Techreview: Nothing Ear (stick)

Mijn eerste ervaring met draadloze oortjes vond pas vorig jaar plaats en sindsdien heb ik al enkele exemplaren getest. Onlangs stuurde Nothing me de Nothing Ear (stick) op ter review en uiteraard zeg ik daar geen nee tegen. Hoewel het item, in tegenstelling tot de EPOS GTW 270 Hybrid Gaming Earbuds, niet per se voor gaming is bedoeld, gaf ik het toch een kans. Wat ik van de Nothing Ear (stick) vind, lees je hieronder.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het merk Nothing nog niet erg goed kende. Ik wist wel dat ze met de Phone (1) bijvoorbeeld een smartphone op de markt hadden gebracht, maar ik dacht dat het daarbij bleef. Niet dus. Het bedrijf zet in op meerdere segmenten, waaronder dus ook voor het auditieve gebeuren. Het aanbod is hierbij wel beperkt. Zo is de Nothing Ear (stick) de opvolger van de Nothing Ear en daar blijft het bij. Twee soorten draadloze oortjes en een smartphone dus. Lees maar mee!

Ear 1.jpg


Uniek

Nothing is een speciaal merk. Dat merk je al aan hoe de website van Nothing is opgebouwd. Een beetje retro en een eigenwijze touch. Dat zie je ook terug in het product zelf. De oortjes met adviesprijs van 119 euro (ze staan nu in promo aan 88 euro bij amazon.nl !) werden me opgestuurd in een klein kartonnen doosje waaraan je twee scheurstrips hebt. Aan de ene zijde maak je een kartonnen koker vrij, terwijl je aan de andere zijde van het doosje de oortjes in een plastic koker vindt. Het doosje is rijp voor de vuilbak, maar gelukkig is de rest klaar om getest te worden. In het kartonnen kokertje vind je nog een snelstartgids en een korte USB-C oplaadkabel terug. De oortjes worden zo goed als volledig opgeladen geleverd, waardoor je er onmiddellijk mee aan de slag kunt.

De Nothing Ear (stick) is retro en eigenwijs.


Uiteraard moeten de oortjes eerst gekoppeld worden aan een bluetoothapparaat. In tegenstelling tot veel andere oortjes, waarbij je een dongle bijgeleverd krijgt om verbinding te maken via bluetooth, is dat bij deze Nothing Ear (stick) niet het geval. Ondersteunt je toestel geen bluetooth, dan zal je dus zelf een dongle moeten aanschaffen. De oortjes haal je uit de plastic koker door de bovenkant 180 graden te draaien. Hierdoor komen de oortjes vrij. Dit systeem heeft als voordeel dat de kleine apparaatjes niet in het rond vliegen moest je het doosje laten vallen. De oortjes zelf zijn ovaal van vorm en hebben een kort steeltje waarop de naam van het merk gedrukt staat.

Ear 2.jpg


Luisteren maar!

Verbinding maken met een ander apparaat gaat bijzonder vlot. Je houdt de pairingknop (de enige knop op de lipstickachtige koker trouwens) enkele seconden ingedrukt tot het lichtje begint te pinken. Nu is het tijd om de verbinding tot stand te brengen op je ander toestel, waarna de pret kan beginnen. Je gebruikt op je smartphone best de Nothing X-app, waarbij je een aantal zaken kunt aanpassen. Zo kun je de in-ear detectie in- of uitschakelen. Dit houdt in dat muziek pauzeert als je een oortje uit je oor haalt. Ook de bas-, midden- en hoge tonen kunnen via de equalizer gewijzigd worden. Hoewel ik graag een beetje meer bas heb, heb ik in de app niets aangepast. Het toestel produceert een aangename klankkleur zonder eraan te moeten foefelen. Dat ik de oortjes veelal enkel gebruikte om via de smartphone naar muziek te luisteren, heeft daar misschien ook iets mee te maken.

