Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Maakt geen fluit uit wat de prijs van je huis doet eens je er woont...

En als je verkoopt in dalende markt, kost iets anders ook minder
Ge verliest het feit uit het oog dat er een groot deel mensen hun job verliezen tijdens zo'n crisis. Ze kunnen hun huis niet meer afbetalen want ze hebben gen spaargeld. Ze zitten onder water (hun huis is minder waard dan hun hypotheek door de crash). Ze verkopen noodgedwongen en hebben daarna nog een restschuld aan de bank. Maakt dus wel een fluit uit in een crisis.

Hoeveel huizen komen onder water in belgie?

Hoeveel gedwongen verkopen zijn er in bekgie?

Het moet al raar doen als je met je spaargeld/dop geen paar maanden overleeft...

Ge verliest het feit uit het oog dat er een groot deel mensen hun job verliezen tijdens zo'n crisis.
je overschat wat een crisis doet. Zelfs net na het begin van de tweede wereldoorlog, toen duizenden Belgische militairen werkloos waren, vele gevluchte Belgen terugkeerden en bedrijfsleiders massaal (blijvend) gevlucht waren, was er 'maar' 27% werkloosheid.
Ze kunnen hun huis niet meer afbetalen want ze hebben gen spaargeld. Ze zitten onder water (hun huis is minder waard dan hun hypotheek door de crash). Ze verkopen noodgedwongen en hebben daarna nog een restschuld aan de bank. Maakt dus wel een fluit uit in een crisis.
een bank verkoopt absoluut niet graag gedwongen tijdens een crisis, omdat ze weten dat ze dan toch zelf ook hun geld niet (volledig) terugzien. Ze gaan dan veel vlugger betalingsuitstel of herschikking van de leningen toestaan.

Trouwens tijdens de tweede wereldoorlog en de oliecrisis, twee van de grootste crisissen in de laatste jaren, stegen de woningprijzen heel sterk: https://www.tijd.be/oud/oud/vastgoed-een-zekere-belegging-in-onzekere-tijden/95405.html

Bovendien, als er nu 1 iets typisch is tijdens een crisis, dat is dat de inflatie hoog tij viert. En dat betekent dat de reële aflossing daalt.

Laatst bewerkt:
Hoeveel huizen komen onder water in belgie?

Hoeveel gedwongen verkopen zijn er in bekgie?

Het moet al raar doen als je met je spaargeld/dop geen paar maanden overleeft...
Ik heb 2x een "gedwongen verkoop" gekocht.. :unsure:
Wel beide via immo, als ze via immo niet verkocht raken binnen 6 maanden, dan wordt het openbaar verkocht en via het immokantoor zijn dat de normale marktprijzen die ze vragen, weinig echt "verlies" dus.
En aangezien ik van beide huizen ook hun aankoopprijs ken van enkele jaren ervoor garandeer ik je dat het in beide gevallen een kwestie was van simpelweg niet met geld kunnen omgaan, ik spreek over afbetalingen van minder dan 800 euro voor koppels. 🙈

Ik wou een overschrijving doen naar uw rekening maar dat gaat blijkbaar niet :(
Echt zonde dat je zo aan de grond zit. Kunnen we geen crowdfunding opzetten?
Je zou de spaarrekening van de gemeenschappelijke rekening eens moeten zien, daar piept 'm niet over hoor! 🤪

Je zou de spaarrekening van de gemeenschappelijke rekening eens moeten zien, daar piept 'm niet over hoor! 🤪
Dat is van mijn vrouw, hé, daar draag ik enkel aan bij :p. (Nee, serieus, daar staat natuurlijk wél een mooie som op, maar dat komt echt wel door het samenwonen, ik ben van nature uit geen spaarder).

Nu, terug on topic. Ik heb mijn cijferfestisjisme weer even bovengehaald omdat ik wil aantonen dat wat we doen een véél minder groot risico is dan wat het lijkt.

