Luchtontvochtiger

Squidward

Redacteur
Heeft iemand van jullie thuis zo een dinges dat vochtigheid uit de lucht haalt? Wat en waarom en haalt het iets uit?
Ons huis is behoorlijk oud en wij zijn pas de derde eigenaar dus er zijn over de jaren een heel aantal werkjes voor ons weggelegd. Waaronder bijvoorbeeld een heraanleg van de kelder. Bij tijden merk je in dat bepaald stuk huis een hogere vochtigheidsgraad dus dacht ik eventueel om tot na de zomer zo een apparaat te zetten tot het werk af was. Maar ik ken niemand die er ervaring mee heeft.
 
ik heb er zo eentje voor mijn badkamer. heeft maar een reservoir van 500ml, en dat zit om de paar dagen toch redelijk vol
ik merk toch minder vocht aan de muren, sinds ik dat gebruik, maar ge gaat er geen mirakels mee verrichten, denk ik
 
ik heb er zo eentje voor mijn badkamer. heeft maar een reservoir van 500ml, en dat zit om de paar dagen toch redelijk vol
ik merk toch minder vocht aan de muren, sinds ik dat gebruik, maar ge gaat er geen mirakels mee verrichten, denk ik
Klinkt vrij ok voor wat we nodig hebben, lang genoeg ontvochtigen om raamkozijnen te af te wrijven en te bewerken voor de 21e eeuw.
 
Klinkt vrij ok voor wat we nodig hebben, lang genoeg ontvochtigen om raamkozijnen te af te wrijven en te bewerken voor de 21e eeuw.

Ik denk dat voor zo een zaken die dingen kunnen helpen als je zeker niet in de ruimte leeft/woont. Anders ga je ook veel uitgeademde lucht opvangen gewoon.
Enfin, het zal dan nog wel iets doen se daar niet van. Maar ik moet dan vaak aan mensen denken die dat in hun onverluchte slaapkamer zetten en dan zeggen dat ze overal vocht hebben omdat dat bakske vaak vol zit :p
 
Iemand ervaring met deze toestellen ondertussen?
Om de Verdamping v d reeftank wat op te vangen want dit kan toch 3 tot 4 liter per dag zijn
Maakt dit veel lawaai?
Veel leegmaken? Verbruik??
Ben pas aan het kijken.. enkel delonghi tegengekomen
 
Iemand ervaring met deze toestellen ondertussen?
Om de Verdamping v d reeftank wat op te vangen want dit kan toch 3 tot 4 liter per dag zijn
Maakt dit veel lawaai?
Veel leegmaken? Verbruik??
Ben pas aan het kijken.. enkel delonghi tegengekomen
Wij hebben er één in de keuken staan omdat we een recirculatiedampkap hebben en geen ventilatiesysteem (vraag me niet waarom mensen een recirculatiedampkap plaatsen in een huis zonder ventilatiesysteem). Het kookvocht blijft bij ons dus in huis hangen als we niet ontvochtigen. Staat wel enkel aan tijdens het koken en een tijdje erna en wij moeten dit maar sporadisch leegmaken. Bij slecht weer durven we het ook gebruiken om binnen kleren te drogen, aangezien dat minder sletig is dan de droogkast. We hebben wel bewust gekozen voor een model met grote opvangbak (5,5l). Wij hebben deze.

Ik zou het wel niet aan constant laten staan in een ruimte waar je aanwezig bent, want het maakt best wat lawaai.
 
Iemand ervaring met deze toestellen ondertussen?
Om de Verdamping v d reeftank wat op te vangen want dit kan toch 3 tot 4 liter per dag zijn
Maakt dit veel lawaai?
Veel leegmaken? Verbruik??
Ben pas aan het kijken.. enkel delonghi tegengekomen
Buddy, ge gaat heel uw bak leegtrekken.
Heb zelf een 535 liter rifaquarium en gebruik geen luchtontvochtiger. Zet gewoon uw ramen per dag wat open.

That said, heb de Delonghi DEX216F zelfs twee keer gekocht, één keer voor in de kelder (waterinfiltratie uit bodem nu en dan), en dan nog voor het ouderlijk huis. Werkt perfect. Enige ambetante is dat je die bak geregeld moet leegmaken, al is er wel systeem om dat automatisch te laten doen via darm (maar dan moet je dus een afvoer hebben op die locatie, darm is +- halve meter lang als ik het goed heb.

Kelder heeft 'ie mooi droog gemaakt, ouderlijk huis ook. Heeft ook een "was" functie die snel de natte kleren/lakens/... droog maakt, heel handig.

Maar als je een aquarium hebt, tja, ge gaat alleen meer verdamping creëren. Probeer anders een kap (al raden ze dat af voor de zuurstofuitwisseling in reef aquaria), dat gaat veel beter zijn.
 
Buddy, ge gaat heel uw bak leegtrekken.
Heb zelf een 535 liter rifaquarium en gebruik geen luchtontvochtiger. Zet gewoon uw ramen per dag wat open.

That said, heb de Delonghi DEX216F zelfs twee keer gekocht, één keer voor in de kelder (waterinfiltratie uit bodem nu en dan), en dan nog voor het ouderlijk huis. Werkt perfect. Enige ambetante is dat je die bak geregeld moet leegmaken, al is er wel systeem om dat automatisch te laten doen via darm (maar dan moet je dus een afvoer hebben op die locatie, darm is +- halve meter lang als ik het goed heb.

Kelder heeft 'ie mooi droog gemaakt, ouderlijk huis ook. Heeft ook een "was" functie die snel de natte kleren/lakens/... droog maakt, heel handig.

Maar als je een aquarium hebt, tja, ge gaat alleen meer verdamping creëren. Probeer anders een kap (al raden ze dat af voor de zuurstofuitwisseling in reef aquaria), dat gaat veel beter zijn.
Ik creer alleen extra verdamping als de fans over het water blazen als het te warm word.

Gebeurd dit met een ontvochtigger ook zonder dat de fans zouden draaien?

Ik zet soms alles eens open maar dit idee kwam er ook voor de winter nu met de gasprijzen alles even openzetten verlijd ik liever.
 
Ik creer alleen extra verdamping als de fans over het water blazen als het te warm word.

Gebeurd dit met een ontvochtigger ook zonder dat de fans zouden draaien?

Ik zet soms alles eens open maar dit idee kwam er ook voor de winter nu met de gasprijzen alles even openzetten verlijd ik liever.
Een ontvochtiger trekt het vocht uit de ruimte weg en blaast lucht terug uit. Dat apparaat weet niet welk vocht ge weg wilt, dat trekt gewoon alles weg. Dus ook uw aquarium.
 
Terug
Bovenaan