Je zou de spaarrekening van de gemeenschappelijke rekening eens moeten zien, daar piept 'm niet over hoor!
Dat is van mijn vrouw, hé, daar draag ik enkel aan bij

. (Nee, serieus, daar staat natuurlijk wél een mooie som op, maar dat komt echt wel door het samenwonen, ik ben van nature uit geen spaarder).
Nu, terug on topic. Ik heb mijn cijferfestisjisme weer even bovengehaald omdat ik wil aantonen dat wat we doen een véél minder groot risico is dan wat het lijkt.
Ik heb even het nettoloon van mij en m'n vriendin genomen en dit afgezet tegen het totaal bedrag aan leningen/huur die we betaalden voor dezelfde maand. Telkens inflatiegecorrigeerd (basis 2005)
Daaruit blijkt dat we nu (na enkele maanden waarin we dubbele lening zullen hebben) zo rond de 35% leninglast zullen hebben. Dat is minder dan de periode 2007-2009 (maar dat was op 1 loon gerekend) maar slechts net iets meer als in 2011, toen we onze eerste woning aankochten. En toen hadden we een perfect normale aflossing op een normaal loon. Meer zelfs, we hebben nu (allez, nadat we een lening vervroeg aflossen zoals het plan is), gecorrigeerd voor inflatie, nog altijd evenveel over zoals we hadden tussen 2011 en 2015.
De reden waarom Whirlpool het dus een véél te hoog bedrag vindt is puur omwille van het absolute bedrag. Je moet echter alles in relatie zien tot het loon (en de loonsevolutie). En dan is het niet slechter dan de jaren toen we onze eerste woning, best nog goedkoop, gekocht hebben.
(de bedragen zijn exact op de bedragen in 2022 na natuurlijk, dat zijn daar voorzichtige schattingen). Zaken zoals tijdskrediet heb ik eruit gefilterd.