Ik heb even het nettoloon van mij en m'n vriendin genomen en dit afgezet tegen het totaal bedrag aan leningen/huur die we betaalden voor dezelfde maand. Telkens inflatiegecorrigeerd (basis 2005)

Daaruit blijkt dat we nu (na enkele maanden waarin we dubbele lening zullen hebben) zo rond de 35% leninglast zullen hebben. Dat is minder dan de periode 2007-2009 (maar dat was op 1 loon gerekend) maar slechts net iets meer als in 2011, toen we onze eerste woning aankochten. En toen hadden we een perfect normale aflossing op een normaal loon. Meer zelfs, we hebben nu (allez, nadat we een lening vervroeg aflossen zoals het plan is), gecorrigeerd voor inflatie, nog altijd evenveel over zoals we hadden tussen 2011 en 2015.

De reden waarom Whirlpool het dus een véél te hoog bedrag vindt is puur omwille van het absolute bedrag. Je moet echter alles in relatie zien tot het loon (en de loonsevolutie). En dan is het niet slechter dan de jaren toen we onze eerste woning, best nog goedkoop, gekocht hebben.

1638772510926.png

(de bedragen zijn exact op de bedragen in 2022 na natuurlijk, dat zijn daar voorzichtige schattingen). Zaken zoals tijdskrediet heb ik eruit gefilterd.

Mooie grafiek, je hebt wel geen rekening gehouden met het aantal gezinsleden dat ondertussen is uitgebreid + je hebt nu 2 woningen waar kosten aan zijn of kunnen zijn. ;)

De vrees om bankroet te gaan vind ik ook groter worden.
Een gezinswoning verliezen als starter zonder kinderen was minder erg dan als je een gezin hebt met kind(eren).
Maar dat speelt weinig rol bij jullie, zijn er ooit financiële problemen dan wordt de tweede woning gewoon verkocht. :tongue:

Mooie grafiek, je hebt wel geen rekening gehouden met het aantal gezinsleden dat ondertussen is uitgebreid + je hebt nu 2 woningen waar kosten aan zijn of kunnen zijn. ;)
Net zoals ik ook met de inkomsten uit die 2e woning geen rekening heb gehouden. :) is idd zeker niet perfect
TNTim zei:
De vrees om bankroet te gaan vind ik ook groter worden.
Een gezinswoning verliezen als starter zonder kinderen was minder erg dan als je een gezin hebt met kind(eren).
Maar dat speelt weinig rol bij jullie, zijn er ooit financiële problemen dan wordt de tweede woning gewoon verkocht. :tongue:
idd, net door die 2 woningen is het risico kleiner. Als we de 2e woning verkopen, zijn alle leningen onmiddellijk afgelost.

Net zoals ik ook met de inkomsten uit die 2e woning geen rekening heb gehouden. :) is idd zeker niet perfectidd, net door die 2 woningen is het risico kleiner. Als we de 2e woning verkopen, zijn alle leningen onmiddellijk afgelost.
Ik heb niet alles meegevolgd, maar is de tweede woning dicht bij jouw thuis in de buurt?

Of het moet een totaal andere omgeving zin. (Bv aan een meer oid) maar vanwaar de keuze om een vakantiewoning zo dichtbij te zoeken?

In België zitten we met relatief korte afstanden om in een andere omgeving te zitten. Ik begrijp de investeringsdrang, maar je had die bv ook kunnen koppelen aan persoonlijk niet-financieel voordeel. Tijdens een verlengd weekend eens eropuit gaan met het gezin lijkt mij toch ook wat? Of is de keuze hier puur financieel geweest?

Of het moet een totaal andere omgeving zin. (Bv aan een meer oid) maar vanwaar de keuze om een vakantiewoning zo dichtbij te zoeken?

