achter zit. wat gebeurt er dan? Ofwel nemen de erfgenamen dat over ofwel verkoop je het huis, betaal de lening en verdeel de rest.
 
Terug
Bovenaan