Geluidskwaliteit is net als bij bijvoorbeeld headsets en soundbars een van de belangrijkste elementen. Hier levert de Nothing Ear (stick) wat het moet leveren. Niks buitengewoon, maar gewoon gemiddeld dus. Zoals ik al eerder vermeldde kun je de gewenste tonen wat aanpassen als het allemaal wat te flets klinkt. Helaas sluiten de oortjes niet mooi af. Ze zijn ovaal van vorm en aan de grote kant zonder aanpassingsmogelijkheden. Dit zorgt voor problemen bij het draagcomfort (zie volgende alinea) en ook qua ruisonderdrukking stellen de oortjes hierdoor teleur. De vorige versie, de Nothing Ear, had trouwens actieve ruisonderdrukking, maar bij deze duurdere variant ontbreekt die functie helaas.

Als gamer heb ik de Nothing Ear (stick) uiteraard ook getest tijdens het gamen. Niet op de PlayStation 5 zoals gewoonlijk, maar op pc. Op zich doet het toestel ook hier wat ervan wordt verwacht. De tonen zijn duidelijk hoorbaar, je hoort duidelijk vanwaar bijvoorbeeld voetstappen komen, en dergelijke meer. Ik merk wel dat gamen een ietwat negatieve invloed heeft op de batterijduur. Daar waar het toestel met een volle lading zo'n zeven uur meegaat, wordt dat licht gereduceerd bij het gamen. Echter is dat niet onoverkomelijk, want de concurrentie doet het met nog geen vijf uur.

Nothing 3.png


Knijp eens aan mijn oortjes

Het toestellen bedienen is eenvoudig, maar toch ook even wennen. Ik ben de oortjes van EPOS gewoon en die werken met eenvoudige aanraakbewegingen. Dit wordt bij de Ear (stick) achterwege gelaten en ingeruild voor een knijpmechanisme. Zo zitten er druksensoren op de steeltjes van de oortjes en die moet je een aantal keer indrukken afhankelijk van wat je wil doen. Een enkele keer drukken zorgt voor een gepauzeerd nummer, terwijl je bij twee keer knijpen het volgende liedje in de rij wil horen. Dit werkt minder intuïtief aangezien je de oortjes altijd vasthebt en soms zelfs ongewild in je oor verplaatst. De eenvoudigere aanraakbediening was hier dus een betere optie geweest.

Draagcomfort is niet om over naar huis te schrijven.


Zijn er nog nadelen aan de Nothing Ear (stick)? Toch wel. Allereerst is er de case zelf. Die buitenkant bestaat uit doorzichtig plastic. Het draaimechanisme zorgt ervoor dat er vuil tussen het vaste en draaiende gedeelte kan geraken en dat is niet meer weg te krijgen. Daarnaast ontstaan er ontzettend snel krasjes op de oplaadcase. Dat is nog het minste, maar het draagcomfort speelt toch een grotere rol. Bij veel draadloze oortjes van concurrerende merken kun je de pasvorm aanpassen door andere schelpjes te monteren, maar dat is bij deze van nieuwe versie van Nothing niet het geval. Dat betekent dat je oortjes niet goed vast zitten als je kleine oren hebt en je dus continu het gevoel hebt dat je ze gaat verliezen.

Nothing 4.png

Conclusie

De Nothing Ear (stick) valt op door een aantal aspecten. Allereerst is er de unieke plastic case die aan een lippenstift doet denken. Daarnaast is er ook het bijzondere ontwerp van de oortjes zelf. Eenvoudig aanraken om het toestel te bedienen wordt ingeruild voor knijpen, al haal je daarmee soms ongewild de oortjes uit je oor. Verwacht je verder aan heldere klanken en een meer dan respectabele batterijduur, maar weet dat je case snel bekrast en vuil wordt door in je broekzak te zitten, dat het draagcomfort niet optimaal is en dat je altijd last zult hebben van omgevingsgeluiden door het ontbreken van zowel actieve als passieve ruisonderdrukking.

Pro

  • Heldere klanken
  • Eenvoudig te gebruiken
  • Unieke look
  • Batterijduur

Con

  • Draagcomfort niet optimaal
  • Oplaadcase snel bekrast/vuil
  • Geen actieve en passieve ruisonderdrukking
7

Over

 
Terug
Bovenaan