In België zitten we met relatief korte afstanden om in een andere omgeving te zitten. Ik begrijp de investeringsdrang, maar je had die bv ook kunnen koppelen aan persoonlijk niet-financieel voordeel. Tijdens een verlengd weekend eens eropuit gaan met het gezin lijkt mij toch ook wat? Of is de keuze hier puur financieel geweest?
Het is een vakantiewoning om te verhuren, niet om er zelf in te wonen.

We hadden idd een vakantiewoning ver weg kunnen kiezen en daar af en toe zelf naartoe gaan, maar dan:
- zit je vast aan 1 vakantieplaats (minder leuk)
- heb je bij verhuur redelijk wat zorgen, omdat je er niet zomaar even naartoe kan rijden voor herstellingen/...
- heb je gemakkelijk het later omgevormd naar een gewone woning (waar wij dan mss zelf in gaan wonen)
...

Vakantiewoning in de Ardennen kan financieel ook interessant zijn. Ooit met een groep van +-10 man eens iets gehuurd daar, dikke 1.000 euro voor een weekend. Geen idee wat de prijzen van zo een vakantiewoning in de Ardennen zijn maar als je 1K per weekend kunt vragen kan ik me moeilijk inbeelden dat dat een slechte investering zou zijn, al heb ik geen zicht op de bezettingsgraad.

We hadden idd een vakantiewoning ver weg kunnen kiezen en daar af en toe zelf naartoe gaan, maar dan:
- zit je vast aan 1 vakantieplaats (minder leuk)
- heb je bij verhuur redelijk wat zorgen, omdat je er niet zomaar even naartoe kan rijden voor herstellingen/...
- heb je gemakkelijk het later omgevormd naar een gewone woning (waar wij dan mss zelf in gaan wonen)
Dat net niet: je hebt nu ook iets in handen van xxx-aantal euro’s waar je niet naartoe gaat en dat zal je niet tegenhouden om elders op verlof te laten gaan. Het geeft je net de mogelijk om OOK naar die plek te gaan.
Ivm er naar toe rijden, akkoord, maar het is nu niet dat België zo groot is. Ik zou zeker op ongeveer een uur zoeken.

Over dat ombouwen: als dat echt de bedoeling is dan is het volkomen logisch.
Geen kritiek ofzo, maar ik zou de optimalisatie zowel op privé als financieel vlak proberen door te voeren. Het lijkt me heerlijk om zonder voorbereiding en ‘kosten’ om 5 uur de auto in te springen op vrijdag om ‘elders’ te zitten in iets van mezelf.

Dat net niet: je hebt nu ook iets in handen van xxx-aantal euro’s waar je niet naartoe gaat en dat zal je niet tegenhouden om elders op verlof te laten gaan. Het geeft je net de mogelijk om OOK naar die plek te gaan.
Ivm er naar toe rijden, akkoord, maar het is nu niet dat België zo groot is. Ik zou zeker op ongeveer een uur zoeken.
als een woning enige tijd niet verhuurd is, "moet" je daar wel regelmatig zijn. En op 1 uur, dan heb je in mijn geval provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Henegouwen. Niet echt onze bestemmingen (zeker de kust niet, dat is wel leuk voor een paar keer per jaar, maar eerder in de winter).
toru zei:
Over dat ombouwen: als dat echt de bedoeling is dan is het volkomen logisch.
Geen kritiek ofzo, maar ik zou de optimalisatie zowel op privé als financieel vlak proberen door te voeren. Het lijkt me heerlijk om zonder voorbereiding en ‘kosten’ om 5 uur de auto in te springen op vrijdag om ‘elders’ te zitten in iets van mezelf.
Ombouwen is zeker iets wat we sterk overwegen na een tiental jaar. Of gewoon verkopen/schenken aan onze kinderen.

Persoonlijk ben ik ook liever elke keer elders op reis. En om dan bvb een 5-tal weekends per jaar naar een woning te gaan, daar koop ik niks voor ;).

