Michel Drets
Well-known member
Hello bank danIk zit bij Keytrade met mijn huidige hypotheek![]()

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hello bank danIk zit bij Keytrade met mijn huidige hypotheek![]()

Ik zit bij Keytrade met mijn huidige hypotheek![]()
Okee, dan zit je al redelijk goed normaal gezien. 
Zelf raakte ik het vlotst binnen bij crelan en Belfius voor een afspraak.Okee, dan zit je al redelijk goed normaal gezien.
![]()
Andere bank proberen.Ik zit bij Keytrade met mijn huidige hypotheek![]()

JaZou ik kunnen herfinancieren (bij eigen bank weliswaar), met een rente van 1.84% gekregen in 2017?
2de lening voor een opbrengsteigendom, of allebei effectief voor het bouwen van jullie woning?gezamenlijk netto inkomen: 5000
Per lening:
Duurtijd lening: 25j
Vaste/Variabele lening: 20 vast + 5 variabel
maandelijks aflossing (bedrag): 1274
Leeftijd einde aflossing: 57
Extra info: 340 000€ aan 0.96%
Per lening:
Duurtijd lening: 25j
Vaste/Variabele lening: 20 vast + 5 variabel
maandelijks aflossing (bedrag): 684
Leeftijd einde aflossing: 58
Extra info: 175 000 aan 1.31%
Hopelijk komen we hiermee toe voor de rest van ons huis te bouwen![]()
Als je een voorstel van rond de 1,1% kan bekomen bij een andere bank is het sop de kolen zeker waard. Dat is toch amper moeite? Quasi alles wordt voor jou geregeld.Tgohja, zowiezo zou ik blijven bij Keytrade. Omwille van de kosten die gepaard gaan met het verleggen van uw hypotheek naar een andere bank. Zowiezo zal Keytrade dan een aanbod uitrekenen, rekening houdende met de kosten van het verleggen van uw hypotheek naar een andere bank. Dus ik vraag mij af of op dat moment het sop de kolen wel zal waard zijn. Al die moeite en dat werk...
Effectief 2 verschillende filialen van dezelfde bank geprobeerd hier en verschillende percentages gekregen.Andere bank proberen.
Vroeg het mezelf ook af maar ben te lui![]()
De eerste was voor de aankoop van een woning op een groot stuk grond (42are).2de lening voor een opbrengsteigendom, of allebei effectief voor het bouwen van jullie woning?
Klinkt als een mooi project. Wel met een stevige lening...De eerste was voor de aankoop van een woning op een groot stuk grond (42are).
Deze is afgebroken en daarna is de grond verkaveld in 2 stukken.
De 2e grond is verkocht en nu dat alles rond is komen we nog 175 000€ te kort om de volledige bouw te financieren (tuin, oprit, ... zitten hier ook wel al mee in voor die prijs)
Er gaat nog geld overblijven op onze rekeningen. Zo als er iets gebeurt in ons leven kunnen we dat nog betalen.Een buur zei me onlangs nog toen ik ff negatief was dat het allemaal zoveel geld kost: ga anders eens naar de bank.
Maar uiteindelijk wil ik liever snel van onze lening af zijn, dan deze te verlengen of te verhogen.
We blijven nog onder de 40% van het gemeenschappelijk loon. Momenteel huren wij een appartement voor hetzelfde bedrag als we nu gaan afbetalen (momenteel lening 1 + app, dit wordt in de toekomst lening 1 + lening 2). Dus na enkele maanden zo te leven weten we dat we dit makkelijk kunnen betalen.Klinkt als een mooi project. Wel met een stevige lening...
Dit is het vooral hé...Er gaat nog geld overblijven op onze rekeningen.
Dat voorstel hebben wij toen ook niet gekregen.Godmiljaar. Geniaal aan huidige inflatie.
Jammer dat we daar niet aan gedacht hebben.
Een keuze die je maakt natuurlijk.Er gaat nog geld overblijven op onze rekeningen. Zo als er iets gebeurt in ons leven kunnen we dat nog betalen.
Ik beleg ook een deel op de beurs momenteel, dat brengt gewoon allemaal meer op dan uw lening snel te willen terug betalen.
Volgende maand krijgen we er weer 3.5% bij (en hopelijk nog wat opslag ook) terwijl de lening een vaste kost is die procentueel altijd minder gaat doorwegen.
We blijven nog onder de 40% van het gemeenschappelijk loon. Momenteel huren wij een appartement voor hetzelfde bedrag als we nu gaan afbetalen (momenteel lening 1 + app, dit wordt in de toekomst lening 1 + lening 2). Dus na enkele maanden zo te leven weten we dat we dit makkelijk kunnen betalen.
We lenen ook meer omdat we direct alles in orde willen en niet willen blijven aanmodderen (hebben gerenoveerd en dat was effectief elke maand iets doen)
Ons nettoloon is iets hoger en we hebben maar 1200€/maand afbetaling maar we betalen ook €900 aan kinderopvang per maand, dus qua kosten kan je wel vergelijken. Maar daarnaast sparen we nog gemiddeld €2000/maand, dus als die €400/maand welkom zijn vermoed ik dat je goed leeft en je nog op veel vlakken kan besparen indien nodig.Een keuze die je maakt natuurlijk.
Maar het zijn toch serieuze bedragen die niet te onderschatten zijn. Er hoeft niet al te veel te gebeuren of wordt ineens minder comfortabel.
Ook rekening mee houden dat eigenaar zijn van een huis echt wel nog wat extra kosten met zich zal meebrengen. Denk dan aan SSV en uw brandverzekering.
Niet onoverkomelijk maar toch om rekening mee te houden.
Je zal er ongetwijfeld rekening mee hebben gehouden. Maar ik spreek uit mijn eigen ervaring, gelijkaardig gezamenlijk inkomen maar wel een stuk lagere aflossing.
Wij zitten 400€ lager, en ik kan zeggen dat deze toch elke maand welkom zijn. Zeker als je in het achterhoofd kinderen houdt.
Als ik dan even de som maak dan zouden jullie met 900€ toekomen naar maandelijkse kosten toe.Ons nettoloon is iets hoger en we hebben maar 1200€/maand afbetaling maar we betalen ook €900 aan kinderopvang per maand, dus qua kosten kan je wel vergelijken. Maar daarnaast sparen we nog gemiddeld €2000/maand, dus als die €400/maand welkom zijn vermoed ik dat je goed leeft en je nog op veel vlakken kan besparen indien nodig.
We sparen gemiddeld €2000/maand maar dat is met vakantiegeld, eindejaarspremie en belastingteruggave meegerekend natuurlijk. Ik zei ook dat ons nettoloon iets hoger is (ongeveer €5400), dus onze kosten zijn meer dan €900/maand. We leven ook zeker niet zuinig (1 keer per maand op restaurant, 1 a 2 reizen per jaar, weekendwagen, ...), enigste waar we denk ik zuiniger dan gemiddeld op zijn is voeding en levensmiddelen (zoeken veel promos).Als ik dan even de som maak dan zouden jullie met 900€ toekomen naar maandelijkse kosten toe.
Dat is niet veel budget om eerlijk te zijn. Dat geven wij uit aan zuiver onze gemeenschappelijke kosten na aftrek afbetaling.