Vakantiewoning in de Ardennen kan financieel ook interessant zijn. Ooit met een groep van +-10 man eens iets gehuurd daar, dikke 1.000 euro voor een weekend. Geen idee wat de prijzen van zo een vakantiewoning in de Ardennen zijn maar als je 1K per weekend kunt vragen kan ik me moeilijk inbeelden dat dat een slechte investering zou zijn, al heb ik geen zicht op de bezettingsgraad.
Probleem is dat je zo een huis ook moet onderhouden en je ook een systeem moet zoeken om dat te kuisen, sleutel overhandigen en noem maar op.
Dat kan wel winstgevend zijn als je het kuisen en de logistieke kant zelf regelt. Boekingen gaan dan via een ardenne-etappe ofzo.
Maar je moet het dan wel zien zitten om steeds naar de Ardennen te rijden om sleutel te gaan overhandigen, controle op schade te doen en de opkuis te doen.

Zaken zoals een jacuzzi en een zwembad zijn leuke extra’s wat uw woningen interessanter maken. Maar dit kost ook veel geld om te laten draaien en in onderhoud.
En mensen krijgen trouwens ook alles kapot, en de borg dekt niet altijd de kosten die je hebt.

Maar als je alles moet uitbesteden dan kan het al snel de sop op de kolen niet waard zijn.

Probleem is dat je zo een huis ook moet onderhouden en je ook een systeem moet zoeken om dat te kuisen, sleutel overhandigen en noem maar op.
Dat kan wel winstgevend zijn als je het kuisen en de logistieke kant zelf regelt. Boekingen gaan dan via een ardenne-etappe ofzo.
Maar je moet het dan wel zien zitten om steeds naar de Ardennen te rijden om sleutel te gaan overhandigen, controle op schade te doen en de opkuis te doen.

Zaken zoals een jacuzzi en een zwembad zijn leuke extra’s wat uw woningen interessanter maken. Maar dit kost ook veel geld om te laten draaien en in onderhoud.
En mensen krijgen trouwens ook alles kapot, en de borg dekt niet altijd de kosten die je hebt.

Maar als je alles moet uitbesteden dan kan het al snel de sop op de kolen niet waard zijn.
Mijn neef heeft daar zo een woning: gepensioneerde buurman is de conciërge die alles regelt ivm sleutels, poetsvrouw, klusjes.. hebben zelf een website gebouwd voor de verhuur.

Af en toe rijdt hij eens naar daar met z'n broer om de tuin onder handen te nemen. Voor de rest staan daar grote maairobotten die het gazon het hele jaar door in orde houden.

Die houdt daar een schoon centje aan over..

Mijn neef heeft daar zo een woning: gepensioneerde buurman is de conciërge die alles regelt ivm sleutels, poetsvrouw, klusjes.. hebben zelf een website gebouwd voor de verhuur.

Af en toe rijdt hij eens naar daar met z'n broer om de tuin onder handen te nemen. Voor de rest staan daar grote maairobotten die het gazon het hele jaar door in orde houden.

Die houdt daar een schoon centje aan over..
Als je dat zo kan oplossen dan is dat inderdaad zeer leuk om iets bij te verdienen.
Familie van mij had zo drie woningen in de Ardennen. Mijn grootouders reden dan samen met zijn ouders naar daar om daar de kuis te doen en alles te regelen. Ik ken het principe dus heel goed.
Voor mijn grootouders was dat ideaal want zijn gepensioneerd en poetsen is voor hun geen straf, ze konden dat op hun gemak doen en de Ardennen is ook leuk vertoeven. Ze kregen 100€ per huis wat niet mega veel is voor van huis te zijn en uren te poetsen, maar goed ze waren ermee weg.

Maar ik weet ook wel waarom hij dit vroeg aan hun voor een snoepcent.

gezamenlijk netto inkomen: 4000 euro/maand
Duurtijd lening: 22 jaar
Vaste/Variabele lening: vast 1,49%
Maandelijkse aflossing (bedrag): 1212,17 euro
Leeftijd einde aflossing: 58 jaar (partner: 60 jaar)

Terug
Bovenaan